[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:53

Maar als het een allergie is, dan is het toch ook raar dat hij juist op stal het meeste last heeft en op de wei minder?

menollyke

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:58

Olivia heeft ook een allergie en heeft er op dit moment op gras het minste las van. In de bak met rijden het meeste en naar de bak lopen. Op stal heeft ze alleen last als ze in het stof staat.

Ik zou niet weten wat je paard mankeert, of het een allergie is of iets anders. Misschien is je paard scheef en krijgt deze hier nu last van? Het paard van ir111 schudde ook overal en is met een nieuwe manier van rijden gestopt met schudden. (mocht je DA niets kunnen vinden, is dat misschien een mogelijkheid om te overwegen) kijk voor meer info: http://www.hoefkatrol.com

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 09:18

@ Dookie: jouw paard doet precies hetzelfde als de mijne deed. Kan je (zoals Menollyke) al zegt www.hoefkatrol.com aanraden. Mijn paard schudde in de wei op stal onder het zadel, overal. Tijdens het rijden werd het erger.

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 09:22

Dookie schreef:
Maar als het een allergie is, dan is het toch ook raar dat hij juist op stal het meeste last heeft en op de wei minder?

Hoe is jouw stal?
Ik kom ook wel eens op een stal, een grote, met minstens 30 boxen waar de deuren aan allebei de kanten open staan zodat het altijd doorwaait. Ik kan me voorstellen dat een paard dan net zo veel last heeft als buiten?!

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 09:22

Ir111 schreef:
@ Dookie: jouw paard doet precies hetzelfde als de mijne deed. Kan je (zoals Menollyke) al zegt www.hoefkatrol.com aanraden. Mijn paard schudde in de wei op stal onder het zadel, overal. Tijdens het rijden werd het erger.

Briest jouw paard ook veel, met wat snot?

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 10:12

Ja, hij briest extreem. Heb er nog nooit snot bij gezien. Er zal ongetwijfeld wel iets meekomen, hij briest echt heel hard.

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 11:07

Ir111 schreef:
Ja, hij briest extreem. Heb er nog nooit snot bij gezien. Er zal ongetwijfeld wel iets meekomen, hij briest echt heel hard.

Zou er dan geen combinatie zijn? Van scheef zijn ga je toch niet briezen?

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 11:16

Waarom zou hij niet gaan briesen van scheefheid? Het is een uiting van stress, aangeven dat het niet ok is. Net als het zwaaien en schudden met zijn hoofd en als het willen schuren met zijn neus langs de wand. Sinds zijn scheefheid weg is (of tenminste veel minder is en ik het zelf niet meer erger maak) zijn alle symptomen weg. In tijden van stress, rijden in een vreemde bak, rijden terwijl er rare dingen gebeuren langs de bak etc, komt het terug. Hij knikt dan wat met zijn hoofd en begint weer zo te briesen. Als hij kalmeert is het over.

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 11:25

Ir111 schreef:
Waarom zou hij niet gaan briesen van scheefheid? Het is een uiting van stress, aangeven dat het niet ok is. Net als het zwaaien en schudden met zijn hoofd en als het willen schuren met zijn neus langs de wand. Sinds zijn scheefheid weg is (of tenminste veel minder is en ik het zelf niet meer erger maak) zijn alle symptomen weg. In tijden van stress, rijden in een vreemde bak, rijden terwijl er rare dingen gebeuren langs de bak etc, komt het terug. Hij knikt dan wat met zijn hoofd en begint weer zo te briesen. Als hij kalmeert is het over.

OK, ik begrijp het!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 11:30

Mijn paard schudt sinds een week of 2 gigantisch met zijn hoofd. Hij duikt enorm met zijn hoofd naar beneden *speelt voor duikboot* en gooit dan zijn hoofd weer omhoog. Ook zwabbert hij zijn nek van links naar rechts..

Ik rijdt hem zo voorwaarts mogelijk, en ben er ook al met mijn instructrice mee aan het werk. Maar ik dacht, dat iemand misschien nog goede tips had?

Ik rijd nu héél veel figuren, want als ik 1 rondje hoefslag doe, dan begint hij echt enorm.. *en dat zit niet zo lekker *

Hier een foto van hoe hij liep vóór het schudden:
Afbeelding

En nu: (nouja, een week geleden)
Afbeelding

Afbeelding

Het is zóó gruwelijk irritant, ik erger me er echt dood aan, en moet al mijn zelfbeheersing aanspreken om niet over de zeik te gaan iedere keer.. Ik rijd nu ook een stuk minder, want er is zo dus ook niks aan.. Er is ook geen verbetering. Als ik een halfuur rijd, dan heb ik een halfuur gedonder. Rijd ik een uur, heb ik een uur gedonder..

*let niet op mijn houding bij de onderste twee foto's, want hij is vrij lastig uit te zitten nu..

Weet iemand wat dit is? Ik moest de vraag persé hier stellen, al denk ik niet dat hij het Headshaking Syndrome heeft, aangezien hij dit nog nooit eerder heeft gedaan, en het ook al wat minder wordt..

Ook heeft hij bijna geen van de dingen die op de eerste pagina staan, alleen het schudden enzo...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 11:33

MissEvil schreef:
Mijn paard schudt sinds een week of 2 gigantisch met zijn hoofd. Hij duikt enorm met zijn hoofd naar beneden *speelt voor duikboot* en gooit dan zijn hoofd weer omhoog. Ook zwabbert hij zijn nek van links naar rechts..

Ik rijdt hem zo voorwaarts mogelijk, en ben er ook al met mijn instructrice mee aan het werk. Maar ik dacht, dat iemand misschien nog goede tips had?

Ik rijd nu héél veel figuren, want als ik 1 rondje hoefslag doe, dan begint hij echt enorm.. *en dat zit niet zo lekker *

Hier een foto van hoe hij liep vóór het schudden:
Afbeelding

En nu: (nouja, een week geleden)
Afbeelding

Afbeelding

Het is zóó gruwelijk irritant, ik erger me er echt dood aan, en moet al mijn zelfbeheersing aanspreken om niet over de zeik te gaan iedere keer.. Ik rijd nu ook een stuk minder, want er is zo dus ook niks aan.. Er is ook geen verbetering. Als ik een halfuur rijd, dan heb ik een halfuur gedonder. Rijd ik een uur, heb ik een uur gedonder..

*let niet op mijn houding bij de onderste twee foto's, want hij is vrij lastig uit te zitten nu..

Weet iemand wat dit is? Ik moest de vraag persé hier stellen, al denk ik niet dat hij het Headshaking Syndrome heeft, aangezien hij dit nog nooit eerder heeft gedaan, en het ook al wat minder wordt..

Ook heeft hij bijna geen van de dingen die op de eerste pagina staan, alleen het schudden enzo...

Tsja, die van mij had ook nog nooit gedaan en zomaar een keer begonnen! Als je het hele topic hebt gelezen, heb je ook gezien dat er een boel opties zijn om uit te zoeken waar het aan kan liggen. Dus misschien moest je daar eens mee gaan beginnen?!
Succes!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 11:56

welkom in de club...
tja, ik denk toch dat het hele verhaal idd begint bij de DA.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:02

MissEvil schreef:
Er is ook geen verbetering. Als ik een halfuur rijd, dan heb ik een halfuur gedonder. Rijd ik een uur, heb ik een uur gedonder..

...al denk ik niet dat hij het Headshaking Syndrome heeft, ..*knip*.. en het ook al wat minder wordt..

Eh, je spreekt jezelf een beetje tegen... Blijft het gelijk of wordt het minder?

MissEvil schreef:
aangezien hij dit nog nooit eerder heeft gedaan

Geen van de paarden hier is hoofdschuddend geboren denk ik. Ze zijn er allemaal 'ineens' mee begonnen. Lijkt me geen argument om uit te sluiten dat het een 'headshaker' is. Een paard met koliek heeft koliek, al had hij dat daarvoor niet...

Kijk eens op www.hoefkatrol.com. Ik denk dat je daar wat aan kunt hebben.

Farjen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:09

Narco schreef:
Dookie schreef:

Hoe is jouw stal?
Ik kom ook wel eens op een stal, een grote, met minstens 30 boxen waar de deuren aan allebei de kanten open staan zodat het altijd doorwaait. Ik kan me voorstellen dat een paard dan net zo veel last heeft als buiten?!

Hij staat in zo'n schuur waar er inderdaad zo'n 40 boxen zijn. Deze zijn wel een beetje open aan de zijkant maar binnen is er echt geen wind. Waarom staat hij buiten (waar het nu enorm waait) gewoon rustig te grazen? Dat is hetgene dat ik niet logisch vind, en meestal is het toch door UV-licht, dan zou hij het juist moeten gedaan hebben toen het hier zo'n goed weer was en niet nu wanneer het de hele tijd regent en er geen minuutje zon/blauwe lucht is..

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:29

Headshaken hoeft geen allergie te zijn. Kan vele oorzaken hebben...

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:48

Ir111 schreef:

Eh, je spreekt jezelf een beetje tegen... Blijft het gelijk of wordt het minder?

Geen van de paarden hier is hoofdschuddend geboren denk ik. Ze zijn er allemaal 'ineens' mee begonnen. Lijkt me geen argument om uit te sluiten dat het een 'headshaker' is. Een paard met koliek heeft koliek, al had hij dat daarvoor niet...

Kijk eens op www.hoefkatrol.com. Ik denk dat je daar wat aan kunt hebben.

Nee, ik spreek mezelf niet tegen, ik was gewoon lui, en het het stukje uit mijn topic gekopieërd.

Wat ik bedoel is, dat als ik thuis in de bak rijdt, dat het wat erger is, als dat ik buiten rijd.
En dat het deze week al wat minder is dan vorige week.
Maar voor zover ik weet, is er géén enkele aanleiding voor hem om stress te hebben of wat dan ook.
En hij heeft ook geen last van het licht, of iets.. Hij schudt wel als het warm is, zon maakt niks uit.

Ik dacht dat het aan mijn rijden ofzo kon liggen. Maarja, dan had hij er eigenlijk al veel eerder mee moeten beginnen.. Toch?

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:02

MissEvil schreef:
Ik dacht dat het aan mijn rijden ofzo kon liggen. Maarja, dan had hij er eigenlijk al veel eerder mee moeten beginnen.. Toch?

Ik weet niet wat het wel zou kunnen zijn. Maar kijk eens naar jezelf. Soms heb je last van bijvoorbeeld je been, maar je kan er wel gewoon alles mee doen. Het doet een beetje pijn, maar ach, zo erg is het niet. Maar op een gegeven moment gaat het wel echt pijn doen.

Kan het niet hetzelfde zijn met de scheefheid van een paard? In het begin heeft deze er niet zo heel veel last van, hij wil graag werken voor je en verbijt de pijn die hij voelt. Op een gegeven moment kan het uitkomen en ja, dan kan deze misschien wel gaan headshaken. Nogmaals, of dit waar is, geen idee. Ik heb er weinig verstand van, maar zo zie ik het een beetje.

Olivia schudde gister trouwens weer wel onder het rijden. Al was ze ontspannen en los tussen het schudden door. Ze deed het ook lang niet zoveel als daarvoor. Maar volgens mij is het dus wel gedeelte weer-gerelateerd.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:34

Precies Menollyke, ik had het niet beter kunnen zeggen!

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 14:58

Voor diegene die denken dan hun paard een allergie heeft! Hier regend het aan één stuk door. Bij jullie ook? Niek heeft nu helemaal geen last en die van jullie? Ben heel benieuwd!

Farjen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:01

Hier regent het ook, hij staat nu op de wei maarja daar doet hij zoiezo niet veel. Ik ga er straks mee rijden (zal wel in de binnenbak zijn) maar als het een allergie zou zijn, moet ik toch iets merken? Misschien dat ik erna even in de buitenbak ga om te kijken wat hij daar doet

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:03

Olivia heeft zondag, maandag en dinsdag nauwelijks geschud. Ik ben op een andere manier gaan rijden. Gister schudde ze weer flink, alleen nam het af naarmate we meer reden. (in het begin echt erg, later af en toe een uithaal) Toch ben ik niet met een echt lekker gevoel afgestapt. Vandaag door het weer niet gereden, dus weet niet of ze het nu weer doet. Ik merk het zondag wel weer.

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:45

Dookie schreef:
Hier regent het ook, hij staat nu op de wei maarja daar doet hij zoiezo niet veel. Ik ga er straks mee rijden (zal wel in de binnenbak zijn) maar als het een allergie zou zijn, moet ik toch iets merken? Misschien dat ik erna even in de buitenbak ga om te kijken wat hij daar doet

Ik denk dat je vandaag echt ff moet proberen te kijken of er nu last van heeft. Zolang het fiks regend zijn volgens mij alle pollen platgeregend
Je moet het wel daar doen waar hij anders last heeft!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:29

nou hoorde ik over regen en pollen van de week ook weer een verhaal:

als het regent zwerven de pollen niet in de lucht,dus hebben ze er geen last van...
maar...zodra het droog word komen door de natte bomen en gras juist dubbel zoveel pollen los, dus zouden de symptomen dan juist veel erger moeten zijn..

ik denk dat dit verhaal wel klopt, juist als t dan warm en broeierig---vochtig-- is heeft ap er dus meer last van

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:09

menollyke schreef:
Ik weet niet wat het wel zou kunnen zijn. Maar kijk eens naar jezelf. Soms heb je last van bijvoorbeeld je been, maar je kan er wel gewoon alles mee doen. Het doet een beetje pijn, maar ach, zo erg is het niet. Maar op een gegeven moment gaat het wel echt pijn doen.

Kan het niet hetzelfde zijn met de scheefheid van een paard? In het begin heeft deze er niet zo heel veel last van, hij wil graag werken voor je en verbijt de pijn die hij voelt. Op een gegeven moment kan het uitkomen en ja, dan kan deze misschien wel gaan headshaken. Nogmaals, of dit waar is, geen idee. Ik heb er weinig verstand van, maar zo zie ik het een beetje.

Olivia schudde gister trouwens weer wel onder het rijden. Al was ze ontspannen en los tussen het schudden door. Ze deed het ook lang niet zoveel als daarvoor. Maar volgens mij is het dus wel gedeelte weer-gerelateerd.

Maar ik doe al heel veel aan rechtrichting.. Dus misschien dan maar gewoon daarmee doorgaan?
Ik weet niet hoe hij vandaag zou hebben gelopen (ivm de regen) want onze bak is een zwembad..

Farjen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:39

Hoi,

Heb vandaag in de binnebak les gehad (waar hij dus altijd het ergste heeft) en het heeft de hele dag geregent. Toen ik hem van de wei haalde begon hij al een beetje en met het rijden was het heel erg..
Ik heb mij moeten scheef zetten soms omdat hij bijna mijn hoofd raakte, ik kon zijn kolletje ook heel goed bestuderen..
Hij heeft het dus een uur aan een stuk gedaan, viel uit de galop omdat hij helemaal uit evenwicht geraakte enzovoort..

Heb een paar keer zitten wenen