[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:28

Hier dus ook een die pas vorig jaar in september is begonnen.
Ik ben dus ook erg benieuwd naar dit jaar.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:28

HorseRituals schreef:
zuma1 dank je voor je reactie! is de hals lang of kruipt ie omhoog? En is het een beetje n sterk deken? :)
Hier ligt de deken ondertussen een aantal dagen op en dat is maar goed ook. Het stikt al van het ongedierte :\
Farah_ die hoofdkap ziet er prettig en effectief uit. :j Is dat er niet zo een die je aan de deken vast moet naaien?
de hals zakt wel een beetje maar vond meevallen ..vindt ook een sterke deken .zou hem zo weer kopen .heb nu 2rsih en zou deze erbij willen hebben

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:21

Zwarteparelx schreef:
evelienn28 schreef:
Hier nog altijd zonder deken pony krijgt elke dag cavalesse en heb de derfen die ik af en toe op de staartwortel smeer.
En natuurlijk niet te veel op de wei.
Ik hou hem wel goed in de gaten mocht hij gaan jeuken gaat meteen de deken op!

Ik ben 4 weken geleden ook gestart met de cavalesse. 3ml per dag. Maar na een week werd het ineens mooi weer en kreeg ze bulten en jeuk. Ik ga op advies van de dierenarts nog even door.met een kleine dosering prednison nu en dan rustig weer afbouwen om te kijke of ze het trekt op de cavallese.. Hoelang heeft het bij jou geduurt voordat het werkte?

Ben half februari begonnen met het te voeren.
Hij heeft tot dus ver nog geen jeuk gehad.
Is ook het eerste jaar dat hij het krijgt.
We houden het goed in de gaten hoop dat hij hierdoor wat langer zonder deken kan staan.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:24

Mloes schreef:
Margee schreef:
Hoe bevalt de Rambo Sweetitch Hoody ( voor de gebruikers)??

Momenteel bij Agradi afgeprijsd.....

Trap niet in Agradi en kortingsacties :D Ze roepen dan: 20% korting! Maar ondertussen gooien ze eerst de normale prijs omhoog zodat ze met 20% een paar euro lager uitkomen dan de voorheen normale prijs. Hij is op dit moment wel het goedkoopst bij Agradi hoor, maar reken je niet rijk ;)

V.w.b. de deken: Fijne deken, maar mijn haflinger staat met een mega sloper in de wei en die sloopt de Rambo SIH gewoon zonder enige moeite :') Twee stuks in één zomer. Daarom ben ik vorig jaar toch maar overgestapt op de Rambo Fly Protector, en moet zeggen dat ik hier erg tevreden over ben! Supersterke deken, en veel luchtiger dan de Rambo SIH. Mijn oudje werd altijd best snel koud onder de Rambo SIH als het regende, dus dan altijd gedoe met liners enzo. De Fly Protector regent heel snel door uiteraard, maar pony is weer veel sneller droog dan onder de SIH.

Ik snap dat niet voor elke eczemer de Fly Protector voldoende is, maar voor mijn pony werkt het perfect. Dus erg blij mee!

Bij de Paardendrogist is hij€ 155,-, bij Agradi nu dus € 120,-.
Wij hebben gelukkig geen slopers, sommige dekens zijn 1 jaar oud (zo ruiken ze ook maar dat is binnen een week al zo!).

Luca03

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 18:01

Deken ligt hier al 4 weken op en is nog volledig heel. Tijd om te vieren dus :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:37

Iemand ervaring met paarden die vooral van de navel tot de uier last hebben?
Komt de SIH ver genoeg naar achter met de flap?

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:02

lissie_zigor schreef:
Ook heb ik nu TKC 97 dat werkt bij die van mij ook super hij staat nu zonder deken (is bij de wasserij) 24/7 buiten en schuurt nauwlijks

Hier staat ze ook nog 24/7 buiten zonder deken of spul en geen jeuk. Weet niet of het seizoen al echt begonnen is?
Is TKC 97 zoiets als derfen?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:52

Mijne heeft nog steeds wel jeuk met de rsih in de zomer op haar buik. Maar kan er zelf minder goed bij waardoor ze t niet open bijt door de flap. Dus voor die van mij werkt de rsih beter dan de zogenaamde pyjama met buikflap. Die ging naar voren en dan kon ze ook bij navel komen.

Iemand nog nuttige info over probiotica?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 21:21

Ik heb sinds 10 dagen de exceemdeken van Epplejeck op en werkt echt super goed. Ze heeft helemaal niet meer geschuurd. Alleen haar hoofd want daar zat nog niks op. Ze wil geen masker op De deken heeft ook echt een goede pasvorm ook onder de buik.

Afbeelding

Fritsfrats

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 21:44

Hier ook een stiekeme meelezer.

Ik vind het heel moeilijk om te bepalen of mijn paard echt zomereczeem heeft of niet.
Ik heb hem sinds september en heeft daarvoor tegen Zeeland aangestaan en had daar weinig last. Alleen toen hij bij mij kwam begon hij op stal wel heel erg tegen de stalwand te schuren en had hij echt jeuk. Maar hij had ook erg veel stress door het verhuizen.

Nu is hij helemaal op zijn plek en hij heeft tot nu toe nog niet geschuurd.
Terwijl een ander paard op stal met zomereczeem wanneer zijn deken af is meteen gaat schuren.
Heb uit voorzorg toch maar de shires sweet itch hoody gehaald en de fles MCQ is ook nog halfvol dus als hij last krijgt dan kan ik het meteen aanpakken.

Vind het alleen zo moeilijk of ik toch nu al de deken op moet gaan doen ondanks dat hij nog geen kenmerken heeft van zomereczeem, maar ben bang als hij eenmaal geschuurd heeft dat het dan te laat is...
Zou het alleen zo sneu vinden dat hij straks de hele zomer met zon deken op staat terwijl hij geen last heeft.
Iemand misschien tips?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 21:55

Jaar 6 waarbij ik de hoop heeft dat mijn paard ineens genezen is van zn ZE.
Hij heeft sinds jaren nu twee dagen overdag bloot gestaan. Heerlijk!
Was benieuwd of er al meerdere paarden jeuk hebben, maar voor wat ik lees nog niet.
Denk dat we het treffen met de hele koude nachten, maar die worden vanaf nu ook warmer. Dus denk dat het niet lang meer laat wachten.

Wel ben ik sinds half vorig jaar overgestapt van de rsih naar de amigo aussie. Het is eigenlijk een zomerdeken, maar lichter en luchtiger én waterafstotend. Mijn paard zweet er niet onder én is vorig jaar helemaal niet nat geworden van de regen.
Enige nadeel is dat de hals niet super lang is en hij zn voorpluk schuurt, maar daar hebben we derfen voor :)

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 22:02

Andnderhalf jaar kregen we een te dikke pony met zomerexceem. Hij is bij ons flink afgevallen. In de winter werd de jeuk minder en de manen gingen weer groeien. Ineens op de een op andere dag had hij er in het voorjaar weer last van dus toen maar een deken gekocht. De tweedd winter (afgelopen winter dus) weer hetzelfde..gee jeuk meer dus geen deken en de manen blijven groeien. Nu is het al bijna april en lijkt hij nog nergens last van te he ben maar ja dat was vorig jaar ook zo. Maar nu duz preventief een deken opgedaan. Maar nu twijfel ik dus of dat dat nodig is. Wat zouden jullie doen? Beter voorkomen dan genezen maar kan het zo zijn dat hij er nu geen last meer van zou hebben?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 22:03

die kans lijkt me heel klein peaches. Waarom denk je dat het nu over zou zijn dan?

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 22:06

Omdat toen hij kwam het heel erg was en vorig jaar al stukken minder, dus ik twijfel ook of het niet met ander voer, andere omgeving en afvallen te maken heeft.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 08:01

wendy1987 schreef:
Iemand nog nuttige info over probiotica?

Ik gebruik sinds kort de Darmbalans van Ecostyle waar een pro- en prebiotica in zit. Het is een kuur van een paar weken.
Onze Rebel is testpaard. Wat mij opvalt is dat de mest na een dag of 5 veel steviger geworden is. Rebel schuurde op zich niet zo heel erg maar zocht altijd de andere paarden op waarna er stevig in elkaars staartwortel en manenkam geknabbeld werd. Zij nam steevast daarin het voortouw. Dat geknabbel van haar ging zo fanatiek dat ze bij de anderen gewoon de huid langs de manenkam en staartwortel stuk beet. Soms tot bloedens toe :(

Tot mijn grote vreugde heb ik dat schadelijke geknabbel nog niet weer gezien van haar na een paar dagen Darmbalans.
Ze zijn wel gewoon lekker sociaal bij elkaar aan het knabbelen op de rug en kont maar ze zitten volop in de verharing en dan vind ik dat een heel normaal gebeuren :)

Verder staan er 3 paarden op de Vitalbix en ik zie zulke positieve veranderingen.
Er is ten eerste veel meer rust in de paarden gekomen in de koppie's. Ze zijn veel relaxter. De 2 oudjes Rebel en Quinta gaan 's nachts altijd op stal. Quinta heeft al een paar jaar last van behoorlijk stalbenen achter. Die stalbenen zie ik nauwelijks meer sinds ik Vitalbix voer.
Quinta had begin december nog plooien in de manenkam maar die zijn ook helemaal verdwenen en haar manenkam ziet weer mooi glad.

Bovendien wordt de Vitalbix erg graag gegeten.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:30

Wat fijn @henny_w! Hier ook meer energie op vitalbix, op een rustige manier. Hoeveel voer je?

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:21

Vitalbix zal er eens naar kijken, ben wel benieuwd namelijk. Wat voeren de mensen hier eigenlijk aan hun eczemers momenteel? Voer is bijna op en ben opzoek naar fijn voer voor mijn eczeem fjord, vorig jaar fibra gevoerd wat opzich ook wel fijn voer was hoor maar ben benieuwd naar andere ervaringen ;-)

Marit1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:25

Hier wordt ook Vitalbix gevoerd en ook de Nutrimash daarvan.
Daarnaast krijgt hij ook een schepje Bye Bye Itch, fijne ervaringen mee :j

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:27

Hier ook Vitalbix Daily Complete. En als ze gewerkt heeft krijgt ze wat slobber (melassevrij) met een kleine beetje muesli.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:33

Silver_Fox schreef:
Wat fijn @henny_w! Hier ook meer energie op vitalbix, op een rustige manier. Hoeveel voer je?

Ze krijgen hier 250 gr. per dag per paard. Ze zijn hier gemiddeld 1.54 m. qua stokmaat en ik rij ze uitsluitend recreatief.

Ik vermoed dat het essentiële aminozuur Tryptofaan zorgt voor meer relaxter paarden.
Het is een voorloper van Niacine oftewel vitamine B3 die ook positief op de huid werkt.
Tryptofaan staat erom bekend dat het zorgt voor een goede gemoedstoestand en ik kan het volop beamen met de paarden hier :)

Ik weet zo niet meer precies welk middel bij de dierenarts te koop is voor eczeempaarden wat voornamelijk bestaat uit niacine. Is dat niet Cavalesse?

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:53

henny_w schreef:
Ik weet zo niet meer precies welk middel bij de dierenarts te koop is voor eczeempaarden wat voornamelijk bestaat uit niacine. Is dat niet Cavalesse?

Dat is idd cavalesse.
Ben vandaag ook nog even bij de paarden geweest maar ook vandaag stond hij er mooi rustig bij.
Waar hij op het moment jeuk van heeft is gewoon het verharen maar totaal niet bij de manen of staart.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:41

Iemand ervaring met pavo nature's best en eczeem?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:48

Azmay schreef:
Iemand ervaring met paarden die vooral van de navel tot de uier last hebben?
Komt de SIH ver genoeg naar achter met de flap?

Niemand?
Heb de SIH al wel afgeschreven eigenlijk, die zit vrij ver naar voren met de flap net als de meeste dekens.

Paard heeft hier de meeste last, achter de navel en dan tot en met de zachte huid van en rond de uier. Zitten soms echt 200 van die steekvliegjes.
Vind het reuze zielig, wat manen en staart betreft heeft ze niet veel jeuk.

Afbeelding

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:01

tanee_blaze schreef:
Hier ook een stiekeme meelezer.

Ik vind het heel moeilijk om te bepalen of mijn paard echt zomereczeem heeft of niet.
Ik heb hem sinds september en heeft daarvoor tegen Zeeland aangestaan en had daar weinig last. Alleen toen hij bij mij kwam begon hij op stal wel heel erg tegen de stalwand te schuren en had hij echt jeuk. Maar hij had ook erg veel stress door het verhuizen.

Nu is hij helemaal op zijn plek en hij heeft tot nu toe nog niet geschuurd.
Terwijl een ander paard op stal met zomereczeem wanneer zijn deken af is meteen gaat schuren.
Heb uit voorzorg toch maar de shires sweet itch hoody gehaald en de fles MCQ is ook nog halfvol dus als hij last krijgt dan kan ik het meteen aanpakken.

Vind het alleen zo moeilijk of ik toch nu al de deken op moet gaan doen ondanks dat hij nog geen kenmerken heeft van zomereczeem, maar ben bang als hij eenmaal geschuurd heeft dat het dan te laat is...
Zou het alleen zo sneu vinden dat hij straks de hele zomer met zon deken op staat terwijl hij geen last heeft.
Iemand misschien tips?

Tips heb ik niet echt voor je, maar ik weet wel dat stress een hele belangrijke trigger voor jeuk kan zijn, merk ik heel goed bij die van mij, ook veel stress gehad eerste jaar én veel jeuk, is daarna steeds minder geworden en bijna verdwenen, kan dus bij die van jou ook de trigger zijn geweest.
Die van mij staat heel vaak zonder deken, dit jaar nog steeds zonder, maar als ik denk dat het nodig is gaat er een op. Ik wacht dus, niet slim, weet ik, tot ik zie dat ze jeuk heeft.
Maar ik woon wel in Zeeland :+

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:13

@Azmay, dat is een erg dikke buik, zit er een veulen in?
Zo niet, probeer haar te laten afvallen, dik zijn heeft een negatieve invloed op ZE.

Ik heb over de RSIH een Boett buikflap die zo ver mogelijk naar achteren ligt.
Voor de nieuwkomers even een foto

Afbeelding