Alleen door jarenlange ervaring, kijken en vergelijken, kun je op den duur JKK heel makkelijk gaan herkennen. Ik wil niet opscheppen, maar de laatste tijd vergis ik me zelden. Komt ook omdat ik vorig jaar heel veel (detail)foto's van JKK planten heb gemaakt voor het kruiskruidinformatieforum. En niet alleen van JKK, maar ook van planten die op JKK lijken. Je bent dan echt bewust aan het zoeken. Niet alleen in je eigen wei, maar ook in de berm, bij de buurman en natuurgebieden

Het determineren van een niet bloeiende plant is overigens nog lastiger dan van een bloeiende plant (omdat vaak de bloemen heel gedetailleerd staan omschreven en ook de verschillen in de planten beter aangeven).
Hoe begin je als je je afvraagt of je JKK in je wei hebt staan of niet.
Kijk eerst of er verdachte planten in je wei staan. Verdachte planten zijn planten die je paard of pony niet opeet. Bekijk die planten. Lijken ze op JKK? Zo ja, trek er dan eentje uit en kijk nog eens goed. Lijkt het wortelstelsel op JKK? Zo ja, ruik er dan aan. JKK ruikt niet kruidig.
Overigens edit: JKK laat zich niet zomaar uit de grond trekken. Dat is in feite ook een kenmerk voor deze plant.
Het lijkt JKK, maar je twijfelt nog. Trek een tweede verdachte plant eruit. Doe hetzelfde en leg de planten naast elkaar. Lijken ze op elkaar? Zo nee, waarin dan niet en pak een boek en onderzoek dit verder. Lijken ze wel op elkaar, vraag dan ook eens een vriendin.
Wat ook werkt is je paard mee laten onderzoeken. Nodig je paard uit bij zo'n verdachte plant en vraag hem of hij het lust of niet. Niet plukken en voeren !!! want dan eten ze het geheid op. Laten staan waar de plant staat en kijk wat je paard met de plant doet. Er zijn nl. ook kruiden die ze niet altijd lusten in een bepaald seizoen, maar die later met smaak worden opgegeten.
Je kunt ook een plant laten groeien zodat hij in bloei komt te staan. Dat zegt nog veel meer over de plant uiteraard.
Het is niet erg als je het niet direct ziet wat het is, als het geen JKK is overigens. Maar ga dan op zoek naar meer van die planten en laat ze staan en hou ze in de gaten. Wat is het dan wel?
Ik heb zelf vroeger heel wat herderstasje uit de wei getrokken omdat ik dacht dat het kleine JKK rozetten waren, evenals een keer een pluk violen in hun eerste groeistadium (nu horen die ook niet in de wei te staan).
Ook JKK in hooi kun je herkennen, mits de hele stengel er nog in zit. Week de gevonden plant in water, laat dit staan en na ca. 24 uur vouw je de plant voorzichtig uiteen (het blad). Kijk of het JKK is (het pak is uiteraard terzijde gesteld).
Een stukje stengel kan ook al veel zeggen. Let op de blad aanzet. Zuring heeft een hele andere bladaanzet dan een JKK plant of duizendblad. Bijvoet lijkt in hooi ook op JKK. maar heeft duidelijk een zilverachtige schijn aan de onderkant van het blad.
Er zijn zoveel verschillen in de planten, maar in het begin als je net begint, zie je die nog niet. Dan zie je alleen maar de gelijkenissen. Maar oefening baart kunst en op den duur ga je echt de planten herkennen en haal je zelfs een plantje van een paar mm grote op enkele meters afstand al tussen je weegbree en andere kruiden uit