[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:21

Mijn paard jeukt ook van pavo met weinig suiker/zetmeel. C4L bijv. Kan je niet zelf een ton neerzetten met ander voer?

Maestroox3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:43

Ja, wij hebben eigen stallen dus beslissen wat we eten geven haha , heb 3 paarden & elk paard heeft zijn eten..

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:45

Vervelend dat je haf nog steeds jeuk heeft.
Ik zou stoppen met de summerfit koek.
Mijn fjord doet het goed op ponybrok van Subli, maar ik weet niet of je daar aan kunt komen in België.

Maestroox3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:53

Nee dat vind je hier niet vrees ik..nog andere voorstellen ? :)

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:56

Zijn er op dit moment nog meer paarden die nog veel jeuk hebben?
Die van mij jeukt nog steeds...
Denk dat ik nog wel even een afkrabsel naar de DA doe voor de zekerheid of het toch niet iets van mijt is.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:12

Maestroox3 schreef:
Nee dat vind je hier niet vrees ik..nog andere voorstellen ? :)

Havens of marstall is ook een optie.. zelf voer ik havens muesli.. mijn haf doet het er goed op. ( Maar wordt niet intensief bereden verder ook..)

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:23

Een van onze paarden heeft ook jeuk. Ik dacht eerst aan ZE maar de DA zag het niet in de symptomen terug. We hebben haar behandeld tegen luis en mijt. Nu heeft ze geen jeuk in de manen meer maar op de hals en op de zijkant van de buik. De jeuk is iets afgenomen maar is niet weg... Ook hier puzzelen we even door...

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 09:53

Paard is gister geschoren en daarna helemaal gewassen. Staart en manen even flink onder handen genomen! Heerlijk! :D Nu lekker ingepakt op stal. Hopelijk groeien zijn manen deze winter weer een beetje bij. :)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:46

Die van mij heeft ook jeuk, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen of dat ik iets over het hoofd zie.

Het is een mini. Slank gevalletje. Hij kreeg eerst 's ochtends en 's avonds een kwartje Pavo Condition. En daarbij een beetje luzerne en kuil.

Ik denk dat hij teveel eiwitten kreeg en heb hem nu sinds een week op Cavalor Strucomix Sensitive staan. Geen luzerne meer. Mijn stalbaas dacht dat het absoluut niet van de kuil kon komen, maar hij heeft nu na een week nog steeds jeuk. Dus vanaf vandaag krijgt hij gewoon hooi.

Voeren jullie paarden met jeuk nog wat anders? Heb al zitten kijken voor eczeemmix als dit niet helpt.

Hij is absoluut niet te dik trouwens.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:23

Kan inderdaad wel door kuil komen.

Mijn merrie heeft ook wat laten zien.

Ze heeft liever droog hooi dan kuil :') gek dier

Edit: Met haar jeuk gaat het veel beter. Alle schilvers komen nu helemaal los.
Op haar benen, haar manen, staart en bips is alles al veel schoner, en haar manen zin in 1 maand tijd al denk ik bijna een cm gegroeid.
Ook haar staart en sokken moesten een schaar bij langs, groeien ook als kool.

Ze krijgt nu nogsteeds Havens sportbrok (Word ze ook aardig heet van) en voordat het dek weer op gaat, komt er voor mijn dame ander voer.
En ik wil kijken naar zeewierknoflook, maar wil weten of meer mensen daar ervaring mee hebben.
Een stalgenoot bevalt het goed. En is goed voor het bloed. Dus ben zeer benieuwd.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:38

onze ponie jeukt ook nog. m.i. is het nog te warm voor het mugje, het leeft nog...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:01

appie niet meer, en die is wel zwaar eczemer!
wel momenteel wat kriebels bij meerdere paarden omdat er veel fructaan in het gras zit en als ze toch nog in wat gras komen zal dat zeker mee werken aan jeuk :j

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:48

Hoi allemaal.
Ik wil me hier ook even melden.
Wij zijn erachter gekomen dat onze haflinger die we vorig jaar in juli gekocht hebben ook maneneczeem heeft.
Ze kreeg het pas zo eind van deze zomer, ongeveer in augustus.
Ik heb toen contact opgenomen met de vorige eigenaar en gezegt dat ze zomereczeem heeft.
Hij zei dat ze daar nooit eerder last van gehad heeft, maar toen we haar kochten was er ook niks te zien, en had ze hele mooie lange dikke manen.
Maar inmiddels is er een grote hak uit,erg zonde,maarja....
We hebben van hem een manendeken gekregen en die heb ik dan ook meteen omgedaan.
Ik dacht dat die mugjes er nu niet meer waren, zo eind november,maar zo af en toe zie ik ze dan toch weer vliegen, die kleine witte mugjes, dus laat de halsdeken toch maar even om.
Ik zal zodra ik even tijd heb dit topic even goed doorlezen voor tips enz.
Zodra die mugjes er niet meer zijn, wil ik de manen even goed wassen , maar kan ik er gewoon antiklit indoen, of zal dat irriteren,op haar beschadigde huid?
En is het wel normaal dat als ik haar deken afdoe er heel veel huidschilfers op haar vacht liggen?
En halen jullie die korstjes die op de manenkam zitten ook los of kun je dat gewoon zo laten zitten?
heb dit al aan verschillende mensen gevraagt(van dierenartsen tot hoefsmid) ,en de 1 zegt dit en de ander dat,maar zou ook graag jullie mening willen weten.
Sorry voor de vele vragen,maar ik ben helemaal niet bekend met paarden die zomerexzeem hebben :o
Alvast bedankt ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:15

die schilfers zijn dode huidcellen en die komen zeker meer voor als paarden verharen naar de wintervacht toe...
appie heeft ze nu ook meer, en met goed poetsen krijg je die wel weg.

korstjes pulk ik niet zomaar los, alleen dat wat echt al los zit wrijf ik weg en verder kom ik er niet aan.
wondjes moet je niet teveel aan zitten..voelt ook niet fijn voor je dier!
en zorg dan dat je een goede lotion of ander middel krijgt wat speciaal is voor paarden met zomereczeem.
ik gebruik voor plekjes in de manen altijd sweet itch en dat bevalt heel goed :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:53

Wat bedoel je met een manendeken Durante?

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:08

Kinke schreef:
Wat bedoel je met een manendeken Durante?

Ik zal morgen even kijken of ik een afbeelding kan vinden van de deken die ik heb ;)

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:09

ellepel schreef:
die schilfers zijn dode huidcellen en die komen zeker meer voor als paarden verharen naar de wintervacht toe...
appie heeft ze nu ook meer, en met goed poetsen krijg je die wel weg.

korstjes pulk ik niet zomaar los, alleen dat wat echt al los zit wrijf ik weg en verder kom ik er niet aan.
wondjes moet je niet teveel aan zitten..voelt ook niet fijn voor je dier!
en zorg dan dat je een goede lotion of ander middel krijgt wat speciaal is voor paarden met zomereczeem.
ik gebruik voor plekjes in de manen altijd sweet itch en dat bevalt heel goed :j

Aha , en waar kan je dat kopen , dat sweet itch, gewoon bij een ruitersportzaak zoals bij de EJ of Divoza?
Zal zelf wel even gaan googlen, dankjewel voor de tip ;)

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:31

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 16:35

Oh beetje sleezy achtig of niet ?

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:07

TeSs2411 schreef:
Oh beetje sleezy achtig of niet ?

Ja klopt ;)

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:20

evelienn28 schreef:
Zijn er op dit moment nog meer paarden die nog veel jeuk hebben?
Die van mij jeukt nog steeds...
Denk dat ik nog wel even een afkrabsel naar de DA doe voor de zekerheid of het toch niet iets van mijt is.

En,al wat wijzer geworden?

De mijne schuurt nog steeds met haar staart,en de deken heb ik nog om,want zodra het even droog is zijn die mugjes er weer....
Owja; mocht een paard mijt hebben,zie je dat dan lopen,net als bij luizen?

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:09

stip - ik volg even

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:45

Met Ro gaat het goed! Hij is geschoren heeft nu een gewone winterdeken op zonder hals. Geen geschuur meer gelukkig. Laat de manen maar groeien!!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:55

Ik heb hier al een hele tijd niet meer gepost maar wil nu graag het volgende met jullie delen.
Mijn pony (heftige eczemer) staat sinds korte tijd op Metazoa (brok)
De jeuk en het schuren was binnen 3 dagen verdwenen en nu voor het eerst in 10 jaar dat ik haar heb, groeien de manen en blijft de jeuk weg. In het najaar was het altijd drama, ze schuurde altijd tot ver in de winter de halve wintervacht eraf. Had nu een deken aangeschaft met hals maar is dus helemaal niet meer nodig. Daarnaast ziet ze er super uit. Glanst als een malle en is superfit (was voorheen heel wisselend)

Er zullen vast voor- en tegenstanders zijn, (dat laatste kan ik me bijna niet voorstellen) maar het is absoluut het proberen waard. Momenteel zijn ze op zoek naar testpaarden, meer info vind je op hun site.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:45

ik hoop heel erg voor je dat dit ook volgend jaar door gaat zetten.
als blijkt dat je dier het goed blijft doen,dan was er dus duidelijk iets mis met de voeding en was er geen allergie voor mugjes lijkt mij?.

sorry, ben altijd heel sceptisch als het gaat over berichten van "wondervoeding" :o
wat is er zo speciaal aan dat spul dan?