Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:59

IMJ schreef:
Niogamaals meis, jij kent hem het beste.. Ik geloof vast dat jij voor hem de beste keus maakt :-)

Hij had de stressmomenten al voor de verhuizing toch?

Jer had het ook de laatste tijd, van die suffe, bijna stoned dagen. Hoewel hij dan wel weer actief leek als ik eraan kwam, wanneer ik hem aan het werk wilde zetten leek hij vreselijk moe.. lastig vond ik dat, had hij gewoon geen zin of was ie nou echt moe?
Nerveuze momenten waren niet anders dan anders, een rammelende aanhanger 50 meter verderop leidde altijd al tot rond rennen, snuiven, staart en hoofd omhoog. Maar dat waren maar momenten en gebruikelijk bij hem. :-)

Nogmaals, ik heb geen ervaring met provarium breeding maar ik zou het zeker proberen. Wat heb je te verliezen? En zet hem zo mogelijk toch weer lekker aan het werk? Volgens mij is zijn energie nog niet op :-)

ben het met je eens...gewoon provarium breeding geven..imago heeft niets te verliezen ;(

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:22

Imago01 schreef:
Omdat ik het gevoel heb dat Imago een beetje schizofrene neigingen begint te vertonen, wil ik juist gaan bijhouden of hij dit heeft en zo ja, op welke dagen. Op zijn ‘goede dagen’, dat houdt in dat hij rustig en relaxed is, lijkt hij eerder stoned of vermoeid dan…. tsja, dan wat, want hij heeft zoveel wisselende dagen dat ik niet meer weet wat nog normaal is.

.

Ah ok. Nou ja, je moet ook gewoon doen wat je zelf het beste lijkt. Als je hierdoor idd meer inzicht krijgt, lijkt mij dat een goede reden. Maar probeer hoe dan ook zelf ook rust te nemen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:58

Iemand ervaring met ontstoken oog als bijwerking van de pergolide? Ze had altijd al een beetje lopende oogjes, maar ik merk dat, sinds ik met de pergolide begonnen ben, het linkeroog om de zoveel dagen ontsteekt...dat duurt dan een dagje of iets langer en 2 dagen later is het weer helemaal goed. Maar ze krijgt het wel steeds terug.. :(
Er komt geen viezigheid uit het oog, het lijkt alsof enkel het onderste ooglid opzwelt en daardoor haar oog wat dichtzit...zou het misschien een verstopt traankanaal kunnen zijn? Ik zit nu aan dag 9 op 3/4 tabletje...toch vanavond maar beginnen met 1 tabletje?
Ik besef wel dat dit een inwendig probleem is tengevolge van de cushing ( verminderde weerstand), maar is zo raar dat ze op die pergolide dingen krijgt die ze nooit tevoren had ( dikke benen en nu dit...)
By the way...de dikke benen waarover ik eerder vroeg, zijn bijna zo goed als verdwenen!
En o ja, ik had de DA al om raad gebeld, maar die zei mij dat er geen bijwerkingen zijn van pergolide...euhm....tja....dan houdt het op natuurlijk,want de man is duidelijk niet echt op de hoogte/geïnteresseerd...
Dussss...ik hoop dat jullie mij een beetje raad kunnen geven :j
@imago vind ik een wijze beslissing die je genomen hebt. Nu proberen even afstand te nemen van '' het probleem '' ...tijd zal raad brengen meis!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:06

Ontstekingen en ook ontstoken ogen hebben met de weerstand van je paard te maken. En niet persé met de pergolide. Cushing paarden hebben een slechte weerstand, door de weerstand steeds te ondersteunen kun je veel (langdurige) problemen voorkomen of ondervangen.
Geef je op het moment al iets voor de weerstand zoals bijvoorbeeld echinacea of msm zwavel?
Je paardje heeft het nodig nu kennelijk..

Fijn dat de dikke benen fase voorbij is. Heb de bijsluiter bij me waar wat rare dingen op stonden, zal nog even kijken naar ogen.
Ik weet wel dat er paarden waren die een snotneus kregen dacht ik, dat staat natuurlijk wel in verbinding met de ogen.

De weerstand van een paard wordt natuurlijk wel ondersteund door pergolide, maar daarnaast is het echt heel belangrijk om die weerstand zelf ook te ondersteunen met bijvoorbeeld echinacea en ook de conditie van je paardje zo goed mogelijk te houden/maken.

Odysseus

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:12

Imago, zoals ik je al had verteld, ik vind je onwijs dapper!! Laat alles even lekker bezinken! :(:)

Hier de bijsluiter van Prascend:
http://www.boehringer-ingelheim.nl/cont ... luiter.pdf

Bijwerkingen: Potentiele bijwerkingen bij paarden zijn onder andere zweten, gebrek aan eetlust, voorbijgaande anorexie en lethargie, milde symptomen van het centrale zenuwstelsel (zoals milde depressie en milde ataxie) diarree en koliek.

Maar weet niet hoe uitgebreid dit is, gezien zij ook adviseren met een hoge dosis te beginnen en dan af te bouwen (wat volgens mij tegen de literatuur én ervaringen van veel klinieken in gaat).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:14

Geweldig dat ze nu maar 3 regeltjes aan bijwerkingen hebben, terwijl er toch altijd eeen hele rits bestond en heeft bestaan..... ook in de bijsluiter Hahahaha!
Wat een promo grap!

Daarom had ik al gezegd de oude - ook voor mensen - in te scannen. Ik heb hier al wel vaker andere geciteerd, (die moeten wel te vinden zijn met de zoekfunctie) die gewoon op het internet staan en stonden. Maar kwam deze die ik bedoel tegen in mijn map en daar staan nog weer interessante dingen bij. Uiteraard is deze wel geschreven voor mensen dus - je paard mag bijvoorbeeld niet autorijden ;-)
Laatst bijgewerkt door fargo op 20-03-13 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:15

Ik heb nog het mobiele nummer van een van hun "experts" op het gebied van Prascend in m'n telefoon staan, kan hem altijd nog een keer bellen _O- _O-

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:37

fargo schreef:
In de bijsluiter staan een aantal dingen vermeld die voor mensen maar ook voor paarden opgaan:

Iemand vroeg laatst naar speeksel na het geven van pergolide, kom ik in de bijsluiter wel tegen!!!
· er bestaat mogelijk een verband tussen het gebruik van pergolide en het optreden van het
maligne neuroleptica syndroom. Dit kan zich uiten in spierstijfheid, sterke bewegingsdrang,
hoge koorts, transpiratie, speekselvloed, verminderd bewustzijn.

Hier een greep uit de bijwerkingen die kunnen voorkomen:

gebrek aan eetlust (anorexie).

Zeer vaak:
· misselijkheid;
· verstopping (obstipatie).
Vaak:
· gestoorde spijsvertering met als verschijnselen vol gevoel in de bovenbuik, pijn in de
maagstreek, boeren, misselijkheid, braken en zuurbranden (dyspepsie);
· diarree;
· pijn in de onderbuik;
· droge mond;
· braken.

Zenuwstelselaandoeningen
Zeer vaak:
· bewegingsstoornissen (dyskinesieën);
· duizeligheid;
· stoornissen in de spanning van spieren (dystonie);
· slaperigheid (extreme sufheid).

De link : http://www.exmedica.nl/bijsluiter/pergolide/h30486

Ik bedoel maar .... ;-)
De link doet het nog steeds.. http://www.exmedica.nl/bijsluiter/pergolide/h30486
En is erg uitgebreid en er staan veel dingen in die hier door de tijden heen ook gemeld en bekend zijn.

Degene die ik nog heb is wat meer uitgeschreven, dus meer beschrijvend hoe de problemen zich voordoen.
Laatst bijgewerkt door fargo op 20-03-13 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:40

Hmm ik zie gok- en sexverslaving er niet bij staan? :+

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:41

Imago01 schreef:
Hmm ik zie gok- en sexverslaving er niet bij staan? :+

Niet gokken en geen autorijden voor onze paardjes - just to be sure ;-)

Ik zei het altijd ook tegen willy het moet maar eens afgelopen zijn met dat autorijden hahaha & dat gokken ook, je kost me toch al klauwen met geld :+ :D

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:43

*Even lui*

Iemand voor mij een link naar de provarium breeding? Wil er meer over weten.

Imago werkt trouwens nog steeds nagenoeg dagelijks hoor. Ik longeer hem regelmatig; ene keer aan de bijzet, andere keer niet. Soms dubbele lijnen. Andere keren trainingsmolen met flink drafprogramma en/of gewoon lekker los, voluit en spelen in de buitenbak met elkaar.
En soms gewoon niets; bv. als hij erg tekeer is gegaan in de paddock; dan bij voorkeur alleen stapprogramma in de molen.
In de molen kan hij niet alleen, dus dat kan alleen als andere paarden er toevallig ook nog in moeten.

Magnesium krijgt hij al sinds voor de verhuizing in verdubbelde dosis. Net als weerstandskuur.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:46

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:47

Ik heb even gezocht op de werkzame stof in Provarium Breeding en op de combinatie tussen werkzame stof en "Equine Cushing" en "PPID"

Wellicht kun je hier wat mee:
http://www.ivis.org/proceedings/aaep/20 ... 000175.PDF
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 061000345X
http://www.diss.fu-berlin.de/diss/recei ... 09?lang=en
http://wolfecreekequine.drupalgardens.c ... isease.pdf
http://www.aaep.org/health_articles_view.php?id=316

Als ik zo heel snel de onderzoeken bekijk zie ik dat pergolide beter werkt dan Vitex
agnus castus (chaste berry), maar bij aanvullende therapie (dus pergolide + vitex agnus castus) lijkt de groep die beide producten krijgt het beter te doen dan de groep met enkel pergolide.

Maar heb eerlijk gezegd echt heel snel gescand, moet nu snel weer aan m'n werk!!
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 20-03-13 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:49

http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 0407/25255 > JA DUS

Je zou evt de echinacea kuur omlaag kunnen gooien want daar krijgen ze wel EXTRA energie van. Echinacea worden ze bij mij wel fris van soms als ze al redelijk fit zijn (dus mijn "gewone" paarden!)

Zoeken op vitex agnus /monnikspeper/ vitez agnus castos of chasteberry en cushings zal je heel veel info geven

En dat is dus de grondstof van provarium breeding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:53

@imago
En dit artikel heb ik dus ook in print van al lang geleden 2006
De blog bestaat nog en dit is het idee achter chasteberry.. En zo hebben heel veel mensen ervaringen met monnikspeper/chasteberry = Provarium breeding

http://eyeofthestormequine.blogspot.nl/ ... -cure.html

En Focussed dat is inderdaad de conclusie.
Al is er best wat aan te merken op het onderzoek omdat ze in die onderzoeken altijd de vloeibare variant gebruiken dus een merk/product ipv de grondstof zelf. Er zijn verder heel veel praktijkgevallen waarbij positieve ervaringen zijn, in Engeland en in VS.
In Engeland zochten ze tijd terug (lees jaren) ook mensen die mee wilden doen voor beter onderzoek.

Maar het is zowiezo lastig want cushings paarden zijn in veel dingen natuurlijk gelijk, maar ook tegelijkertijd weer echt individuen..

Heb ooit amerikaans onderzoek gelezen waaruit de conclusies bleek dat paarden die lage dosis monnikspeper erbij kregen het beter deden. Daarom ben ik het blijven geven.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:59

Illo heeft toch af en toe zo'n kwijlmoment. Het is dan maar even en na een stukje wortel eten is het weer weg.
Er was hier nog een fjord die veel kwijlde, hoe is het daar mee?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:02

Vitex agnus castus (Chaste Berry) extracts have been used medicinally for centuries for various
human female cycle disorders, and lay articles claim its therapeutic efficacy in horses with pituitary hyperplasia and other hormonal dysfunction [25]. Ethanol extracts of the seeds are an organic source of dopamine stimulation and have been demonstrated to bind to the D2 receptor of rat pituitary cells and inhibit prolactin secretion.

Dit vind ik toch wel een mooi en duidelijk stukje, monnikspeper werkt dus ook als een dopamine agonist, in ieder geval in ratten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:08

Focussed schreef:
Vitex agnus castus (Chaste Berry) extracts have been used medicinally for centuries for various
human female cycle disorders, and lay articles claim its therapeutic efficacy in horses with pituitary hyperplasia and other hormonal dysfunction [25]. Ethanol extracts of the seeds are an organic source of dopamine stimulation and have been demonstrated to bind to the D2 receptor of rat pituitary cells and inhibit prolactin secretion.

Dit vind ik toch wel een mooi en duidelijk stukje, monnikspeper werkt dus ook als een dopamine agonist, in ieder geval in ratten.

Er staat al in zoveeeeel artikelen dat het een natuurlijke dopamine agonist is - alleen sommige ongelovige thomassen willen dat niet aannemen.. :+ :D
Toch zijn er wereldwijd heeeeeel veel paarden die het goed doen op vitex/PB/monnikspeper/chasteberry hoe je het maar wilt noemen :j

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:10

Wist niet dat het een algemeen bekend feitje was, heb me nog niet eerder verdiept in Monnikspeper :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:17

Focussed schreef:
Wist niet dat het een algemeen bekend feitje was, heb me nog niet eerder verdiept in Monnikspeper :D

Nou het punt is natuurlijk dat het in DE onderzoeken van cushingspaarden niet hard naar voren is te brengen, maar in de artikelen wordt het vaak wel als de natuurlijke variant genoemd dan wel gepresenteerd en gezegd dat er veeel positieve verhalen zijn uit de praktijk maar dat het nog verder onderzocht moet worden.

Dus in zoverre dat het bij ratten echt aangetoond is dat moeten we maar gaan inlijsten!!! Want zo HARD heb ik het nog niet teruggelezen. Punt is dat volgens de officiele versie (onderzoeken) de ACTH niet omlaag gaat. Maar daarvoor gebruik je ook de pergolide in principe - mocht dat inderdaad het probleem zijn. Maar het helpt en ondersteund wel bij veel andere dingen - zoals vieze ogen, de vacht, de algehele fitheid en hormoonhuishouding...

@Jeannepauli hoe zit het op het moment met de ACTH van jouw paard? Had je dat hier al gedeeld? Ik weet het niet meer ?? :o :o :o

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:19

Focussed schreef:

DUSSSS onderzoek + ratten + werking monnikspeper + cushing + dopamine = AANGETOOND *\o/* *\o/*

Even wat zoektermen ertegen aan zodat we dit terug kunnen vinden over een tijdje

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:21

En het mooie is ook dat pergolide bindt aan de D2 receptor....

Alleen pergolide bindt (uit mijn hoofd) ook aan D1. Wellicht is dat de kracht achter pergolide, wat pergolide meer succesvol maakt als behandeling dan Provarium Breeding. (Wat dus niets afdoet aan Provarium Breeding/Chasteberry/Vitex Angus Castus!!).|

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:25

fargo schreef:
@Jeannepauli hoe zit het op het moment met de ACTH van jouw paard? Had je dat hier al gedeeld? Ik weet het niet meer ?? :o :o :o

Geen idee, het gaat zo goed met haar dat ik voorlopig geen aanleiding zie om te testen. Ik combineer C4L en Provarium. Het lijkt wel alsof de PPID "weg" is.. :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:46

Thanks ladies voor het meedenken / doorsturen van de bijsluiter !! Ze krijgt op dit moment de pergolide in combinatie met CushX van Hilton Herbs...zitten naast de monnikspeper ook kruiden in die de weerstand zouden moeten versterken, en ook nog de formula4feet van Equilife...wat toch ook een heel compleet supplement is. De Echinacea, kan ik dat gewoon bij de apo kopen bijv die van dr Vogel ? Of zijn er andere producten beter voor horsies?

Mijn DA belde mij net terug...hij wou mij bute laten geven voor haar ontstoken oogje :? Heb hem verteld dat we dat nu toch maar even mooi niet gaan doen...
Hij vroeg mij ook hem een mailtje te sturen met haar '' klachten '' sinds begin van de pergolide...hij zou het dan doorsturen naar een jaargenootje van hem die nu als dierenarts bij Boehringer werkt en bezig is met het '' onderzoek '' naar de pergolide ( oftewel dezer dagen de prascend dus ) ....komen ze waarschijnlijk volgend jaar ofzo met een serieus bijgewerkte bijsluiter op de proppen ! :list:

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:47

@focussed als je die expert op gebied van prascend aan de lijn moest krijgen, mag je hem altijd mijn '' verhaaltje '' ook even voorleggen... ;) je weet maar nooit wat eruit komt hé !