PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 17:45

Dan zal ze je waarschijnlijk verbannen hebben. Ik heb mijzelf afgemeld daar, want ik vond dat er mensen onnodig op de kosten gejaagd werden en te vaak onwaarheden werden vertelt. O.a. over het Soja is de duivel, terwijl sojameel juist voor mensen die de hoge kosten van extra eiwit, waaronder de 3 aminozuren, slecht kunnen opbrengen, een prima tussenvorm kan zijn.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 17:51

Mizora schreef:
Dan zal ze je waarschijnlijk verbannen hebben. Ik heb mijzelf afgemeld daar, want ik vond dat er mensen onnodig op de kosten gejaagd werden en te vaak onwaarheden werden vertelt. O.a. over het Soja is de duivel, terwijl sojameel juist voor mensen die de hoge kosten van extra eiwit, waaronder de 3 aminozuren, slecht kunnen opbrengen, een prima tussenvorm kan zijn.

Nou ja dat is gek.
Ik wist niet eens dat het mogelijk was en ik vraag me dan ook af waarom dat zou zijn geweest.
Ik post er amper wat. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 13:10

Ze krijgt beide suplementen van horseflex.

Ze krijgt de normale aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Dus hoe groot is de kans dat je daarmee bij een pssm1 paard een overdosis krijgt?

Het is een trekpaard en doet heel licht recreatieve arbeid.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 16:17

Je hoeft gelijk in een over dosis te denken :D
Het zijn gewoon ook supplementen die het paard wat kunnen oppeppen.
Paarden kunnen namelijk ook juist heel rustig zijn van een tekort en dan drukker worden als ze goed gevoerd zijn.

Overigens werd mijn pssm1 paard slechter van magnesium. Dat merkte ik al voordat ik wist dat ze pssm had.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:00

Ik ben er uitegooid omdat een vriendin van mij iets op haar prive account had gezet waar de beheerster van de pagina anders over dacht. Het ging over mijn pony dus ben ik er ook uit gezet. Ik heb helemaal niets van die discussie mee gekregen omdat ik aan het werk was. Beetje vreemd om het op die manier te doen. Ze hebben mij ook niet laten weten waarom ze dit zo gedaan heeft.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:03

Gloa schreef:

Ze krijgt de normale aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Dus hoe groot is de kans dat je daarmee bij een pssm1 paard een overdosis krijgt?

Het kan ook van de pssm zijn. Staat het paard op het gras?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 20:04

Nee ze staat sinds het najaar van 2018 niet meer op gras. Dat bevalt heel erg goed :D . Waar ze zich afgelopen jaren tot bloedens toe kaal schuurde is de jeuk nu voor 95% weg en heeft ze weer een mooie bos manen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 20:06

Met de aanbevolen dosering (heb het niet opgezocht) is de kans vrij onwaarschijnlijk dat je overdoseert. De standaard hoeveelheden die de meeste mensen aan hun pssmers geven zijn over het algemeen een aantal keren de aanbevolen hoeveelheid.

Als je paard op gras staat kan dat de PSSM triggeren. Staat je paard niet op gras dan is 5000 IU natuurlijke vitamine E helemaal niet raar, zeker als het paard symptomatisch is. In hooi zit nl maar heel weinig vitE, helemaal als je nog hooi van vorig jaar voert.

Het zal een beetje proberen zijn wat werkt en welke symptomen waar bij horen. Helaas zijn er geen sluitende richtlijnen voor; elk paard en elke situatie is anders.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 21:45

No_No schreef:
Ik ben er uitegooid omdat een vriendin van mij iets op haar prive account had gezet waar de beheerster van de pagina anders over dacht. Het ging over mijn pony dus ben ik er ook uit gezet. Ik heb helemaal niets van die discussie mee gekregen omdat ik aan het werk was. Beetje vreemd om het op die manier te doen. Ze hebben mij ook niet laten weten waarom ze dit zo gedaan heeft.

Bizar en te gek voor woorden }:0

Ik vind het ook raar dat ik er helemaal geen pb over heb gekregen, maar van het ene op het andere moment af ben en dat het helemaal niet meer te vinden is voor mij. Ik heb op mijn privé account niets geks staan bij mijn weten. Er stond zoveel informatie op de bestanden die het nalezen waard zijn. En die ik niet allemaal heb gelezen en heb opgeslagen. Mijn quarter is pssm 1 negatief, maar ik vond de pssm2 wel het nalezen waard, mocht ik symptomen zien die ik gelukkig niet zie.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:29

Gloa schreef:
Nee ze staat sinds het najaar van 2018 niet meer op gras. Dat bevalt heel erg goed :D . Waar ze zich afgelopen jaren tot bloedens toe kaal schuurde is de jeuk nu voor 95% weg en heeft ze weer een mooie bos manen.

Is het een merrie en geef je 3 amino?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 15:50

Ja het is een merrie.

Wat is 3 amino :+

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 18:59

Gloa schreef:

Krijgt ze de Magnesiumchelaat of de Magnesiumcitraat? Sommige paarden nemen de ene vorm beter op, andere paarden de andere. OP zich ziet dat van Horseflex er wel goed uit zonder "rare" hulpstoffen, ik zie wel dat je er behoorlijk wat van moet voeren ten opzichte van de supplementen van PharmaHorse ( https://www.pharmahorse.nl ), die ik geef als ze het nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:04

Magnesiumcitraat geloof ik.

Ik vind de hoeveelheden eigenlijk heel erg meevallen als ik dat vergelijk met wat ze in het begin kreeg van de paardendrogist.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:11

Bij die van de Paardendrogist zullen waarschijnlijk wel een aantal ( Minder goede/slecht) hulpstoffen hebben gezeten waardoor je daar meer van moest voeren.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 12:49

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 13:08

Gloa schreef:
Magnesiumcitraat geloof ik.

Ik vind de hoeveelheden eigenlijk heel erg meevallen als ik dat vergelijk met wat ze in het begin kreeg van de paardendrogist.

Moest voeren volgens de verpakking of moest voeren voor hetzelfde resultaat bij het paard? Want er zijn allerlei verschillende gedachtes over hoeveel een paard moet krijgen en daardoor kan van hetzelfde middel toch 2 verschillende doseringen voorgeschreven worden.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 13:32

belle_boef schreef:
https://www.vhlgenetics.com/en-gb/

Zijn er ervaringen met bovenstaand lab? Hoe snel heb je de uitslag na opsturen?

ja ik, 6 weken wachten. al ik dat had geweten had ik een ander gezocht.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 14:35

Van Haeringen is idd vreselijk langzaam. En duur.

CAG (in Duitsland) kan tegenwoordig ook pssm1 testen. Mocht je daarna ook het pssm2 panel willen laten doen dan hoef je niet weer haren in te sturen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 14:42

Gloa schreef:
Wat is 3 amino :+

Lysine, Methionine en Threonine, essentiële aminozuren die het lichaam niet zelf aan kan maken.

Merries lijken heftig (hormonaal) te reageren op methionine, dus kopen veel merrie eigenaren nu een 3 amino mengsel met een lager methionine gehalte

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 14:50

De gedachte was 10g lysine, 2-3g methionine en 5g Threonine toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 15:19

Maar waarom zou je dat extra geven?

Ik heb niet de indruk dat mijn merrie een hormonaal probleem heeft. Het is een erg lief paard die extra knuffelig wordt als ze hengstig is :+

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 15:34

Mizora schreef:
De gedachte was 10g lysine, 2-3g methionine en 5g Threonine toch?

Merries hebben een lagere dosering van methionine. Daar voor wordt 10-2-2 aangeraden. Voor ruinen weet ik de dosering niet zeker maar ik dacht 10-4-2.

3 amino geef je voor de spieren. Als je dus 3amino zou geven dan kan het dus zijn dat je paard op de methionine reageert.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 13:17

Is er iemand hier die mij kan helpen met het invullen van de aanvraag van Animal genetics?

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:16

Waar loop je tegenaan bij het invullen Belle_boef?

Ik vind het ook niet heel duidelijk op Animal genetics. Is dit de goede test voor p2 p3 p4 en px? Er staat als ik het daadwerkelijk bestel namelijk alleen PSSM2 en ik wil voor dat geld wel de goede test :Y)
https://www.centerforanimalgenetics.com/product/pssm2-test/
En het opsturen van de haren, mag dat ook gewoon in een normaal zakje? Of moet dat echt via een speciaal door hun opgestuurd zakje? Want die zie ik niet in de shop staan.

Nadat mijn moeder en ik onderweg van bos naar huis vandaag Mac van dit topic tegenkwamen en we even gezellig hebben gekletst, heb ik besloten mijn 13 jarige Amerikaanse Appaloosa nu toch verder te gaan testen. Dit wilde ik vorig jaar al doen, maar al dat gedoe hier in het topic over die test en de betrouwbaarheid hebben me er toch van weerhouden toen. Nu heb ik toch besloten het wel gewoon te gaan testen.

Vanwege zijn PSSM1-vader heb ik dit jaren geleden al laten testen en die was negatief. De 'klachten' die ik hier zie zijn vooral het nooit zin lijken te hebben, stijfheid, geen verbondenheid tussen voor- en achterhand, oefeningen zoals wijken die na jaren ploeteren nog steeds niet lukken, heel moeilijk met bekappen, een paar kuiltjes in zijn borst, heel veel struikelen, op eieren lopen soms (afkomstig uit voeten of niet? hoefschoenen deden niet veel) en gewoon in het algemeen geeft hij een hele luie indruk. Daarentegen is hij ook wel weer vrolijk, braaf, toch wel meewerkend als we eenmaal bezig zijn, zet zijn beste beentje voor, is niet achteruit gegaan de afgelopen 8 jaar en ik had hem uiteindelijk ook best leuk lopen, we hebben zelfs nog wel eens, niet onverdienstelijk, een wedstrijdje gereden. Verder is hij in het bos heel prima, ik kan met gemak 20+ km rijden zonder dat hij de dag er na bijvoorbeeld slecht is.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 18:32

BritS boven in staat een kopje en de Paypal betaling is mij niet duidelijk. Maar ik ben ook gewoon niet bekend met paypal. Heb al wel iemand met account