Röntgen van rug laten maken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:55

Fijn dat de grondwerkles zo leerzaam was en dat het longeren beter gaat! Ook mooie foto's, andere topic ook!

Ik zie ook niets verontrustends in het filmpje, hij is ook wel erg knetter op het filmpje haha, wat een clown. Het komt bij mij meer over als geen tijd/zin/teveel energie om de pas af te maken en veel te druk zijn met zich verder uitsloven.

Art_Ificious

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 18:10

Haha nou is hij wel een clown ja.
Hij kan de paddock opgaan in alle rust en zodra je je rug draait buiten de paddock begint hij te rennen en bokken. Dan komt er een rustmomentje van ongeveer 2-3minuten en begint hij zo uit het niets weer te bokken (zoals in het filmpje) net of hij ergens van geschrokken was. Daarna is hij wel uitgeraasd en komt het bokken niet meer aan bod, tenzij er nog een ander paard zot doet op de paddock. Maar de meeste van hier op stal zijn erg rustig. Lopen eens even rond en that's it. Die van mijn zus bokt ook wel eens als ze pas buiten staat.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:28

hwn schreef:
Ik denk dat je wat spoken ziet, als je gekke bokkesprongen maakt, ga je wat scheef door de bocht hangen, en is het normaal dat je al eens een voet bij moet zetten om je evenwicht te houden, zeker in die modder, probeer het zelf maar eens uit. :)

Ik heb eerlijk gezegd in alle filmpjes nog niets verontrustends gezien dat ik als medisch zou beschouwen. Ik vind zijn bewegingen niet fout, snap zelfs niet wat ik er voor fout zou moeten aan zien: hij loopt regelmatig, in alle 3 de gangen, en het is dan nog een paard dat op boxrust staat, wat ik eigenlijk zelden of nooit positief vind (iets waarover ik vroeger met DA'en wel es in de clinch ging) omdat ze juist extra gek doen als ze buitenkomen met alle risico's van dien, ten tweede andere spieren verliezen, en ten derde een vals gevoel van genezing hebben.

TS, wat zegt je osteo erover?

Als het mijn paard was had ik hem ook niet door de medische molen gehaald. Maar het is natuurlijk altijd goed dus alle lof dat ts het doet!

Wat ik zou denken is dat het een pony is die van zichzelf hoog met zijn hoofd loopt (en dat zie je dan in het hele lichaam en lopen) en gewoon niet de beste paardengangen heeft maar wel regelmatig is.

Ik heb zelf een e pony gehad die nog erger was dan limo, kop altijd helemaal in de lucht als je hem niet anders vroeg. Die was helemaal goed (ook op foto's) en liep met gemak op Z paarden niveau. Als hij niet werkte viel hij meteen in omdat ie in vrijheid niet op de juiste manier liep.
Ik ken er nog wel meer die van zichzelf geen goede houding hebben, dus dar zou het wel gewoon kunnen zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 18:44

Máár geryon hield desbetreffende pony ook de rug strak zoals limo doet/deed? En bij limo was het puur gespannen houding waarbij hij dan ook snel ontplofde bij een eng geluid/aanraking.

Op de wei loopt hij in hoge houding bij stoer doen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:27

Ja dat deed ie. Gaat vaak 1 op 1 bij zo'n hoge halshouding.

Als ze heet zijn dan is het al helemaal normaal dat ze hun hoofd hoog houden en de rug wegdrukken enzo.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 20:27

Ok ik zie hier namelijk ook wel vaker paarden met hoge halshouding door de wei lopen máár met een soepele verende rug.

Nu is wel zo dat Limo rugspieren mistte en de rug"spieren" daarom erg goed zichtbaar werden als hij zich opspande. Dat beeld maakte mij wat bezorgd en daarom wou ik hem laten onderzoeken.

Tevens heb ik de indruk dat zijn rug er ook al een stuk mooier uitziet.

Vergelijking:
Oktober
Afbeelding

Meest recente
Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:34

De foto's zijn vanuit verschillende hoeken genomen dus niet helemaal vergelijkbaar... Ik blijf erbij dat Limo veel baat zal hebben aan regelmatige en correcte training en eigenlijk i.c.m. zo veel mogelijk buiten staan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:41

Lastig te zien maar lijkt inderdaad beter.

Een van mijn vorige paarden was ook zo. Kocht ik onbeleerd, had ook een slechte eigen houding waardoor amper rugspier en een hele strakke rug. Nadat ik de chiropractor langs had laten komen ben ik begonnen met goed longeren (na een tijdje met bijzet ook) en toen werd zijn eigen houding goed. :) sommige paarden moeten het echt leren, en die hebben soms ook echt een los bijzetje nodig omdat ze echt niet uit zichzelf zakken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 20:51

Limo zakt wel uiteindelijk :)
Gisteren liep hij zelfs 1/4e rondje met neus over de grond.
Vandaar dat ik jullie het filmpje nog ga tonen. Moet het eerst via laptop op mijn gsm zetten en wag lichter maken omdat de bakwand donker is en limo dan minder goed te zien is.

Gisteren is hij even op de paddock geweest.
Vandaag heeft mijn zus me een berichtje gestuurd dat zij hem ook buiten gezet had.
Morgen gaat ze hem ook weer buiten zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:25

Is het niet fijn om een (volwassen) verzorger te hebben die wel elke paar dagen volle aandacht aan hem kan geven?
Zo leert hij weer van andere en jij misschien ook. Dan heb je wat meer rust en Limo wat meer regelmaat.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 23:31

bobje26 schreef:
Is het niet fijn om een (volwassen) verzorger te hebben die wel elke paar dagen volle aandacht aan hem kan geven?
Zo leert hij weer van andere en jij misschien ook. Dan heb je wat meer rust en Limo wat meer regelmaat.

Ik ben helaas zelf nogal wantrouwig naar vreemde personen toe. Laat staan als ik hen mijn dieren moet toevertrouwen.
Het is echter wél het proberen waard.
(Was er maar iemand van bokt die vlakbij woonde en zich geroepen voelt).

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 00:03

Ik denk dat Limo wel echt een ervaren persoon nodig heeft om hem te begeleiden in dit proces. Is het toch niet het overwegen waard om hem bij je instructrice in training te zetten?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 00:07

Wijslander schreef:
Ik denk dat Limo wel echt een ervaren persoon nodig heeft om hem te begeleiden in dit proces. Is het toch niet het overwegen waard om hem bij je instructrice in training te zetten?

Dat is dan nog maar tijdelijk he. Ik snap het punt van bobje26 namelijk wel.

Ik kan limo in training zetten, maar als het niet met regelmaat herhaald blijft worden gaat het ook niet veel zin hebben uiteindelijk.
Ik Ken een paard dat training gehad heeft, maanden niet meer gereden werd en ineens weer moeilijk werd bij rijden en door gebrek aan aandacht ook teruggetrokken werd, dit paard is inmiddels verkocht door tijdgebrek van de eigenaar en persoonlijke redenen die ik niet online zet.

Zolang ik nog geen rijbewijs heb is dagelijks naar stal gaan niet gemakkelijk. En daarnaast zou een vaste verzorger bijtrainer wel handig kunnen zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 00:25

Ik vind hem vrolijk op het filmpje, zeker niet knettergek of iets. Mijn oudje trekt maffere sprintjes en die vind ik lui!!!

In merkte meteen op welk stukje je zou vertragen, maar het is echt maar 1 momentje. Mss net op een steentje of hard stukje gestapt en daardoor paar pasjes voorzichtig? Fast body slow mind ;)

Hij ziet er wel erg happy uit vind ik!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 00:28

Dank je. Ik denk dat hij best wel happy is ook :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 09:15

Wijslander schreef:

In training zetten kost ook een godsvermogen, en ook dan hebben ze vaak niet die uur lekker tuttelen en poetsen die (denk ik) voor Limo zo goed kunnen gaan werken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:42

Art_Ificious schreef:
Zolang ik nog geen rijbewijs heb is dagelijks naar stal gaan niet gemakkelijk. En daarnaast zou een vaste verzorger bijtrainer wel handig kunnen zijn.

...verkijk je niet op dat roze schijfje.

Acoord, ik heb er 1 en gebruik m zo'n 2 of drie keer per jaar om naar stal te gaan. :o

Die 10 kilometer door het open landschap linea recta doe ik per e- bike, in tijd een half uur en vrijwel gratis.
Per koekblik op 4 wielen: als je het fing in bezit hebt kost het een vermogen en tijd besparen doet het niet: 14 kilometer en 25 minuten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 12:48

Bij mij bespaart het juist wel tijd om met de auto te gaan. En 's avonds is het dan ook fijner ipv door het dobker met de fiets te gaan langs een drukke baan op.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:49

Janneke dat is erg persoonsgebonden. Ik ga doordeweeks met de elektrische fiets (een gewone, niet zo'n super snelle) en in het weekend met de auto. En met de auto vind ik toch echt fijner, ja het kost meer dan de fiets maar verder scheelt het mij echt wel tijd en energie.
Voor mij is het met beide vervoersmiddelen dezelfde weg, 11 km. Met de fiets doe ik er 40 minuten over en met de auto 15-20 minuten. Ik krijg gewoon veel meer gedaan op een dag met de auto, niet alleen omdat ik er 40 minuten tijd mee win, maar ook omdat ik niet 40 minuten lang tegen de wind in heb hoeven ploeteren (open veld, altijd of op de heen- of op de terugweg wind tegen) en dus met wat meer vaart/energie mijn taken van de dag kan doen.

Dus ik snap best dat een auto dingen makkelijker kan maken.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:00

Je kan het altijd proberen om via bokt iemand te vinden die Limo wil verzorgen :)

Hier ook altijd met de auto hoor, ook al is het maar 8km.. :') Met de auto doe ik er 10 minuutjes over en met de fiets zeker 20 minuten en altijd wind tegen ergens in het open veld. Sowieso fiets ik niet graag in het donker, veel te gevaarlijk hier vind ik.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 14:43

Voor mij is het 7km waarvan 5km (thuis tot het dorp) langs een weg met maar aan 1 kant straatverlichting en op de heenweg dus steeds aan de donkere kant fietsen, en dan de laatste kilometer is langs een drukke baan waar ik eerst aan rood licht moet oversteken maar soms rijden er alsnog gekken door het rood tegen 90/u vooral 's avonds gebeurt dit vaak (is nogthans een 70 baan).

Daarnaast is de auto voor werk-manege afstabd ook praktischer. Nu verlies ik anderhalf uur omdat ik met de bus van werk naar bushalte op 2km van thuis moet en dan te voet of te fiets naar huis moet gaan. (Meestal staat mijn oude fiets daar) en dan de snellere fiets thuis nemen om naar de manege te gaan, want als ik de oude fiets neem doe ik er 10minuten langer over van thuis uit dan met de snellere fiets.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 15:29

7 km is zo'n 15 a 20 minuten per e-bike.
Wel heb ik in fietsprovincie Drenthe fietspaden ter beschikking.
...en er zijn mensen die per e-bike naar het werk gaan. Sommige bedrijven bieden hun medewerkers zelfs een speedpedelic aan (daar heb je waarschijnlijk binnenkort een brommerrijbewijs voor nodig).

(Beetje off topic, maar anderhalf uur verliezen is toch wel bar...!)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 15:36

Ik doe 20min over 7km zonder e-bike maar met mountainbike :).

Anderhalf uur verlies ik omdat ik afhankelijk ben van de bus momenteel. En dan heb ik al aan station een fiets staan voor de weg van station naar het werk sneller af te leggen, en na het werk sneller op station te zijn ivm de bus al enkele keren nipt (lees: begon van de stelplaats af te rijden) gehaald te hebben.
Maar van thuis naar werk te fiets heb ik 1x gedaan de dag dat Limo naar de kliniek moest. En ik hou het ook bij die ene keer, mijn benen waren echt doodop en ik voelde me ook erg moe.

Maar bon als alles goed gaag heb ik de 19e deze maand mijn rijbewijs. Vandaag weer eerste les gehad en instructeur was erg tevreden over mijn rijstijl en rijniveau na 6 maanden niet meer gereden te hebben.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:00

Ik moet er toch niet aan denken, op de fiets naar stal... 35 km enkele reis, mij niet gezien.
Slim om verder te gaan met je rijbewijs, TS. Zo kun je na je werk ook nog even gauw langs stal, al is het maar even voor een aai en even losgooien, bijvoorbeeld.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 20:18

Even ontopic weer :)
Kreeg weer berichtje van mijn zus dat limo 3 uurtjes buiten geweest is vandaag.
Beetje minder lang dan gisteren maar toch beter dan niks :)