[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:24

volgens mij heeft mijn paard precies hetzelfde! Achter ter hoogte van de sprong (voor op het been) en voor ter hoogte van de voorknie (aan de buitenkant). De plekken zijn niet groot, ca 1 bij 3 cm.

AB en mokzalf hebben niets geholpen.De DA wil hem ook in het verband zetten. Maar ik ben bang dat dat gaat broeien.

Met smeren krijg ik het nooit helemaal weg, soms bijna en dan een week later is het weer rampzalig. Ze heeft sinds kort 3 plekken, 1 daarvan zit al een jaar....

Mijn hoefsmid raadde mij vandaag aan om eens sebacil te gebruiken omdat het volgens hem vaak niet meer alleen een bacterie is maar ook een schimmel. Iemand ervaringen mee?

palamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:31

het kan van alles zijn bacterie, schimmel en mijten. zeker verstandig om sebacil een keer te gebruiken dan sluit je iig de beestjes voor een groot gedeelte uit.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:36

maar hoe kom je nog aan sebacil?

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 00:10

Ja Palomino,mijn Arabier heeft elke zomer last van Rasp.Het is ontzettend hardnekkig,ik kan er een boek over schrijven.Maar als het te erg is beter even de dierenarts laten kijken!!Vorige zomer was ik ook weer 200 euro aan de da kwijt,twee keer verschillende zalven.Nu maak ik pure vaseline wat warm en roer daar pure MSM zwavel door,de laatste keer heb ik het zo weg gekregen.De SMS zwavel is niet goedkoop,maar de paardendrogist verkoopt ook een soortgelijke zalf.Veel sterkte allemaal. Ach gut .

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:44

Ik ben nu bijna 2 weken bezig de mok van mn verzorgpaardje te behandelen. Nu hebben we zalf van de dierenarts, we moesten alle korstjes eraf halen (anders kan de zalf niet bij de huid) en we wassen de benen met alleen water als ze vies zijn. Goed afdrogen. Ik doe er nu ook steeds een mengsel van jojoba-olie en tea tree olie op, stond in een van de laatste hoefslagen. Het wordt nu minder, haar groeit terug en de plekjes zijn roze ipv rood.

palamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:23

ik ben nu sins een paar dagen met tandpasta begonnen en zinkzalf.
De korsten beginnen nu goed er af te komen en het is ook veel minder pijnlijk!!!
ben echt blij dat het werkt, maar natuurlijk ben ik er nog wel even mee bezig.
en wissel ik de zinkzalf af met hydrocortiderm. als het zo door gaat is hij er in een paar weken van af!!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:05

Helpt tandpasta echt?
Smeer je dan tandpasta en zinkzalf door elkaar heen?

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:40

OEI nee ik zou absoluut niet tandpasta met zinkzalf door elkaar mengen en op je paard smeren!!Ik denk dat Palomino bedoelt dat ze deze twee middeltjes met elkaar afwisseld.Voorzichtigheid is bij mengen echt geboden.Sterkte allemaal. Pling .

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:46

Van zinkzalf alleen heb ik ook al goede resulaten gehoord. Lachen

vulcano

gezocht: paarden met mok of die mok hebben gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:50

Als laatstejaars studente Veterinaire Klassieke Homeopathie, ben ik op zoek naar paarden met een mokhistorie. In het kader van mijn afstuderen doe ik een onderzoek naar “homeopatische middelen die bij mok ingezet kunnen worden”, onder begeleiding van Susan Hordijk, dierenarts te Gees.

Omdat homeopatische middelen gegeven worden op de klachten en symptomen van het hele paard, is het nodig dat ik de symptomen en andere gegevens over het paard zo volledig mogelijk in kaart breng. Uw medewerking bestaat uit het invullen van een vragenlijst, die ik u per mail toestuur.
Vervolgens neem ik contact op voor meer specifieke informatie.

Het is niet nodig dat het paard op dit moment nog mok heeft. Belangrijker voor het onderzoek is uitvoerige informatie die u als eigenaar mij kunt geven.

Alvast hartelijk dank voor uw medewerking.
Irmgard Luycks

Stuur mij naar paardenmok@xs4all.nl een mailtje als u de vragenlijst wilt ontvangen.

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:35

Ik heb jou een mailtje gestuurd

palamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:17

nee ik smeer de zinkzalf en tandpasta niet door elkaar,
de tandpasta op de korsten en waar de korsten hebben losgelaten de zinkzalf.

martientje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:21

@ palamino: er is in dit topic al veel gediscuseerd over tandpasta op mok smeren en volgens mij hebben veel mensen gezegt dat het best pijn kan doen.....dus miss alleen nog maar zinkzalf of een mokcreme? bij mijn pony is t nu bijna weg en heb gesmeerd met mokzalf en sudocreme......werkt echt....hoop dat je er wat aan heb

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:10

Auw,tandpasta is echt heel pijnlijk.Smeer het zelf maar eens op een wondje.Brrrr.
Ik gebruik sudocreme voor van alles,dus ook voor mok.Wereldspul OK dan!

palamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:06

ik merk er niet veel van dat de tandpasta pijn doet. het deed eerst eerst veel meer pijn en dat is nu juist minder nu de korsten er af komen en hij in de zinkzalf/sudocreme staat.
ik smeer de tandpasta ook niet op open wondjes of direct op de huid misschien is dat het. ach ja iedereen zijn ervaringen elk paard reageerd weer anders.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:10

En ja hoor, ook mn paard heeft het zitten. De merrie waar ik vroeger mee reed heeft het gehad, heeft uiteindelijk ook einschuss gekregen, is na een aantal jaren ook om die reden ingeslapen, nu heb ik dus vandaag bij een 4jarige zoon van haar ook mok ontdekt. aan beide achterbenen, vooral in de kootholte. aan de voorkant zitten onder het haar (voelbaar) ook wat korstjes.
na het rijden, afgespoeld, met warm water(met isobetadine erin) netjes afgewassen, goed afgedroogd en dan fuscidinezalf erop om te ontsmetten.
Wat voor zalven zijn er goed om het droog te houden. Ga anders iig morgen bij de apotheker langs om betadineshampoo.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:17

Helpt dei zinkzalf goed en hoe heet die zalf of is het gewoon zinkzalf? waar smeer je hem op, gewoon overal of enkel op de wondjes?

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:25

Mijn pony is ook kreupel van de mok, bij jullie ook?

martientje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:57

nee mijn pony is nooit kreupel geweest....

en zinkzalf wordt ook verkocht onder de naam zinkzalf.,,,,ongeveer t zelfde is sudocreme maar iets vetter...vaak niet goed maar wel als er korsten opzitten.....

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 21:53

hoihoi

mn pony's mok behandel ik elke dag met sudocreme, ook uit voorzorg als het er ff niet erg zit.
maar nu vandaag was het een stuk erger, allemaal kleine korstjes... en roze velletje eronder. ik heb het klein beetje afgekrabd en sudocreme opgesmeerd, morgen was ik het met betadine (1 keer per week) en dan drogen en weer smeren, ze heeft dit nu voor het eerste jaar en is van de ZOMER begonnen..
is dat niet vreemd? ik denk niet dat ik wat anders kan doen dan ik nu doe of wel? Ze komt ook gewoon in de bak, en die is blubberig.. jullie paardjes staan die ook gewoon buiten? en mijne is niet kreupel, worden ze dat snel?? ik wil gewoon beweging blijven geven, en ohja het zit juist hoger in de koot, waar de koot buigt zeg maar, vind ik best apart..

martientje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:26

mijn pony staat ook buiten maar in heel droge paddock...scheelt wel...sinds ze daar staat gaat t al veel beter

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 11:40

onze is nat door alle regen en vochtigheid.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 15:05

Ja Niek123,als de korsten op de bewegende delen van het onderbeen zitten trekt dat natuurlijk.Het is dan heel normaal dat jouw paard er kreupel op gaat.Maar zodra de korsten daar weg zijn is de kreupelheid echt over.Sterkte met deze ZEER vervelende kwaal.Groetjes. Ach gut .

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 01:38

Bandos schreef:
Ja Niek123,als de korsten op de bewegende delen van het onderbeen zitten trekt dat natuurlijk.Het is dan heel normaal dat jouw paard er kreupel op gaat.Maar zodra de korsten daar weg zijn is de kreupelheid echt over.Sterkte met deze ZEER vervelende kwaal.Groetjes. Ach gut .

korsten zijn eraf (plek nog rood) en behandelen haar nu een midweek, ze loopt nog niet zuiver en er zit nog vocht in haar achterbeen.
Maar ik vind zo raar dat er vocht in haar been zit (dik been) , ik zal DA vragen om penecilline-kuurtje denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:16

Ik ben inmiddels druk aan de smeer geweest met Zink Zwavelpasta en Silkoot. De Zink Zwavelpasta heb ik gebruikt op de plekken bij der achterbenen waar ze zo'n jeuk had (had ze weer allemaal wondjes door), ze staat beduidend minder te stampen en de plekken genezen goed! Voor der kootholtes masseer ik Silkoot in, ben ook erg tevreden met het gebruik. Gezien het een olie is is het ook goed te doen met der sokken/flinke vetlokken.
Ik had een pot Mud Guard besteld maar dit krijg ik er werkelijk onder geen enkele mogelijkheid in, je moet namelijk een behoorlijke hoeveelheid erin doen en of ik nou kruiden erbij doe of slobber, het wil niet lukken. Dromen
Volgende keer een kuur proberen op basis van kruiden.. Als ik daar nou eerder aan had gedacht Rolleyes