[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:16

ze kunnen ook door te rollen enzo schuren, of met hun hoeven, ze zijn vindingrijk genoeg. Een paddock afgezet met stroom vind ik niet zielig, meeste paarden staan achter stroom immers?
Het wordt anders wanneer je de binnenkant van de stal gaan afzetten met stroom ;)

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:33

ja :) maar het ging er meer om dat ze haar jeuk niet kwijt kan dat lijkt me zelf in ieder geval verschrikkelijk :P

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:36

nee, want ze kunnen dus door de rollen, of door met hun hoeven te krabben, zich nog steeds krabben als ze jeuk hebben. Paarden zijn erg inventief en verzinnen er echt wel wat op als ze willen schuren ;)
Ik zou meteen een deken kopen en deze niet afdoen behalve tijdens het poetsen/rijden.
Wees er consequent in, dan zul je het beste en snelste resultaat zien!

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:40

oke is goed :) zal maandag even naar de winkel rijden om te kijken wat ze allemaal hebben ik vind de pagony wel een mooie :o

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:46

mijne kan zelfs met haar tanden aan haar staart vandaag gezien :o ondanks dat ze een stal heeft om aan te schuren lol wist niet dat paarden zo lenig zijn. Het heeft mijns inziens dus wienig zin om alles af te zetten wel helpt het denk ik om niet te veel echt ruwe randen te hebben om aan te schuren. Toch zijn er nooit meer wondjes of kalen plekken bij mijne met derfen een klein beetje jeuk af en toe vind ik niet erg. De manen en startharen groeien mooi bij dus ik ben gelukkig zo en pony volgens mij ook *\o/*

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:48

Is het slim om met dit weer een 0 grams regendeken erover heen te doen als ze eronder kletsnat zijn?
Wat een rot weer :')

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:57

opisop_shop schreef:
als je paard erg eczeem heeft, de deken niet afdoen!
Tussen de buien door zijn er vaak heel veel vliegjes.
Als je paard het snel koud krijgt misschien een ongevoerde regendeken erover of ee andere deken pakken als je die hebt (bv losse halsdeken of vliegendeken ipv eczeemdeken).

Hier is de deken wel af met die buien... Mijn paard durft anders niet meer te bewegen met dat zware, natte ding op hem... Ik smeer dan 2x daags Befix, dat helpt wel wat, bovendien is er gelukkig ook veel wind :)

Ik sta wel versteld van de reacties van de Derfen gebruikers! Lijkt heel goed te werken?!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:01

opisop_shop schreef:
ze kunnen ook door te rollen enzo schuren, of met hun hoeven, ze zijn vindingrijk genoeg. Een paddock afgezet met stroom vind ik niet zielig, meeste paarden staan achter stroom immers?
Het wordt anders wanneer je de binnenkant van de stal gaan afzetten met stroom ;)

Nou, dat zeg je wel, maar omdat onze dikke tinker zo schuurt kan er geen schuilstalletje/afdak op de wei geplaatst worden, onze stal thuis met paddock wordt ook elke keer vernield door die dikke kont, die gaat met het volle gewicht ertegenaan!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:25

Elamor schreef:
Is het slim om met dit weer een 0 grams regendeken erover heen te doen als ze eronder kletsnat zijn?
Wat een rot weer :')

Er zijn er wel die dat doen, dus regendeken over eczeemdeken.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:30

Ik heb ook een regendeken over de vliegendeken. Mijn pony pakt snel een koutje als ie
zo nat regent.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:11

Maisie schreef:
Ik heb ook een regendeken over de vliegendeken. Mijn pony pakt snel een koutje als ie
zo nat regent.

Ik ben op zoek naar een halsregendeken...bestaat dat of kan je beter één voor het ganse lichaam nemen?

kayllxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:18

hee! Mijn lieve friese merrie heeft erg last van mok op haar achterbenen, en niet zo een beetje ook. Niet op haar benen, maar echt in het kootje. Ik was het vaak met betadineshampoo en daarna smeer ik het in met mokzalf. Daarna ga ik het vandaag even uitproberen om er uiervet op te smeren zodat het water er vanaf loopt. Kan iemand mij helpen? Hoe je het best de mok kan tegengaan?! stuur dan even pb. xxx

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:03

1x wassen met betadine maar niet elke keer want betadine droog uit. ik smeer M.S.M zalf en binnen een week is het al aan het helen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:10

MirandaFuego schreef:
opisop_shop schreef:

Nou, dat zeg je wel, maar omdat onze dikke tinker zo schuurt kan er geen schuilstalletje/afdak op de wei geplaatst worden, onze stal thuis met paddock wordt ook elke keer vernield door die dikke kont, die gaat met het volle gewicht ertegenaan!

huh, ik zeg toch alleen dat ze vindingrijk genoeg zijn om te schuren?

Plaats je toch een grotere stal met stroom binnen en buitenom? Als de ruimte groot genoeg is vind ik dat geen probleem. Anders wordt het vind ik, als je een paard op een stal van 3x3 zet met stroom binnenin ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:46

Biies schreef:
1x wassen met betadine maar niet elke keer want betadine droog uit. ik smeer M.S.M zalf en binnen een week is het al aan het helen.

Ik was het niet, ik knip de haren rondom het plekje weg en smeer er om de dag groene leem op. Binnen een week is het meestal al weg/droog/genezen.

Ik heb Bregh vandaag onder de regendeken gezet, ze is al niet echt fan van de combi regen en wind. Gezien ik vond dat ze paard is en geen watje heb ik haar in eerste instantie laten staan, maar ze was stijf en shaggo (nog erger dat laatste dan anders) dus toch maar gezwicht... :D Nu alleen kijken of ze morgen met zon en 20 graden nog steeds blij ermee is. (En nog steeds niks geschuurd, heb haar zelfs een hele avond weer op stal gezet in haar blootje, maar nog steeds noppes! *\o/* )

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 23:59

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 08:29

Volgens weeronline gisteren wel, maar weeronline vandaag roept iets anders.. >;) We zien het wel, liever een iets warm paard met soepele spiertjes dan weer zo'n sjaggo plank uit de wei moeten vissen. :D

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 08:32

hallo!,

ik heb net gelezen dat zomer eczeem 9 van de 10 keer een allergie is voor iets, ik had me er eigenlijk nooit zo in verdiept maar wij hebben nu een paardje lopen die echt overal jeuk heeft, maar ze schuurt alleen als daar de benodigdheden voor zijn.. ze pakt bijvoorbeeld niet onze fruitbomen maar wel een stevige buitenkant van een stal (hoek om tegen te schuren)
ze heeft nergens schilvers of wondjes of iets anders wat op een huid aandoening lijkt, haar manen zijn niet kapot en haar staart ook niet, het ziet er allemaal gezond uit, ze heeft alleen gewoon veel jeuk, en echt overal

wat denken jullie, wat zou ze hebben? een allergie is moeilijk te testen he? de echte oorzaak vinden ze meestal niet?

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 08:37

owja! EN ze heeft het echt pas sinds maart/ april.. ik dacht eerst dat het iets te maken had met het verharen want dat doet ze erg langzaam, maar nu heeft ze een mooie zomervacht en nog steeds jeuk.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:20

Ik begrijp er niets meer van...Vera staat al ruim een week in dr nakie, zowel buiten als op stal, maar nergens geschuur, nergens jeuk.....Dr hengstigheid is gereguleerd lijkt wel (ze toont haast niet meer hengstig en is gewoon te rijden)......Ik snap het niet, maar tot nu ben ik hier erg blij mee...
In dr voeding is verder niets veranderd, behalve dat ze nu ook MSM zwavel bijgevoerd krijgt............
Ze heeft alleen wel een beetje een vreemd soort smetplekje tussen de huisplooien van de dr voorbenen. Begon als korstjes, ingesmeerd met MSM zalf en gister zat er dus een smetplekje....

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:22

Uh Lataar, ik vind dat je echt iets raars zegt... :? Zomereczeem is ALTIJD echt ALTIJD zonder uitzondering, een allergie voor iets. De klassieke zomereczeem is een allergie voor de culliodinges mug. Je hebt ook paarden die hier overgevoelig (=allergisch) op reageren in combinatie met de veel suikers in hun dieet.

Een eczemer kan ook rond april beginnen met jeuken, dan komen namelijk die muggen met die moeilijke naam. Deze zijn actief vanaf 10 graden en gedijen het beste bij windstil, vochtig en broeierig weer.

Je kunt bij jeuk ook denken aan insuline resistentie, luizen, schimmel, allergie voor je voer, je wasmiddel, de bomen, het gras.... ook paarden kunnen allergien kweken zoals mensen doen.

Er zijn bepaalde klinieken in Nederland die wel allergietesten doen. Dit doen ze hetzelfde als bij mensen. Ze scheren een stuk kaal en maken daar 'krasjes' op de huid. Daar doen ze een allergeen op en dan mag je dier mee naar huis. Een week later moet je terug en kunnen zij kijken waar je dier op gereageerd heeft.
Ik weet wel dat niet elke kliniek deze test af wil nemen (maar het wel kan) en dat het duurder is dan je zou denken.

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:24

aah ja ik wist dat het van de mug kwam, maar ik dacht inderdaad ergens te lezen dat zomer eczeem niet alleen met die mug te maken zou moeten hebben en dat het ook andere dingen kunnen zijn.

pff... maar inderdaad dat is bijna zoeken naar een speld in een hooi berg, ik wist trouwens niet dat die testen zo werden gedaan, ik dacht dat het in bloed te zien kon zijn.
lijkt me ontzettend veel tijd en geld kosten op die manier.

ik heb wel iets raars misschien dat ook een aanwijzing is op iets, het begon namelijk bij haar buik.. is dat geen rare plek om te beginnen?, ik laat morgen even een dierenarts komen ( die toch moet komen voor een ander paard) dan kan hij gelijk kijken,

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:22

Hallo!

Ik heb een vraagje, het elastiek wat aan het halsstuk zit zakt telkens een klein stukje af als ze staat te grazen, zijn hier oplossingen voor? Het elastiek zit niet op zijn strakst maar ik heb geen idee hoe strak dat elastiek mag zitten bij een paard.
Alvast bedankt!

Groetjes Evelien

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:49

opisop_shop schreef:
huh, ik zeg toch alleen dat ze vindingrijk genoeg zijn om te schuren?

Neuh, je zei, dat het anders werd om een stal aan de binnenkant met stroom af te zetten! :j
Daar reageerde ik op!
opisop_shop schreef:
Plaats je toch een grotere stal met stroom binnen en buitenom? Als de ruimte groot genoeg is vind ik dat geen probleem. Anders wordt het vind ik, als je een paard op een stal van 3x3 zet met stroom binnenin ;)

Hihi, dan wordt het wel heel spannend!
Nou, we laten ze nu gewoon zomers zonder schuilstal op de wei en als het slechter weer wordt gaan ze naar de paddock met schuilstal, dus echt heel hard nodig is het niet.
Maar die zit heel stevig in elkaar, toch krijgt ze hem kapot :')
Maar een gewoon schuilstalletje, das iig niks :n

@Lataar, het is heel goed mogelijk dat het op de buik begint, dat gedeelte zijn de culicoïdemugjes gek op, ons paard heeft daar en op haar gezicht de meeste last!

@Evelien, hoe heb je dat elastiek dan zitten?
Wij maken het bij de schoft vast zodat het net lang genoeg is als ze graast.
Bedoel je dat het gespje losser gaat?
Daar doen we altijd op de goede lengte een knoop in.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:57

heb vandaag een eczeemdeken gekocht :) ze staat nu met haar pyjama buiten haha *\o/*