Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
garny95 schreef:Ik heb met Garny bewust gekozen voor kwaliteit zijn laatste jaren, hij deed al een tijd niets meer in het werk en liep al een paar jaar naar tevredenheid in het land, ik wist ook dat hij risico liep om bevangen te raken, hij had al vetopslag onder zijn buik en op zijn nek. Hem op stal houden of in een paddock is niet onze keuze geweest, dat had ik ook niet voor hem gewild.
geerke schreef:sorry....even storen...ik lees net dat dieren met cushing door een goedaardige tumor in de hypofyse er teveel cortisol aan het bloed word afgegeven...dit wisten jullie al.
Hoge cortisolgehaltes zorgen via bepaalde verbindingsmechanismen voor een verminderde thyroxine produktie,dat is het schildklier hormoon.
Daar kunnen paarden erg veel klachten van hebben,spier en gewrichtsproblemen,hoefbevangenheid door een te trage schildklier kan ook(ik heb z'on paard staan).
jchristina@ dat bedoelde ik dus....er is misschien toch een verband tussen trage schildklier en veel endocriene problemen,wie weet...
Lappie_Lap schreef:Ik doe ff kopie/paste, aangezien ik het hele verhaal mooi voor iemand had getyped
M'n 1e pony hebben we nog steeds, mede omdat ik geen afstand van hem wilde doen en we toch op een boerderij wonen en dus de ruimte hebben. Tevens zou hij ook moeilijk verkocht kunnen worden omdat hij z'n kootbeen RA dwars door midden heeft gehad en aan hetzelfde been een x aantal jaren later wss een pees gescheurd heeft.
Peter is 20 jaar oud, ruin en 1,24m .. ik heb hem nu dik 14 jaar.
Nu begon hij de laatste weken wel ineens heel slecht ter been te worden, zelfs in z'n box bewegen was hem heel pijnlijk. Terwijl die juist heel vrolijk en aktief is: buiten altijd om galopperen en bokken en in de box praktisch langs de wand meedraven als die wat lekkers wilde. Als je hem ziet staan en lopen lijkt het wat op een kruising van onze Sandra (chronisch bevangen) en Zanina (oa. verbening hoefkraakbeen oid.). Er is aan z'n benen geen zwellingen, warmte te zien. Ook z'n hoeven zijn goed, DA en hoefsmid konden geen hoefbevangheid vinden.
Nu is er woensdag bloed afgenomen en is er helaas Cushing uit gekomen.
Dat past in principe wel goed bij wat symptomen die hij de laatste 2 jaar heeft gehad. Z'n abnormale vacht (geen krulletjes, maar: niet ruien, constante wintervacht zeg maar) en hijs 2 jaar geleden heel licht bevangen geweest. Dat laatste is ie helemaal beter van geworden, hij huppelde weer gewoon door het weiland heen. Hij heeft ook al een hele tijd zo'n harde dikke manenkam. De laatste paar weken werd ie dus slecht ter been en hij begon zonder reden te licht te zweten. Het past allemaal wat bij het plaatje van Cushing. toevoeging: en eigenlijk vind ik hem de laatste tijd ook wat 'vol' in z'n gezicht. Hij is niet mager en z'n vacht glanst nog, geen verkoudenheid oid, geen huidaandoeningen (er heerst momenteel mok op stal, maar hij heeft het nog nooit gehad), eetlust is goed .. hij heeft alleen pijn aan z'n bewegingsapparaat.
Ik weet dat er medicijnen (pergolide bijv.) zijn waarmee je de verschillende symptonen wat kunt onderdrukken en je het leven nog wel 10 jaar kunt 'rekken'. Maar wat ik tot nu toe gelezen heb heeft het dus succes bij paarden die vooral aan hoefbevangheid en diabetes leiden. Peter is slecht ter been, maar is niet bevangen ... ik weet niet of het dan wel zou werken. Want het enigste probleem bij Peter (is nu) dat hij pijn heeft aan z'n bewegingsapparaat. Waardoor dat precies komt? Mss omdat z'n spieren wat verkrampt zijn door de verstoorde hormoonaansturing? Maar volgens mij kan dat niet, want er is bloed afgenomen omdat er vermoed werd dat er iets met z'n spieren waren ... maar die waren ok. Mss krijgt het lichaam pijnsignalen door die er niet zijn?
Ik hoop dat laatste, want dan heb ik iets meer vrede mee om hem op pijnstillers te laten leven. Want dat vind ik persoonlijk niets. Een jaar ok, als het daarna maar afgebouwd kan worden. Maar dit is voor zolang z'n leven nog zal duren.
Ik vind het moeilijk allemaall, de beslissingen.
Is er iemand (ik ben nog bezig het hele topic door te lezen) die ook een paard/pony heeft die erg slecht ter been werd, zonder hoefbevangen te zijn ... en waarbij dan een middel dit weg nam (behalve pijnstillers dan). Of zou dat pergolide/provarium breeding hier ook tegen helpen?
DA wil bijv. wat kalium/magnesium geven voor z'n spieren, mss dat het zich wat ontspant. En hij staat nu sinds gister op bute.
Lappie_Lap schreef:Stukje verder gelezen in topic:
@ fargo..
bedankt voor je reactie!
Peter heeft op zich nergens echt last van, behalve dan dat ie behoorlijk zere benen heeft. Ik wil gewoon dat dat weer beter wordt, zodat ie weer zichzelf kan zijn.
Jij gaf Pergolide en Provarium Breeding toch? Waarom beide als ik vragen mag?
Geef jij ook magnesium bij?