[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wendy1987

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 07:37

Hier wel weer jeuk.. staart schuurt ze erg graag en hoofd toch ook echt plekken.. ondanks smeersels en sprays..

Er zitten gewoon echt teveel van die zwarte vliegen....

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 08:28

Ellepel super jammer!!

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:45

wendy1987 schreef:
Hier wel weer jeuk.. staart schuurt ze erg graag en hoofd toch ook echt plekken.. ondanks smeersels en sprays..

Er zitten gewoon echt teveel van die zwarte vliegen....

Jaa hier ook..
En die van mij krijgt ook nog prednison erbij.. echt erg dit jaar met de vliegen!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 16:48

Heftig dan zeg met prednison!

De plekken bij mijn pony waren nu ook wat rood geworden en heel lichtjes warm. Vermoed nu toch allergische reactie op de Derfen. Maar weet het natuurlijk niet 100% zeker....

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 17:24

Vraagje nog over exceem in het algemeen: het is toch zo dat de mugjes overal prikken maar dat de paarden vervolgens alleen schuren (over het algemeen) bij manen en staart (en/of buik) Weet iemand waarom dat eigenlijk zo is? Waarom jeuken ze hun flanken bv niet? Of hun benen?
Ik bedoel dus over het algemeen, niet de uitzonderingen :-)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 18:29

Omdat het onder de manen, onder de buik en bij de staart lekker beschut, warm en broeierig is en ze daar meer gestoken worden?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 20:47

Die van mij jeukte in het verleden ook de flanken. En op andere plekken bestaat ook, benen komt ook voor.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 20:54

Ja maar dat zijn eerder de uitzonderingen. Vraag me gewoon af of ze vaker worden gestoken bij manen en staart of dat ze daar gewoon vaker jeuken maar overal op het lichaam worden gestoken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 21:01

It takes about 48 to 72 hours after the first gnat bite for your horse to start showing symptoms. The severity of the reaction increases from year to year, as your horse becomes increasingly more sensitive to the insect’s saliva. Dorsal feeders are the most common gnat; they feed on the skin around the ears, poll, mane, withers, rump, and tail head. Less common are the ventral feeders, who cause problems on the face, chest, and belly.

ik moest wel zoeken voor wat info over hoe het nou precies zit.
maar blijkbaar dus verschillende soorten knutjes/cullicoides die op verschillende plekken bijten en waar het dan gaat jeuken :j

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 21:13

Aha dat is interessante info!
Iemand zei me vandaag namelijk 'ze bijten/ prikken overal maar het uit zich voornamelijk bij manen en staart' Waar op zich ook logische verklaring zou zijn want het gaat om het eiwit wat in hun lijf komt waar ze allergisch voor zijn.

Maar toen dacht ik 'is dat echt zo of worden ze voornamelijk gebeten bij manen en staart'

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 21:24

Hallo allemaal hier ook eczemer 3 weken gelden roer omgegooid na bloedonderzoek en spuit tegen de jeuk.Spuit haalde de piek er af na een week weer heftig schuren,ben haar pavo vital gaan geven maar had het idee dat de jeuk daar van toe nam.Nu natrul best van pavo met schepje puur magnesium omega 3 olie Gluco Balans en nu al 3dagen jeuk vrij ,ze heeft wel eczeem deken op .Ook heeft ze nu bijna week Bach bloesem resceu 10 druppels per dag om de cirkel van de jeuk de door breken.En bij mijn werkt het super dit alles ,morgen laatste keer Bach .
Let niet op mijn schrijven heb dylectie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 21:52

Geeft niet hoor.ik kan goed lezen wat je bedoeld.

De gluco balance gaf ik ook.
Maar ben er even mee gestopt omdat ze bij ons geen gras meer krijgen maar ruwvoer.
Maar dat beviel wel goed.
Hier geen jeuk op pavo vital.
bevalt me juist wel goed.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 22:09

Ja zo'n spuit is leuk voor even. Ik ga er sowieso niet aan met een shet, te groot risico.

Ik ben heel benieuwd of de jeuk minder gaat worden bij mijn pony als ik volgende week terug ga van vitalbix (met luzerne) naar VS200, zonder luzerne.
Al zal het lastig zijn te bepalen waar minder jeuk van komt natuurlijk. Vandaag zijn ook mijn supplementen binnen gekomen . Hopelijk nog iets van binnenuit beter kunnen maken na zijn antibiotica kuur!

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 22:19

1 supplement per keer toevoegen of weglaten dan kan je het het beste testen hier ook geen gras stuk is echt kaal dus ook hooi. Succes allemaal vindt het heel wat om het onder controle te krijgen (houden)

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 07:52

Ik vraag me eigenlijk af van welke leeftijd dit eigenlijk start.. Kan dit op 6jarige leeftijd beginnen? Of is dit vroeger aan de gang? Grtjs

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 08:37

Tuurlijk kan je beginnen die van ons is 12toen we op andere stal stonden met open vlakte geen last nu overal bo.enslootjes om haar heen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 10:33

Eczeem kan op elke leeftijd ontwikkelen. Als veulen al, maar ook als 16 jarige.
Net als bij mensen, je kan van de een op de andere dag ergens allergisch voor zijn.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 10:35

Ik heb mijn merrie zelf gefokt. Niets met moeder aan de hand. Merrie wordt 2, eczeem... jaar later uit het zich ook bij haar moeder.. die was dus al 7 op dat moment..

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 14:31

Ik ben even heel erg blij!
Mijn merrie met eczeem kreeg allemaal kale plekjes op haar hals die ze constant open schuurde ondanks de Sweet Itch Hoody die ze zelfs op de hals kapot heeft geschuurd.
Een stalgenootje vertelde een paar dagen geleden over een olie van een Duitse dierenarts die vaak gebruikt wordt voor mijt die ze zelf ook gebruikte voor de eczeem van haar Fries en dat het zo goed hielp.
Dus een beetje bij mijn pony op de hals gedaan en vandaag liet ik het haar zien en de hals ziet er zoveel rustiger uit nu! Ik kon maar 1 nieuw wondje ontdekken terwijl er normaal wel een stuk of 10 per dag bij kwamen!
Heb haar al gezegd dat ze voor mij ook wel zo`n jerrycan mag bestellen. Geen idee wat erin zit, maar het helpt!

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 14:31

Graasmasker helpt hier heel goed! Hij is mooi afgevallen, en zijn hals is een stuk minder hard *\o/* ook manen groeien weer aan (combi met derfen)

Iemand zei me dat ik moest testen op IR, omdat hij nu met minder suikers ook minder jeuk lijkt te hebben.. iemand advies? :=

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 17:13

Ik heb vandaag aan de linkerkant van zijn manenkam op een klein stukje wat derfen gedaan. Om eens te checken of hij er inderdaad allergisch op reageert of niet. Dat idee had ik namelijk van de laatste keer, 2 dagen na de derfen kwam alle haar los. Maar geen idee of dat daadwerkelijk van de derfen was of gewoon van het schuren. We zullen zien morgen of overmorgen.....

Eefke85, klinkt goed!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:29

Ingrid, mijn merrie reageert op de derfen alleen op haar hoofd en onder haar buik/uiers/binnenkant achterbenen. Haar manen en staart geven geen allergische reactie.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:35

xZiva_ schreef:
Graasmasker helpt hier heel goed! Hij is mooi afgevallen, en zijn hals is een stuk minder hard *\o/* ook manen groeien weer aan (combi met derfen)

Iemand zei me dat ik moest testen op IR, omdat hij nu met minder suikers ook minder jeuk lijkt te hebben.. iemand advies? :=

Volgens mij gaan er veel paarden jeuken van (te)veel suikers. Ik heb geen directe ervaring met IR maar dat uit zich vaak in hoefbevangenheid volgens mij.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:04

welmoed__ schreef:
Ingrid, mijn merrie reageert op de derfen alleen op haar hoofd en onder haar buik/uiers/binnenkant achterbenen. Haar manen en staart geven geen allergische reactie.

Ook bijzonder he. Lastig toch allemaal haha :D

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:22

IngridM schreef:
welmoed__ schreef:

Ook bijzonder he. Lastig toch allemaal haha :D

Ja echt heel bijzonder.