Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 15:56

Het goed determineren van planten is iets wat niet eenvoudig is. Zelfs met een goed boek erbij valt het niet altijd mee.

Alleen door jarenlange ervaring, kijken en vergelijken, kun je op den duur JKK heel makkelijk gaan herkennen. Ik wil niet opscheppen, maar de laatste tijd vergis ik me zelden. Komt ook omdat ik vorig jaar heel veel (detail)foto's van JKK planten heb gemaakt voor het kruiskruidinformatieforum. En niet alleen van JKK, maar ook van planten die op JKK lijken. Je bent dan echt bewust aan het zoeken. Niet alleen in je eigen wei, maar ook in de berm, bij de buurman en natuurgebieden Clown. En dat terwijl ik in het begin (8 jaar geleden) iedere op JKK lijkende kleine plant weghaalde uit de wei. Maar dan denk ik, beter 1 keer te veel een verkeerde plant weghalen dan de verkeerde planten laten staan.

Het determineren van een niet bloeiende plant is overigens nog lastiger dan van een bloeiende plant (omdat vaak de bloemen heel gedetailleerd staan omschreven en ook de verschillen in de planten beter aangeven).

Hoe begin je als je je afvraagt of je JKK in je wei hebt staan of niet.

Kijk eerst of er verdachte planten in je wei staan. Verdachte planten zijn planten die je paard of pony niet opeet. Bekijk die planten. Lijken ze op JKK? Zo ja, trek er dan eentje uit en kijk nog eens goed. Lijkt het wortelstelsel op JKK? Zo ja, ruik er dan aan. JKK ruikt niet kruidig.
Overigens edit: JKK laat zich niet zomaar uit de grond trekken. Dat is in feite ook een kenmerk voor deze plant.

Het lijkt JKK, maar je twijfelt nog. Trek een tweede verdachte plant eruit. Doe hetzelfde en leg de planten naast elkaar. Lijken ze op elkaar? Zo nee, waarin dan niet en pak een boek en onderzoek dit verder. Lijken ze wel op elkaar, vraag dan ook eens een vriendin.

Wat ook werkt is je paard mee laten onderzoeken. Nodig je paard uit bij zo'n verdachte plant en vraag hem of hij het lust of niet. Niet plukken en voeren !!! want dan eten ze het geheid op. Laten staan waar de plant staat en kijk wat je paard met de plant doet. Er zijn nl. ook kruiden die ze niet altijd lusten in een bepaald seizoen, maar die later met smaak worden opgegeten.

Je kunt ook een plant laten groeien zodat hij in bloei komt te staan. Dat zegt nog veel meer over de plant uiteraard.

Het is niet erg als je het niet direct ziet wat het is, als het geen JKK is overigens. Maar ga dan op zoek naar meer van die planten en laat ze staan en hou ze in de gaten. Wat is het dan wel?

Ik heb zelf vroeger heel wat herderstasje uit de wei getrokken omdat ik dacht dat het kleine JKK rozetten waren, evenals een keer een pluk violen in hun eerste groeistadium (nu horen die ook niet in de wei te staan).

Ook JKK in hooi kun je herkennen, mits de hele stengel er nog in zit. Week de gevonden plant in water, laat dit staan en na ca. 24 uur vouw je de plant voorzichtig uiteen (het blad). Kijk of het JKK is (het pak is uiteraard terzijde gesteld).

Een stukje stengel kan ook al veel zeggen. Let op de blad aanzet. Zuring heeft een hele andere bladaanzet dan een JKK plant of duizendblad. Bijvoet lijkt in hooi ook op JKK. maar heeft duidelijk een zilverachtige schijn aan de onderkant van het blad.

Er zijn zoveel verschillen in de planten, maar in het begin als je net begint, zie je die nog niet. Dan zie je alleen maar de gelijkenissen. Maar oefening baart kunst en op den duur ga je echt de planten herkennen en haal je zelfs een plantje van een paar mm grote op enkele meters afstand al tussen je weegbree en andere kruiden uit Haha!

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:45

Isapaardje schreef:
Het goed determineren van planten is iets wat niet eenvoudig is. Zelfs met een goed boek erbij valt het niet altijd mee.

Knip

Je zou planten en/of foto's eenvoudig op kunnen sturen bij vermoeden van wat voor kruiskruid dan ook. Een deskundige beoordeelt de foto of plant. Je dient dan tegelijkertijd het goede doel; namelijk onderzoek want documetatie is ongelooflijk belangrijk om de schaal van de problemen goed ik kaart te krijgen. Kijk hiervoor op: cccc
Ellen
Laatst bijgewerkt door Anya op 15-10-06 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link verwijders wegens spam

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 16:47

Bries schreef:
Zoals we op onze webpagina over vers eten voorstellen, is het naar onze mening waardevol als planten die aangevreten zijn gedroogd en bewaard worden als 'bewijs'.

Ik ben iemand van de vragen geloof ik. Clown
Maar ik vraag me als ik dit lees dan weer af hoe een wetenschapper kan bewijzen dat deze vraat door een paard of pony komt, of door een konijn, vogel oid. En waarom hij zoiets niet kan door het zien van een foto van zo'n aangevreten plant, zoals hieronder vertoont. Duidelijk is dat de plant niet zo is gegroeid, maar dat deze is "verminkt" door "iets" van buitenaf (vogel, konijn, paard, koe, ree ... geen rups want die heb ik toen absoluut niet gezien).

Afbeelding

Overigens als je zo'n plant droogt, verkruimeld deze erg snel. Ga je hem dan ook nog eens opsturen, dan hou je er niets van over als hij eenmaal door de PTT is "bewerkt" ... Clown

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:53

hoe je de planten kunt drogen en versturen staat op deze webpagina beschreven
xxxxx
Laatst bijgewerkt door Anya op 15-10-06 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: site en naam verwijderd, valt onder spam, te vaak genoemd.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:02

Isapaardje schreef:
Ik ben iemand van de vragen geloof ik. Clown
Maar ik vraag me als ik dit lees dan weer af hoe een wetenschapper kan bewijzen

Geeft niks, veel vragen. Dat kan ik juist zo waarderen in je.
Maar als je wilt weten hoe een wetenschapper te werk gaat hierin zit je eigenlijk op het verkeerde forum, Ingrid.... Juist voor dit soort vragen is het xxxx de juiste plek....
Ellen
Laatst bijgewerkt door Anya op 15-10-06 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: site en naam verwijderd, valt onder spam, te vaak genoemd.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 18:07

Bries schreef:
Maar als je wilt weten hoe een wetenschapper te werk gaat hierin zit je eigenlijk op het verkeerde forum, Ingrid....

Tja dat is dan vette pech voor deze kabouter Clown

Niettemin weet ik dat "de wetenschap" op veel van mijn vragen nog geen antwoord heeft. En iets uitzoeken kost tijd. Maar ontwikkelingen zullen er zeker gaan komen en ook altijd blijven.

Maar nog even terugkomend op dat afgevreten blad. Ik schreef zelf dat ik ook dacht aan eventuele vraat door kleine dieren (konijnen, vogels) of misschien wel een ree.
Nu weet ik dat JKK ook giftig is voor kippen en konijnen. Kip is een vogelsoort. En een ree lijkt me ook een dier dat gevoelig is voor de PA's in JKK.
Dus wat er ook aan dat kruiskruidplantje aan het vreten is geweest, gezond is het zeker niet voor het desbetreffende dier.
Ik neem aan dat bosbeheerders ook hun ander wild graag in leven houden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 18:22

Falka schreef:
http://www.jakobskruiskruid.com/Biologi ... rogen.html

Kennelijk hebben jullie niet de ervaring die ik heb met planten versturen via de PTT (in enveloppe) die uit een bloemenpers komen. Vandaar dat ik het eigenlijk aanhaalde in mijn vorige reactie.

Ik maak veel kaarten en heb een tijd ook gedroogde bloemen en bladeren op een kaart geplakt. Altijd hetzelfde liedje als iemand de kaart via de PTT ontving ... bloemen/bladeren waren gekruimeld Verdrietig .
Lijkt mij met gedroogd JKK niet anders, want ik weet uit ervaring dat het spul totaal verkruimeld in miljoenen stukjes als het eenmaal droog is (dat is het ook het gevaar met JKK in hooi. Je vindt het praktisch niet terug omdat het verkruimeld tijdens het schudden van het hooi; alleen de stengels kunnen meer hebben, maar de bladeren vallen in stukjes uiteen).

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:16

Isapaardje schreef:
Falka schreef:

Kennelijk hebben jullie niet de ervaring die ik heb met planten versturen via de PTT (in enveloppe) die uit een bloemenpers komen. .

Nee, die heb ik inderdaad niet. Wat sneu voor je dat het je niet zo goed lukt. Maar misschien kan ik je wijzer maken. Wat mij hielp, is het takje/steeltje tussen stevig papier leggen; dan aan beide zijden stevig karton en rondom met plakband vastplakken en het geheel in zo'n schokdempend envalopje doen. Op die envalop schrijf je uiteraard 'niet vouwen'....
De ontvanger maakt met een puntig nagelschaartje jouw kartonnetje open en kan een eind uit de voeten.
T.a.v. hooi: ik heb vaker hele stengels met blad gezien. Je hebt gelijk dat veel kan verpulveren maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn.
Ellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:18

Isapaardje schreef:
Falka schreef:

Kennelijk hebben jullie niet de ervaring die ik heb met planten versturen via de PTT (in enveloppe) die uit een bloemenpers komen. Vandaar dat ik het eigenlijk aanhaalde in mijn vorige reactie.

Dit is de ervaring van het Nationaal Herbarium Nederland. Daarom de beschrijving hoe je het moet doen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 15:17

Citaat:
Daarom de omschrijving hoe je het moet doen

Dit is de omschrijving waar je naar verwijst:

Verzamel de plant:
1) Verwijder de plant met wortel en al.
2) Spreid de plant uit op een krant. Als de plant groter is dan de pagina van de krant, knip de plant dan in stukken.
3) Vouw de krant voorzichtig dicht en plaats de krant die de plant bevat tussen twee stukken karton.
4) Leg vervolgens een stoeptegel of iets anders zwaars op het karton zodat de plant geplet wordt.
5) Laat deze 'plantenpers' enkele dagen liggen op een bij voorkeur warme, maar in ieder geval droge omgeving.
6) Als de plant gedroogd is, kan je hem opsturen naar:

Secretariaat Jakobskruiskruid Feiten en Fabels

Ik zie hier niet bij staan wat Ellen hierboven omschrijft van de manier van verpakken (met karton en bobbelsplastic). Misschien dat je dat er dan ook beter even bij kunt zetten dan is je informatie wat vollediger. (tip mijner zijde Clown )

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 15:30

Dank voor de tip. Ik zal de pagina nog eens goed nalopen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 16:06

Bries schreef:
T.a.v. hooi: ik heb vaker hele stengels met blad gezien. Je hebt gelijk dat veel kan verpulveren maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn.

Heb je gelijk in.
Zelf heb ik ooit in een pak onderstaande stengel gevonden ...

Afbeelding

Zoals te zien is, is de stengel redelijk in takt. Zelfs zitten er nog bloemhoofdjes aan.

Maar afgelopen zomer heb ik ook gezien hoe bossen met JKK leken op te lossen in het hooiveld tijdens het schudden van het hooi (met tractor). Er bleven slechts enkele stengels duidelijk vindbaar. De rest leek "weg", en dat beangstigde mij toch wel (sowieso al dat er boeren zijn die grasland met JKK erin gaan pakken). Had dit "zoekraken cq verkruimelen" niet in geheel verwacht, en weet nu dat JKK nog moeilijker in hooi terug te vinden is dan ik tot op dat moment had gedacht.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 16:34

Isapaardje schreef:
Bries schreef:

Heb je gelijk in.
Zelf heb ik ooit in een pak onderstaande stengel gevonden ...

Afbeelding

Zoals te zien is, is de stengel redelijk in takt. Zelfs zitten er nog bloemhoofdjes aan.

Maar afgelopen zomer heb ik ook gezien hoe bossen met JKK leken op te lossen in het hooiveld tijdens het schudden van het hooi (met tractor). Er bleven slechts enkele stengels duidelijk vindbaar. De rest leek "weg", en dat beangstigde mij toch wel (sowieso al dat er boeren zijn die grasland met JKK erin gaan pakken). Had dit "zoekraken cq verkruimelen" niet in geheel verwacht, en weet nu dat JKK nog moeilijker in hooi terug te vinden is dan ik tot op dat moment had gedacht.

Je hebt gelijk Ingrid, dat is dóód eng.... Ik vind ook écht dat dat hooi aangepakt moet worden. Ze kunnen mij andijvie leveren zonder paardenbloemen; dan moet hooi zonder JKK toch ook wel lukken?
Ellen

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 19:12

Hoi Ingrid,

Nav. bovenstaande foto realiseerde ik me inenen hoeveel foto's jij eigenlijk in de loop der jaren al gemaakt hebt over JKK.
Ik wil je bij deze daarover toch 's even mijn complimenten maken.
Je maakt al een aantal jaren zulke goeie gedetailleerde en overzichtsfoto's van de JKK.
Dat doet iedereen je echt niet na Knipoog Ere wie ere toekomt.
Tuurlijk is een goeie camera ook noodzakelijk maar dan nog.
Je moet het wel steeds weer willen doen OK dan!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 19:18

Niet alleen mooie foto 's van JKK hoor, ook erg mooie foto s van Isabella

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 19:35

Niet alleen van Isabella ook. Ik maak graag foto's.
Maar terugkomend op het JKK ... ja door het maken van al die foto's en vooral detailfoto's, leer je de plant ook goed kennen.
Daarbij zie je niet alleen het nadeel van de plant (dodelijk voor vee), maar ook de schoonheid van de plant. Hij is bijzonder in vele opzichten, maar dat maakt hem gelijk ook weer gevaarlijk.

De plant doet er alles aan om maar "in leven" te kunnen blijven en vooral zich voort te blijven planten. En daarin is hij momenteel zo gedreven, dat hij een plaag begint te worden.

Veehouders en paardenliefhebbers beginnen dat laatste nu door te krijgen, maar vele andere (natuur)instanties nog niet. Die vinden de plant nog te mooi om "uit te roeien". (hij is zelfs ook geliefd bij wandelaars om te plukken voor in de vaas heb ik deze zomer gemerkt).

Overigens staat "uit roeien" tussen haakjes, want de plant is inheems en dus horend bij Nederland. Hij hoeft van mij niet geheel te verdwijnen, maar hem binnen de gewenste perken houden (uit "veevoer") is wel een streven en moet een wens / streven zijn van al diegene die dieren bezitten die hooi eten.

Niet alleen het paard of de pony, maar ook de koe, geiten en zelfs het konijn en cavia kunnen NIET tegen JKK in het hooi. Dus hou de plant uit de hooivelden, liefst nog hou de plant ook uit de weilanden.

Dat kan alleen als we allemaal samenwerken tegen de huidige massale verspreiding van JKK. Nu kan het nog. Maar gelukkig is het begin al gemaakt

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 19:38

Isapaardje schreef:

Overigens staat "uit roeien" tussen haakjes, want de plant is inheems en dus horend bij Nederland. Hij hoeft van mij niet geheel te verdwijnen, maar hem binnen de gewenste perken houden (uit "veevoer") is wel een streven en moet een wens / streven zijn van al diegene die dieren bezitten die hooi eten.

En dat ben ik dus helemaal met je eens!! Goed gezegd Isapaardje!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 12:37

Isapaardje schreef:

Veehouders en paardenliefhebbers beginnen dat laatste nu door te krijgen, maar vele andere (natuur)instanties nog niet. Die vinden de plant nog te mooi om "uit te roeien". (hij is zelfs ook geliefd bij wandelaars om te plukken voor in de vaas heb ik deze zomer gemerkt).

Even een opmerking Knipoog
Er zijn veehouders die al jaaaaren weten dat JKK gevaarlijk is voor het vee.
Vorig jaar hebben wij onze paarden een week bij een Drentse boer in de weide gehad tijdens de vakantie. Deze man verwijderde al 30 jaar JKK planten direkt uit zijn weides. Alleen ging het vroeger maar om een enkeling.
Hij had het ook over de overvolle JKK natuurgebieden van tegenwoordig (ook bij hem in de buurt) en vond het onbegrijpelijk en onverantwoord.
Naar mijn mening moeten vooral Natuurinstanties en Rijkswaterstaat keihard aangepakt worden. Als zij de JKK drastisch aanpakken in hun terreinen dan kan er al een heleboel van de JKK ellende terug gedrongen worden.
Maar ja dat kost veel geld en dan geven ze uiteraard liever niet thuis Boos!

Wat mij betreft hoeft de plant ook niet geheel uitgeroeid te worden. Temeer omdat ie inheems is.
Maar de plant kwam niet in de giga hoeveelheden voor als de laatste jaren en dat aantal zal alleen nog maar toenemen. Helaas dus ook in de weilanden omdat de besmettingsdruk vanuit bermen en natuurgebieden groter wordt.
Div. boeren van vroeger kennen de plant. De tegenwoordige paardenliefhebbers helaas minder. Of ze vinden het gewoon minder belangrijk wellicht.
Vroeger was het een financiele strop als je een koe of paard verloor. Da's tegenwoordig toch ook makkelijker. Verlies je een dier dan koop je toch gewoon een ander Boos!
Wel of niet via een verzekering.

_quarter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:56

tis idd een gevaarlijk plantje
je ziet hem heel makkelijk over het hoofd terwijl het dodelijk is
wij controleren ook een paar keer per jaar het hele weiland Vork

Nibbit193

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:57

Mijn paard had een keer van dat kruid gegeten en we hadden het gezien en gelijk de DA erbij gehaald maar helaas was het te laat Boos! :'(

schaopli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:28

@ Henny;
Niet alleen veehouders. Er zijn ook paardenhouders die weten dat het gevaarlijk is, maar het toch in hun wei laten staan omdat het hen te veel moeite is kennelijk om eruit te halen ...
Wijs je ze erop, krijg je standaard te horen "de paarden eten het vers toch niet".

Dat is dus kennelijk voor hen de reden om het dan ook maar gewoon te laten staan. Boos!
Ik denk ook dat veel natuurorganisaties die vee in begrazingsgebieden hebben lopen, hetzelfde denken (helaas).

isabelvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 23:10

Nibbit193 schreef:
Mijn paard had een keer van dat kruid gegeten en we hadden het gezien en gelijk de DA erbij gehaald maar helaas was het te laat Boos! :'(

Te laat in welk opzicht?

Kon het eten van 1 hapje volgens jouw DA wel kwaad?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 23:53

schaopli schreef:
@ Henny;

Wijs je ze erop, krijg je standaard te horen "de paarden eten het vers toch niet".

Dat is dus kennelijk voor hen de reden om het dan ook maar gewoon te laten staan. Boos!
Ik denk ook dat veel natuurorganisaties die vee in begrazingsgebieden hebben lopen, hetzelfde denken (helaas).

Juist door die uitspraken van het niet of nauwelijks vers eten wordt de schijnveiligheid gecreeerd waar ik meen eerder in dit topic ook al over gesproken is.
Het zou mooi zijn als natuurinstanties het voortouw zouden nemen TEGEN JKK.
Misschien dat het dan enig soelaas gaat bieden.

Verder kun je in je eigen omgeving ook de nodige maatregelen proberen te nemen.
Ik heb vorig jaar naar de omliggende gemeentes een mail gestuurd over JKK en er gelijk bij verteld waar die plant bij hun in de gemeente in elk geval stond te bloeien.
Van de 4 aangeschreven gemeentes hebben er 3 gereageerd en 2 ervan hebben al vrij snel een paar grote plekken met JKK aangepakt.

Alle kleine beetjes helpen, zullen we maar zeggen Haha!

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 00:22

henny_w schreef:
schaopli schreef:
@ Henny;

Juist door die uitspraken van het niet of nauwelijks vers eten wordt de schijnveiligheid gecreeerd waar ik meen eerder in dit topic ook al over gesproken is.
Het zou mooi zijn als natuurinstanties het voortouw zouden nemen TEGEN JKK.
Misschien dat het dan enig soelaas gaat bieden.

Goh, ik dacht dat paardenhouders heel goed eigenstandig nadenken en dat zij met 'schijnveiligheid' of de 'botte bijlstrategie' zich niet zomaar laten aanpraten. Het zijn uiteindelijk volwassen mensen en geen kleuters die tegen zichzelf beschermd moeten worden. Het is een genuanceerder verhaal dat JKK.

Dat terzijde.

Wat betreft de natuurbeheerders. Ik hoop dat die heel goed nadenken wat zij doen. Want als de natuur het juist zelf wil oplossen of aan het oplossen is dan zou je met botte bijlstrategieën het tegendeel kunnen bewerkstelligen.
De kans is groot dat als ze de botte bijlstrategie hanteren zijn juist de deur wagenwijd open zetten voor JKK. Ik mag dan ook hopen dat zij voldoende kennis van zaken hebben om heel zorgvuldig per gebied te kijken wat wijsheid is. Dat vraagt gedegen kennis van de plant.
Zelf ben ik het stadium allang voorbij dat wegsteken of wegmaaien de allerbeste oplossing is. DAt is per gebied eigenlijk heel verschillend.

En voor de duidelijkheid: in koeienweides, paardenweides en hooiland hoort het niet en moet je het weghalen. Máár, juist daarom heb je dan óók de grootste moeite het weg te hóuden. En dat heeft allemaal met de heel specifieke eigenschappen van de plant te maken.
Ellen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 09:31

Bries schreef:
En voor de duidelijkheid: in koeienweides, paardenweides en hooiland hoort het niet en moet je het weghalen. Máár, juist daarom heb je dan óók de grootste moeite het weg te hóuden. En dat heeft allemaal met de heel specifieke eigenschappen van de plant te maken.
Ellen

Twee dingen Ellen.
Ten eerste zijn veel natuurgebieden inmiddels ook tevens koeien en paardenweiden (begrazing), dus ben jij (gezien bovenstaande) het toch ook met mij eens dat natuurorganisaties het kruid weg moeten halen.

Ten tweede over de boeren. Dat het voor hen lastiger is het JKK uit hun veld te houden komt denk ik eerder omdat de gebieden naast hun velden vol blijven staan met JKK, omdat deze worden beheerd door instanties die het niet zo nauw zien met het verwijderen van het JKK of die niet die zgn. botte bijlstrategie hanteren.

Logisch gevolg is dan ook:

Dat niet alleen de goedwillende boer een gedupeerde is en de paarden/veehouder de tweede, maar vooral dat het beleid op deze manier erg onduidelijk wordt als een natuurorganisatie met grazend vee het laat staan en de (gewone) paardenhouder het moet verwijderen, waardoor ook zij uiteindelijk gaan zeggen "laat maar staan, het verdwijnt bij mij dan ook wel vanzelf".

Blijft lastig als mensen zo heerlijk langs elkaar heen werken. Boos!