[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 12:55

Hmm.. interessant .. [***] heeft niet echt luchtwegproblemen, alleen kan hij niet tegen droog hooi, dan gaat hij hoesten... Ga er zeker wat over opzoeken :j Kan je gewoon zelf zo'n reinigingskuur doen en is het dan sowieso beter voor het paard? Of moet je dat ook via de DA en bepaalde testen en.. ?

En kan het dat ze alleen in de zomer last hebben van stofwisselingsproblemen? Door het gras ofzo?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:01

het is er er altijd, alleen zijn er soms bepaalde "triggers" die er voor zorgen dat het lichaam er dus extra moeite mee heeft.
je kunt op gebied van reiniging echt wel wat gaan proberen hoor, het kan echt wel ondersteunend werken.

appie heeft naast zomereczeem en headshaking een overgevoeligheid voor schimmels .(vraag eerder wat ie niet heeft haha)
hij heeft wel aan de prednison gezeten omdat hij het in het verleden echt heel zwaar had,
vandaar dat hij nu gewoon 24/7 buiten woont :D

alleen is hij gereinigd tot en met,zijn zijn darmen en maag behandeld(daar zit volgens veel bronnen het grootste probleem wat allergie aan gaat)
en weet ik veel wat nog meer, en het helpt niet
bij hem is het meer schimmel in voeding, of strooisel dan stof.

ga maar eens een middagje info zoeken op internet, dan vind je heeeeeel veel :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:50

Ok, dan ga ik daar zeker ook eens naar kijken :j

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:38

[***] schreef:
....Edit; zit nog te denken.. moest hij echt last hebben van afvalstoffen, kan dat ook dingen als ZE veroorzaken ofzo? (dat die stoffen zich vastzetten en die mugjes aantrekken of iets dergelijks?). Want dan is het zeker wel de moeite waard om verder te bekijken natuurlijk..

Absoluut! Heb hier een Shet lopen sinds januari met eczeem en die heeft jicht van de afvalstoffen. Probleem zit bij hem vooral in de darmen. 2 Bacteriën en een schimmel ontdekt. Ben net begonnen met behandelen. Zal niet 1,2, 3 op te lossen zijn maar we gaan het proberen.
Deze pony heeft al jaren eczeem, dier is 19 jr. en schijnt HB te zijn geweest vorig jaar alleen daar heb ik zo mijn twijfels over. Denk dat het dier toen eerder stijf stond van de jicht.

Alleen wil je ik wel het advies geven om het reinigen niet op eigen houtje te doen maar een goede natuurgeneeskundige te raadplegen en dit gericht te behandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:20

Ok, dank je, dan ga ik daar zeker ook informatie over opzoeken ... En als dat niet helpt, en het rechtrichten/echt rijden helpt niet, dan kan ik nog zien wat ik doe .. Ben ik in ieder geval alweer een tijdje verder :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:22

Hier nog even een kleine update omdat er hier ook gesproken werd over dat hij precies niet zo heel goed liep op de filmpjes. DA is vandaag geweest en heeft zeg maar een klinische keuring gedaan (alles nagekeken en nagevoeld, heel ruim de tijd genomen en echt alles in detail, op het rechte stappen en draven, buigproeven, harde volte, zachte volte). Pony is prima in orde op zijn achterste knieën na. Geen ramp die knieën maar toch iets wat hem wat hindert in het lopen. Niet qua kreupel of pijn, maar meer stijfheid. Dus ik denk dat het dat is wat jullie zien in de filmpjes .. En het past ook wel bij het gevoel dat ik had :j Iets was er, alleen niet in die mate dat hij last had volgens mij .. Verklaart ook waarom hij 1 kant liever loopt dan de andere op de cirkel (1 knie is er wat erger aan toe dan de andere) en waarom hij 1 been moeilijker geeft met hoeven uitkrabben. Ik dacht eerst dat dat zijn moeilijke been was, dat hij dat moeilijk kon buigen ofzo, maar het is eerder omdat dan al zijn gewicht op zijn slechtste knie komt dat hij met dat been moeilijk doet ..

We gaan nu proberen het met bekappen wat te corrigeren (zou toch beter voor hem zijn nog op termijn) en dan kijk ik wel. Niks om me echt ongerust over te maken maar het verklaart toch wel veel. Vandaag trouwens héél weinig van het hoofdschudden gemerkt .. het is precies ineens weg .. misschien toch bepaalde pollen? Of is het anders voor hem als hij moet doorlopen ofzo.. Ik weet het niet, probeer het wel te ontdekken ;) :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 08:26

zou best kunnen dat als hij toch wat behandelt word voor zijn knieën dat het schudden dan ook wel wegtrekt :j
ben heel benieuwd hoe het verder gaat

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 08:29

Hier komt vandaag de osteopaat.. Ben benieuwd!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 08:43

ik ook, maar je laat vast nog wel even weten hoe het gegaan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:19

Succes ermee Izie.

We zullen zien, wie weet :j Ben een beetje huiverig om op deze leeftijd nog te corrigeren in de been/hoefstand en moet hem natuurlijk qua trainen ook niet gaan overbelasten.. maar alles rustig aan en ik kijk wel hoe hij reageert. Zit me dan alleen nog af te vragen als dat samen zou hangen met het headshaken waarom hij dat in de winter niet heeft .. Maar misschien omdat er in de zomer extra triggers zijn (zijn beestjesgevoeligheid, of het gras ofzo, mij zou niks meer verbazen :+ ).

Ik had verder ook nog een theorie bedacht maar dat gaat misschien wel ver :')
Ik heb nu de voorbije dagen gemerkt dat hij in het begin wel schud, maar even daarna zowat niet meer .. Dus het lijkt precies als dat hij opgewarmd is (zijn knieën opgewarmd zijn?) dat hij minder nood heeft aan schudden ... Waarom hij het dan niet in de winter doet is misschien omdat hij héél veel haar heeft? In de knie-regio heeft hij echt enorm veel haar, dus dat houdt sowieso al warm ... En qua verharen begint hij ook altijd in zijn hals en is zijn achterhand het laatste waar alles af gaat .. Volgens mij is het schudden ook begonnen toen hij helemaal uit de vacht was... En ik had nogal de neiging om niet door te vragen als hij begon met schudden .. Maar ik weet dus niet of dat niet héél erg vergezocht is :')

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:42

Ik heb toch wel een voorzichtig erg positief bericht; mijn 2 headshackers lijken headshacker af te zijn. Beiden zijn HS geworden na het doormaken van een virus infectie, vermoedelijk dus een Rhino-virus, en schudden alleen in de zomer bij een bepaalde weertypes. De merrie gaf meer een allergisch beeld (en proestte haar hele neusslijmvliezen kapot vorig jaar) en de ruin had veel meer problemen aan de ogen en keel en kreeg ook geregeld enorme schokken, hij kon dan ineens volledig door het lint gaan, behoorlijk ellendig gezicht :( . Zoals ik hier in het verleden al eens gemeld heb ben ik al een tijd aan het experimenteren met oa Moederkruid tinctuur, dat leek vorig jaar al een behoorlijk resultaat op te leveren. Dit voorjaar begonnen beiden helaas toch weer wat symptomen te vertonen en ben ik verder gaan zoeken. En nu lijk ik dus de juiste combinatie gevonden te hebben :) Ze staan hier nu gewoon bij 30 graden in de volle zon te grazen en ik kan ze zonder problemen aan het werk zetten (wat ik natuurlijk niet doe bij 30 graden ;) ) Ik ben zo happy :):)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:45

irmaz *\o/* *\o/* *\o/*

wat ontzettend goed!

bij appie twijfel ik een beetje namelijk vanwege dit stuk wat ik ooit heb gelezen:

Citaat:
Madigan has identified a correlation of gender to this behavior, finding 66-75% of cases are geldings. "In some studies," he reports, "90% are geldings. The prototype is 9 to 11 years old, although the age range is wide."

Madigan says there is a rise in reproductive hormones called gonadotropins in the spring, and this is normally associated with the breeding season typical of horses. He explains, "This surge occurs as days lengthen. Geldings have no testosterone feedback, so they have higher levels of gonadotropins, like FSH (follicle-stimulating hormone) and LH (luteinizing hormone), for a period of time."

In evaluating if these particular reproductive hormones play a role in the pathophysiology of trigeminal nerve irritation, he describes research done on ferrets that were found to have an amplified adrenal response following neutering procedures--the researchers identified the presence of LH receptors on the adrenal glands of these neutered animals.

Madigan says, "This demonstrates that reproductive trophic (pertaining to a nutritive effect on or quality of cellular activity) hormones can have target tissues outside the reproductive tract, especially when levels of gonadotropins are higher due to lack of normal feedback, similar to what occurs in testosterone-deficient geldings."

How do gonadotropins influence the trigeminal nerve? Madigan explains, "The hormones seem to affect some part of the trigeminal ganglia, altering its chemistry and rendering it unstable. (Ganglia provide relay points and connections between nerves.) As normal sensory 'traffic' comes into the trigeminal ganglia, then additional triggers like light, sound, smell, or exercise may stimulate this nerve to 'fire.'

"The horse then receives neuropathic pain such as burning, itching, tingling, or electriclike sensations, any of which are manifestations of horses with headshaking," he adds.

A New Zealand mare provided evidence to the role of gonadotropins. Madigan describes the case: "In the spring, exam of a 4-year-old headshaking mare found small ovaries along with sky-high LH levels. She was given an anti-GnRH (gonadotropin-releasing-hormone) vaccine (Equity) licensed in New Zealand; this dropped her LH levels and the headshaking behavior went away, and stayed away."

By altering gondadotropin access to the trigeminal nerve, he says the adverse behavior can be modified in other horses, too. Madigan notes, "There have been cases of headshaking in stallions, but 50% have responded to gonadotropin therapy "

appie schud alleen in het voorjaar,en is echt supermacho op het moment :D
momenteel is hij zelfs weer aan het dekken geslagen en gedraagd zich helemaal als hengst.
maar hij schud bijna niet tot helemaal niet..

maar ik vind het moeilijk vertalen zo vanuit het engels en of ik dit stuk nu wel helemaal goed begrijp en het bij appie misschien wel iets hormonaals kan zijn.
rest van het jaar is hij namelijk helemaal niet op de merries gericht,dat heeft hij alleen in het voorjaar zo in zijn bolletje zitten :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:54

Hmm, interessant ... Hier ook zo'n dekkende ruin ... Sinds hij op deze stal staat staat hij niet meer bij merries in de weide, en sinds hij op deze stal staat is het schudden een stuk minder ... En sinds een korte tijd staat er een tinker merrie in de weide naast hem ipv een ruin ... Hmm ... Volgens mij is hij rond die wissel ook gaan schudden ... Hmm...

Edit; ik heb trouwens pas geleden op een video Linda Parelli horen zeggen dat paarden uit dominantie schudden met hun hoofd .. Dat is dan niet het schudden zoals waar wij last van hebben, maar meer het zogenaamde "snaken" ... Maar misschien zit er inderdaad wel een verband tussen (teveel) hormonen en het schudden.. hengsten enzo zijn doorgaans toch best dominant ..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:23

het blijft gewoon echt een puzzeltocht hoor wat het nou uiteindelijk is :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:31

Dat zeker :j Maar wel interessant .. Lijkt me dat ze dan heel het dekseizoen schudden? Want dat klopt voor [***] dan wel .. lente/zomer .. tot augustus/september zeg maar .. Misschien hangt er op slechte dagen wel een bepaalde geur in het bos ofzo ... of wordt er geur van merries meegevoerd met de wind ... Kan allemaal best wel :Y) :+

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:37

Mijne is ook een ruin, 8 jaar oud.
Maar vertoont eigenlijk nooit hengsten gedrag.

Osteopaat is geweest, arme beest zat volledig vast is z'n rug.. vermoedde het eigenlijk wel want z'n kramperigheid werd ook erger voor mijn gevoel en reageerde extreem gevoelig als je aan zn rug kwam.

Alles is los gemaakt en hij gaat nu twee weken op rust, lekker paard zijn op de wei en wennen aan z'n veranderde lijf. Kijken hoe die na m'n vakantie loopt, en of het enige invloed heeft op z'n schudden.. dat zou dan een leuke bijkomstigheid zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:18

even afwachten dus, en wie weet helpt het :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:32

Vandaag weer het bos in geweest, het is toch iets wat daar zit hoor .. bepaalde soort boom of struik ofzo denk ik .. Het ging wel beter dan anders, hij heeft niet willen omdraaien en liep er best vrolijk en actief bij vond ik. Stukken heeft hij zowat niet geschud (ook niet in draf/galop), andere stukken schudde hij zelfs in stap enorm ... Dus het lijkt echt plaatselijk te zijn .. weet alleen niet wat :+ Of misschien toch iets van lichtinval, had het idee dat het op donkere plaatsen feller was .. moet ik nog eens goed op letten .. De piste enzo is natuurlijk heel open, misschien zit daar ergens een reden, maar ik denk niet dat er paarden zijn die gaan schudden op donkere plaatsen? :+

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:12

wat fijn Irmaz! Goed om te horen dat ze bij jou geen geschud meer vertonen!

Het zou idd met hormonen te maken kunnen hebben. Klinkt ook logisch dat verhaal. Mijn merrie is echt mega-hengstig! Misschien dat zij ook veel te veel hormonen heeft dan?

Mijn merrie heeft ook echt spierpijn in dr rug. Maar ja, door dat geschud kan ze ook niet ontspannen. Zo rol je van het een in het ander....

8 augustus ga ik dr wegbrengen voor onderzoek. Ben erg benieuwd wat daar uit gaat komen...!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:04

Ik heb een merrie die ik zelden hengstig zie. :P
Hoewel op vreemde paarden wle duidelijker.

Izie, ik ben benieuwd. Vooral omdat altijd de vraag is wat de primaire oorzaak is natuurlijk.
Mijn pony kun je losmaken, maar zit zo weer vast.
Maryke, waar ga je haar heen brengen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:04

appie heeft weer een ontstoken oog -O-
had hij vorig jaar zomr ook ineens,toen ben ik er nog mee naar de kliniek geweest en kwam het van vliegjes.
en het kan ergens wat verband houden met zijn schudden.
nou ja in elk geval weer een halster met vliegenfrontriem (vliegenkap haalt hij er af en vind ik te gevaarlijk)er aan gedaan en oogzalf er in en nu maar hopen dat het wat wegtrekt :j

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:52

Nieuw...! voor het eerst in zijn hele leven (want ik heb hem al als veulen, zelf gefokt) heeft hij zich als een poesje uitgerekt. vandaag 2x in 10 min tijd.
voor mijn gevoel zit hij veel beter in zijn vel dan ooit tevoren, hij heeft nog wel jeuk aan zijn neus en shud nog regelmatig maar met rijden is het bijna helemaal weg.
hopelijk zitten we nu in de laatste fase .....

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:29

drunny schreef:
Nieuw...! voor het eerst in zijn hele leven (want ik heb hem al als veulen, zelf gefokt) heeft hij zich als een poesje uitgerekt. vandaag 2x in 10 min tijd.
voor mijn gevoel zit hij veel beter in zijn vel dan ooit tevoren, hij heeft nog wel jeuk aan zijn neus en shud nog regelmatig maar met rijden is het bijna helemaal weg.
hopelijk zitten we nu in de laatste fase .....

*\o/* dat is goed nieuws!!!!!

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:44

Ja !!!! dat vond ik ook hij toont ook ! hij ziet er supper uit.
helaas ben ik een weekendje naar het bos geweest en omdat zijn contietie nog niet helemaal top is heeft hij zijn pezen iets overbelast (daar krijgt hij ook iets voor haha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:47

Ai, dat laatste is minder, maar de rest is toch super! +:)+

Hier heb ik ook helemaal niet te klagen, ben wat meer echt met hem aan het werk en heb eigenlijk amper nog last van het schudden .. vandaag ook nog in het bos uitgestapt samen met een ander paard zonder echt veel geschud. Heel fijn! Merk wel zolang ik contact heb dat het goed meevalt, laat ik alles los dan gaat hij meer schudden .. dus toch een rijtechnisch-achtig iets? Geen idee .. Ik zie wel hoe het evolueert, heb momenteel helemaal niet te klagen over mijn pony, hij doet super hard zijn best met alles wat ik vraag :D