Voor de jacht zelf komen ze vanuit Engeland, Frankrijk, Duitsland, zelfs ooit mensen uit Polen die meegedaan hebben. Ookal is dat met het jaar wel echt minder jammer genoeg.
Blijkbaar organiseert ons dorp in 2024 zelfs een of ander Benelux wedstrijd ivm de jachthoorns.
Dat moet ik wel zeggen, bijna elk jaar word er niet alleen gespeeld omdat ze daar moeten staan, maar vooral omdat ze iemand eren die ze verloren zijn. Dat verschil hoor je enorm in hun samenspel. Maar ook de paarden, het is precies of de paarden op dat moment in een soort minuut stilte gaan. Dan is er absoluut niets te horen, behalve de hoornblazers.
GUSTIxBILL
Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-23 19:44
Harley is vandaag niet behandeld door de tandarts. Korte verhaal: vandaag of morgen laat ik hem inslapen voor de hartaanvallen die hij ons bezorgt.
waarom niet behandeld door tandarts Lange verhaal: 9;00: komen op op stal aan, merrie gevangen voor de smid 9:30 nog geen smid, eens gebeld geen reactie 10:00 staleigenaresse gevraagd of ze hem gezien had, Jup 8:00 al. Hij had ons niet doorgegeven eerder te zijn (stal gaat pas open om 9:00) en kreeg paarden niet gevangen. Komt volgende week terug. 10:16 tandarts was er voor de merrie, goed en wel, merrie bijna klaar. Dus ik ga al naar de wei om First te vangen en ik hoor Harley heel zwaar hoesten, maar maar 2-3x, dus ik dacht mischien iets verslikt of reactie op hooi door snel eten, aangezien First hem de hele nacht van het voer gehouden had (hij mag niet bij de merrie in de buurt komen ineens). Hoesten was direct terug over, in iedergeval, heren stonden mooi samen tot ze mij hoorde. Liefde onderling was over toen ze de merrie hoorde. Oke, wisseling van wacht, first naar tandarts, riedeltje weer afgelopen. Dus ik ga Harley halen, weer die kuchel alleen nog van dieper. Maar ook weer 1-2x. Stond ook lief samen met de merrie te eten.
Nu, door het hart met de tandarts afgesproken dat we zouden kijken hoe braaf hij was, maar niet over de rooie jagen en vooral niet verdoven als tanden oké waren om nog een 9 maanden te wachten tot we meer wisten.
Hij was braaf hoor, braver als de andere 2. Had maar 1 scherp randje, dus tandarts schraapt 2x. Foute boel, zelfs met de klem open, hoesten hoesten, echt stikken. Direct colosan en olie gegeven, want duidelijk een verstopping, zowel tandarts als ik voelde het zitten, maar je voelde ook dat er wel beweging in zat. Half uur op stal gezet, na colosan en overvloedig drinken was het over, telnr van Equitom stond standby als we geen duidelijke verbetering zouden zien binnen de 5min (Colosan vooral gegeven om drinken te stimuleren).
kuddeproblemen we zijn wel alle 2-3h kijken. Ook omdat First hem toegetakeld heeft op zijn voorbeen, kale plek van bijna 10cm met een haarlijntje bloed. Nu ook weer op weg naar daar.
Ik had strubbelingen in de kudde verwacht aangezien hij eruit gehaald is geweest, maar niet in deze extreme mate. Vooral niet omdat ICE en First elkaar slechts tollereerde, en ICE veel beter met Harley ging. En vooral Harley en First absoluut onafscheidelijk waren, en ik ze alleen gescheiden heb en Max naar huis gehaald hadden omdat deze rustiger en stabieler is als First en First thuis niet aarde…
Zijn nu in overleg thuis, met staleigenaresse, papa en verzorgsters, kijkende naar opties. Want thuis houden is geen optie, en Harley ‘S nachts op stal, op stal is ook geen optie door zijn gedrag. En Max erbij gaat niet, die is nog onderdaniger, andere voer behoefte en vooral: schuurt iets te graag, die schuurt de stal om op de wei waar ze voortaan staan. Dus die staat bij een collega van me met een tinker veulen. Die filmpjes komen einde van de week ergens als er interesse is. Die staan nog gescheiden dat ze elkaar zien en rieken, maar soort quarantaine periode ivm ander ontwormings schema en hun tinker nog aan herstellen is van verwaarlozing door de vorige eigenaars.
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 04-11-23 20:02, in het totaal 2 keer bewerkt
Och jeetje, dat is ineens het andere uiterste. Gatsie zeg!
lies
Geplaatst: 04-11-23 19:55
Ik begrijp eerlijk gezegd vrij weinig van je verhaal, maar hoe dan ook, sterkte met alles!
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Geplaatst: 04-11-23 19:57
Wauw, dat is wel heel heftig opeens en het andere uiterste!
Edit: aangepast want verkeerd gelezen.
GUSTIxBILL
Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-23 20:06
Bericht iets aangepast.
Tanden zijn niet gedaan door het feit dat hij een verstopping leek te hebben. Nadat we overlegd hadden niet te verdoven vanwege zijn hart (enorm enorm blij om dat we dat niet gedaan hebben).
Voorlopig is er een tweede voerplaats op een 5-6m voorzien zodat hij hooi heeft. Maar dit is geen blijvende oplossing, want ze laten hem zo natuurlijk ook niet in de schuilstal. Deze reactie hadden we niet verwacht. Absoluut niet in deze extreme mate. We hadden verandering verwacht, maar niet op deze manier. First valt hem echt gericht aan, met de merrie in de buurt, zelfs als ik er tussen sta. Dus First heeft zonet heel even geleerd wat er gebeurt als je mensen in gevaar brengt.
Deze kudde (met Max) was de originele kudde, wat enorm lang super gegaan is, first en ICE tollereerde elkaar, werd wel eens gemept of gegild, maar niets normaal tussen die 2. Tot we wegens verandere behoeftes hebben moeten splitsen en Harley en First ‘S nachts op stal gezet hebben. Maar door de dag nog met/naast elkaar. Dus het contact is altijd gebleven.
Echter dat Harley gericht aangevallen zou worden door First (die de afgelopen weken alleen contact gehad heeft met de merrie over de draad. Dus stonden beide alleen) had niemand zien aankomen. Met dat ze elkaar zagen was het kroelen en kriebelen. Tot gisteren op de wei toen de merrie erbij gezet werd op stal. Want thuis hebben ze ook samen gestaan voor ik ze op geladen heb om naar stal te brengen, omdat ik wou zien of het überhaupt zou lukken en dat is zonder problemen gegaan. Anders had ik deze keuze nooit gemaakt.
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 04-11-23 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Ah, je bedoelde eigenlijk dat je hem in de frikadellen zou stoppen vanwege gedoe...
Ik was bang dat het einde oefening was vanwege zijn hart
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Geplaatst: 04-11-23 20:17
Rocamor schreef:
Ah, je bedoelde eigenlijk dat je hem in de frikadellen zou stoppen vanwege gedoe...
Zo had ik het ook opgevat idd.
GUSTIxBILL
Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-23 20:19
Rocamor schreef:
Sorry voor de onduidelijkheid, moe en haastig getypt op weg naar stal. Bericht even aangepast gehad terwijl mijn vriend zijn wonde aan het verzorgen was nadat First vliegles gekregen heeft (op een wei altijd lead rope of zweep bij de hand met het Soort karakters van paarden wat ik heb zoals jullie al door hebben)
Geen probleem. Ben al blij dat het een dreigement was en niet een probleem
lies
Geplaatst: 04-11-23 20:43
Ik schrok ook heel erg van je opmerking dat ie ging hemelen, maar naar aanleiding van wat er volgde snapte ik er al helemaal niets van Blij dat het allemaal meevalt en begrijp dat je hem af en toe achter het behang wilt plakken
nikkel
Geplaatst: 04-11-23 21:25
Ze, de paarden, maken het allemaal niet gemakkelijker als ze zo met elkaar omgaan.
De merrie bij de twee heren, geeft duidelijk problemen.
Vervelend dat het met de heren en een merrie erbij niet goed lijkt te gaan. Er is geen mogelijkheid om ze samen te stallen, zonder de merrie? Lastig als je zo afhankelijk van anderen bent hiermee. Hopelijk vinden jullie een goede oplossing hiervoor. Ik dacht eerst ook dat je van plan was om hem in te slapen, gelukkig was dat niet echt zo bedoelt.
Hij is niet fit, dus dat ze hem slecht accepteren in de kudde was bijna een garantie ipv een kans. Langer weer aan elkaar laten wennen, niet direct bij elkaar als de rest een behoorlijke periode alleen gestaan heeft.
Vanaf de PC kan ik ook makkelijk reageren voor een oplossing, maar ik weet niet welke (on) mogelijkheden TS heeft. Sinds het begin van het topic, is het continue: 1 probleem opgelost, het volgende dient zich weer aan.
Je vervelend is dat hè Nikkel, ze valt steeds van het 1 weer in het ander. Je zou er moedeloos van worden
En mijn idee van dat draadje gaat eigenlijk ook nergens over. Alsof jij dat zelf al niet bedacht zou hebben TS Maar ik leef mee laat ik het daar maar op houden
GUSTIxBILL
Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-23 13:23
Op dit moment voorziet de staleigenaresse (absoluut geen slecht woord naar mijn Staleigenaars laat dat duidelijk zijn) meer voerplaatsen dat hij toch geregeld hooi heeft, net zoals het water. Maar niet in die mate dat ze meters uit elkaar staan. Echt zo juist de afstand waarbinnen Harley getolereerd word (anders at hij ook niet). Hierdoor staat Harley wel niet meer in de kudde zoals vroeger, maar moet er geen draad tussen, aangezien de merrie geen respect voor draad heeft jammer genoeg en daar los doorgaat. Als zij achter een draad blijft, is het omdat ze dit wilt, niet omdat ze moet.
Ik zal wel eens even kijken of ik wat info over de paarden kan geven en waarom/hoe ik ze heb gekregen/gekocht. En een beetje de situatie op stal. Zal ook een deel verduidelijken denk ik.
nikkel
Geplaatst: 05-11-23 14:17
First heeft duidelijk de leiding in het groepje en maakt dat gewoon duidelijk aan Harley, als het om de merrie gaat.
Als er geen mogelijkheden zijn, om het een en ander te veranderen dan is het, wat het is.
Harley is de meest rechtse toch? Dan mag ie iig samen met de ander uit de bak eten? Fijn dat dit zo beter gaat! Hoe gaat t verder met de wonden? En met jou zelf?
nikkel
Geplaatst: 05-11-23 20:23
Aan de springschoenen te zien heb je gelijk.
GUSTIxBILL
Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-23 20:38
Harley is de meest rechtse, first is de middelste en de merrie staat links.
Wou de wonde vandaag voor de 3de maal gaan insmeren, echter toen ik dit zag besloten gewoon te genieten van het zicht. 1x maar 2 keer insmeren ipv 3 zal wel geen kwaad kunnen zeker Zou zelfs maar 1x daags moeten officieel
De wonde zelf gaat wel super, wou eigenlijk daarstraks de foto maken. Maar ik wou nu deze fragiele verstandhouding niet verstoren. Harley schuift nog steeds voor First, maar hij moest niet vluchten. Was een subtiel spel van oren en houding.
Deze middag met First bezig geweest tot het punt dat hij onderdanige tekenen naar mij vertoonde (afkauwen, oor op mij gericht, hoofd omlaag en gekanteld, voorzichtig toenadering zoekend, echt dansend om mijn houding). Iets wat ik liever niet heb en doe, want uiteindelijk ben ik maar mens en geen kudde. Maar hij viel weer aan richting Harley terwijl ik er tussen stond. En doordat hij zo gevoelig is en reageert op mijn lichaamshouding deze aanpak genomen, voor al het vertrouwen tussen hem en mij helemaal kapot gaat omdat hij zo gevoelig en angstig is voor mensen.
Dus toen we dit zagen besloten ons als mensen er volledig buiten te houden en het zo te laten. Die paar minuten rust wat er was/is vind ik op dit moment belangrijker als een wonde verzorgen die oké is en potentieel weer de rust te verstoren
Met mij? Morgen is het een jaar geleden dat het de laatste groet/afscheid was. En dus ook de laatste keer dat ik haar gezien heb. En ik merk aan alles dat ik het daar zelfs nog moeilijker mee heb als met de dag van overlijden zelf. Maw: ik ben nog steeds dezelfde hoop ellende, buiten de momenten dat ik met de paarden bezig ben of voor mijn vader en vriend zorg/probeer te zorgen.
Je hebt helemaal gelijk dat je dit moment niet hebt willen verstoren met wond smeerselen en dat je gewoon even hebt staan genieten van de rust op dat moment. Hopelijk wordt dat weer de norm, ook nu Harley de goede kant op blijft gaan. Wie had dat een maand geleden gedacht, supergoed toch?
En omtrent jezelf en het verdriet om je mams….ik kan niks anders dan je de komende tijd heel veel sterkte wensen en je een digitale knuffel geven. Probeer jezelf ook een beetje mee te nemen in de zorg voor de dieren, je vriend en je vader…