[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:22

leonie1988 schreef:
Breghje schreef:
Ik ben vorig jaar begonnen met Marstall Excem muesli, in combi met de Excem plus en ze schuurde vrolijk verder :D, maar ik moet zeggen dat dat het allereerste jaar was dat ik iets aan haar merkte, dus ook niet gereinigd. De Excem Plus heb ik ook gebruikt, merkte geen enkel verschil. Heb er zelfs twee kuren aan gewaagd met een tussenstop, maar niks.

Dit jaar heb ik de hele winter door idd een handje Excem muesli door haar brok blijvend gegeven, in maart een flesje drainage kuur helemaal opgemaakt en daarna toen ze van weide verwisseld was, nog een kuurtje van 20 dagen. En tot nu toe geen jeuk, totaal niet. Wel staat ze sinds vorig jaar altijd onder een deken, volgend jaar ga ik daarmee experimenteren als ze jeukvrij blijft dit jaar.

En ze heeft een GreenGuard op (met een herstellend kinnetje, erm ding) zodat ze niet teveel gras binnen krijgt.

Mooi, dan ben ik blij dat ik niet voor Marstall heb gekozen ;) Aangezien de Boerenbond hier alleen Subli heeft is dat makkelijker, we halen al het voer daar.
Hij heeft nu een Rambo deken opliggen (Pagony, QHP en Impirial Riding hebben het niet lang volgehouden ;) ) De deken is tot nu toe nog helemaal in orde ;) Verder behandel ik hem met Manenliquid van Leovet en ik heb nog een flesje ander spul staan (met teer erin). Als dat op is stap ik over op Derfen. Als voer krijgt hij dus Subli speciaal voor zomereczeem en een supplement van hetzelfde merk.

Meer kan ik niet doen volgens mij ;) Hopen dat het allemaal helpt! Bedankt voor jullie hulp in ieder geval :)

Eehm.... ik gebruik nu wel nog steeds de Marstall Muesli, alleen de Excem Plus niet. ;)

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:53

Ik ben toch ook voorzichtig héél erg blij met de derfen..
Pony heeft aan het begin van het seizoen al heel erg geschuurd, korsten in de manen, buik onder de plekken, staart flink in de war en wat plekken op dr bil, hoofd stuk, plekjes op dr borst. Ze heeft wel onder de deken gestaan maar ik was er net iets te laat bij en vooral op stal schuurde ze nog.

Eind april gingen ze het gras op, die dag lag net haar deken in een heleboel stukjes.. Het waaide toen heel hard dus ik heb haar zonder deken buiten gezet én ben begonnen met het smeren van derfen. Ze heeft sinds die dag vrijwel niet meer geschuurd! Had een nieuwe deken besteld die nog ongebruikt thuis ligt en ook de gesneuvelde deken is inmiddels weer gemaakt maar ik hoop écht dat ze zonder deken kan blijven!
Terwijl ze dit jaar op veel meer gras staat dan voorgaande jaren en het ook nog bemest wordt (in tegenstelling tot de oude stal waar ze vanaf dag 1 kaal stonden en er ook al jarenlang niets met het land gedaan was..).

Als het zo blijft, dan komen wij de zomer wel door :).

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:06

Breghje schreef:
Eehm.... ik gebruik nu wel nog steeds de Marstall Muesli, alleen de Excem Plus niet. ;)

Dat had ik begrepen, maar ik wil vraag de muesli en het supplement van één merk, niet van twee verschillende ;) Dus als het supplement niet werkt zou ik al twee verschillende merken moeten pakken :)

YvonneV

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:19

Ik kreeg een velletje met kortingsstickers van Divoza en daar zit ook een sticker bij met 20% korting op vliegen en eczeemdekens geldig van 20 t/m 29 juni

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:20

leonie1988 schreef:
Breghje schreef:

Dat had ik begrepen, maar ik wil vraag de muesli en het supplement van één merk, niet van twee verschillende ;) Dus als het supplement niet werkt zou ik al twee verschillende merken moeten pakken :)

Ah gelukkig, ik las terug en ik vond mezelf niet echt heel erg duidelijk wat dat betreft. :')

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:06

Mijn zak voer van Marstall Vito is bijna leeg en ik moet zeggen dat ik het toch wel fijn voer vind! Ze blijven mooi op gewicht, glanzen en hebben energie ( alleen soms iets teveel..)
Qua jeukgedrag vind ik het moeilijk te zeggen, omdat er nu meerdere factoren spelen die ik anders doe dan vorig jaar. Ook het weer speelt hier in mee, maar ze doen het momenteel super erop en de eczeem lijkt nu stabiel. Dus het wordt niet erger en ook niet beter.

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:51

Breghje schreef:
Ah gelukkig, ik las terug en ik vond mezelf niet echt heel erg duidelijk wat dat betreft. :')

Ik begreep je, dankjewel voor je uitleg :)

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 15:04

Mijn nieuwe reserve deken is binnen :+ !
Ben benieuwd hoe die is, heb m nog niet gezien.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:01

welke heb je besteld?

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:07

hoi,

ik heb een 20 jarige merrie, waarvan ik altijd dacht dat ze eczeem heeft.
per 1 juni heb ik dr verhuis, staat nu 24/7 buiten. en sindsdien niet meer geschuurd :D.
en sindsdien ook niet meer gesmeerd.

aleen zodra je dr ff (nooit langer dan 10 min,) op stal zet. begint ze als een gek te schuren.
in de wei schuurt ze helemaal niet!

kan het ook een stalgebrek/gewenning zijn om op stal te schuren??
staat sinds vandaag zonder deken, kijken hoe dat gaat.
Laatst bijgewerkt door lemanthia op 17-06-11 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:12

Vita staat ook 24/7 buiten, maar ook zij kan niet op stal staan zonder te schuren.
Ben dus ook een beetje bang voor morgen. Misschien gaan de paarden het weekend op stal, als er veel regen valt. Dus ik vrees voor haar manen/staart := .
Vita staat sinds 2 weken met een ZE deken en ze is bezig met een drainage kuur.
Ik heb vandaag de staartwortel goed ingesmeerd met eczema balsem van EJ. Hopelijk brengt dat verlichting, voor het geval dat ze morgen wel op stal moet.
Bij Vita is het, denk ik, geen stalgebrek of gewenning. Ze staat hier sinds maart en heeft toen nog 1 maand op stal gestaan. Toen nooit geschuurd. Begon pas toen ze op het land kwam.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 08:40

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 08:59

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:02

corinagirl schreef:
Vita staat ook 24/7 buiten, maar ook zij kan niet op stal staan zonder te schuren.
Ben dus ook een beetje bang voor morgen. Misschien gaan de paarden het weekend op stal, als er veel regen valt. Dus ik vrees voor haar manen/staart := .
Ik heb vandaag de staartwortel goed ingesmeerd met eczema balsem van EJ. Hopelijk brengt dat verlichting, voor het geval dat ze morgen wel op stal moet.
Bij Vita is het, denk ik, geen stalgebrek of gewenning. Ze staat hier sinds maart en heeft toen nog 1 maand op stal gestaan. Toen nooit geschuurd. Begon pas toen ze op het land kwam.

Heb jii nu met die extreme regen het dek ook non stop op?
Ik ben zo bang dat ze t verschrikkelijk koud krijgrn
Het blijft de hele week alleen maar regenen en flink ook dusbde dekens hebben ook niet echt tijd om te drogen toch??

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:02

Tienn schreef:
yvonnedv schreef:

Och...wat verschrikkelijk!!!

Heel veel.sterkte. :(:) hoop.dat je gauw wat van hem ziet of hoort......

Is niet van mij hoor. Ik zet de link hier neer omdat ik het idee heb dat wij een soort zesde zintuig hebben als het om eczemers gaat.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:04

als je paard erg eczeem heeft, de deken niet afdoen!
Tussen de buien door zijn er vaak heel veel vliegjes.
Als je paard het snel koud krijgt misschien een ongevoerde regendeken erover of ee andere deken pakken als je die hebt (bv losse halsdeken of vliegendeken ipv eczeemdeken).

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:05

Tienn schreef:
corinagirl schreef:

Heb jii nu met die extreme regen het dek ook non stop op?
Ik ben zo bang dat ze t verschrikkelijk koud krijgrn
Het blijft de hele week alleen maar regenen en flink ook dusbde dekens hebben ook niet echt tijd om te drogen toch??

Ik heb de RSIH en sta er elke keer weer versteld van hoe droog hij onder die natte lap is.

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:40

opisop_shop schreef:
als je paard erg eczeem heeft, de deken niet afdoen!
Tussen de buien door zijn er vaak heel veel vliegjes.
Als je paard het snel koud krijgt misschien een ongevoerde regendeken erover of ee andere deken pakken als je die hebt (bv losse halsdeken of vliegendeken ipv eczeemdeken).

Ze heeft helemaal geen andere dekens dus dat is ook een beetje het probleem.....
Maar even aankijken dus....

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 09:42

Oh yoh yvonne ik dacht dat hij bij jou hoorde.. maakt het er niet minder erg op natuurlijk...

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:25

Vita houd met deze buien gewoon haar deken om. Kan prima :) . Deken droogt erg snel.
Heb haar 1 keer eerder uit het land gehaald toen het regende. Deken was erg nat, maar zij zelf was droog.
Ik heb bij Otello (vorig vzpaard met ZE) wel eens een regendeken over de ZE deken gedaan bij extreem veel buien. Maar dat vind ik nu nog niet nodig.

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:53

Ik heb alweer een tijdje niet gepost, maar zal jullie nog even een update geven over Dancer zn lelijke plek..
Het gaat gelukkig weer beter! Hij heeft niet meer geschuurd en het ziet er alweer een stuk rustiger uit! We wassen het nu met Tea Tree shampoo en hebben MSM zalf erop gesmeerd (dit doen we nu even niet...we willen het laten rusten). Dit heeft het goed gedaan!

Foto vorige week:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-U8PL7FWD.jpg

Foto nu:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VGZOEPUZ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BG6BDPF3.jpg

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:59

ah dat ziet er veel rustiger uit!

Ik heb vandaag na mn wedstrijd bij Wisse mn zelfgemaakte Lycra-halsdeken opgedaan, omdat ik morgen weer wedstrijd heb en geen zin heb om morgen weer te moeten wassen :P (beentjes a la maar manen niet nog een keer hoor :Y) ).
Hoop dat ie goed blijft zitten (als in: dat meneer niet de ooggaten verkeerd heeft zitten door te rollen ofzo := ).
Zit eraan te denken om, als de deken morgen nog goed zit, dit eens een tijdje te proberen om te kijken of hij wat minder last heeft van zijn eczeem. Zaten vandaag toch wel weer wat korsten in en het was weer heel gevoelig :(:)
Ga na mijn wedstrijd morgen ook beginnen met de drainage, eens kijken of het helpt om even te reinigen.

edit: deze halsdeken gaat het om, hier nog op mijn haf.
Deken is eigenlijk nog niet helemaal af (moet nog afgewerkt bij de neus en met name de ooggaten moet nog kritisch naar gekeken worden qua formaat) en ben benieuwd hoe hij het houdt.

Afbeelding

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:06

hoi ik lees even mee want mijn merrie heeft sinds dit jaar ook last van zomereczeem. :(
in het begin was ze een beetje haar staart aan het schuren maar dacht ach elke pony schuurt wel eens. Ik heb de staart daarna wel een paar X gewassen met teershampoo voor paarden. Maar later schuure ze haar manen ook kapot en haar billen en nek begon ze ook mee. Ik heb met me instructrise overlegt en die zei dat het dus wel erg op zomereczeem leek. Nu heb ik sinds gisteren puur allergie en puur culico die heb ik besteld bij de paardendrogist. s'ochtends geef ik een broodje met culico druppels en s'avonds een broodje met allergie druppels. ik heb ook natuurazijn wat ik op haar spray tegen de vliegen en het schijnt jeukstillend te wezen. ik heb heel gemeen stoom gespannen aan de binnenkant van de paddock. maar anders schuurt ze zich tot bloedens toe. gisteren was het storm bij ons en heb ik haar op stal gezet. de volgende dag had ze een plak uit haar stal geschuurd en stond mevrouw zichzelf lekker te schuren aan de deur. :s snel weer buiten gezet tussen het stroom (vind ik wel rot voor haar) ik zat er aan te denken om een deken te kopen maar heeft dat nu nog nut? of kan ik die beter volgend jaarom doen. hebben jullie nog tips om de jeuk te verminderen?
alvast bedankt en sorry voor het lange verhaal;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:12

absoluut een deken kopen! Nadat de jeuk verdwenen is (kan tot een paar weekjes duren) zal ze steeds minder schuren waarschijnlijk. Het eczeemseizoen duurt nog een paar maanden, is wel zo fijn voor je pony om hem die paar maanden verlichting te geven!

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:14

ja dacht ik ook al :) maar zal ik haar dan gewoon tussen stroom laten? zodat ze de deken niet kapot schuurt?