[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Piiaffe

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:28

Vanaf wanneer moeten de ballen sowieso zijn ingedaald bij hengst?
Want mijn shetlander is 1 jaar en 2 maand ofzo,
en toen ik iemand zei dat hij z'n ballen nog niet had, zei die dat dat heel raar was want dat dat vóor hun 1 jaar moest zijn.. maar dat klopt toch niet?
ik dacht dat dat nog geen kwaad kon dat zijn ballen nog niet zijn ingedaald op deze leeftijd?
hopelijk is het geen klophengst.. mama zal lachen voor castratie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:29

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-22 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:50

Wat is nou de goede leeftijd om een paard te laten casteren?

Mijn hengst van 9 maand staat nu op een weide met andere hengsten. Maar ik denk er wel over na om hem over een tijdje ergens anders te stallen. Iets dichter bij mij in de buurt Tong uitsteken Nou gaat een vriendin een stal beginnen en daar kan ik mijn paardje neer zetten. Maar dan wil ik hem wel eerst casteren. Daardoor mijn vraag Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:53

Als beide balletjes zijn ingedaald kun je hem dadelijk gerust laten castreren Ja

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:09

mijn kwpner heb ik laten castereren toen hij 1 jaar en 11 maanden was. Ik kocht hem als hengst maar hij moest toch echt geruind worden voordat hij bij mij kwam ( hengstenverbod op de boerderij Tong uitsteken )
Hij is staand in de kliniek gecastereerd en ik heb hem daar weer de volgende dag opgehaald.
Hij is meteen de weide op gegaan moest alleen snachts nog naar binnen. Dit heeft wel voor zwelling gezorgd ( weet niet of het hierdoor komt, maar ik vermoed het) maar niet voor een kwaadaardige. Hij was kerngezond, had geen koorts of dergelijke dus het kon geen kwaad, zakte vanzelf af. Na 2 weken was die bal (vochtzak) ook inderdaad helemaal een leeggelopen ballonnetje gelukkig!
Nu is hij vanaf eind april ruin en hij is super lief en braaf, toont geen hengstengedrag meer en de wond is super geheeld Knipoog

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:04

waarom is staand casteren zoveel goedkoper dan liggend?
Alleen omdat het paard bij liggend helemaal verdooft word?
Of is er nog een andere reden voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:25

.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:51

liggend een uur?
Nee hoor, binnen een half uurtje klaar Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 15:03

.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 15:12

Liggend een uur? Bij ons duurde het bijna een uur voordat hij enigzins suf was! Hij vocht zo tegen de narcose aan, dat hij het dubbele van normaal heeft gekregen en ons nog over het land sleepte...! Nu was hij ook 6 jaar en dat doe ik niet weer zo laat, veel te veel risico!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:18

In een half uur, van liggen tot weer staan.
Meerdere malen zo gezien, ook 2 keer bij eigen paarden.
Liggen doen ze in 5 min, ondertussen kun je spullen klaarzetten.
Dan hup die handel eraf, duurt een min of 10/15 en dan 10 minuten bijkomen.
Opstaan doen ze ook heel snel na de operatie, maar het stevig staan een min of 10.

Ik vind het een erg kwalijke zaak als het suf worden zo lang moet duren, dat is imo een kwelling voor het dier en onkunde van de DA.
Overigens vind ik bij een 6 jarige een castratie in de kliniek wel een noodzaak...van mij mag dat bij alles ouder dan een jaar of 3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:14

.

marrie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:30

Het duurt ongeveer een half uur tot 45 minuten.
Het castreren zelf is binnen 10 minuten gepiept maar de hele voorbereiding en dan nog het wakker worden.
We hebben ook meegemaakt dat een paard door zn narcose heen kwam. Ondanks dat ie een infuus inhad.
Maar bij ons gebeurde het altijd in een box dus gauw op zn hoofd zitten en zo snel mogelijk doorwerken.
Ben er zelf nog niet uit wat wij doen met onze hengst,
Hij is nu drie maar blijft nog een jaar in de opfok.
Heeft met anderhalf zn elleboog gebroken dus ben net zo'v voorstander van liggend castreren ivm neergaan en opstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:37

idinn, maar dan heb je het toch over een castratie die eigenlijk fout gaat? Lachen
Dat het dan langer duurt is te begrijpen, maar helemaal de bedoeling is het op die manier ook niet Lachen

eempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 18:33

Mijn paardje is vorige week in de kliniek gecastreerd.. We hebben hem vorige week vrijdag opgehaald en toen was het nog niet zo erg gezwollen. Maar sinds gister is het wel dikker dan eerst! Moet ik nu de da bellen of kan het zo zijn dat het af en toe wat dikker is?

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 20:52

Was bij mijn pony ook zo, na een paar dagen werd het ineens wel dik.. Als hij geen koorts heeft en er vrolijk bij staat, en de zwelling niet al te gek word, zou ik het nog even afwachten..

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 08:02

Eempje, controleeer 2x per dag of hij koorts heeft. Zo niet is het geen probleem. Je zou hem ook even af kunnen spuiten met koud water.
Heeft hij wel koorts, moet je even de DA bellen, hij zal dan een AB geven...

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:53

Pomski schreef:
Heeft iemand hier ervaring mee???

Pomski is helemaal gelukkig in het weilandje bij de shetten, helemaal op haar gemak, geen geren meer voor het hek. En als de snoepjes bij mij op zijn, loopt ze rustig weer terug naar de kudde.

Er is een maar, en dat is een klein bont ge*l shetlandertje genaamd Wouter

Hij probeert meerdere keren per dag Pom te dekken. Hij neemt zelfs echt een aanloopje. In het begin deed Pom niks, echter nu begint ze hem zat te worden. En elke keer als hij haar probeert te dekken, krijgt hij een ram voor zijn donder. Je zal denken leert hij er niets van dan? NEE. En geloof me, hij heeft al flinke klappen gehad. Ik kan Pom ook echter geen ongelijk geven!

Ik wil Pom niet uit het land halen, want dit is het enige groepje waar ze het naar haar zin heeft. Echter heb ik ook geen zin om straks een gekreukelde shet eruit te moeten halen.

Wouter is gecastreerd, hij heeft zijn ballen nog wel Klinkt logisch he!!! Dit is 2 jaar geleden gebeurd!

Hij is laparoscopisch gecastreerd, zijn zaadleiders zijn dus doorgeknipt. In Utrecht is door middel van een bloedtest geconstateerd dat hij echt ruin is.
Zijn jullie hiermee bekend? Kan het zijn dat Wouter nu meer hengst is dan dat als hij ''echt'' gecastreerd zou zijn?

En bestaat er iets als hormoondemping voor paarden??

Volgens mij blijven da mannelijke hormonen wel in werking als je alleen de zaadleiders doorknipt. Ze zijn alleen niet vruchtbaar meer. Volgens mij produceren de testikels bepaalde hormonen, dus ook als alleen de zaadleiders door geknipt zijn.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:30

Ik meld me hier ook. Duon is woensdag gecastreerd en in mijn andere opic hier op Medisch lees je dat dat anders is verlopen dan gepland.

Gister duidelijk veel pijn, ben benieuwd hoe hij er vandaag bijstaat.

crazygirl23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:39

Hallo,

ook ik meld me hier even gister faldo laten castreren en alles is goed verlopen zit alleen met 1 dilemma meneer vind de tuinslang dood eng en krijg met mogelijkheid een praam bij hem om.. iemand tips zodat ik hem toch kan koelen???

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:59

ik meld me hier ook even.
Ziggy word eind oktober gecastreerd.
Staand en door een DA.

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?
Ik heb er op mijn werk 3 weken voor vrij gevraagd..

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:09

Ik meld me ook even aan.
Ik laat mijn paardje binnenkort ook castreren,
Maar ben ook benieuwd naar dingen waar ik op moet letten en wat het beste is?

En hoeveel heeft het bij jullie gekost?, ben ik ook heel benieuwd naar. Alvast bedankt.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:01

mayoinlove schreef:
Hallo,

ook ik meld me hier even gister faldo laten castreren en alles is goed verlopen zit alleen met 1 dilemma meneer vind de tuinslang dood eng en krijg met mogelijkheid een praam bij hem om.. iemand tips zodat ik hem toch kan koelen???

Om hem eraan te laten wennen zou ik eerst de tuinslang op een afstandje aanzetten als hij dat niet (meer) eng vind steeds dichter bij, beginnen bij zijn hoefjes en langzaam aan steeds meer naar waar je wezen moet.
Het was wellicht handiger geweest om van te voren al te oefenen zodat je zijn angst langzaam kon wegnemen en daar gaan meestal meerdere dagen overheen als ze het écht eng vinden.

crazygirl23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:34

taffy schreef:
mayoinlove schreef:
Hallo,

Om hem eraan te laten wennen zou ik eerst de tuinslang op een afstandje aanzetten als hij dat niet (meer) eng vind steeds dichter bij, beginnen bij zijn hoefjes en langzaam aan steeds meer naar waar je wezen moet.
Het was wellicht handiger geweest om van te voren al te oefenen zodat je zijn angst langzaam kon wegnemen en daar gaan meestal meerdere dagen overheen als ze het écht eng vinden.

Zo ben ik ook begonnen hoor maar wil gewoon niet echt lukken zodra ik kom waar ik wezen moet springt die omhoog en dan hou je hem gewoon niet.. en het eerder laten wennen klopt ook wel hoor maar heb hem overgenomen van een meisje dat op een africhtingstal werkt en die had die allemaal al gedaan en toen kwam die bij ons en werd die gewoon te veel hengst en vloog door alle draden dat we zoiets hadden van moet nu wel gezien het jaargetijde.. bedankt voor je tips

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:21

Ik heb wat vraagjes:
Wat is een goede leeftijd om te casteren? En wat zijn de kosten ongeveer? Staand of liggend?