Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:23

Om je nog maar even wat verder 'out of the box' te duwen: hoeveel last heeft het paard er zélf van? Wat jij ervaart en ervan maakt is wellicht heel anders..
Stress is natuurlijk voor eenPPID paard niet bevorderlijk, maar wat voer jij eigenlijk?

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:04

Getver Imago, wat een nare toestanden, heb met je te doen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:31

Tamtesam hoe is het nou met jouw paardje? Is ie al weer stabiel en mag hij naar huis? Of is ie al weer thuis??

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 18:30

Ik probeer nog even mee te denken Imago...is het niet het proberen waard hem in een paardenrusthuis te zetten ? Waar hij in een kudde staat en waar ze hem zijn pilletje 1x per dag geven, zodat jij niet echt elke dag heen en weer moet als de afstand nogal groot is? Eventueel zo'n soort '' paddock paradise '' ...Ik bedoel maar...hem zijn definitieve rust geven kan altijd nog... maar omdat je zelf ook aangaf dat het gedrag niet vertoond werd eens hij in een kudde staat ( zelfde bij mijn merrie indertijd..) is dit misschien nog het overwegen waard. Er moet toch in heel Nederland wel zoiets te vinden zijn waar ie zich wel happy voelt ....ook al is het dan op sommige momenten in de modder en de blubber...wie weet vindt ie dat vele malen minder erg dan in een paddock !
Ik weet natuurlijk niet of je hier wat aan hebt en of dit in je mogelijkheden ligt...wou maar even proberen mee te denken.

@tantesam hoe gaat 't met beessie ? Back home?

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:59

Mijn vriend is weer thuis idd, durfde niet zo goed met het goede nieuws te komen, terwijl Imago zich zo rot voelt.

Heb hem vanmiddag opgehaald, hij zag er zo blij en tervreden uit toen hij weer op de wei stond/huppelde/rolde

Ik heb het toch over een eventuele nieuwe pensionstal gehad.
Heb vandaag de plattegrond eens goed bekeken, en de weide gaat te klein zijn, mocht de stal vol staan....
Ze hebben plek voor zo'n 20 paarden (nu staan er nog geen pensionners ze zijn net begonnen)en hebben heel veel land maar het grootste deel is hooiland, en ongeveer een halve ha is weide.
En zo....is er al,- en altijd iets.
Ik moet de loterij winnen, dan zet ik ze aan huis.

Imago, hoe gaat het?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:03

tantesam: Fijn dat het weer beter gaat !!! Een halve hectare voor 20 paarden is inderdaad wel erg krapjes... Hier wat dat betreft de ideale stal... 20 hectare land voor zo'n 25 paarden... Deel ervan is land om te hooien. Meeste paarden staan hier met z'n 2e op een halve tot een hele hectare... En als je wilt kun je verweid worden.

Naomi is vandaag onderuit gegaan :( Bij het binnen halen is ze geschrokken van andere paarden en aan de ren gegaan... (Ze gaat altijd los omdat ze braaf naar de paddock loopt en weer terug). Toen redde de bocht niet meer om haar stal in te gaan en heeft ze een schuiver gemaakt en vastgezeten met haar voorbenen onder de deur.... Stalgenoten hebben haar op haar zij gelegd en naar achter getrokken zodat ze los kwam. Echt hoe krijgt ze het voor elkaar... Gelukkig op het eerste oog geen schade, liep wel wat voorzichtig, maar zal ook een flinke optater hebben gehad.... Stalhouder doet haar vanaf nu weer aan het halster naar buiten en binnen voor de zekerheid.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:07

focussed@
Jee...dat klinkt niet best!
Ze zal morgen wel stijf zijn?Het is nog goed afgelopen :7

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:15

Nee ik schrok me ook dood, stalgenootje belde me toen ik in de auto zat om het te vertellen...

Ja inderdaad, ze heeft echt een engeltje op haar schouder, dat gekke paard....

Al een keer een paal in haar borst gehad (een gat van 20 cm lang, 10 cm breed en 10 cm diep) wat wonder boven wonder keurig is geheeld....

Een keer vast komen te liggen in de zadelkamer van een vrachtwagen
Afbeelding
Na de worsteling met 6 man om haar vrij te krijgen
Afbeelding

En nu weer deze bizarre val.... Ze is echt een Guus Geluk....
Knie rechtsvoor was een beetje warm, maar verder geen bijzonderheden... Zal inderdaad flink verdraaid zijn of een optater hebben gehad....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:21

oeps,dat ziet er ook niet best uit....hoeveel levens heeft ze?
Niet schrikken morgen,ze kan stokkreupel haar stal uitkomen na z'on smakkert.
Meestal zie je dat pas de volgende dag...of zelfs de dag erna.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:22

Jeetje mina, wat een pech toch allemaal!! Sterkte allemaal!!! :(:)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:24

geerke schreef:
oeps,dat ziet er ook niet best uit....hoeveel levens heeft ze?
Niet schrikken morgen,ze kan stokkreupel haar stal uitkomen na z'on smakkert.
Meestal zie je dat pas de volgende dag...of zelfs de dag erna.

Nou dat vraag ik me dus inderdaad ook af, lijkt wel een kat met 9 levens af en toe!!

Ik zal jullie een beetje op de hoogte houden... Ik hou ook rekening met stokkreupel... Dan kan het iig altijd nog meevallen..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 23:35

Arme Naomi, hoe krijgt ze het voor elkaar...

Hopen dat het meevalt morgen..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:39

Och die Naomie dat is me er ook een Focussed. Hoe is ze vandaag? Wat een oekeltje! Ik hoop maar dat het meevalt.

Imago - ik hoop dat het bij jou ook meeviel wat je gisteren op stal aantrof :(:) :(:) Sterkte in ieder geval

Tamtesam - wat fijn dat je vriendje weer thuis is!

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:09

Fucused, hoe gaat het met je paard?
Wat een brokkenpiloot zeg... brrr

Heb me vergist in afmeting van de weide, hij is 1, 5 ha.
Heb nooit een timmermansoog gehad.
Vooralsnog genoeg voor mijn paarden.
Mochten er meer pensionners komen, en wordt de weide te kaal, dan zal ze hooiland opofferen.

Imago... hoe gaat het? Ik hoop geen nieuws, goed nieuws?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:44

Met Naomi ging alles gelukkig goed vanmiddag! Wel wat korter rechtsvoor, maar verder had ze nergens last van! Gelukkig!

Fijn dat er meer weide is tantesam!! Fijne plek dan denk ik zo!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:49

*\o/* Naomi!!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 19:41

Pffff *\o/* *\o/* *\o/* voor Naomi, maar ook voor Tamtesam, ben je nu al op je nieuwe stal dan of ga je binnenkort over?

Imago? ik hoop dat alles goed gaat met jullie??

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 20:26

Oef wat een geluk dat naomie het goed stelt

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:01

Tantesam, niet schuldig voelen hoor maar weet hoe je je voelt, heb ik ook altijd met anderen. Maar zo gaat het nu eenmaal: het leven is vol met gelukkige en verdrietige momenten.
Maar wat fijn voor je dat alles goed gaat joh, ben echt blij voor je, lekker van genieten!

Ik heb besloten dat een afscheid van Imago te snel is. Gisteren knoop doorgehakt. Donderdag wordt Imago niet ingeslapen. Ik had het er veel te moeilijk mee en het ging me allemaal te snel, ik twijfelde teveel en hij kreeg net weer 2 goede dagen. Wanneer, hoe etc. er wel een afscheid gaat plaatsvinden, dat weet ik niet. Net als een vervolg: ik weet het niet. Kan er nu ook niet helder over nadenken. Komt tijd, komt raad.
Vanaf nu ga ik wel zijn goede en slechte dagen bijhouden op papier etc.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:15

Och dat had ik helemaal nog niet meegekregen dat je die beslissing eigenlijk toch al genomen had...

Goed dat je hem hebt teruggedraaid. Hij is gewoon verder nog te gezond en te fit, dat maakt het natuurlijk ook zo moeilijk. Zou het ook nog uitmaken als hij beweging krijgt voordat hij naar buiten gaat? Dus bijvoorbeeld lekker uitgebreid longeren zodat ie veel van zijn energie kwijt is en dan pas naar buiten? Gewoon maar een idee hoor meis.

Kan me voorstellen dat je er behoorlijk door heen zit, je hebt hem al zo lang en hij is eigenlijk van zo'n slechte situatie weer zo verbeterd! Heel erg veel sterkte!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:16

Ik denk dat dat een goede beslissing is - geef het tijd.
Ik denk ook dat je je niet al te zeer erop moet focussen - een dagboekje bijhouden lijkt misschien zinvol, maar soms is het beter om dingen eens even los te laten - vaak lijdt de baas meer dan het paard zelf. Het is weliswaar menselijk om onze eigen emoties te laten meewegen maar helemaal eerlijk is dat niet ..

Wat en hoe voer je eigenlijk Imago? Voeding kan ook een bepalende rol hebben in het welzijn van het paard en de consensus is toch dat een PPID-paard gevoerd moet worden als een paard met IR.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:27

Ik ben het met bovenstaande wel eens mbt het loslaten. Dagboekje bijhouden zorgt ervoor dat je op den duur ervoor dat je teveel gaat 'navelstaren' zoals ik dat eerder noemde. Dat is niet alleen erg belastend voor jezelf, maar ook voor je paard (een paard is bijzonder observerend en voelt je stemming erg aan)
Je hebt nu een beslissing genomen en dat is prima.
Probeer nu rust te vinden; het los te laten.
Als het weer actueel wordt, merk je dat vanzelf. Daar moet je op vertrouwen.
Maar probeer je daar nu niet druk over te maken. Voor nu is de beslissing genomen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:17

Omdat ik het gevoel heb dat Imago een beetje schizofrene neigingen begint te vertonen, wil ik juist gaan bijhouden of hij dit heeft en zo ja, op welke dagen. Op zijn ‘goede dagen’, dat houdt in dat hij rustig en relaxed is, lijkt hij eerder stoned of vermoeid dan…. tsja, dan wat, want hij heeft zoveel wisselende dagen dat ik niet meer weet wat nog normaal is.

Ik voer een mix van Natures Best, Care4Life (anders vreet ‘ie het niet) en brok. Hij krijgt ¼ schep brok en ¾ schep muesli. Let wel: schep! 1x ’s morgens en 1x ’s avonds. Verder voldoende hooi, geen kuilgras maar meest dieetvorm eet hij ook niet (‘schapenhooi’). Sinds paar dagen zelfde spul nu ook in zijn slowfeeder buiten want hij eet dat soort hooi toch het liefste.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:42

Klinkt toch wel erg zoals Willy in het begin was, die had angstaanvallen en was heel iebelig en angstig van dingen - en kreeg dan zelfs toevallen. En als hij zo was kon je hem er moeilijk uit krijgen, was hij inzich zelf en vrij onbereikbaar.
Met de provariumbreeding, magnesium en later pergolide erbij heeft hij dit nooit meer zo sterk gehad.

Het kan heel goed zijn dat hij door de verhuizing zo is - tijdelijke verslechtering van zijn cushings-stress- en dat dit weer gaat stabiliseren.
Ik zou ZEKER een tijdje de magnesium opschroeven als hulp tegen deze stress als je dat nog niet hebt gedaan.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:53

Niogamaals meis, jij kent hem het beste.. Ik geloof vast dat jij voor hem de beste keus maakt :-)

Hij had de stressmomenten al voor de verhuizing toch?

Jer had het ook de laatste tijd, van die suffe, bijna stoned dagen. Hoewel hij dan wel weer actief leek als ik eraan kwam, wanneer ik hem aan het werk wilde zetten leek hij vreselijk moe.. lastig vond ik dat, had hij gewoon geen zin of was ie nou echt moe?
Nerveuze momenten waren niet anders dan anders, een rammelende aanhanger 50 meter verderop leidde altijd al tot rond rennen, snuiven, staart en hoofd omhoog. Maar dat waren maar momenten en gebruikelijk bij hem. :-)

Nogmaals, ik heb geen ervaring met provarium breeding maar ik zou het zeker proberen. Wat heb je te verliezen? En zet hem zo mogelijk toch weer lekker aan het werk? Volgens mij is zijn energie nog niet op :-)