[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 20:15

shera schreef:
EdskoTakens schreef:
Gaat het lichaam antistoffen aanmaken na het binnen krijgen van fijngestampte muggen o.i.d.?
Of verteert het gewoon als alle andere stoffen?

Er zijn nog steeds veel paarden met zomereczeem ondanks alle middelen. Het echte middel is er nog niet.

De uitvinder er van wordt steenrijk.

Dat zou geweldig zijn! *gaat muggen vangen* Haha! Haha!
flauw...
Bij mensen heb je wel dergelijke succesvolle behandelingen voor bv wespenallergie.
Door bij iedere behandeling steeds ietsje meer van het gif in te spuiten gaat het lichaam antistoffen maken. Het zou super zijn als er zoiets voor zomereczeem kwam.
Volgens mijn veearts is een dergelijk middel er al wel voor allergie bij honden. Voor paarden wil het op de een of andere manier (nog) niet lukken om een middel te maken.

Een vriendin van mij volgt zo'n programma tegen wespensteken. Er ontstaan echt levensbedreigende situaties als ze gestoken wordt. Vandaar dat ze deze behandelingen volgt.
Het zal 5 jaar gaan duren eer ze er immuun voor is volgens het ziekenhuis.
Ze is met het 2e jaar bezig maar wat al wel heel duidelijk is, is dat haar algemene weerstand er behoorlijk onder te lijden heeft. Ze begint voor allerlei andere dingen allergisch te worden waar ze eerder nooit last van had.
Dus of het nou zo'n succes is ???

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 20:34

jeetje wat gaat dit topic snel!

ik had nog iets wat ik mij afvroeg vanwege wat ik laatst gelezen had: dat paarden die een vettere vacht hadden minder snel last hebben van ze...

veel van ons hier wassen de paarden. dan gaat toch juist het (huid)vet weg? zou dat dan niet avrechts werken? mss dat het aan de ene kant werkt, en aand e andere kant tegenwerkt. ik weet niet wat zwaarder weegt, maar toch iets om over na te denken misschien?

indi heeft trouwens nog niet geschuurd aan haar staart of manen. manenkam is ook nog mooi zacht...

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 20:47

ikenindi schreef:
jeetje wat gaat dit topic snel!

ik had nog iets wat ik mij afvroeg vanwege wat ik laatst gelezen had: dat paarden die een vettere vacht hadden minder snel last hebben van ze...

veel van ons hier wassen de paarden. dan gaat toch juist het (huid)vet weg? zou dat dan niet avrechts werken? mss dat het aan de ene kant werkt, en aand e andere kant tegenwerkt. ik weet niet wat zwaarder weegt, maar toch iets om over na te denken misschien?

indi heeft trouwens nog niet geschuurd aan haar staart of manen. manenkam is ook nog mooi zacht...

wassen ja
zou dat exceem verergeren?
De shet bij ons word vanaf vorige week 1 keer in de week gewassen tegen schilfers.
Is dat dan wel zo goed?
Ze heeft nu trouwens ook een vliegendeken op, in de hoop dat vliegjes/mugjes minder kans hebben en ze misschien niet schuurt dit jaar (we weten niet zeker of ze eczeem heeft)

en dit topic gaat razend snel !!

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:06

bij divoza werd mij karatashampoo ofzoiets aangeraden wat we hebben gekocht. ga het morgen uitproberen!
en morgen kijken of rambo sweet ich hoody past, we hebben omgeruild - maat kleiner

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:13

nou, met wassen met shampoo of zeep verminderen de natuurlijke vetten in/op de vacht sowieso, en met de rest lijkt mij ook...

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:18

babyolie enzo maakt het vet

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:19

angelax schreef:
babyolie enzo maakt het vet

is dat dan juist goed
of niet goed?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:19

ja wel goed

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:20

het moet toch jusit vet zijn?

is betadineshampoo dan goed ? en vermnderd dat de vetten of juist niet

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:22

Er staat wel in de lijst die we maken, dat babyolie verbranding kan veroorzaken... Geen idee of dat zo is. Heb het nog nooit geprobeerd. ik gebruik cojosol en hier zit een soort creme in wat ook vettig aanvoelt. Heb ook al gehoord dat sommige uiercreme gebruiken met tea tree. Is ook vettig. Wassen doe ik zo weinig mogelijk. heb niet het idee dat die van mij een droge huid heeft. Is volgens mij gewoon normaal, net zoals de andere paarden die ik heb...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:23

angelax schreef:
het moet toch jusit vet zijn?

is betadineshampoo dan goed ? en vermnderd dat de vetten of juist niet

Niet te vaak wassen met betadine.. Is vrij agressief voor de huid. Helpt wel goed bij jeuk, dat wel, maar niet te vaak dus...

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:24

bij de shet die gewassen word zag je de huid gewoon niet, zoveel schilfers. DA zei dat er niks tegen was, en bij de ruitershop kreeg eigenaar een middeltje mee. Het is gelijk minder..
Qua schuren gaat het ook vrij goed. Deken om, en nek met verschrikkelijk stinkspul inspuiten. mug/vlieg bedenkt zich wel even of ie daar op gaat zitten haha.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:30

ik ga morgen zijn staart wassen en dan deken erop.
ik heb wel eens babyolie gebruikt en wordt redelijk vet en is niet echt handig als die gaat schuren dat deed ik vorig jaar erop maar toen zat er ook geen deken op, maar ik wil cojosol gebruiken hoor goede ervaringen maar weet niet waar het te koop is.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:32

henny_w schreef:
Dat zou geweldig zijn! *gaat muggen vangen* Haha! Haha!
flauw...
Bij mensen heb je wel dergelijke succesvolle behandelingen voor bv wespenallergie.
Door bij iedere behandeling steeds ietsje meer van het gif in te spuiten gaat het lichaam antistoffen maken. Het zou super zijn als er zoiets voor zomereczeem kwam.
Volgens mijn veearts is een dergelijk middel er al wel voor allergie bij honden. Voor paarden wil het op de een of andere manier (nog) niet lukken om een middel te maken.

Een vriendin van mij volgt zo'n programma tegen wespensteken. Er ontstaan echt levensbedreigende situaties als ze gestoken wordt. Vandaar dat ze deze behandelingen volgt.
Het zal 5 jaar gaan duren eer ze er immuun voor is volgens het ziekenhuis.
Ze is met het 2e jaar bezig maar wat al wel heel duidelijk is, is dat haar algemene weerstand er behoorlijk onder te lijden heeft. Ze begint voor allerlei andere dingen allergisch te worden waar ze eerder nooit last van had.
Dus of het nou zo'n succes is ???[/quote]

Ik ben bezig met zo'n kuur voor mijn eczemer. Ik ben nu de 2de zomer aan het spuiten en heb de indruk dat het steeds beter gaat. Moest het slagen dan is mijn beestje er toch maar mooi van af.
(heb wel nog steeds deken opliggen, die durf ik niet af te laten)

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:37

op ponykamp herstelde het exceem van mijn pony heeft daar niet geschuurd en geen last gehad.
in de stallen hangt zo'n vliegenvangen zo'n hele dure zo'n elektrisch ding en die werkt enorm goed

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:38

angelax schreef:
ik heb wel eens babyolie gebruikt en wordt redelijk vet en is niet echt handig als die gaat schuren dat deed ik vorig jaar erop maar toen zat er ook geen deken op, maar ik wil cojosol gebruiken hoor goede ervaringen maar weet niet waar het te koop is.

wat bedoel je dan nu?
dat pony moeilijker kan schuren?? glijd ze dan weg ofzo:P

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:48

dan wordt hele huid vet en vies

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 22:05

angelax schreef:

Hier kun je producten bekijken en bestellen...
http://www.cojosol.nl/cojosol.htm

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 22:07

okeee.
als het slecht blijft gaan met exceem overleg ik wel met mijn moeder daarover, die moet het toch via internet betalen en kopen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 09:18

Zijn andere soorten musli (pavo natures best alleen als krachtvoer red mn pony het niet op ) die wel goed zijn bij zommerexceem ?(denk aan sportmusli kruidenmelange etc)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 09:28

Wat het wassen betreft wordt er voor eczeempaarden inderdaad aangeraden na het wassen manen staart en eventueel buik terug vettig te maken door bevoorbeeld babyolie of een andere vettige substantie.

Mijn pony heeft tot nu toe enkel last van hier en daar een steekje op haar buik. Ben aan het wachten op het ergste maar dat is er nog niet.

Zou ze het dan misschien minder hard of niet krijgen?

wie o wie verlost mij iets van mijn waanzinshoop Huilen van het lachen

kellyenmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 09:49

Wie weet welke fourage zaken Hippolyt of zoiets hetzelfde verkopen in ZH ?

Heb gegoogeld maar kan het niet echt vinden. Ik denk dat Magic ook zomerexceem heeft, en ga ook het anders aanpakken maar het voer moet ook anders dan.

bedankt!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 09:53

hmz, ik heb die hoop ook hoor, maar die hoop had ik vorig jaar ook, en toen kreeg ze het ook ineens toch heel extreem... wel minder dan t jaar er voor...

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:14

Helaas heeft mijn 2 jarige er nu ook behoorlijk last van en ben ik me eens goed in gaan lezen over het fenomeen zomereczeem.
Ik heb dus besloten om voor de "korte" verlichting van jeuk en pijn (door de wonden) sioskin te gebruiken en voor de lange termijn haar een weerstand op te laten bouwen via de voeding (Marstall heeft een lijn voor eczeem paarden).
De Sioskin heb ik er eergisteren op gedaan (dit hoef je niet iedere dag te gebruiken, zolang je het filmlaagje nog ziet is het goed) en ik moet zeggen dat het er gisteren al een stuk rustiger uit zag en, de manen en staart, al heel wat zachter aanvoelden. Eergisteren mocht ik zelfs nog niet in de buurt van manen en staart komen omdat het te pijnlijk was voor haar (was ook een behoorlijk gevecht om het spul aan te brengen) maar nu kon ik haar gewoon overal aanraken.
Hopelijk blijft het spul zo goed werken want dan kan ondertussen het voer zijn werk gaan doen.

groetjes ingrid

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 10:30

cijsalover schreef:
floortje82 schreef:
DE lijst:

Voedsel:
- géén gras, alleen oud hooi.

Stalling:
- alleen tussen 10.00 - 15.00 uur op de weide en ook opstallen met bewolkt weer

Wordt met de weide in dit geval een paddock oid bedoeld? Als ze beter geen gras kunnen eten? Of moet het gras een bepaalde hoeveelheid fructaan hebben? En kan een paardje wel op een schaars land staan, ipv een weide met veel gras? Alvast bedankt:)