[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:53

Heb even gezocht in mijn toxico-database naar jeneverbes. Dit is enkel in het laatste derde van de dracht gevaarlijk in zeer grote dosis (hoeveel precies is onbekend). Veroorzaakt tetanische verschijnselen thv de baarmoeder (spierverkrampingen).
Maargoed, ik denk dat de hoeveelheid die ze in Derfen gebruiken dit niet zo gauw zullen veroorzaken.
Mocht je het zeker voor het onzekere willen, dan dus tijdens het laatste derde (dus zeg vanaf 7 mnd) niet meer gebruiken. :)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:01

Ah, bedankt voor de info! Dat zal dan rond oktober zijn, dus dat zou dan wel kunnen, dan loopt het seizoen ook ten einde! Volgend seizoen wil ik namelijk een andere behandeling starten, maar is meer van binnenuit, waar ik nu niet meer eenvoudig mee kan starten. :)

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:02

leonie1988 schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb advies nodig :)
Heb al redelijk wat ervaring met zomereczeem (vorige haflinger had het ook). Mijn ruin van twee heeft er helaas extreem veel last van, vorig jaar ook al. De DA was verbaast, hij had het nog niet vaak meegemaakt dat een veulen zo veel last had van eczeem.

Nu heb ik al drie dekens versleten van o.a. pagony. Morgen ga ik een Rambo deken halen, hopen dat hij deze niet kapotschuurt. Ik zag al een tip voorbij komen voor voeding: muesli mix van st. hippolyt. Zijn er nog andere muesli's die speciaal voor zomereczeem ontwikkeld zijn? Welke is volgens jullie het beste?
En voedingssuplementen/oliën voor inwendig gebruik, wat zijn daar goede producten van?

Sorry voor de vele vragen, maar ik heb onwijs veel medelijden met mijn mooie vent, hij heeft zo ontzettend veel jeuk. Dus ik wil er net als jullie, alles aan doen om het prettiger te maken voor hem.
Alvast bedankt!

Ik ben even het topic door aan het lezen, tot nu toe heb ik veel gelezen over Derfen en Sweet itch. Welke raden jullie aan?

Wat is jullie ervaring met Hippo-Ex-Cema? http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ma/101841/

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:09

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:12

Dankjewel opisop_shop :) Zal eens kijken of ik die ga gebruiken. Ik gebruik momenteel de manenliquid van Leovet.

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:43

Laatste vraag, sorry. Na google en bokt te hebben doorgelezen hierover twijfel ik tussen de combinatie Marstall ExZem muesli en Marstall ExZem Plus.... En de Hypo-Ex-Cema.
Welke raden jullie aan?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:27

Ik ben heel erg tevreden over Marstall producten, maar zou toch kiezen voor Hypo-Ex-Cema, omdat dit erg goed uit de test kwam en een onderzocht middel is. Als het na enkele maanden niet werkt,kun je alsnog Marstall proberen. Marstall moet je nl eigelijk al in de winter mee beginnen (EZ muesli) en in de vroege lente supplement er aan toe voegen. Marstall Ez is nl reinigend en bloedzuiverend. Als ik zo lees is Hypo vooral toevoeging van ontbrekende stoffen.

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:11

Gebruikt een van jullie MTG (mane tale groom) voor de jeuk bij je eczemer.
Ik heb nog een fles thuis staan, gebruik nu derfen maar dat is bijna op en wilde voordat ik opnieuw iets bestel eerst eens kijken op MTG werkt bij haar.
Zijn er meer ervaringen met MTG en eczeempaarden, stilt het de jeuk?

Euquincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:33

Heb geen ervaring met MTG, maar bij ons helpt dat spul uit een bruine fles goed, ik weet de naam even zo niet meer maar het is een lotion.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:45

Anne77 schreef:
Gebruikt een van jullie MTG (mane tale groom) voor de jeuk bij je eczemer.
Ik heb nog een fles thuis staan, gebruik nu derfen maar dat is bijna op en wilde voordat ik opnieuw iets bestel eerst eens kijken op MTG werkt bij haar.
Zijn er meer ervaringen met MTG en eczeempaarden, stilt het de jeuk?

ik heb er wel eens bij gekeken en was er zelf ook heel benieuwd naar.
van mij mag je het gaan gebruiken, ben wel benieuwd of je resultaat merkt :j
ik heb van mtg de antiklit en daar ben ik wle heel tevreden over

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:56

ik heb nu even derfen gesmeert maar dat is niet zo goed uitgevallen, ik had eerst gevraagd of ik dit op haar buik mocht smeren en dit was goed. Nou.. de vellen hangen erbij!! echt heel erg sneu.
Ik heb gebeld met de stalapotheek en die heeft me afgeraden het er nog op te smeren. Niet echt best dus helaas...
Toch maar wat anders gaan zoeken dan...

Trouwens nog een vraagje.. voor de mensen met een pony met manen en staart eczeem.
schuurt jullie pony in een wei (of bak) waar geen hekken zijn of iets om aan te schuren ook de manen en staart?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:02

Hoeveel heb je er op gesmeert Tienn? En hoevaak? De vellen erbij, Derfen zorgt wel dat de huid vernieuwd, maar in principe na verloop van tijd hoef je niet veel meer te smeren. :)

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:21

bij frits gebruik ik befix crem nu.
en was hem 1 x per maand met befix schampo.
als het straks beter gaat wil ik kijken om over te gaan op de lotion.
en het begint te werken.
hij krijgt dan ook wel puur culio en cavalesse. als inwendige medicijen.
maar de jeuk word in zijn manen minder.
ook zijn staat schuurt hij niet meer gelijk kapot als hij op stal staat.

maxi had van de week ineens jeuk aan haar staart.
gelijk gaan smeren met sweet itch.
en nu geen jeuk klachten meer.
maar smeer nog wel even dagelijks haar staart in en 2x per week worden haar manen uit voor zorg ingesmeert.
ben zo blij dat het nu beter word.

wel staan bijde paarden onder een deken.
frits heeft pagony of zo (de bruine die over het hooft heen moet)
en maxi heeft een rambo.
nu vind ik zelf de rambo fijner.
maar te duur voor frits omdat hij nog zo hart groeit.
maar misschien ga ik voor die oranje achtige die op de rambo lijkt kijken voor volgend jaar voor frits en voor maxi als deken als ze nog binnen staat dat als ze dan schuurt liever 1 goedkope dan een supper duure deken kapot

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:51

Vita heeft nu zo'n 2 weken een ZE deken op. Hoelang zou het ongeveer duren voordat de jeuk verdwenen is of in ieder geval verminderd?

De staleigenaresse kwam vanmiddag bij me en vertelde dat als het zaterdag echt zulk noodweer word als verwacht word, de paarden op stal komen.
Dus heb ik Vita zonet even op stal gezet om te kijken wat ze deed. Maar ze ging gelijk weer met de kont tegen de muur aan staan en flink schuren. Ook was de manenkam de pineut, terwijl ze hier een paar weken geleden nog geen jeuk had. 'Gelukkig' stond ik er nu bij en kon ik haar weer op het land zetten.
Maar als ze zaterdag wel op stal moet, wat dan? Hebben jullie ideeen?
En dan haar ZE deken op of af doen op stal? Ik ben bang dat de deken stuk gaat als die op blijft, maar als die af gaat, schuurt ze misschien de manen/staart wel stuk.
Ik baal nog steeds zó erg van de jeuk ^) . Kon ik er maar wat meer aan doen...

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:59

intel_1x schreef:
Ik ben heel erg tevreden over Marstall producten, maar zou toch kiezen voor Hypo-Ex-Cema, omdat dit erg goed uit de test kwam en een onderzocht middel is. Als het na enkele maanden niet werkt,kun je alsnog Marstall proberen. Marstall moet je nl eigelijk al in de winter mee beginnen (EZ muesli) en in de vroege lente supplement er aan toe voegen. Marstall Ez is nl reinigend en bloedzuiverend. Als ik zo lees is Hypo vooral toevoeging van ontbrekende stoffen.

Dankjewel voor je antwoord :) Ik ben even naar de Boerenbond gegaan, daar halen wij al ons voer dus het is handig als ik daar het voer voor Stef ook kan halen. Zij hadden een speciale muesli voor eczeem van Subli, ik heb direct het voedingssuplement van Subli erbij gepakt. Iemand ervaring met Subli?

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:11

corinagirl schreef:
Vita heeft nu zo'n 2 weken een ZE deken op. Hoelang zou het ongeveer duren voordat de jeuk verdwenen is of in ieder geval verminderd?

@ corinagirl
Bij mijn paard was de jeuk eigenlijk meteen over toen hij onder deken stond. Nu heb ik toen ik zag dat hij jeuk had een paar dagen klitwortel in zijn manen gesmeerd en hem gewassen met teerschampoo en toen meteen een deken gekocht. Maar sinds hij die deken opheeft, heb ik hem dus eigenlijk niet meer zien schuren. Als het goed is wordt hij nu natuurlijk ook niet meer gestoken.
Maar goed, weet niet of het bij Vita al erger was toen je de deken opdeed. (Of dat Vita het in een ergere mate heeft, verschilt natuurlijk ook per paard.) Zou kunnen dat de jeuk langer blijft omdat de huid nog moet herstellen. Succes ermee. Vervelend om je steeds zorgen te moeten maken!

Mijn paard heeft nu dus geen jeuk, maar zie wel steeds weer schilfers. Vooral in zijn voorpluk en bij zijn staartwortel. Iemand een idee of ik me daar zorgen om moet maken en er iets aan moet doen? Is het een voorteken dat hij binnenkort ook weer jeuk krijgt??? Ik hoor graag de ervaringen van mensen die al langer een paard met zomerexceem hebben. Dit is mijn eerste zomer...

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:04

Mijn "jeukertje" wordt op haar favo plekje eens flink gekriebeld _O-

Afbeelding*Afbeelding

Ze schuurt zelf niet maar vind het nog steeds heerlijk om gekriebeld te worden :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:19

corina gebruik je verder nog iets behalve de deken of niet?
Ik zou sowieso als ze op stal komt te staan ook de deken oplaten denk ik, zal toch enige bescherming geven lijkt me als ze wel gaat schuren?

Wordt het zaterdag zukk slecht weer dan, ik heb wedstrijd :=

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:31

Ja, deken op lijkt mij ook wel het verstandigste. Alleen weet niet of de deken haar geschuur zal overleven := .
Morgen word het echt herfstachtig weer verwacht. Harde wind, veel regen :x . Ik hoop dat Vita niet op stal hoeft.

Naast de deken gebruik ik verder niks. Ik was de staart wel met Tee Trea shampoo, ongeveer 1x in de 3/4 weken. Ik heb nog wel een tube eczema balsem staan van EJ. Dan kan ik misschien ook wel weer gaan smeren...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:34

had je nou laatst nog de Derfen geprobeerd, of niet?

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:38

Ja, ik heb het proefflesje gebruikt. Maar helaas geen resultaat. Normaal gesproken moet je na 1 week behandelen al resultaat zien. Het enige wat Vita kreeg, was 1 vieze, zwarte staartwortel. En dat is nu nog niet schoon :oo .

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:10

Vervelend dat je paard naar binnen moet en dan schuurt Corina, hoop voor je dat het weer meevalt en ze dus niet naar binnen hoeven! Je zou een oude deken op kunnen doen, een waarvan het niet zo erg is als deze kapot geschuurd wordt? (Liever kapotte deken dan paard..). Heb zoveel smeerseltjes geprobeerd, heb het idee dat niets echt helpt, alleen de deken.

Mijn paard heeft nu plekjes rond zijn voorpluk, heb hem nu met masker staan. (Stond al onder deken, smeer verder niets). Verder heeft hij echt nergens jeuk (gelukkig!). Andere jaren hoefde hij pas in juli/augustus het masker op, dan kreeg hij wat plekjes en waren er super veel vliegen.

Hij heeft een Rambo Sweet Itch Hoody en een erg hoge schoft. Nu drukt de deken een beetje op zijn schoft (krijgt daar ook witte haren), hebben jullie paarden daar ook last van? Wil er iets zachts onder naaien, maar vraag me af of dat voldoende zal helpen? Hebben jullie ideeen?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:39

leonie1988 schreef:
Laatste vraag, sorry. Na google en bokt te hebben doorgelezen hierover twijfel ik tussen de combinatie Marstall ExZem muesli en Marstall ExZem Plus.... En de Hypo-Ex-Cema.
Welke raden jullie aan?

Ik ben vorig jaar begonnen met Marstall Excem muesli, in combi met de Excem plus en ze schuurde vrolijk verder :D, maar ik moet zeggen dat dat het allereerste jaar was dat ik iets aan haar merkte, dus ook niet gereinigd. De Excem Plus heb ik ook gebruikt, merkte geen enkel verschil. Heb er zelfs twee kuren aan gewaagd met een tussenstop, maar niks.

Dit jaar heb ik de hele winter door idd een handje Excem muesli door haar brok blijvend gegeven, in maart een flesje drainage kuur helemaal opgemaakt en daarna toen ze van weide verwisseld was, nog een kuurtje van 20 dagen. En tot nu toe geen jeuk, totaal niet. Wel staat ze sinds vorig jaar altijd onder een deken, volgend jaar ga ik daarmee experimenteren als ze jeukvrij blijft dit jaar.

En ze heeft een GreenGuard op (met een herstellend kinnetje, erm ding) zodat ze niet teveel gras binnen krijgt.

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:11

Breghje schreef:
leonie1988 schreef:
Welke raden jullie aan?

Ik ben vorig jaar begonnen met Marstall Excem muesli, in combi met de Excem plus en ze schuurde vrolijk verder :D, maar ik moet zeggen dat dat het allereerste jaar was dat ik iets aan haar merkte, dus ook niet gereinigd. De Excem Plus heb ik ook gebruikt, merkte geen enkel verschil. Heb er zelfs twee kuren aan gewaagd met een tussenstop, maar niks.

Dit jaar heb ik de hele winter door idd een handje Excem muesli door haar brok blijvend gegeven, in maart een flesje drainage kuur helemaal opgemaakt en daarna toen ze van weide verwisseld was, nog een kuurtje van 20 dagen. En tot nu toe geen jeuk, totaal niet. Wel staat ze sinds vorig jaar altijd onder een deken, volgend jaar ga ik daarmee experimenteren als ze jeukvrij blijft dit jaar.

En ze heeft een GreenGuard op (met een herstellend kinnetje, erm ding) zodat ze niet teveel gras binnen krijgt.

Mooi, dan ben ik blij dat ik niet voor Marstall heb gekozen ;) Aangezien de Boerenbond hier alleen Subli heeft is dat makkelijker, we halen al het voer daar.
Hij heeft nu een Rambo deken opliggen (Pagony, QHP en Impirial Riding hebben het niet lang volgehouden ;) ) De deken is tot nu toe nog helemaal in orde ;) Verder behandel ik hem met Manenliquid van Leovet en ik heb nog een flesje ander spul staan (met teer erin). Als dat op is stap ik over op Derfen. Als voer krijgt hij dus Subli speciaal voor zomereczeem en een supplement van hetzelfde merk.

Meer kan ik niet doen volgens mij ;) Hopen dat het allemaal helpt! Bedankt voor jullie hulp in ieder geval :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:21

Whinnylando schreef:
Mijn "jeukertje" wordt op haar favo plekje eens flink gekriebeld _O-

Afbeelding*Afbeelding

Ze schuurt zelf niet maar vind het nog steeds heerlijk om gekriebeld te worden :)

Wahahaah!! Ik heb er ook zo eentje, maar die vindt het op de naden van de deken, dus op haar schouder, heeeeul errug lekker. Krijg ik echt zo'n paard dat helemaal scheef hangt met haar hals, lipje helemaal naar voren en die oren naar achter zodra ik met lamme armpjes even stop. :')