Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:31

Klopt Rumay, lastig he die paarden. Willy loopt nu 's avonds ook nog met zijn staart te zwiepen (gasvorming oid gelukkig niet koliekerig maar wel beetje onrustige staart) dus we laten nu hem wel iedere dag lopen om problemen te voorkomen. Regelmaat is dan bij hem ook heel belangrijk.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:51

Weet je ook hoe de koliek kwam? Vind koliek altijd lastig om mee om te gaan.

Baal af en toe dat ik niet om de dag tijd heb om met Rava een stuk te wandelen, hoop altijd dat mijn bijrijdster komt maar ja ook die moet weer naar school, en op het werk is het redelijk druk. Nog even en dan vakantie heb ik in iedergeval de eerste week effe meer tijd.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:33

Willy is de laatste jaren altijd al wat gevoeliger geweest in het najaar voor koliek, dit was al voordat hij cushing had of voordat we wisten dat hij het had. Komt ongetwijfeld doordat het gras rijker is maar ook nu door veel vers gras (regelmatig regen, warm genoeg + zonnetje). Wel vreemd dat het deze keer 's morgens begon (maar kan ook nog van de avond ervoor zijn geweest natuurlijk dat hij toen al niet lekker was). Willy is echt heel erg gevoelig voor regelmaat in zijn leven, op onze vorige stal varieerden de uren dat ze op het land stonden nog wel eens en daar werd ie echt steevast koliekerig van. Nu gaat ie klokslag 08:00 of 08:15 naar buiten en rond 17:00 naar binnen en we hebben hierdoor veeel minder last dan vroeger. Willy heeft ook wel eens koliek door pijn; dan kwam bijvoorbeeld zijn mok opzetten op het been dat eerder olifantsbeen is geweest en dan deed dat zo'n pijn dat ie koliek had. Maar dat moet je ook leren zien, dat het de ene keer zijn been is en de andere keer toch gras/gas. Zo hebben we een van de eerste keren nog al wat met hem gelopen, terwijl dus juist zijn been gigantisch zeer deed, de arme arme ziel. Dat leer je dan wel af!!

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:30

@rumay , als de op die side bent en dan drechtsteden kruiden aan klikt zie je als het goed is staam

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:07

Oke de koliek door erge pijn heeft het paard van een vriendin ook is idd erg lastig wat is er aan de hand waar zit de pijn.
Ik moet zeggen dat ik bepaald niet consequent ben met op tijd voeren of buiten zetten door de week is er nog enige regelmaat maar in vakantie of weekend doe ik maar wat. Zou ook moeilijk anders kunnen omdat ik bijna altijd zelf voer, buiten zet, op het land zet , binnen zet enz.
Soms gaat ze om 7 uur naar buiten in de uitloop met hooi en dan rond 15.00 uur wil mijn schoonvader ze nog wel eens op het land zetten of als ik er zelf ben ikzelf dan en na zo.n 4 uur gaan ze weer de uitloop in met hooi en als het donker wordt of al is doe ik ze naar binnen en krijgen ze voer en hooi. En soms gaan ze vanuit stal direct naar het land en de rest weer in de uitloop of een keer vroeg naar binnen, dus regelmaat nee niet echt Bloos
Gelukkig hebben ze er tot nu toe geen last van. Haha!

Onne kijk nog eens op de site bij wat je aangeeft.
Heb het gelezen ben wel benieuwd wat erin zit?
Ken je iemand die het voert en wat voor resultaat het geeft?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:19

Ik ben ook wel benieuwd naar die kruiden.. had er nog nooit van gehoord!

jcristina, wat fijn dat het nog zo goed gaat! Nog steeds zonder pergolide?

Evita is ook een paard dat veel regelmaat nodig heeft en niet zo makkelijk met veranderingen om gaat. Helaas is het wat betreft weidegang een beetje rommelig op het moment.. wel buiten/niet buiten ivm de staat van het weiland.. Ze krijgt gelukkig geen koliek, maar wel diarree door de plotselinge veranderingen en ik vind haar weer erg invallen bij haar flanken nu ze op stal staat Scheve mond .
Ik heb ook het idee dat ze haar hooi steeds moeilijker opneemt, ze eet het wel maar volgensmij kauwt ze helemaal niet goed.. soms laat ze het zo weer uit haar mond vallen. Maandag komt als het goed is de dierenarts, dus dan maar even laten kijken of die afgebroken kies niet aan het ontsteken is.
Ik heb net een zak senior priores gehaald van subli, gewoon voor naast haar ruwvoer en muesli. Het is een compleet voer (ruwvoer en krachtvoer) dat geweekt moet worden, met maar 6% zetmeel, dus "veilig" voer voor Evita. Hopelijk zet dat een beetje aan. Ik ga haar ribben al weer wat meer zien na vorige week 2 weekjes op stal en ik wil echt niet dat ze deze winter weer zo mager wordt als vorig jaar

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:15

Hoi,
Ik ken zelf niet degene die het voert, maar hoop wel een deze dagen wat te horen hiervan, hou jullie op de hoogte.
Ik heb het wel gezien en het ruikt lekker.
De kruiden die er in zitten staat een blz: terug (36)
Heb van mppaardenvoeders ook dodson & horrel en andere brokken speciaal voor onze paarden ( cushing)
bevalt erg goed.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 08:22

Ireen die seniores priores werkt erg goed ik heb het ong 6 mnd gevoerd aan mijn oude pony die had ineens een scheve en zeer dikke kaak en kon daarom amper eten en zeker geen hooi, maar door het voeren van SP kwam ze wel weer wat bij en ik gaf haar dan zo vaak mogelijk op en dag. Je moet het alleen wel de aangegeven tijd laten weken hoor, ik zette het in de ochtend klaar voor de avond en in de avond voor de ochtend.
Door de pietenpulp zet het enorm uit dus met voldoende water weken.
Onne ben ook heel benieuwd met die kruidenmix.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:28

Het geven van luzerne wil ook nog wel eens helpen, is veel korter en heeft goede structuur zodat ook veel oudjes of slechte eters het toch goed binnenkrijgen. Is volgens mij ook smakelijk en heeft heel goed te verteren eiwitten in zich. Willy houdt er in ieder geval wel van en eet het goed, ook onze jongere paarden krijgen het nu; half emmertje per dag oid.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:48

ja ireen- nog steeds zonder pergolide. Ik hoop dat hij zo goed blijft en dat het iets anders vaags is geweest waar hij zolang ziek van is geweest, maar toch goed op blijven letten. Ik zag zonet dat hij kleine ontstekingetjes krijgt op zijn tandvlees, dus ik moet de homeopaat maar weer even bellen.

Ik las nog van een ander geneesmiddel voor cushing,maar dan voor honden. Misschien dat iemand het interessant vindt om te lezen, hier is de link ; http://www.huisdierendokter.nl:80/ het is gebaseerd op chinese kruidengeneeskunde, staat ook een beetje info bij over cushing maar de meesten hier weten het allemaal wel.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:35

afgelopen dinsdag heb ik mijn paard met cushing in laten slapen, nadat hij de week ervoor bevangen was geraakt. In eerste instantie vond de da de bevangenheid meevallen en zou er met een dag of 5 verbetering moeten zijn. Hij kreeg quadrisol voor pijnbestrijding en een neutralizer om de gifstoffen af te voeren in zijn lijf. Op waarschijnlijk de neutralizer reageerde hij heel heftig met oranje gekleurd slijmvlies in zijn mond wat enorm opgezwollen was en met veel grote blaren. Toen we met dit middel stopte verbeterde zijn mond ook met de dag. De da vertelde dat dit een redelijk veilig middel was en vond het heerl vreemd dat hij er zo op reageerde, hij weet het aan de cushing. Ik had niet het idee dat de quadrisol echt goed werkte maar dat is mijn idee. Hij stond in een modderbad in de rijbak achter ons huis en hij stond praktisch de hele dag stil en wij vonden hem wegkwijnen. Maandags was er geen enkele verbetering, alleen zijn eetlust in hooi dat was beter, we hebben de knoop toen doorgehakt en een afspraak gemaakt voor de dinsdagmiddag. Hij ging toen op de dubbele dosis pijnstilling en heeft nog fijn zijn laatste dag bij zijn groep in het land doorgebracht. Toen hij net was overleden kleurde zijn tong en slijmvlies blauw/paars wat duidt volgende de da op slecht werkende nieren en veel gifstoffen in zijn lijf. Ik was zo blij dat we hem hebben laten gaan, het was voor hem de juiste beslissing geweest en dat geeft me ondanks het verdriet ook veel rust.

Ik heb met Garny bewust gekozen voor kwaliteit zijn laatste jaren, hij deed al een tijd niets meer in het werk en liep al een paar jaar naar tevredenheid in het land, ik wist ook dat hij risico liep om bevangen te raken, hij had al vetopslag onder zijn buik en op zijn nek. Hem op stal houden of in een paddock is niet onze keuze geweest, dat had ik ook niet voor hem gewild.

We hadden wel jaarlijks wisselende problemen, koliek, dampig, opgezette koker, veel haargroei, gedrag met stress, regelmatig mok en een keer mijt en soms blaren in zijn mond. Ik vond dat hij het goed deed op de Vito van Marstall, daarbij kreeg hij drainage compositum, provarium breeding en homeopatisch druppels van de praktijk van laarakkers. Dat kreeg hij altijd als een kuur van 3-4 weken en daarna 1-2 maanden niets. Ook voerde ik magnesium door het voer en dit ook in periodes. Scheren deed ik ook met regelmaat en de smid kwam elke 6 weken en dan was het ook echt nodig. Medicatie heb ik hem verder niet gegeven, wel overlegd met de da, maar die zag daar geen mogelijkheden meer in en ik ook niet. Dit jaar was verder met hem, op de mok van de laatse weken echt een goed jaar, afentoe maakte hij nog een klein spurtje en hij liep verder altijd naar tevredenheid in het land. Een maand geleden is zijn ook pensionado vriend naar een andere stal verhuisd en dat was jammer, het was echt een stelletje, beetje die oude mannetjes van de muppetshow van vroeger, zo zag het er altijd een beetje uit. Hij is ruim 23 geworden en de cushing is van de laatste 4-5 jaar. Ik wens jullie sterkte en succes met jullie cushingpaardjes, mochten er vragen zijn die jullie weer verder helpen, stel ze gerust, ik hoop dat jullie wat aan mijn info hebben.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:17

@Garny Aan jouw info heb ik zeker veel. Met name deze zinsnede

garny95 schreef:
Ik heb met Garny bewust gekozen voor kwaliteit zijn laatste jaren, hij deed al een tijd niets meer in het werk en liep al een paar jaar naar tevredenheid in het land, ik wist ook dat hij risico liep om bevangen te raken, hij had al vetopslag onder zijn buik en op zijn nek. Hem op stal houden of in een paddock is niet onze keuze geweest, dat had ik ook niet voor hem gewild.

Wij staan ook voor die keuze. Kwaliteit van leven en niet verder pesten. In het najaar proberen we nog een keer de Pergolide, als het weer een fiasco wordt dan is het maar zo, dan maar kort en krachtig leven zonder pijn. Als het lukt de complicaties voor te zijn doen we dat. Als ze weer stopt met eten en weer zo wantrouwig wordt dan was het de laatste poging.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:42

Zo Esther, dan sta je straks ook voor die enorm moeilijke keuze, sterkte daarmee.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:04

garny95 ik begrijp je moeilijke beslissing en soms is het beter ze te laten gaan, ik denk dat wij allemaal ook regelmatig met deze dilemma's zitten wanneer is het genoeg.
Het maakt de beslissing niet eenvoudiger maar wel dragelijker.
Veel sterkte de komende tijd want je maatje kwijt raken is niet niks.

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 08:31

Hai allemaal,

April dit jaar werd mij gevraagd of ik een pony met cushing kon opvangen. De pony was van een vrouw die samen met haar holistisch veterinaire (Paul Mertens) kosten nog moeite had gespaard om Sofieke er weer bovenop te krijgen! Nadat ze door de reguliere veterinairen eigenlijk opgegeven was! Het noodlot sloeg echter dubbel toe toen de vrouw door omstandigheden Sofieke echt niet meer kon aanhouden.

Sofie was weliswaar aan de beterende hand, maar wie wil een cushing pony?!

Eigenlijk was er maar 1 optie Huilen

Omdat Paul zich het lot van deze pony zo aan het hart ging heeft hij toen contact opgenomen met mij.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er een hard hoofd in had toen ik de pony zag en e.e.a. op internet las. We zijn nu een half jaar verder en het gaat echt super met Sofie!

Ze glanst, is niet meer in zichzelf gekeerd! Haar harde manenkam en vetbult op haar kruis zijn verdwenen. Het is een compleet andere pony geworden.

Nu hopen dat het zo blijft Sigaar Ach gut

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:41

Ik doe ff kopie/paste, aangezien ik het hele verhaal mooi voor iemand had getyped Lachen

M'n 1e pony hebben we nog steeds, mede omdat ik geen afstand van hem wilde doen en we toch op een boerderij wonen en dus de ruimte hebben. Tevens zou hij ook moeilijk verkocht kunnen worden omdat hij z'n kootbeen RA dwars door midden heeft gehad en aan hetzelfde been een x aantal jaren later wss een pees gescheurd heeft.
Peter is 20 jaar oud, ruin en 1,24m .. ik heb hem nu dik 14 jaar.

Nu begon hij de laatste weken wel ineens heel slecht ter been te worden, zelfs in z'n box bewegen was hem heel pijnlijk. Terwijl die juist heel vrolijk en aktief is: buiten altijd om galopperen en bokken en in de box praktisch langs de wand meedraven als die wat lekkers wilde. Als je hem ziet staan en lopen lijkt het wat op een kruising van onze Sandra (chronisch bevangen) en Zanina (oa. verbening hoefkraakbeen oid.). Er is aan z'n benen geen zwellingen, warmte te zien. Ook z'n hoeven zijn goed, DA en hoefsmid konden geen hoefbevangheid vinden.
Nu is er woensdag bloed afgenomen en is er helaas Cushing uit gekomen.

Dat past in principe wel goed bij wat symptomen die hij de laatste 2 jaar heeft gehad. Z'n abnormale vacht (geen krulletjes, maar: niet ruien, constante wintervacht zeg maar) en hijs 2 jaar geleden heel licht bevangen geweest. Dat laatste is ie helemaal beter van geworden, hij huppelde weer gewoon door het weiland heen. Hij heeft ook al een hele tijd zo'n harde dikke manenkam. De laatste paar weken werd ie dus slecht ter been en hij begon zonder reden te licht te zweten. Het past allemaal wat bij het plaatje van Cushing. toevoeging: en eigenlijk vind ik hem de laatste tijd ook wat 'vol' in z'n gezicht. Hij is niet mager en z'n vacht glanst nog, geen verkoudenheid oid, geen huidaandoeningen (er heerst momenteel mok op stal, maar hij heeft het nog nooit gehad), eetlust is goed .. hij heeft alleen pijn aan z'n bewegingsapparaat.

Ik weet dat er medicijnen (pergolide bijv.) zijn waarmee je de verschillende symptonen wat kunt onderdrukken en je het leven nog wel 10 jaar kunt 'rekken'. Maar wat ik tot nu toe gelezen heb heeft het dus succes bij paarden die vooral aan hoefbevangheid en diabetes leiden. Peter is slecht ter been, maar is niet bevangen ... ik weet niet of het dan wel zou werken. Want het enigste probleem bij Peter (is nu) dat hij pijn heeft aan z'n bewegingsapparaat. Waardoor dat precies komt? Mss omdat z'n spieren wat verkrampt zijn door de verstoorde hormoonaansturing? Maar volgens mij kan dat niet, want er is bloed afgenomen omdat er vermoed werd dat er iets met z'n spieren waren ... maar die waren ok. Mss krijgt het lichaam pijnsignalen door die er niet zijn?
Ik hoop dat laatste, want dan heb ik iets meer vrede mee om hem op pijnstillers te laten leven. Want dat vind ik persoonlijk niets. Een jaar ok, als het daarna maar afgebouwd kan worden. Maar dit is voor zolang z'n leven nog zal duren.

Ik vind het moeilijk allemaall, de beslissingen.
Is er iemand (ik ben nog bezig het hele topic door te lezen) die ook een paard/pony heeft die erg slecht ter been werd, zonder hoefbevangen te zijn ... en waarbij dan een middel dit weg nam (behalve pijnstillers dan). Of zou dat pergolide/provarium breeding hier ook tegen helpen?

DA wil bijv. wat kalium/magnesium geven voor z'n spieren, mss dat het zich wat ontspant. En hij staat nu sinds gister op bute.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:41

geerke schreef:
sorry....even storen...ik lees net dat dieren met cushing door een goedaardige tumor in de hypofyse er teveel cortisol aan het bloed word afgegeven...dit wisten jullie al.
Hoge cortisolgehaltes zorgen via bepaalde verbindingsmechanismen voor een verminderde thyroxine produktie,dat is het schildklier hormoon.
Daar kunnen paarden erg veel klachten van hebben,spier en gewrichtsproblemen,hoefbevangenheid door een te trage schildklier kan ook(ik heb z'on paard staan).
jchristina@ dat bedoelde ik dus....er is misschien toch een verband tussen trage schildklier en veel endocriene problemen,wie weet...

ik heb mezelf even ge-quote in verband met je vraag over stijf zijn....het kan dus een te trage schildklier zijn,ik wens je veel sucses met dat aan je da voor te leggen.
komt nooit voor zegt hij dan....en jouw paard gaat stijf met pijn door het leven.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:35

maar wat wil je daar aan gaan doen dan? Middeltje tegen trage schildklier of zouden de hier genoemde medicijnen voor cushing ook helpen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:34

Lappie_Lap schreef:
Ik doe ff kopie/paste, aangezien ik het hele verhaal mooi voor iemand had getyped Lachen

M'n 1e pony hebben we nog steeds, mede omdat ik geen afstand van hem wilde doen en we toch op een boerderij wonen en dus de ruimte hebben. Tevens zou hij ook moeilijk verkocht kunnen worden omdat hij z'n kootbeen RA dwars door midden heeft gehad en aan hetzelfde been een x aantal jaren later wss een pees gescheurd heeft.
Peter is 20 jaar oud, ruin en 1,24m .. ik heb hem nu dik 14 jaar.

Nu begon hij de laatste weken wel ineens heel slecht ter been te worden, zelfs in z'n box bewegen was hem heel pijnlijk. Terwijl die juist heel vrolijk en aktief is: buiten altijd om galopperen en bokken en in de box praktisch langs de wand meedraven als die wat lekkers wilde. Als je hem ziet staan en lopen lijkt het wat op een kruising van onze Sandra (chronisch bevangen) en Zanina (oa. verbening hoefkraakbeen oid.). Er is aan z'n benen geen zwellingen, warmte te zien. Ook z'n hoeven zijn goed, DA en hoefsmid konden geen hoefbevangheid vinden.
Nu is er woensdag bloed afgenomen en is er helaas Cushing uit gekomen.

Dat past in principe wel goed bij wat symptomen die hij de laatste 2 jaar heeft gehad. Z'n abnormale vacht (geen krulletjes, maar: niet ruien, constante wintervacht zeg maar) en hijs 2 jaar geleden heel licht bevangen geweest. Dat laatste is ie helemaal beter van geworden, hij huppelde weer gewoon door het weiland heen. Hij heeft ook al een hele tijd zo'n harde dikke manenkam. De laatste paar weken werd ie dus slecht ter been en hij begon zonder reden te licht te zweten. Het past allemaal wat bij het plaatje van Cushing. toevoeging: en eigenlijk vind ik hem de laatste tijd ook wat 'vol' in z'n gezicht. Hij is niet mager en z'n vacht glanst nog, geen verkoudenheid oid, geen huidaandoeningen (er heerst momenteel mok op stal, maar hij heeft het nog nooit gehad), eetlust is goed .. hij heeft alleen pijn aan z'n bewegingsapparaat.

Ik weet dat er medicijnen (pergolide bijv.) zijn waarmee je de verschillende symptonen wat kunt onderdrukken en je het leven nog wel 10 jaar kunt 'rekken'. Maar wat ik tot nu toe gelezen heb heeft het dus succes bij paarden die vooral aan hoefbevangheid en diabetes leiden. Peter is slecht ter been, maar is niet bevangen ... ik weet niet of het dan wel zou werken. Want het enigste probleem bij Peter (is nu) dat hij pijn heeft aan z'n bewegingsapparaat. Waardoor dat precies komt? Mss omdat z'n spieren wat verkrampt zijn door de verstoorde hormoonaansturing? Maar volgens mij kan dat niet, want er is bloed afgenomen omdat er vermoed werd dat er iets met z'n spieren waren ... maar die waren ok. Mss krijgt het lichaam pijnsignalen door die er niet zijn?
Ik hoop dat laatste, want dan heb ik iets meer vrede mee om hem op pijnstillers te laten leven. Want dat vind ik persoonlijk niets. Een jaar ok, als het daarna maar afgebouwd kan worden. Maar dit is voor zolang z'n leven nog zal duren.

Ik vind het moeilijk allemaall, de beslissingen.
Is er iemand (ik ben nog bezig het hele topic door te lezen) die ook een paard/pony heeft die erg slecht ter been werd, zonder hoefbevangen te zijn ... en waarbij dan een middel dit weg nam (behalve pijnstillers dan). Of zou dat pergolide/provarium breeding hier ook tegen helpen?

DA wil bijv. wat kalium/magnesium geven voor z'n spieren, mss dat het zich wat ontspant. En hij staat nu sinds gister op bute.

Onze Willy was slecht ter been, had zere voeten (zonder dat we dat zo heel bewust waren eerst), werd van achteren minder sterk maar is nooit hoefbevangen geweest. Pergolide is een antioxidant, dus die helpt tegen ontstekingen en andere zwakheden naast wat het verder als geneesmiddel doet voor het paard. Gevoelige voeten is echt iets dat bij cushing hoort en je wil niet geloven wat dat ook weer doet voor het bewegingsapparaat als een paard zere voeten heeft. Pergolide helpt gewoon om je paard qua hormoonhuishouding weer in balans te komen en daardoor heb je weer minder bijwerkingen die bij cushing horen. Willy loopt nu weer prima, het is ook heel belangrijk dat je de conditie op peil kan houden, des te meer beweging en conditie des te meer waarbaarheid heeft je paard.

Magnesium helpt tegen de harde manenkam, helpt tegen de stress en zere spieren/spierspanning, helpt ook zelfs bij het voorkomen van hoefbevangenheid en bij het verteringsproces en suikerhuishouding. Onze Willy is 25 jaar en hij ziet er weer goed uit, wel wat langer haar, maar hij is weer fit en vrolijk en zit weer beter in zijn spieren. Succes in ieder geval!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:37

Stukje verder gelezen in topic:

@ Geerke ... Levothyroxine(natrium) dus? Jij geeft alleen dat middel en niet bijv. Pergolide?

Ik zou zo niet weten wat het beste middel is om te geven. Kun je ook met 1 middel beginnen en na een paar weken eventueel overstappen naar een ander middel (als het huidige middel dus niet genoeg werkt)? Of raakt de boel dan helemaal ontregelt?

@ fargo..
bedankt voor je reactie!
Peter heeft op zich nergens echt last van, behalve dan dat ie behoorlijk zere benen heeft. Ik wil gewoon dat dat weer beter wordt, zodat ie weer zichzelf kan zijn.

Jij gaf Pergolide en Provarium Breeding toch? Waarom beide als ik vragen mag? Lachen
Geef jij ook magnesium bij?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:02

ik geef al 3,5 jaar levothyroxine(forthyron)en mijn paard is nooit meer hoefbevangen,of stijf/kreupel geweest...
maar mijn paard heeft een te trage schildklier en insuline resistentie,hij is nooit getest op cushing,aangezien zijn vacht mooi is en hij gewoon zonder problemen erdoor komt,hij plast /drinkt ook niet veel en zweet ook niet,dus nam de da aan dat het geen cushing was.
ik weet niet of je pergolide en levothyrox samen kunt geven,ik zou dat niet doen....waarom weet ik niet.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 14:49

Gevoelskwestie denk ik Knipoog

De buut doet goed z'n werk, hijs alweer veel meer zichzelf. Hij kwam zelfs naar me toe lopen toen ik gister thuis kwam, dat was alweer een poosje geleden. Ook is z'n stal weer netjes, aangezien het lopen nu niet meer zo'n pijn doet.
Ik heb hem gister ff geborsteld en geknipt ... viel me op dat ie nu wel minder haar heeft dan een paar maand geleden bijv. Lekker handig tijdstip, de andere paarden krijgen allemaal winterhaar en meneer zal nog eens korter in z'n vacht worden.
Tevens een pussig leggertje ontdekt tussen al dat haar, die maar ff wat behandelt.

Naast de buut is i.o.m. de DA besloten om hem olie en lucerne te geven (kreeg die al) en ook Easy Action van de paardendrogist, oa.voor de Kalium/magnesium voor z'n spieren. We hadden nog wat BioMag staan, dus die mag die ook opmaken. Dit alles in een lekker seniorenslobber prutje Tong uitsteken

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:22

garny: wat erg.. heel veel sterkte met het grote verlies...

Ondanks dat het erg goed ging met luna zie ik ook steeds dingen die niet "pluis" zijn...
Ik vertelde laatst al dat zo was gaan rennen onder het zadel voor helemaal niets hé?
Vandaag weer iets vreemds.. ik had gereden, ging trouwens best fijn.. ze waren een enorme partytent aan het opbouwen bij de buren, dus ik hield mijn hart al vast..
maar luna zag, hoorde en merkte er niets van.
(zo'n 100 meter van onze bak af.. ! )

Na het rijden gooide ik haar even los in de bak.. en even een rondje laten rennen..
toen ik haar uit de bak haalde, liet ze haar hoofd "vallen" en sleepte met haar neus stappend over de grond..
ik trok automatisch aan het touw haar hoofd omhoog, waarop ze mij aankeek, en weer haar hoofd richting grond wendde.. en weer met haar neus over de grond (tegels) schuurde.. al stappende..

Toen ze in de loods aan kwam, kwam ze weer bij, en keek ze me vrolijk aan!

Dit zijn dingen, waar ik wel angstig van wordt.
Naast ernstige staart en manen uitval, vind ik dat ze ook mager wordt.
Er gaan nu dus automatisch meer brokken in, met resultaat straks; bevangenheid.
We moeten dus weer zo opletten!

Voorlopig heb ik besloten haar even niet mee te nemen op wedstrijd, want dit is gewoon een terugslag...

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:06

Zie aan Rava ook dat het minder gaat de kuilen zijn echt weer bulten dus geen gras even meer, en ze is weer iets narrig.
Dus toch echt het jaargetijde??

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:42

Lappie_Lap schreef:
Stukje verder gelezen in topic:

@ fargo..
bedankt voor je reactie!
Peter heeft op zich nergens echt last van, behalve dan dat ie behoorlijk zere benen heeft. Ik wil gewoon dat dat weer beter wordt, zodat ie weer zichzelf kan zijn.

Jij gaf Pergolide en Provarium Breeding toch? Waarom beide als ik vragen mag? Lachen
Geef jij ook magnesium bij?

We geven beide omdat ik ooit een onderzoek onder ogen ben gekomen dat de werkzame stof in provarium breeding in kleine dosis juist een heel goede werking heeft. Verder krijgt willy (700kg +) maar 1 tabletje pergolide, waar hij het goed op doet. Aangezien pergolide bijwerkingen kan hebben blijven we daar liefst op een zo laag mogelijke dosis. We zijn ooit begonnen met provarium breeding en hebben dit later aangevuld met pergolide. Dit lijkt elkaar prima aan te vullen, zo hopen we op een lage dosis pergolide te kunnen blijven en ook de positieve bijwerkingen van provarium breeding (natuurlijk product) mee te kunnen pakken.

We waren eerder ooit begonnen met provarium breeding en daarna gestopt, toen kreeg willy zijn eerste terugva; zere voeten, struikelen en toevallen. Dus waarschijnlijk had hij toen toch ook al steun aan de provarium breeding. Nu is ie al ruim anderhalf jaar stabiel.

LET wel op met buut: 1. dat is een stof die het lichaam op een gegeven moment laks en lui maakt qua bevechten van ontstekingen (in makkelijke taal gezegd). Het lichaam vecht niet zelf meer om te herstellen, want lichaam signaleert niet dat er iets mis is. Dus belangrijk om zowiezo nooit te lang buut te geven! 2. Voor cushing paarden is buut geven op lange duur slecht want heel zwaar voor nieren etc, algehele toestand van paard kan daardoor uiteindelijk slechter worden, dus nogmaals niet te lang geven. 3. Willy werd op een gegeven moment erg depressief van buut (komt waarschijnlijk doordat lichaam al veel stresshormoon maakt en al zichzelf vergiftigd en geen "happy hormoon" om te helpen en dan buut erbij geeft beetje overload! De dag dat wij stopten met buut, was hij de avond erop vrolijker, ogen stonden beter, hij ging weer helderder worden en meer betrokken worden.

Dus kijk uit met buut op lange termijn, soms kun je even niet anders.. Ik heb het nu heel kort opgeschreven, maar dit soort ervaringen zijn internationaal bekend met cushing en buut achtige producten qua soort werkzame stof.

Garny: Heel erg veel sterkte, het lijkt me de beste beslissing, maar het is een zware beslissing om te nemen. Nogmaals veel sterkte.