[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:00

Yvank_ schreef:
Ja dat is een raadsel... Ze eet prima, ze eet net zoveel als mijn rijpaard die vollop getraind wordt en in de sport loopt :=

Fijn dat het geen cushing is. Is ze ook op leverbot getest? Zou misschien een aantal tekorten verklaren

Caballos

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:29

Hier komt het haar er ook met behoorlijke hoeveelheden vanaf!

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:08

cynthiar schreef:
Illo staat nu 4 jaar en 4 maande op Pergolide. Hij is nog steeds stabiel. Hij wordt niet echt dik meer en zijn vacht blijft aan de lange kant maar hij voelt zich goed. Ik heb jaren terug gelezen dat het na 5 jaar minder zou werken.

Hoe oud is Illo? En zit je nog steeds op dezelfde dosis? Ben wel nieuwsgierig, veel langdurige PPID-ers zijn er volgens mij niet?

Hier maak ik me ook zorgen om het eindstadia.. Furi zwalkt in stap nog steeds, wel minder. Op advies DA bekijk ik het deze week en van het weekend ga ik verhogen van 1/2 naar 3/4 pil. Als dat effect heeft, is het aannemelijk dat het zwalken kan komen door de PPID. Blijft raar dat het alleen in stap is.

Furi wordt deze maand overigens 31! Ze krijgt sinds december 2012 Prascend, achteraf gezien had ze al eerder PPID. Sinds ze vorige week begonnen is met zwalken is de realiteit weer erg dichtbij gekomen. Ze is ontzettend fris van geest en keihard voor zichzelf, ik ben bang dat als haar tijd zal komen, dat het zal gaan om het laatste stadia van PPID-problemen. Wat daarbij zal komen kijken, vermoedelijk neurologisch. En kan de Prascend daar nog tegenaan boksen?
Er is nog zoveel onbekend over deze nare ziekte :( Hopelijk blijft het ons nog lang bespaard...

barrbara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:26

Hallo allemaal, ik heb nog een bijna volle verpakking prascend liggen. Kan ik daar iemand blij nee maken? Helaas heb ik vorige week zondag mijn merrie in moeten laten slapen. Koliek waar ze niet meer overheen kwam... Ik ken haar al 23 jaar, heb d'r geboren zien worden, en heb d'r zelf 18 jaar gehad. Heel triest en ik had ook niet verwacht dat ik op deze manier afscheid zou moeten nemen van mijn cushing paardje. Ze deed t namelijk super op de pergolide en sinds kort dus prascend. Zat zelfs al 3 jaar op 0,25 Mg wat heel weinig is. Maar goed als ik dus iemand blij kan maken met de prascend laat maar weten.
Groetjes Barbara

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:18

Sterkte Barrbara.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:19

Sterkte.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:42

Veel sterkte Barbara :(:)

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:32

heel veel sterkte barbara
wat verschrikkelijk zeg :-(

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:34

Op het moment zit ik naar mijn cushing paardje te kijken
en ik zie gewoon in haar ogen dat ze moe is ... pijn misschien zelfs wel ...
Ze zondigt zich de laatste tijd ook heel erg af van de rest van de paarden ...

Wie heeft dit nog meer mee gemaakt ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:17

barrbara schreef:
Hallo allemaal, ik heb nog een bijna volle verpakking prascend liggen. Kan ik daar iemand blij nee maken? Helaas heb ik vorige week zondag mijn merrie in moeten laten slapen. Koliek waar ze niet meer overheen kwam... Ik ken haar al 23 jaar, heb d'r geboren zien worden, en heb d'r zelf 18 jaar gehad. Heel triest en ik had ook niet verwacht dat ik op deze manier afscheid zou moeten nemen van mijn cushing paardje. Ze deed t namelijk super op de pergolide en sinds kort dus prascend. Zat zelfs al 3 jaar op 0,25 Mg wat heel weinig is. Maar goed als ik dus iemand blij kan maken met de prascend laat maar weten.
Groetjes Barbara

|( ik weet hoe je je voelt...sterkte!

Lovelygirly@Die van mij(die ingeslapen is)keek juist heel wakker en vrolijk.Was niet ziek,maar had wel pijn in zijn spieren en gewrichten.

Hoe lang is ze al zo?Je kunt soms inderdaad in hun ogen kijken of ze het nog wel leuk vinden.Ging voor mij dus niet op,hij bleef vrolijk.Dat maakte de beslissing ook zo moeilijk |(

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:25

Het is bij haar heel verschillend ...
De ene keer is ze vrolijker als de andere keer .
maar dat afzonderen doet ze nu gemiddeld al bijna 2 weken ...

ze is nu dan pas 5 dagen aan de medicijnen
maar het ziet er zo vreselijk vervelend uit :(

wat vervelend geerke..
bah wat verschikkelijk naar :-(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:42

oh,ze is pas vijf dagen aan de medicatie?Dan komt het daardoor vermoedelijk.Kan wat depressief gedrag vertonen door prascend.Komt wel goed,geef het de tijd.Een week of 6/8.

barrbara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:22

Bedankt allemaal voor de lieve berichtjes. De eerste week was erg moeilijk maar ik heb er nu vrede mee. Ik heb een paard nog nooit zoveel pijn zien hebben en dit was de meest waardige beslissing die ik kon nemen voor dr.
De prascend is ondertussen vergeven. Heel veel succes met jullie Cushing paardjes.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:28

Sterkte Barbera!

Furi: Illo wordt in mei 27. Hij heeft waarschijnlijk vanaf zijn 12e Cushing maar ik wist het pas toen hij 21 was. Met 22 met Pergolide begonnen. Eerst opgebouwd naar 1mg, daar staat hij nog steeds op.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:23

Iedereen die recent een verlies heeft geleden, sterkte! Het zijn er zoveel dat ik alle namen niet meer onthouden heb.

Morgen ga ik een tweede poging wagen met het plakbeslag bij Megan. Ik heb op een rijtje gezet wat er de eerste keer niet goed is gegaan en verbeterpunten opgesteld. Wat ik anders ga doen:
- niet meer een gesloten rij lippen maar vier aan elke kant (zoals je zou nagelen).
- de lippen beter vastsmelten en de randjes platdrukken zodat er geen vuil tussen kan komen.
- de lippen en hoef beter schuren en ontvetten met aceton in plaats van ammoniak.
- de lippen vastlijmen met een andere lijm, één met een kwastje in plaats van een tuutje zodat ik beter de hele lip met lijm kan insmeren.

Fotoverslag volgt :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:40

Sterkte iedereen!

Met die van mij gaat het nu gelukkig super. Hij staat nu wel ongeveer al een maand op 1 hele pil ipv 3/4 maar hij doet hete r zoveel beter op.
Dat moe uit de ogen kijken deed hij eerst ook zo nu en dan en voor de medicatie werd dat alsmaar erger maar nu is hij weer de oude gelukkig

@meganyr, succes :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:41

barrbara schreef:
Bedankt allemaal voor de lieve berichtjes. De eerste week was erg moeilijk maar ik heb er nu vrede mee. Ik heb een paard nog nooit zoveel pijn zien hebben en dit was de meest waardige beslissing die ik kon nemen voor dr.
De prascend is ondertussen vergeven. Heel veel succes met jullie Cushing paardjes.

soms is het beter een dood paard te hebben dan een paard wat lijdt,denk ik vaak |(

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 19:54

geerke schreef:
oh,ze is pas vijf dagen aan de medicatie?Dan komt het daardoor vermoedelijk.Kan wat depressief gedrag vertonen door prascend.Komt wel goed,geef het de tijd.Een week of 6/8.

Ze staat inderdaad pas een aantal dagen op de medicijnen
dus afwachten ga ik zowiezo doen!
Maar als ik nu alles bij elkaar bekijk van haar gedrag van de afgelopen jaren zelfs wel,
dan komt het gewoon echt overeen met cushing.

En ben al snel een mieperd
en maak me gewoon hele erge zorgen over haar!

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:58

Lya neemt sinds een kleine 2 weken de medicatie voor cushing.
Ze lijkt zich niet goed te voelen in haar vel.
Ze staat er soms wat belabberd bij. Overdag op de paddock of de weide en 's nachts op stal, dat is de routine die ze al jaaaaaren kent.
Gisteren deed ze vanuit haar stal plots 3x uit het niets een aanval richting haar maatje.
Lya is wel altijd de wat dominantere geweest, maar dit uit zich enkel tijdens het eten.
Zonder reden schoot ze haar hals uit en knauwde naar mijn Dix. (Dix is onderdanig en reageert hier gelukkig niet op.)
Een paar seconden later opnieuw zo'n agressief bijten, oren volledig plat en echt met de tanden bloot.
Tot 3x toe. Zo kennen we haar niet.
Ze zit ook nog volledig in haar dikke pak winterhaar en geraakt al maanden niet van haar hoest af.
Straks bel ik nogmaals de veearts.

Kan die karakterwijziging te maken hebben met Cushing of het medicijn?

Ze is wel nog actief met momenten, bijvoorbeeld als het etenstijd is, loopt ze als een jong veulen wild rond in de weide.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:54

Annekexxx schreef:
Kan die karakterwijziging te maken hebben met Cushing of het medicijn?

Ik merk aan Megan ook een verandering in het eetgedrag. Vroegah (tot ze 15 was ongeveer) was ze vaak de dominante merrie in een groep maar dat veranderde naarmate ze ouder werd en ze zich vaker aan de kant liet zetten.
Ze staat nu naast haar weidemaatje met wie ze in de zomer (als de kudde in de wei loopt) altijd optrekt. Nu staan ze in de paddock met een draadje ertussen omdat Megan anders niet genoeg te eten krijgt. Sinds een paar weken zie ik dat Megan haar maatje probeert weg te jagen bij haar voer (terwijl ze er helemaal niet bij kan), en het blijft niet bij een boos oor, maar er worden zelfs tanden getoond en dat is zeer zeldzaam voor haar.

Lang verhaal kort: ik herken het :)

Gisteren heb ik plakpoging 2.0 gedaan. Dit is het resultaat:

Afbeelding

Het lijkt goed te zitten, straks ga ik kijken hoe het de nacht heeft doorstaan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:39

Dat ziet er mooi uit - hoe loopt ze ermee?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:18

Ziet er idd mooi uit, ben benieuwd hoe het houd.

Dennis was vanmorgen weer zo suf. Gister eerst tandarts, daarna super lesje gelopen (aan een halstertje, hij hoefde natuurlijk geen bitje in). Brokjes at hij maar voor de helft (en hij krijgt al niet zo veel, 100 gram metazoa en een handje luzerne korrel er bij). Vanmorgen wel z'n boterham met pil vrolijk aanpakken, maar daarna midden op de paddock op rust gaan staan terwijl de rest wel hooi kwam eten toen ik ze voerde.
Daarna kwam hij wel bij de rest staan, eerst nog eens in de plas houding gaan staan, maar geen plas doen en weer staan te suffen. Toen ik hem een plukje voordroog bracht hoefde hij dat ook niet. Toen ik klaar was met mesten even thermometer gehaald, toen stond hij wel te eten. Temperatuur was ook goed.
Kreeg net een berichtje van m'n man dat hij hem wat suf vind, maar niet heel verkeerd of raar. Zo ook maar ff de VA bellen voor overleg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:16

Ik zie het anders nog altijd hoor, dat het pilletje inslaat bij MiniMe , terwijl we toch een al een jaar verder zijn met medicatie geven...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:20

Hij is altijd goed blijven eten. Brokjes krijgt hij alleen na werk, meestal eind van de middag. Hooi 2x op een dag en vooral bij de ochtend voorbeurt is hij er niet zo happig op.
Als ik buiten kom gaan eerst de pillen er in, daarna hooi voeren en mesten. Judith heeft het wel een tijdje gehad dat die na 10 minuutjes stopte met eten en na een half uur weer verder at. Maar Dennis komt voor zijn pil niet eens richting hooibakken.

VA die bij ons op de kliniek het meest met de cushing pony's doet is er deze week niet. Maar word zo door een andere arts terug gebeld voor overleg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:49

ja dat is idd weer helemaal anders als bij MiniMe, die stopt hooguit een dag met eten bij een verhoging, maar verder... eten doet ze altijd. Ik zie het gewoon wel aan haar ogen, half uurtje na dat pilletje erin zit, al dus ruim een jaar lang.