[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 09:34

Dat was ook een vraag toen de legbatterij verboden werd... viel wel mee!

Ach ik denk dat dat wel meevalt Tita. Er komt namelijk dagelijks landbouwgrond vrij. Er stoppen per dag 7 boeren in Nederland, die geen opvolger hebben of elders op de wereld gaan boeren. De verpaarding van Nederland is al behoorlijk bezig. Het risico op nieuwe ziekten ook, waar je veel paarden samen op een stal opsluit. Rhino bijvoorbeeld raast eerder door een stal als een streek. En eerlijk gezegd hebben wij in deze regio nauwelijks rhino of droes o.i.d. De paarden staan meestal buiten. Een virus nestelt zich niet zo snel.

Maar het west-nile-virus is aan het optrekken (stond deze week in de krant). Voor mij reden om die 30 km te rijden voor een psychisch en lichamelijk beter stalklimaat voor mijn paarden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:41

wat bedoel je met west-nile-virus Bloos

Helaas ik woon tussen in de randstad op kleigrond hier is echt niks te vinden in de winter......dus er zijn dagen dat de mijne het niet al te best heeft

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 09:52

In Nederland zijn nog geen doden door het West-Nijl-virus, maar alertheid is geboden. Het virus heeft nieuwe manieren om zich te verspreiden.

Het SARS-virus is nog maar nauwelijks bedwongen en de vogelpest bezworen, of de volgende virusdreiging dient zich aan. In de Verenigde Staten en Canada knipperen deze zomer alle waarschuwingslichten voor het West-Nijl-virus. In 2000 kregen nog slechts enkele tientallen Amerikanen vooral in en rondom New York hersenvliesontsteking na besmetting met het virus. De jaren daarna verspreidde de ziekteverwekker zich in noodtempo, ondanks uitvoerige verdelgingsacties tegen muggen, belangrijke dragers van het virus.

In het gehele oostelijke gedeelte van de VS werden in 2002 ruim 4100 mensen ernstig ziek, waarvan er 284 overleden. Ook enkele honderden Canadezen bleken besmet.

Waarschijnlijk vormen deze geregistreerde zieken slechts een fractie van het werkelijke aantal besmettingen. Veel meer mensen worden tijdelijk geveld door het West-Nijl-virus, maar wie jong is en in goede conditie verkeert, komt er doorgaans met griepachtige klachten vanaf.

Naast de mens zijn ook tal van andere dieren gevoelig voor West-Nijl-virus zoals paarden, alligators en pluimvee.

Het oorspronkelijk uit Afrika afkomstige virus (voor het eerst in 1937 geïsoleerd in Oeganda) dan) stak in 1999 in New York plotseling de kop op. Het gaat om een virusvariant die waarschijnlijk uit het Midden-Oosten komt en mogelijk is meegebracht door trekvogels of geïmporteerde vogels.

Het eerste teken dat zich een nieuwe ziekteverwekker had aangediend was een omvangrijke sterfte onder kraaiachtigen in New York. Vervolgens raakten ook mensen besmet door muggen die West-Nijl-virussen meedroegen. Hoe die muggen het virus opdoen, is nog altijd niet duidelijk. De gedachte dat ze het bij vogels oppikken en vervolgens overdragen, staat ter discussie.

Inmiddels zijn muggen niet meer de enige besmettingsbron. Het virus heeft ook andere wegen gevonden zichzelf te verspreiden, onder meer via bloedtransfusie, overdracht van moeder op ongeboren kind en zelfs door middel van borstvoeding.

In Europa wonen biedt geen bescherming tegen het West-Nijl-virus. Met name in Zuid-Oost Europa worden met enige regelmaat gevallen van besmetting gemeld. Midden jaren negentig werden in Roemenië zelfs zo'n vierhonderd mensen ziek. Ook langs de Middellandse Zee komt de ziekte voor, eind jaren zeventig bijvoorbeeld in de Camargue.

Nederland is tot nu toe gevrijwaard gebleven, zij het dat er twee patiënten zijn beschreven die de ziekte meebrachten uit Noord-Amerika. Toch is het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in Bilthoven er niet gerust op.

Volgens onderzoeker dr. Wim van der Poel heeft het instituut net een verkennend onderzoek afgerond onder mensen die in ziekenhuizen werden opgenomen met verschijnselen van hersenvliesontsteking. Hun bloed of hersenvocht werd onderzoeh op de aanwezigheid van antistoffen tegen het West-Nijl-virus.

Hoewel het virus niet werd aangetroffen, geeft zo'n onderzoek wel aan dat het niet denkbeeldig is dat het virus ook in Nederland voet aan de grond krijgt. Volgens Van der Poel is alertheid geboden, hoewel het allerminst duidelijk is of het West-Nijl-virus zich hier kan redden. De juiste vogels en muggen zijn er wel, maar leent het Nederlandse klimaat zich wel voor de ziekteverwekker?

Duitse collega's van het RIVM zijn een onderzoek begonnen naar de aanwezigheid van het virus in vogels en muggen. Aanleiding hiervoor was het feit dat in Israël het West-Nijlvirus werd ontdekt in ooievaars die uit Duitsland kwamen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 09:53

Paarden krijgen verkoudsheidsverschijnselen en in een aantal gevallen neurologische verschijnselen waaraan ze kunnen sterven.

In de krant stond deze week dat het virus naar noord europa aan het oprukken is.

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:38

ik heb het gelezen anya! Eng hoor, al die enge virussen!
En wat betreft de weidegang, ik heb er eerder ook heel wat km voor gereden om te zorgen dat paardlief op een goede stalling stond,dus met hele dagen weidegang. En we zijn ervoor verhuisd. Ik vind de gezondheid/belang van mijn beesten belangrijker als mijn plezier wat ik eraan beleef. Voor al mijn dieren geldt, kan ik ze niet de zorg geven die ze nodig hebben, zoek ik een ander baasje voor ze die dat wel kan. Maar dat is een persoonlijke mening en ik weet dat het in de randstad een groot probleem is!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:15

o ik zou dat niet kunnen cano ik geef mijn pony in de zomer weidegang ong 10 uur per dag maar in de winter is het niet mogelijk.

Om hem weg te doen naar iemand die dat wel kan ben ik niet sterk genoeg maar dat betekend ook dat ik geen paard meer zou mogen omdat ik het probleem weidegang in de winter ook heb bij een nieuw paard

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 13:04

Waar kan je dat maagcompostium bestellen/halen???? En hoe duur is het?

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:52

milou123 schreef:

www.paardendrogist.nl, en het is geloof ik 34,95 voor een emmer van 750 gram (daar doe je best lang mee)

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:35

ik heb de mijne een kuur van "ulcus stomaci" gegeven. Dit is een kuur van een maand. het heeft goed geholpen. hij doet het nu veel minder. In de wei zelfs niet meer. Nu maar hopen dat het zo blijft.

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:59

lando2: wat is dat precies voor spul? Ik heb er nog nooit van gehoord dus ben benieuwd. Hou je ons op de hoogte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 20:56

Hier nog een nieuwsgierig aagje die ook graag wat meer info wil over dat goedje Knipoog

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 22:25

Ik heb het via de dierenarts gekregen. mijn luchtzuiger stond vaak enorm te gapen. Toen dacht de dierenarts dat hij toch maaglast zou kunnen hebben. Ik heb het gedurende 40 dagen gegeven en ben heel tevreden met het resultaat. Luchtzuigen is niet volledig weg maar wel 80% minder. Ze doet het in de wei niet meer en op stal tijdens het eten is het ook volledig weg. Nu maar hopen dat het zo blijft.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:27

spoekie schreef:
milou123 schreef:

http://www.paardendrogist.nl, en het is geloof ik 34,95 voor een emmer van 750 gram (daar doe je best lang mee)

Dankje Lachen
Nog een vraagje, jaja ben lastig Bloos

Wat helpt er tegen paarden die zuigen door stres? Want maagcompostium helpt daar volges mij niet tegen.. Van wat ik zo lees..

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 00:04

milou123 schreef:
spoekie schreef:

http://www.paardendrogist.nl, en het is geloof ik 34,95 voor een emmer van 750 gram (daar doe je best lang mee)

Dankje Lachen
Nog een vraagje, jaja ben lastig Bloos

Wat helpt er tegen paarden die zuigen door stres? Want maagcompostium helpt daar volges mij niet tegen.. Van wat ik zo lees..

Waardoor komt de stress? Zoek de oorzaak, en neem die weg.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 00:12

De oorzaak is weg.. Maar doordat zuigen een fijn singaal doorgeeft doet het paard het nu nog..

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 00:15

milou123 schreef:
De oorzaak is weg.. Maar doordat zuigen een fijn singaal doorgeeft doet het paard het nu nog..

Ja en het probleem van luchtzuigen is dus ook dat ze het blijven doen. Jouw paard is net zoals de mijne er gewoon verslaafd aan geworden, en daar valt niet zoveel aan te doen vrees ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 00:16

Je zegt het zelf al: je paard is verslaafd aan het fijne gevoel en als er iets bestond om dat te doorbreken waren we hier allemaal happy luchtzuiger-eigenaren met luchtzuigvrije paarden Ja
En was dit topic overbodig Knipoog

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:04

spoekie schreef:
Ja en het probleem van luchtzuigen is dus ook dat ze het blijven doen. Jouw paard is net zoals de mijne er gewoon verslaafd aan geworden, en daar valt niet zoveel aan te doen vrees ik..

Je kan het verminderen/stoppen. maar dan moet je hem af laten kicken. het is maar wat je zelf wilt. die van mij hing de hele dag door aan een paal en deed niets anders meer. was er ook supersloom door. die heb ik af laten kicken en het is voor zeker 95% gestopt. heeeel af en toe als hij gestrest is of weinig hooi heeft gehad, wil hij nog wel eens een teugje nemen.

luckycheryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:30

Mijn paard klappert dus met zijn lippen en daarna slikt hij het door. Heel veel mensen denken dat het luchthappen is, maar dat uhhhhh dat hoor je niet. Maar ook heeft de DA er wel eens naar gekeken en die zei ook dat het geen luchthappen was. Maar ik denk dat mijn paard er misschien uit verveling mee is begonnen of heeft overgenomen, het is echt een tik geworden. Ik heb wel eens paarden meegemaakt die hem na gingen doen. Mijn paard weet dus ook dat hij er heel veel aandacht mee krijgt, en dat krijgt hij dan ook. Zijn er meer mensen met dit soort paarden?

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:41

Tieme schreef:
spoekie schreef:

Je kan het verminderen/stoppen. maar dan moet je hem af laten kicken. het is maar wat je zelf wilt. die van mij hing de hele dag door aan een paal en deed niets anders meer. was er ook supersloom door. die heb ik af laten kicken en het is voor zeker 95% gestopt. heeeel af en toe als hij gestrest is of weinig hooi heeft gehad, wil hij nog wel eens een teugje nemen.

Maar hoe heb je hem laten afkicken?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:30

MiepprinZ schreef:
Maar hoe heb je hem laten afkicken?

allereerst moet je er zeker van zijn dat alle oorzaken van het zuigen weggenomen zijn en de stalomstandigheden goed zijn. mijn paard heeft bijv. maagzweren gehad en dit was een medeoorzaak van het luchtzuigen. nadat de maagzweren weg waren bleef hij nog de hele dag paalhangen. hij deed niets anders. dit was dus uit verslaving. de maagzweren waren weg, hij kwam zoveel mogelijk buiten, stress was weg, voer was aangepast in zoveel mogelijk hooi en zo min mogelijk krachtvoer, hij kreeg maagcompositum en de antiluchtband lag in de kliko. dus ik wist eigenlijk helemaal zeker dat hij het door verslaving deed. ik heb er hierna gewoon voor gezorgd dat hij niet meer KON luchtzuigen. dus alle stroomdraden in de wei bovenop de palen bevestigd en de voerbak en rand van z'n luik ingesmeerd met cribbox en PBH spray. dit heb ik een tijd vol gehouden en hij doet het gewoon voor 95% niet meer. ik kan hem nu ergens vast zetten zonder dat hij iets beet pakt. voerbak smeer ik nu al een paar maanden niet meer in en hij doet er niets mee.

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:06

Ok! Goed nieuws!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 15:11

Citaat:
k heb er hierna gewoon voor gezorgd dat hij niet meer KON luchtzuigen. dus alle stroomdraden in de wei bovenop de palen bevestigd en de voerbak en rand van z'n luik ingesmeerd met cribbox en PBH spray.

Waarom heb ik hier nou geen goed gevoel bij Ziek

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 15:38

tita schreef:
Waarom heb ik hier nou geen goed gevoel bij Ziek

Als je nu eerst eens vraagt hoe de situatie met mijn paard precies was en waarom ik dit zo gedaan heb i.p.v. zulke reakties neer te zetten

Ok, dan zal ik het even uitleggen. Mijn paard was echt continu aan het zuigen. dus niet af en toe een zuig maar de hele dag door. i.p.v. lekker spelen met de andere paarden of gras te eten stond hij alleen maar te zuigen. hij werd er ook nog eens zo stoned als een garnaal van en supersloom. hij had de hele dag door een vreemde waas over z'n ogen en om hem een beetje normaal te rijden moest je hem echt vooruit slaan. hij stond alleen maar te zuigen dus had ook weinig "contact" met de andere paarden. dus als hij een keer in de buurt kwam dan was het ruzie. dit alles bij elkaar was dus niet zo'n gezonde situatie en het was voor mijn paard beter als hij niet meer zou zuigen. dierenarts heeft alles nagekeken en het was gewoon voor 95% zeker dat hij dit zuigen uit verslaving deed. En ik had er op dat moment ook ALLES aangedaan om de oorzaken op te lossen. (andere stal, ander voer, medicijnen) dus dan kan je proberen de verslaving te doorbreken. ik had het een ander verhaal gevonden als je een paard het zuigen ontneemt als je bijv. niet zeker weet dat de oorzaken weggehaald waren. of dat je stroomdraden in de stal doet of een luchtzuigband omdoet.
de stalhouder was zowiezo al van plan om de stroomdraden bovenop de weidepalen te doen (zoals in veel weides) omdat hij door het zuigen alle paaltjes uit de grond duwde. en daar was de stalhouder niet blij mee. wat begrijpelijk is.
paard is nu weer voorwaarts en vrolijk. staat weer lekker gras te eten en speelt weer met de anderen paarden i.p.v. stoned aan een paal te hangen. dus ik begrijp je probleem niet zo. ik kan hem nu gewoon in de bak zetten (dus zonder stroomdraden op de palen) en hij zuigt gewoon niet meer. ook het cribbox op z'n voerbak en op de rand van het luik is allang eraf.
dus ik zie het probleem niet zo eigenlijk

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:51

ik snap niet hoe jij nog aan cribbox komt omdat dat verboden is er zit iets in wat kankerverwekkend is.

Ik kan er niks aan doen ik heb er nooit een goed gevoel bij als men het luchtzuigen wegneemt.
Ik kan dat gevoel ook niet verklaren.
Tevens denk ik dat veel paarden luchtzuigen uit verslaving ook de mijne is hele dagen bezig met zuigen.
Zijn voortanden zijn nog enkel milimeters tja sloom ja nou je het zegt Ja Draak is heel moeilijk voorwaarts te rijden behalve buiten en springles.
Tevens zit Draak ook soort van opslot ik moet zeker 30-50 min trainen en dan schiet ie los en kan ik er zo een Z-proef lopen maar ik heb natuurlijk geen zin en tijd om mijn paard elke keer 70 min te trainen.
Gelukkig betekend gras alles voor hem dus in de wei heb ik geen probleem maar helaas kunnen ze hier niet in de wei in de winter dus swinters staat ie 23 uur op stal (ongeveer he ene keer langer andere keer korter)

Draak in de paddock is ook geen niet echt goed want als ie niet kan zuigen gaat ie zand eten.

Mijn gevoel kan ik niet omschrijven misschien is het anders als ik jouw paard zou zien maar mijn vorige stal een hele fanatieke wedstrijdstal daar wil je niet weten wat ze allemaal deden om luchtzuigers te laten stoppen.
Ik werd naar buiten gestuurd (buitenbox) en toen vond ik dat erg maar het was de tijd van zijn leven altijd frisse lucht en altijd wat te zien maar de redenen he die was niet zo leuk en dan vond ik mijn pony op stal met teer in zijn voerbak en op de boxrand ik voelde me erg verdrietig.