[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:22

Nou, ik bedoel.
Je hebt dit nu te horen gekregen, op zich natuurlijk heel positief.
Maar ben bang dat dit evt. een trigger geweest kan zijn of is, en dat de klachten wel zullen verminderen maar niet wegtrekken.
Hopelijk trekt het wel weg, maar ben bang.
*sorry, wil je echt niet ontmoedigen*

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:25

Dat moeten we dan maar zien :) ik denk ook niet dat het helemaal weg is, maar ik ben al blij als het beter is dan dit jaar :) maar ik houd jullie op de hoogte.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:48

haha
Ben erg benieuwd hóór hoe die het gaat doen :D

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:55

Annetje schreef:
(..)Het lijkt nu goed te gaat. Ik heb vanmiddag wel een lange staprit gemaakt, zonder deken en dat is eigenlijk vragen om problemen, dus ik ben er een beetje bang voor...

Boehoeee.... ik was terecht bang ;(
Gisteren ben ik niet geweest en vandaag haalde ik een hele grote pluk uit de manen. Jammer!
Nu ik erover nadenk, eigenlijk stom dat ik de manen niet even gewassen heb. Dat lijkt bij hem vaak wel te werken.
Ik begon de zomer met 4 vlechten en heb er nu nog maar 2.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:14

aaaaaaaaaaaah nee.
*Is boos*

haha heel jammer, maja, je doet er nu niets meer aan.
Maar van 4 naar 2 vlechten is wel heel erg verdrietig!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:19

zo stond ik vanmiddag in dubio wat ik zou doen..
het regent dus regendeken er op.
maar de hals die ik er bij gemaakt heb zit eigenlijk niet zo denderend.
dus zou ik dan zonder hals doen...of toch maar met.
ppffff.... :7 uiteindelijk toch maar met gedaan, zou me rotbalen als ik morgen op stal kwam en de manen waren dan toch weer geschuurd.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:20

hahaha lastig is dat hé.
Op stal hier lopen ze allemaal al zonder, haal ze elke dag eruit met mega schuurplekken, zodra ze op stal zijn draaien ze direct de kont naar de muur.
En dan vraagt ze rest waarom die van mij hem nog op heeft, nou daarom! hahaha
Ik denk er nog lang niet over na hem af te doen :D
Vorig jaar had ik dat in augustus ofzo al haha, maar nu, nee :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:22

ik heb ap vanmiddag een uur op stal gehad,maar hij gaf helemaal geen teken van jeuk :D
normaal was ie nog wel kriebelig,maar nu helemaal niks!

nou ik hou meneer wel ingepakt hoor,dan maar een gek beest,maar dan wel een zonder jeuk

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:25

Inderdaad!
Nu dan wel een regendeken eroverheen.
Het is wel een heel gedoe telkens, nu vooral met die regendeken erbij. Maar ja, je moet toch wat hé.
En Ze heeft net weer een weekje op drainage gestaan, even nog wat afvoeren, dat ben ik nu weer aan het afbouwen.

Die van mij ziet er nog steeds super uit :D
*al zeg ik het zelf* haha

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:16

Ras - Geslacht - Leeftijd - Eczeem sinds - Eczemers in familie bekend

1) Storm - haflinger - ruin (op 1jr) - 5jaar - 3e jaar - Ja, moeder heeft eczeem
2) Darren - welsh - ruin (op 1 jr) - 7jaar - 3e jaar - onbekend
3) Wisse - friesxgelders - ruin (op 3jr) - 3jaar - 2e jaar - onbekend
4) Miranda - haflinger - merrie - 12jaar - 5e jaar - onbekend
5) Generals Copper Kodi (Nilay) - quarter/nrps - ruin - 6 jaar - 5e jaar - nee
6) Bayo - Criollo - ruin (voor 5jr) - 13 jaar - 12e jaar (na verhuizing) - familie onbekend
7) Diddle - Fjord - ruin(onbekend wanneer) - 11 jaar - ong juni 2008(eerste echte zomer op nieuw adres) - familie onbekend
8) Kaspar - AV/NF - ruin (op 2jr) - 3 jaar - 2e jaar - als het goed is geen (overigens had hij al jeuk voor hij gecastreerd werd)
9) Senna - onbekend (er zit waarschijnlijk wel ergens een koudbloed in) - merrie - 18 jaar - ga ik navragen - onbekend
10) Lidar - Fjord - ruin - 18 -deze zomer voor het eerst op een nieuw adres - onbekend
11) Guus Hinnik - Shetlander - ruin - 6 jaar - 3e jaar - Moeder had waarschijnlijk ook eczeem
12) Amaru - Shetlander - merrie - 10 jaar - 4e jaar - onbekend
13 Zij, tinker-meriie-5 jaar- eczeem gekregen toen ze 1 jaar was-onbekend
14 Amiro- KWPN-ruin- 4 jaar- met 2 1/2- nee, in verdere merrie lijn ook geen eczeem
15) Glóa - ijslander - 5 jaar- met 3 jaar van de begrazing gehaald in Overijssel met eczeem. - ouders,
grootouders en rest lijnen geen eczeem, zusjes en broers ook gen eczeem.
16) Bobo -NF- Ruin- 17 jaar- Volgens zeggen dit jaar- onbekend
17) Sally - Haflinger - Merrie-16 jaar - 4e jaar- onbekend
18)Edda - Ijslander - Merrie- 5 jaat -3de jaar - geen eczeem bij vader en moeder,
19) Tuur - IJslander - Ruin - 10 (dacht ik) - onbekend- geen eczeem
20) Evie - Mini - Merrie - ? - ? - onbekend
21) Æsa- Ijslander - Merrie - 5 jaar - deze zomer - Moeder, rest van moeders kant is in IJsland dus niet bekend. Vader niet, rest familie onbekend (voormij dan)
22) Shadow - NRPS - Merrie - 18 - rond 3e jaar - Onbekend
23) Bismarck - AES - Hengst - 5 - onbekend - onbekend
24) Odessa - Stamboomloze fries- merrie- 3,5 jaar - 3 jaar - Moeder geen last. Vader onbekend. (kreeg irritatie op mugjes na verhuizing)
25) Shadow - onbekend (heeft iets barokkigs ) - ruin (onbekend vanaf wanneer) - 15 jaar - rond zijn 3e - familie onbekend
26) Mr. Ed - Welsh A - hengst - ongeveer 13 - rond z'n 3e - familie onbekend
27) May - Tinker - merrie - 1,5 jaar - 1,4 jaar - onbekend
28) Daantje - Haflinger - Merrie - 8 jaar - 2 jaar - Een hengst die zomer eczeem vererft komt vaak voor in haar stamboom.
29) Cela - KWPN - merrie - 2 - 1 - niet bekend
30) Blomke - Fries- merrie - 9 jaar - niet bekend - niet bekend
31) Sophie - 3/4e welsh C - merrie - 9 jaar - Eczeem zo'n 6 jaar nu - Geen familie bekend
32) Simon - KWPN - Ruin - 10 jaar - Eczeem bekend sinds hij 3,5 jarige leeftijd - niet bekend
33) Ulvy - Shetlander- Merrie - 5 jaar - sinds haar 4e -niet bekend
34) applause-welsh cob,sectie-d - Ruin(met 6 gecastreerd)- 17 jaar-eczeem sinds 7 jarige leeftijd- familie onbekend
35) Cindy - Welsh C - Merrie - 7 jaar - sinds 2e of 3e - Haar dochter.
36) Seprise - Welsh B - Merrie - 3 jaar - sinds deze zomer dus 3 - Haar moeder zie bovenstaande.
37) Pinky - Welsh A - Ruin - 10 jaar - sinds 2e levensjaar (ook dat jaar gecastreerd) - 2 zussen met exceem
38) Senna - Welsh A - Merrie - 6 jaar - sinds 2e levensjaar - 1 broer en 1 zus met exceem
39) Rossy - Welsh A - Merrie - 8 jaar - sinds 2e levensjaar - 1 broer en 1 zus met exceem
40) Pride - Welsh Cob - Merrie - 5 jaar - sinds 2e levensjaar (september pas) - Niet zover bekend
41) Carina - Haflinger - Merrie - 9 jaar - sinds jaarling - diverse half broers/zussen van vaders kant
42) Flint - Tinker - Ruin - 4 jaar - sinds 3e levensjaar (eind oktober) - niet bekend
43) Winnipec-kwpn-Merrie-29 jaar-zoiezo vanaf 12 jaar daarvoor ook al, weet niet vanaf wanneer kocht haar met 12 jaar-niet bekend
44) Freya - Welsh A - Merrie - 5 jaar - sinds 2e jaar - familie voor zover bekend niet schurend maar halfbroertje licht verdacht.

=> => Kan ik de paarden van de stalgenoten er ook bij zetten? Wat vinden jullie? Die zijn natuurlijk niet in mijn bezit, maar wel interessant voor de statistieken. Ik vind het wel echt super dat we nu zo'n lijst gemaakt hebben!!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:18

Het is inderdaad even wat werk om al die dekens op te doen, maar ik ben er nu al wel aan gewend. Het gaat ook gewoon routinematig :P Niet alleen ik trouwens, paard ook. Als ik de deken over zijn hoofd doe, doet hij een stapje naar voren en duwt zo zijn hoofd er verder in en ik kan hem verder naar achter trekken. Met afdoen doet hij leuk wat stappen terug en trekt zo zijn eigen hoofd eruit :')

Vies staat al een week of 3 met de regendeken eroverheen geloof ik. Het werkt wel voor het warme (ik wil hem niet al te dikke wintervacht laten krijgen, dus moet wel een extra deken op) maar door de regendeken schuift de exzeemdeken wat naar achteren en gaat wat schuren op de borst. Ik hoop dus snel dat het een keertje snachts vriest en alle vieze steekbeesten dood zijn.

Ik heb trouwens goede vergelijkbare foto's gevonden van de manen.
Zoals ik zei, begon ik met 4 vlechtjes (hier heeft hij al heel wat afgeschuurd, vandaar dat het eerste vlechtje al zo zielig is) Foto is van mei dit jaar
Afbeelding

En dan ging het al snel naar 3 en toen naar twee vlechten. De vlechten zijn een heeeel stuk langer geworden, maar ook een heel stuk dunner als je het vergelijkt met de foto hierboven. Dit is september 2009 (nu is het nog iets dunner, vooral linker vlecht)
Afbeelding

[edit] fotos toegevoegd

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:39

hahah wat een verandering zeg, echt zonde, maja je doet er niets aan.
Die van mij heeft het 1ste gedeelte van de schoft ook een paar cm lang, heb ik zelf eraf geknipt i.v.m. drukplekjes van de deken. Is dus geen schuurschade.

Aline: Als ze het niet erg vinden kan dat wel ja.
Bij die van ons op stal weet ik eigenlijk maar weinig van.
Wel weet ik dat het allemaal merries zijn die het doen. Eentje net onder het zadel, ander al wat ouder, sommige weer wat ouder. Verschillende mates van ernstigheid van schuren. Sommige volop actief, ander weer niet.
Wel krijgen ze best wat brok, 2x p.d. halve schep (wat voor brok weet ik niet precies), staan hele dag in de wei en sommige hebben deken op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:42

Zonder zeg :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:47

Mijn eczemer heeft deze zomer heel veel last gehad helaas :(:) Vooral haar hoofd lag ondanks hoofdkap nog regelmatig open. Manen zijn ook geschuurd maar schade bleef beperkt en je ziet er niks van want ze zijn dik genoeg gelukkig :)

Zo ziet mijn eczemer er momenteel uit

Afbeelding

Afbeelding

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:50

Zo, dat scheelt met een dikke bos haar! Je ziet er weinig van zo op het blote oog. Maar als eczeemeigenaar kun je wel zien dat het eerste deel veel dunner is. Ook haar oogjes hebben best wat geleden of niet?

*p.s. Wat een geweldige uitstraling heeft je haflinger zeg!*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:53

Ja als je niet beter weet zou je het niet zeggen , ja dr oogjes zijn ook flink te grazen genomen :(:)

dankje :D :o

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:57

lijkt me ook wel leuk om een foto-overzicht te maken van voor en najaar. Ik ga dat sowieso even volgende maand even overzichtelijk in paint maken en dan hier neer zetten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:58

ja idd :D

Djahil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:34

Ras - Geslacht - Leeftijd - Eczeem sinds - Eczemers in familie bekend

1) Storm - haflinger - ruin (op 1jr) - 5jaar - 3e jaar - Ja, moeder heeft eczeem
2) Darren - welsh - ruin (op 1 jr) - 7jaar - 3e jaar - onbekend
3) Wisse - friesxgelders - ruin (op 3jr) - 3jaar - 2e jaar - onbekend
4) Miranda - haflinger - merrie - 12jaar - 5e jaar - onbekend
5) Generals Copper Kodi (Nilay) - quarter/nrps - ruin - 6 jaar - 5e jaar - nee
6) Bayo - Criollo - ruin (voor 5jr) - 13 jaar - 12e jaar (na verhuizing) - familie onbekend
7) Diddle - Fjord - ruin(onbekend wanneer) - 11 jaar - ong juni 2008(eerste echte zomer op nieuw adres) - familie onbekend
8) Kaspar - AV/NF - ruin (op 2jr) - 3 jaar - 2e jaar - als het goed is geen (overigens had hij al jeuk voor hij gecastreerd werd)
9) Senna - onbekend (er zit waarschijnlijk wel ergens een koudbloed in) - merrie - 18 jaar - ga ik navragen - onbekend
10) Lidar - Fjord - ruin - 18 -deze zomer voor het eerst op een nieuw adres - onbekend
11) Guus Hinnik - Shetlander - ruin - 6 jaar - 3e jaar - Moeder had waarschijnlijk ook eczeem
12) Amaru - Shetlander - merrie - 10 jaar - 4e jaar - onbekend
13 Zij, tinker-meriie-5 jaar- eczeem gekregen toen ze 1 jaar was-onbekend
14 Amiro- KWPN-ruin- 4 jaar- met 2 1/2- nee, in verdere merrie lijn ook geen eczeem
15) Glóa - ijslander - 5 jaar- met 3 jaar van de begrazing gehaald in Overijssel met eczeem. - ouders,
grootouders en rest lijnen geen eczeem, zusjes en broers ook gen eczeem.
16) Bobo -NF- Ruin- 17 jaar- Volgens zeggen dit jaar- onbekend
17) Sally - Haflinger - Merrie-16 jaar - 4e jaar- onbekend
18)Edda - Ijslander - Merrie- 5 jaat -3de jaar - geen eczeem bij vader en moeder,
19) Tuur - IJslander - Ruin - 10 (dacht ik) - onbekend- geen eczeem
20) Evie - Mini - Merrie - ? - ? - onbekend
21) Æsa- Ijslander - Merrie - 5 jaar - deze zomer - Moeder, rest van moeders kant is in IJsland dus niet bekend. Vader niet, rest familie onbekend (voormij dan)
22) Shadow - NRPS - Merrie - 18 - rond 3e jaar - Onbekend
23) Bismarck - AES - Hengst - 5 - onbekend - onbekend
24) Odessa - Stamboomloze fries- merrie- 3,5 jaar - 3 jaar - Moeder geen last. Vader onbekend. (kreeg irritatie op mugjes na verhuizing)
25) Shadow - onbekend (heeft iets barokkigs ) - ruin (onbekend vanaf wanneer) - 15 jaar - rond zijn 3e - familie onbekend
26) Mr. Ed - Welsh A - hengst - ongeveer 13 - rond z'n 3e - familie onbekend
27) May - Tinker - merrie - 1,5 jaar - 1,4 jaar - onbekend
28) Daantje - Haflinger - Merrie - 8 jaar - 2 jaar - Een hengst die zomer eczeem vererft komt vaak voor in haar stamboom.
29) Cela - KWPN - merrie - 2 - 1 - niet bekend
30) Blomke - Fries- merrie - 9 jaar - niet bekend - niet bekend
31) Sophie - 3/4e welsh C - merrie - 9 jaar - Eczeem zo'n 6 jaar nu - Geen familie bekend
32) Simon - KWPN - Ruin - 10 jaar - Eczeem bekend sinds hij 3,5 jarige leeftijd - niet bekend
33) Ulvy - Shetlander- Merrie - 5 jaar - sinds haar 4e -niet bekend
34) applause-welsh cob,sectie-d - Ruin(met 6 gecastreerd)- 17 jaar-eczeem sinds 7 jarige leeftijd- familie onbekend
35) Cindy - Welsh C - Merrie - 7 jaar - sinds 2e of 3e - Haar dochter.
36) Seprise - Welsh B - Merrie - 3 jaar - sinds deze zomer dus 3 - Haar moeder zie bovenstaande.
37) Pinky - Welsh A - Ruin - 10 jaar - sinds 2e levensjaar (ook dat jaar gecastreerd) - 2 zussen met exceem
38) Senna - Welsh A - Merrie - 6 jaar - sinds 2e levensjaar - 1 broer en 1 zus met exceem
39) Rossy - Welsh A - Merrie - 8 jaar - sinds 2e levensjaar - 1 broer en 1 zus met exceem
40) Pride - Welsh Cob - Merrie - 5 jaar - sinds 2e levensjaar (september pas) - Niet zover bekend
41) Carina - Haflinger - Merrie - 9 jaar - sinds jaarling - diverse half broers/zussen van vaders kant
42) Flint - Tinker - Ruin - 4 jaar - sinds 3e levensjaar (eind oktober) - niet bekend
43) Winnipec-kwpn-Merrie-29 jaar-zoiezo vanaf 12 jaar daarvoor ook al, weet niet vanaf wanneer kocht haar met 12 jaar-niet bekend
44) Freya - Welsh A - Merrie - 5 jaar - sinds 2e jaar - familie voor zover bekend niet schurend maar halfbroertje licht verdacht.
45) Djahil - AV kruising - ruin - 25 jaar - sinds 18e jaar (na vakantie in Drenthe) - onbekend

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 07:19

@ Yvank: jee die van jou ziet er echt super uit hoor!
@ Annetje: van jou is dan weer erg zonde.. volgend jaar weer nieuwe ronde nieuwe kansen..

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 07:31

Ik weet niet of meerdere mensen er last van hebben bij hun paard maar Simon bleef maar aan zijn oren en hoofd schuren.
Alles ging kapot en dan weer schuren dus van helen kwam niets.

Toen is de DA geweest en die schreef hydrocortederm op met een middel tegen mijten erin. Het kwam dus niet van zijn eczeem wat ik
dacht maar door een mijt. :(:) Oortjes gaan nu goed helen en op zijn hoofd zit al weer haar gelukkig.

Simon heeft trouwens ook zijn eczeemdeken maar ook een gevoerde deken om de wintervacht tegen te gaan.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 07:34

dierenarts vertelde ook nog dat het dit jaar vrij veel voor kwam.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:56

@ ellepel: het selenium niveau was 63 (ref.: 100-200), de vitamine E uitslag moet nog komen eind deze week als het goed is. De witte bloedcellen waren ook (licht) verhoogd. Ik heb het nog eens goed nagevraagd; Kaspar heeft in zekere mate spierbevangenheid in zijn manenkam.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:03

zal ook even meedoen met het voor en najaar foto-overzicht:

voorjaar:
Afbeelding

nu:
Afbeelding

als ik t zo laat zien lijkt t alsof ze geen eczeem heeft, maar dit is als er geen deken op zou zitten:
Afbeelding

ik vraag jullie trouwens of jullie niet mijn naam of de naam van mijn paard willen gebruiken in reacties ivm graag anoniem te willen blijven buiten bokt, en dus niet teruggevonden te willen worden via google.

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:40

Annetje schreef:
Annetje schreef:
(..)Het lijkt nu goed te gaat. Ik heb vanmiddag wel een lange staprit gemaakt, zonder deken en dat is eigenlijk vragen om problemen, dus ik ben er een beetje bang voor...

Boehoeee.... ik was terecht bang ;(
Gisteren ben ik niet geweest en vandaag haalde ik een hele grote pluk uit de manen. Jammer!
Nu ik erover nadenk, eigenlijk stom dat ik de manen niet even gewassen heb. Dat lijkt bij hem vaak wel te werken.
Ik begon de zomer met 4 vlechten en heb er nu nog maar 2.

:(:) ik meen me te herinneren dat toen ik die keer dat ik een stapritje maakte en hij de volgende dag geschuurd had, dat ik hem inderdaad gewassen heb met betadine-shampoo. Sindsdien heeft hij helemaal niet meer geschuurd, ook niet na buitenritten :n