[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:17

hoeft niet echt rijtechnisch te (zijn denk) ik want mij paardje doet het ook als ik er niet op zit en niet tijdens het rijden (althans niet als ik op contact rijd) met een losse teugel = jeuken aan voorbeen hahaha!
mischien toch slijmvlies irritatie? kan zowel pollen zijn als infectie schimmel of bacterieel of mischien ontsteking aan kaakholte, neusholte, voorhoofdholte, tja het is en blijft een lastig vraagstuk?!

drunny

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:37

heeft iemmand al wel eens dat stuk over equiwinner gelezen en daar een vizie op?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:38

om even in te haken op eea dat werd beschreven op twee pagina's geleden, mijn pony wilde ook niet graag werken toen hij nog HS had. Aandraven op zich was al een hele opgave, laat staan er een kwaliteitsdraf uithalen. Hij wilde ook niet goed loslaten in zijn middenstuk, dit was eigenlijk altijd wat gezonken.

Tegenwoordig is zijn bovenlijn veel sterker (ben er ook op gaan rijden overigens, zo sterk), en hij laat deze meer los. Het deel van zijn schoft tot lendenen is véél rechter geworden en niet meer zo hol. Ook is de bespiering langs de ruggegraat sterk verbeterd.

Mijn pony had dus ook zwakke knieën/ slechte knieën (op 5 jaar oud!), deels heeft dat ook te maken (gehad) met de groei. Ik heb in zijn wei/ paddock een aantal dikke balken liggen waar hij dagelijks meerdere keren overheen moet om van de ene kant naar de andere te komen. Op die manier komen zijn knieën steeds even extra los. Mijn pony had ook moeite met buigen op één kant en werd dan ook licht onregelmatig. Dit heb ik opgelost met beter passende training.

@ Irmaz, dat klinkt geweldig!
@ Ellepel, heel interessant, dat stukje. Mijn beide heren (beiden ex-HSsers) zijn ook echte mannen, hoewel ze ruinen zijn, en ook zij zijn meer hengst dan de gemiddelde ruin. Beiden dekken ook. Zou dat ook iets zijn wat daarmee in verband staat? Dat de meer 'mannelijke' ruinen hoger in bepaalde hormonen staan en dat zich daarom bij die dieren eerder HS manifesteert?
@ Sabine, de bewegingen die dominantie of imponeergedrag tot doel hebben zijn wel heel anders dan de bewegingen die een paard laat zien bij HS. Wat Linda bedoelt is het typische links-rechts zwaaien dat hitsige hengsten bijvoorbeeld laten zien. Verder hebben paarden ook hoofdbewegingen om boosheid te uiten. Dit laatste zou mijns inziens zeker passen bij de meer dominante dieren, aangezien die an sich van nature al 'meer recht' hebben om boosheid te uiten en dit dus ook vaker doen.
@ Maryke, merrie hier is er ook zo één, vaak en heftig hengstig. en dus ook HS klachten, hoewel niet extreem.

Het te los laten van een paard tijdens een gedeelde activiteit (lopen met het paard, longeren, rijden, noem maar op) kan overigens ook spanning geven. Een paard wil graag geleid worden en een 'lekker' losse teugel is voor veel paarden in bepaalde opzichten hem 'in het diepe gooien'. Dit kan voor meer spanning zorgen. Daarbij kan lijn- of teugelcontact het paard fysiek ondersteunen en het dier stimuleren zijn lichaam goed te gebruiken, mijns inziens dus wel iets om niet zomaar te verwaarlozen.

Wij mensen zien grote verschillen tussen het 'werken' ohz en 'andere dingen'. Voor een paard is het echter, je bent samen bezig of je bent het niet. Het uit de wei halen, lopen, poetsen en dergelijke verdient zodoende een zelfde mate van consequent gedrag als het rijden. Het paard maakt daarin geen onderscheid. Ik heb diverse leerlingen meegemaakt die ohz met problemen kampten die hun oorsprong vonden in wat men deed vanaf de grond. Ohz klopte alles perfect, maar vanaf de grond niet. Dit maakte het losrijden (pakweg het eerste kwartier dat men erop zat) tot een klein rampje omdat de ruiters al hun dingetjes van daarvoor eerst moesten repareren. Door ons consequent begrijpbaar gedrag en leiderschap ook vanaf de grond netjes toe te passen, wordt een hoop verwarring en dus weerstand/ spanning/ irritatie bij het paard voorkomen of verholpen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 08:08

Thnx merrieveulen :)

Voor mensen die erg hengstige merries hebben en iets willen proberen, die zouden eens kunnen kijken naar het bijvoeren van moederkruid en magnesium.
Een van de mooie bijkomstigheden van mijn merries' behandeling tegen haar HS is dat ze aanmerkelijk minder hengstig is. Ze had altijd wel een heel regelmatige cyclus maar bonkte iedere 3 weken een week, vaak lange tijd, haar heup tegen de stalwand als ze hengstig was. Nu is ze nog maar zo'n dag of 3 hengstig en bonkt alleen af en toe maar gedurende die dagen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:16

Onze merrie krijgt al Mg, omdat ze twee keer een piepklein tekortje liet zien bij bloedonderzoeken.
moederkruid gaan we eens even induiken, dank je wel.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:54

Vind het zoooo spannend.. (moet even wat kwijt :P )...

Voor het eerst sinds zeker 10 jaar gaan mijn paard (headshaker) en ik weer lessen. Als ik wat aankloot in de bak gaat het met een neusnetje best redelijk. Met het op eens in de zoveel minuten (denk 5 keer ineen uur) een knikje na loopt hij gewoon als vanouds onder het zadel in zowel stap, draf als galop... Maar goed, ik doe het ook superrrr rustig aan met hem... ik ben zo benieuwd of het zo goed blijft gaan als we intensiever gaan rijden nu...

wel moet ik nog steeds uitkijken als ik afgestegen ben want meneer ziet mij dan als levende krab en schuurpaal voor zn neus... >;)

voor de schuddende paarden onder ons: heel veel beterschap.. het is een ellendig fenomeen... :(

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 08:28

Succes rhian, geniet er van *D
je hebt in ieder geval ideaal weer voor een (ex-) headshacker.

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:02

Fijn om te horen Rhian...ik hoop dat het lekker zal gaan !
en dat je paard het leuk vind... dat is toch ook belangrijk, af en toe een knikje is toch geen ramp als het dier duidelijk plezier heeft in het werk!
mijn paard verveeld zich dood als hij niet bezig gehouden wordt!

+:)+

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:17

@irmaz: ja, zo maf.. we wisten niet wat hij had tot vorig jaar. Dus ik had hem al min of meer 'opgegeven' met rijden... en dat je dan toch weer samen kunt sporten is gewoon echt super!

@drunny: ja, onze paarden staan altijd op wei, dus verveling kennen ze niet echt. Al vindt onze bolle het ook superleuk onder het zadel en doet hij ook altijd super zijn best... ik ben es benieuwd hoe het ons vergaat... :) Nee, ik zie niet dat hij hinder heeft van dat sporadische knikje indd. Heel wat anders dan die rare schoppen vooruit met zn benen en het overstrekt omhoog lopen met zn neus... arm beest, blij dat dat over is...

Succes aan allen!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:42

Hier vandaag dressuurles gehad, en als beloning mocht hij op het einde wat springen (oortjes erop en gaan, heerlijk! :D ). Ik merk hier niks meer van het shaken.. heel gek .. Ofwel is de periode voorbij, ofwel heeft het echt wat te maken met het al dan niet serieus werken en hem bezighouden... Zal het volgend jaar wel weten te zeggen zeker? :+

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 14:44

[***] , volgens mijn dierenarts kan het vanzelf overgaan?!!
dat zou mooi zijn even in de gaten blijven houden ook volgend pollen seizoen.
het blijft altijd de vraag wat heeft de irritatie veroorzaakt? want HS is toch een overprikkeling van het aangezichts zenuw! ik heb zelf ook zenuwpijn gehad en weet hoe het voelt ook al was het niet aan mijn gezicht! :n
succes allen ...ik meld me weer als ik over een paar weken weer wel of geen resultaat heb geboekt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 20:16

ik heb vanmiddag bij appie wel gezien dat als hij BOOS is hij dan wél erger gaat schudden.
het was eigenlijk weg op wat minieme knikjes na,maar hij was vanmiddag vréselijk opgewonden en boos.

hij wilde met alle geweld met me mee de wei uit,deed heel lelijk tegen zijn weide genootjes en toen zag ik dat hij op dat moment flink ging schudden.
"emotie" heeft dus wel degelijk invloed op ze bij het hoofschudden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:34

klopt, als paarden 'heftig' worden (boos, bang, opgewonden, gestresst) zie je de HS toenemen. Je ziet zelden een op en top ontspannen paard (dus praktisch slapend, of bijv. liggend) echt last hebben van HS.

werkt wel twee kanten op natuurlijk, want HS maakt het vaak ook onmogelijk voor een paard om echt te ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:29

Van die emotie heb ik inderdaad ook gemerkt :j
Hier ging hij al schudden als hij onderweg niet aan een pluk gras mocht van mij :+ Dan werd hij boos en dan werd er geschud :+

@ drunny : dat heb ik inderdaad nog gehoord .. maar dan is het gek dat hij het jaren & jaren doet en dan nu zou het ineens spontaan stoppen? Of ja, spontaan .. heb eigenlijk jaren & jaren niet serieus met hem gewerkt, misschien zit daar wel de clou :+ We zullen het zien, voorlopig gaat het super :) Moet nog eens kijken wat hij in de weide doet .. maar daar loopt hij niet zoveel uit zichzelf en als ik hem laat lopen dan creëer ik weer "spanning" en dat geeft dan geen goed beeld natuurlijk..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:15

hoe gaat het?
appie schud niet meer.dus ik ben weer aan het rijden,
gaat lekker :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:39

Hier blijft het moeilijk, gisteren leek hij weer wat last te hebben maar eigenlijk vooral van jeuk aan zijn neus, echt schudden heeft hij niet gedaan (al heeft hij ook niet gewerkt). Dag ervoor springles gehad en ondanks dat die echt slecht ging geen geschud.. Ik kijk het nog allemaal even aan, maar voorlopig heb ik het idee als ik hem echt bewust en mentaal aan het werk zet dat hij geen last heeft van het schudden, precies alsof hij het enkel in zijn "vrije tijd" doet, dus als je hem met een los teugeltje laat rondbanjeren... Maar ik hou het wel in de gaten :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:20

Hey allemaal, ik zou graag wat met jullie willen sparren. Mijn bijna zesjarige Tinkerruin heeft de afgelopen weken een heftig schudden/slaan met zijn hoofd ontwikkeld. Hij schudt niet horizontaal, hij knikt echt enorm hard 'ja' de hele tijd. Het is een blij, gezond paard wat er niet ziek uit ziet, glanst en eigenlijk aan bijna geen symptoom aan de lijst voldoet. Alleen... hij schudt/slaat zo enorm woest met z'n hoofd. Hard en constant. Zoals ook vandaag aan de longeerlijn, hij blijft maar slaan. Eerst dacht ik dat het uit blijheid was, zijn moeder deed dat ook. Maar hoe blij ben je als jezelf constant een beste ruk in je mond geeft dmv de bijzet als je met je hoofd slaat? Hij briest ook veel. Het jeuken aan zijn voorbeen of een overgevoelige neus heeft hij absoluut niet. Hij is zachtmoedig, blij en tevreden. Hij staat 24/7 buiten in een gemengde groep. Hij doet het aan de hand -minder-, onder het zadel -veel- en aan de longeerlijn -veel-. In de wei of op de poetsplaats dan weer niet.

Morgen bel ik de tandarts en als dat niet helpt de osteo, maar ik vroeg me af of jullie in bovenstaande iets herkennen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:25

Ik zag laatst een filmpje van jou en toen dacht ik wel wat te herkennen. Maar wist het niet zeker, was maar kort filmpje natuurlijk.
Tandarts is goed. Je zou een netje voor de neus kunnen proberen of dat verschil uitmaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:27

Lijkt dan niet meteen richting allergie.. Als je aan de hand zegt, bedoel je dan gewoon aan het halster? Of bij wandelen met hoofdstel of ... ? Ik neig door je verhaal naar iets van het hoofdstel dat iets triggert. Misschien de tanden inderdaad, maar kan ook hogerop zijn, of een puntje op de kaak, of de oren of dat soort dingen ... Vooral omdat hij het zo in de weide niet doet en het duidelijk niet zijn neus is zou ik daar eens op letten. Werk je met verschillende halsters/hoofdstellen of steeds dezelfde?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:32

Nee aan het halster. Zomerwei ligt een 10 min wandelen van de stal af. Dus dan wandelen we aan het halster naar stal, doen ons ding en wandelen weer terug. Heb altijd hetzelfde halster en zelfde hoofdstel. Hij reageert niet bij het omdoen van één van beide. Hij staat ook met het halster kalmpjes wat om zich heen te staren op de poetsplek, zelfde met het hoofdstel. Kan hem rustig een kwartier met hoofdstel laten staan zonder dat hij wat doet. Hij doet het wel iets aan de hand -van en naar stal- maar lang zo heftig niet als onder het zadel/aan de longeerlijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:37

Hmm ok .. nog een balletje opgooien .. ik lees over bijzet, dus ik ga er vanuit dat je serieus met hem longeert en rijdt? Misschien iets wat begint op te spelen als hij een tijdje in een bepaalde houding loopt? Misschien achter de oren, maar kan eventueel ook wat verder in de hals volgens mij ...

Is maar gewoon wat in mij opkomt hoor, heb verder ook geen verstand van die dingen en wil helemaal niet beweren dat je hem slecht rijdt of kapot rijdt ofzo ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:42

Oh maar zo vat ik het ook niet op hoor!

Bijzet zit los, hij kan dus ook nog gewoon met z'n hoofd slaan :)) Is meer om hem een richting op te laten denken. Met rijden... we rijden vooral buiten. Hij krult veel op als hij het spannend vindt, daarin vindt hij zijn bevestiging op de een of andere manier. Maar het is vooral rechtuit, contact op teugels en verder niks. Hij doet het vanuit elke houding, ook zonder bijzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:49

Ok :)

Dus met longeren of rijden werk je eigenlijk niet echt? Ik bedoel .. wel bijzet maar vrij los, buiten wel contact maar toch gewoon maar laten lopen (even zwart-wit gezegd)? Klinkt een beetje wat ik doe (deed) met die van mij, al reed ik ook wel met heel losse teugel, maar ook wel met contact.

Ik begin het idee te krijgen bij die van mij dat hij schudt omdat ik hem niet echt (mentaal) aan het werk zet. Ik ben nu eventjes bezig met echt werken, op mij letten en echt aan het werk zetten. Gebruik maken van obstakels om dingen mee te doen, we duiken regelmatig de menweide in (staat een heuvel en zo'n ding om korte bochtjes te maken) en ook als we buiten gaan is dit met contact en echt werken. Beetje moeilijk uit te leggen, maar mijn manier van omgaan met en reageren op hem is heel anders. We hebben dan wat springlessen achter de rug en ook een dressuurles, en sinds vrijdag staat hij voor de koets. En ik moet zeggen: die hele periode heb ik héél weinig geschud gemerkt. Enige wanneer hij nog schudt is als ik hem van de weide naar de piste of poetsplaats breng, dit gebeurd nonchalant aan een los touwtje = niet werken .. Zodra we echt aan de slag gaan en ik zijn aandacht opeis wordt er niet meer geschud ... Heel gek, maar ik heb echt het idee dat het daar ergens zit..

Hier is de DA erbij geweest om te kijken, zelfs 2x (1x voor het schudden op zich en 1x omdat ik hem volledig wilde laten controleren, en dan moest hij ook op de volte lopen enzo) en beide keren heeft hij gewoon amper geschud .. Maar toen moest hij dus ook echt aan het werk .. Vandaar dat ik in die richting denk, DA had ook iets van "zo erg is het toch helemaal niet?" (had een omschrijving gegeven, maar dat leek dus helemaal niet te kloppen :+ ). Ik heb filmpjes waar hij het wel heel erg doet, maar dat zijn allemaal momenten dat ik hem gewoon maar laat lopen .. los in de piste, of aan de longe, gewoon stappen & draven, maar niet echt werken .. En longeren vindt hij dodelijk saai .. Dus hier lijken de puzzelstukjes wel in elkaar te vallen ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:53

Oh jawel, hij werkt echt wel. En hard ook. Aan de longeerlijn = werken. Buitenrijden = ontspannen maar dan is hij ook wel bezig met van alles en nog wat. In de bak werkt hij ook. De bijzet zit los in die zin dat hij niet in een houding wordt gedwongen maar er naar toe geleid wordt. Dus meer door het gewicht van de teugel dat hij zakt, niet omdat hij móet. Hij loopt dan ook op tempo, met z'n achterhand eronder en gebruikt z'n lijf. Als ik hem in de bak rij doet hij het ook. Dat hele heftige toen niet, maar dat is echt van de afgelopen week.
Hij is een Tinker van 1.65m, heel groot en zwaar. Geestelijk loopt hij wat achter :+ dus we hebben het altijd rustig aan gedaan. Pak hem nou wat meer op, hij lijkt nou eindelijk uitgegroeid te zijn.

Tijdens het schudden maakt hij ook geen gestresste indruk, zijn oortjes staan erop, maar op een ontspannen manier. Hij sjouwt ook goed door, acherhand eronder, buikspieren aangespannen. Alleen zijn rug laat hij niet los, maar dat kan ook niet anders met dat woeste geschud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:59

Dan misschien toch een vorm van spanning? Niet elk paard laat duidelijk merken dat hij gestrest is, maar is het dan soms toch wel. Omdat je zegt dat je hem nu meer oppakt en het nu ook erger lijkt (toch?) heeft het misschien daarmee te maken? Die van mij kon al schudden als hij een pluk gras niet mocht pakken :+ Vormde stress voor hem, werd hij boos van, en dan ging hij schudden .. Om maar te zeggen hoe stom het kan zijn :')

Kan je misschien een filmpje maken? Is ook altijd wel interessant om eens te bekijken.
En verder maar afwachten wat de tandarts zegt, moest die niks vinden is een DA er naar laten kijken altijd een optie, al moet je dan wel een beetje geluk hebben denk ik, niet iedere DA is zo goed op de hoogte van headshaking blijkbaar :=