[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:17

tiwi1969 schreef:
@Azmay, dat is een erg dikke buik, zit er een veulen in?
Zo niet, probeer haar te laten afvallen, dik zijn heeft een negatieve invloed op ZE.

Ik heb over de RSIH een Boett buikflap die zo ver mogelijk naar achteren ligt.
Voor de nieuwkomers even een foto

[ [url=m/xlvrva.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is een oude foto, fokmerriebuik en inderdaad te dik.
Nu nog steeds een fokmerriebuik maar wel 2 boommaten smaller :')
"Grappige" is dat ze wel ietsje gaat schuren met meer gras maar dat ze er weinig last van heeft, die strontvervelende vliegjes die onder haar buik hangen zijn zo veel vervelender :(:)

lieveboris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:20

peaches schreef:
Andnderhalf jaar kregen we een te dikke pony met zomerexceem. Hij is bij ons flink afgevallen. In de winter werd de jeuk minder en de manen gingen weer groeien. Ineens op de een op andere dag had hij er in het voorjaar weer last van dus toen maar een deken gekocht. De tweedd winter (afgelopen winter dus) weer hetzelfde..gee jeuk meer dus geen deken en de manen blijven groeien. Nu is het al bijna april en lijkt hij nog nergens last van te he ben maar ja dat was vorig jaar ook zo. Maar nu duz preventief een deken opgedaan. Maar nu twijfel ik dus of dat dat nodig is. Wat zouden jullie doen? Beter voorkomen dan genezen maar kan het zo zijn dat hij er nu geen last meer van zou hebben?

Ik heb dus zo'n zelfde situatie!
Nu heb ik mijn Shetje ook voor de zekerheid onder een eczeemdeken gezet, maar ben tegelijk weer bang dat zijn dikke vacht gaat broeien en hij alsnog jeuk krijgt.. Hij heeft het behoorlijk warm deze dagen.
In dit geval kies ik dus liever voor voorkomen van eventuele eczeemklachten. Ik vraag me alleen af of het niet verstandiger is om hem te scheren? Hij staat 24/7 buiten en ben bang dat alleen een eczeemdeken 's nachts te koud is.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:23

Hier gaat alles nog goed met de jeuk. Zag vandaag wel veel vliegjes vliegen, maar merrie geeft hier helemaal geen reactie op. Zolang het goed blijft gaan mag ze lekker naakt blijven staan :D

Ik voer mijn paard dodson&horrel fibre g en vitaminebrokjes van dodson&horrel. Doet ze het super op. Ze kreeg eerst Fibra maar dat vond ze niet lekker en deed ook niet zoveel. Ook geef ik haar anti jeuk kruiden van dodson en finecto probeer ik dit jaar ook voor het eerst :)

Afbeelding

Mijn merrie jeukte ook altijd er aan haar navel. Ik heb aan de buikflap van mijn shires deken een tshirt gemaakt die tussen haar achterbenen doorloopt en aan haar staartriem vast zit. Dat werkt voor haar erg goed en de vliegjes kunnen er niet bij :D

Iris_Luna

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:50

Hier alweer een paar weekjes een snuggy hood deken op! Hoop zo dat deze deken meer gaat doen dan de standaard eczeemdekens. Vorig jaar had ze toch een paar nare wonden geschuurd op haar voorhoofd, haar oren en zijkanten en in de voorpluk en een kaal plekje op de staartwortel ondanks 3x daags smeren. Hier nu in ieder geval nog geen jeuk, wat ze vorig jaar rond deze tijd wel had. Heb in ieder geval de uiermint en de skincalmin klaar staan, mocht de hel los barsten. Maar tot nu toe een blij paard zonder jeuk nog! Haal hem gewoon elke dag ff eraf, goed uitkloppen, paard lekker poetsen, rollen, poetsen en deken als we klaar zijn weer op.

Afbeelding
Hier nog met een regendeken erover omdat het weer toch ineens wel erg slecht werd...

Blij dametje
Afbeelding

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 21:22

Silver_Fox schreef:
lissie_zigor schreef:
Ook heb ik nu TKC 97 dat werkt bij die van mij ook super hij staat nu zonder deken (is bij de wasserij) 24/7 buiten en schuurt nauwlijks

Hier staat ze ook nog 24/7 buiten zonder deken of spul en geen jeuk. Weet niet of het seizoen al echt begonnen is?
Is TKC 97 zoiets als derfen?

Bij mij is het wel al begonnen maar ik heb ook een hele extreme exemer.. Maar ik stop met de tkc 97 want ik kwam er vandaag achter dat hij er kale plekken van krijgt. 0.0 Lijkt me niet helemaal de bedoeling...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 21:28

Die van mij was afgelopen jaar mega extreem
Dit jaar nog niets geen kriebel .
Blij blij
Eczeem deken ligt wel klaar
Heb een shires sih en een EJ Eczeem deken .

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:11

Mijn haflinger staat al weer even onder haar deken.
Nog geen echte jeuk maar zo zijn we het mooi voor.
Ik smeer nog niks, wil dit jaar wel butox gaan proberen.

Qua voer krijgt ze pure feed balance, zo'n 400 gram per dag.
Dit wil ik gaan aanvullen met lijnzaad (olie) en bietenpulp.
Bietenpulp om de overgang van hooi naar gras wat te ondersteunen,
lijnzaad omdat dit veel goede stoffen bevat.
In de link een interessant artikel over vet, aminozuren etc.. (wel in het engels)

https://www.thepurefeedcompany.com/bene ... nergy-base

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:13

Die van mij krijgt 2x per dag 25 gram Marstall Force vitaminebrokjes, het is bijna niets maar ze doet het er super mooi op.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:26

Ons friesje had gisteravond echt wel veel last van de kleine vliegjes die nu alleen nog maar op haar oren kunnen landen, maar de manekam was gelukkig normaal onder de rsih. We zijn erg blij met de deken, hij blijft prefect liggen.

Die van ons krijgt een bodempje Metazoa in de emmer als we er zijn, dat is zon 3-4x per week. De voerton is bijna leeg en dan stappen we over op vitalbix, omdat die uitgebalanceerder leek. Friesje ziet er super uit en zit lekker in haar vel.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:53

lissie_zigor schreef:
Bij mij is het wel al begonnen maar ik heb ook een hele extreme exemer.. Maar ik stop met de tkc 97 want ik kwam er vandaag achter dat hij er kale plekken van krijgt. 0.0 Lijkt me niet helemaal de bedoeling...

Oh dat is naar, denk je eindelijk iets te hebben gevonden wat werkt.. :n

car0linee wat een mooi paard <3

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:57

Die van mij heb ik inmiddels al 28 uur bloot en blijft denk ik ook bloot. Wel met derfen. En dan ook nog 24 uur buiten. Geweldig, nog nooit meegemaakt. Normaal in maart vanaf 10 graden last van eczeem.
Gisteravond met zonsondergang nog gecheckt, maar hij stond er super rustig bij :D
Om 16u even bekijken of hij bloot blijft. Want met regen staat hij vanaf 10 graden te rillen onder zn regendeken, dus misschien nog meer regendekentje op gooien.

Mijn paard gaat trouwens fantastisch op Havens Gastro. Voldoet totaal niet aan een eczeem/ir-beleid (24% suikers/zetmeel, graan), maar hij is nog nooit zo goed gegaan op een krachtvoer.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:58

De 2 kriebel paarden hebben hier ook nog niet gejeukt.
Maar het is wel erg droog, dat is natuurlijk ook wel gunstig.
Vorig jaar was het hier in Zuid oost brabant juist erg nat.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:24

Shires exceem deken en tk 97 lotion doen het hier goed. Vooral buijflap van de deken is eindelijk perfect. :) hier alleen jeuk van verharen

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 15:19

Jotoma schreef:
Mijn paard gaat trouwens fantastisch op Havens Gastro. Voldoet totaal niet aan een eczeem/ir-beleid (24% suikers/zetmeel, graan), maar hij is nog nooit zo goed gegaan op een krachtvoer.

Grappig, net als Vitalbix bevat de Havens Gastro een vrij hoog gehalte aan essentiële aminozuren. Waaronder ook de Tryptofaan. Verder ook o.a. een probiotica :)

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 17:16

Zullen er op magische wijze opeens alle knutjes uitgestorven zijn? O:) dat zou nog eens een leuke verrassing zijn

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 17:22

Mijn stond woensdag even zonder deken, en hup, gelijk staart schuren. Maar dat kan ook gewoon jeuk geweest zijn van het verharen en even blij zonder deken tussen poetsen en zadelen door.. Ben benieuwd hoe ze het dit jaar verder gaat doen.. Zoek nog wel een goedkope 2ehandse rsih voor erbij, mocht deze sneuvelen. Mocht iemand een 185 goedkoop van de hand doen O:)

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 17:22

Mijne schuurt lichtelijk.

Iemand tips voor paard met exceem en stofallergie? Fijne combi :(

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 17:52

IrishCold schreef:

Die van mij is stofgevoelig en heeft eczeem. Maar sinds hij 24 uur buiten staat heeft hij zelden last. Hij eet zelfs weer droog hooi en stro. Heel af en toe hoest hij als hij t los krijgt, maar vanuit net gaat het helemaal goed.
Naar wat voor tips ben je op zoek?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:42

Voor degenen die Vitalbix voeren, bestellen jullie het online bij Feral Horsecare? Zo ja, hoe lang duurt het voor je het ontvangt?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:52

Kinke schreef:
Voor degenen die Vitalbix voeren, bestellen jullie het online bij Feral Horsecare? Zo ja, hoe lang duurt het voor je het ontvangt?

Hier meestal 2 dagen :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:02

Enig idee met welke vervoerder het geleverd wordt?

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:03

Jotoma schreef:
IrishCold schreef:

Die van mij is stofgevoelig en heeft eczeem. Maar sinds hij 24 uur buiten staat heeft hij zelden last. Hij eet zelfs weer droog hooi en stro. Heel af en toe hoest hij als hij t los krijgt, maar vanuit net gaat het helemaal goed.

Ik ben even de draad kwijt denk ik. Het zit zo. Vandaag te horen gekregen dat mijn paard die 24/7 al zn leven buiten staat, stofallergie heeft. Ik denk dat het komt omdat hij op nieuwe stalling hooi uit trekker band eet. Voor heen allen maar uit slowfeeder netten en dus nergens last van. Zn neus verdwijnt dus in het hooi.

Nu zegt mijn DA. Of hooi onderdompelen in water. Maar dat is geen optie ivm andere paarden eigenaren.

Of kuil voeren maar dan zit ik met eiwit.

Of voordroog van 1x bemest gras wat dus ook niet te vol zit met troep

Of hooi/voordroog lager ophangen in de netten. Daar heb ik ook nu voor gekozen.

Maar hij zei ook nu al paar uurtjes op het gras zetten.

Mijnn paard heeft nu lichtelijk jeuk van het verharen maar ook al van exceem een beetje. Met deken uiteraard. Maar wat kan ik nou het beste doen binnen deze opties?

En later als ik paard wel aan huis heb. Wat is dan het beste voor mijn paard met exceem en stofallergie? Qua ruwvoer.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:14

Silver_Fox schreef:
Zullen er op magische wijze opeens alle knutjes uitgestorven zijn? O:) dat zou nog eens een leuke verrassing zijn

Hahahaha dat zou ideaal zijn :D

En over dat havens voer ik had afgelopen winter havens gevoerd en mijn fjord deed het daar erg goed op maar ik was bang dat het nu in combi met gras te veel suiker zou hebben... maar dat is dus niet zo? Of zit er wel veel suiker in maar ook veel goede mineralen ed?

Ik vind vitalbiks erg prijzig en ik kan me niet voorstellen dat er geen een ander soort voer bestaat wat ongeveer hetzelfde bevat maar dan goedkoper...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:20

Silver_Fox schreef:

Hier hangen ze met tientallen onder de buik als het inderdaad knutten zijn waar ik last van heb dus hier iig niet -O-

Het is al even geleden dat de vitalbix hier werd geleverd (moet een dezer dagen weer bestellen) dus ik weet niet meer waarmee het bezorgd word.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:42

IrishCold schreef:
Jotoma schreef:

Ik ben even de draad kwijt denk ik. Het zit zo. Vandaag te horen gekregen dat mijn paard die 24/7 al zn leven buiten staat, stofallergie heeft. Ik denk dat het komt omdat hij op nieuwe stalling hooi uit trekker band eet. Voor heen allen maar uit slowfeeder netten en dus nergens last van. Zn neus verdwijnt dus in het hooi.

Nu zegt mijn DA. Of hooi onderdompelen in water. Maar dat is geen optie ivm andere paarden eigenaren.

Of kuil voeren maar dan zit ik met eiwit.

Of voordroog van 1x bemest gras wat dus ook niet te vol zit met troep

Of hooi/voordroog lager ophangen in de netten. Daar heb ik ook nu voor gekozen.

Maar hij zei ook nu al paar uurtjes op het gras zetten.

Mijnn paard heeft nu lichtelijk jeuk van het verharen maar ook al van exceem een beetje. Met deken uiteraard. Maar wat kan ik nou het beste doen binnen deze opties?

En later als ik paard wel aan huis heb. Wat is dan het beste voor mijn paard met exceem en stofallergie? Qua ruwvoer.

Ik denk dat het per paard verschilt. Toevallig hebben onze paarden hetzelfde (uit een net gaat t goed, met neus erin gaat t mis). Mijn paard is ook ir, heb ik net bevangen gehad, die gaat ook echt niet meer in gras. Die is gewoon heel gevoelig. Maar ook al staat hij maar drie uur op gras, hij krijgt er extra jeuk van.
Echt.. waar ons gras goed voor is... ik weet het niet. Maar op paddock met hooinetten bevalt me het allerbeste.