[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 08:45

Ik had voor het eerst een fles lijnzaadolie gehaald en zelfs MiniMe, is voor het eerst in ik denk wel 5 jaar (dus voor, tijdens en na prascend) goed aan het ruien.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 08:54

Die van mij eet nog altijd alles wat los en vast zit en staat nu bijna 3 jaar op prascend.
Alleen haar slobber wilde ze gister niet, of dat nou door de electrolyt kwam (wat ze gewoon vaker krijgt) of de andere fiber force dan anders, of gewoon wat stress (rally gereden).
Verharen doet ze ook wel goed, alleen omdat ze te veel zweette heb ik het proces versneld met scheren. Het dekje op haar rug verhaard nu nog wel als een malle haha.

Hoe merken jullie trouwens wanneer het genoeg is?

Mijn dame is nu bijna 17, cushing,HB en IR.
Ze gaat sinds een half jaartje weer mee op buitenritten.
Wat ze volgens mij prachtig vind, oortjes er op en gas er flink op. Alleen kan ze zichzelf zo druk maken. Gister hebben we een rally gereden van 20 KM. Het was warm dat absoluut maar ze is geschoren, na een half uurtje was ze al zeik en zeik nat van het zweet. Tijdens de pauze was ze wel weer in 5 min droog. Maar daarna zweette ze weer als een idioot. Het dekje kon ik gewoon echt uitwringen..

Terwijl ze conditioneel volgens mij nog gemakkelijk 10 KM extra kon.
Vind dat toch nog wel erg lastig inschatten hoor, van wat ze nu daadwerkelijk nog kunnen/mogen.

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 08:59

cynthiar schreef:
kim_bjorn schreef:
Hallo allemaal :) , helaas heeft mijn mannetje ook PPID sinds vorig jaar september. Ik heb regelmatig hier mee gelezen en hier al veel aan gehad. Op dit moment doet hij het heel goed op 1/4 prascend en 5 gr monnikspeper, hier ben ik erg blij mee.

Alleen het volgende; hij vindt de monnikspeper zo smerig en krijg het er nog heel slecht in. Ik snap het wel wat ik proef bijna alles wat hij eet ;) en het is echt :r zo bitter bleh! Dus ik snap hem helemaal. Ik maak nu een slobbertje van 60 gr lijnzaadmeel en beetje natures best, dat gaat nog het beste maar niet van harte en regelmatig laat hij het staan.

Ik weet dat meerdere paarden het hier krijgen, maar is Bjorn nou de enige die het zo walgelijk vindt en hoe geven jullie het? :D

[ [url=m/EueAid.jpg]Afbeelding[/url] ]

Toen ik het gaf en mijn paard op de wei stond en dan verder niks kreeg, gaf ik de monnikspeper in een beetje suikervrije appelmoes. Hij at het dan zo op.

Helaas wil hij dat ook niet, heb het geprobeerd ook. Op dit moment gaat dat slobbertje wat ik maak nog het redelijkst.

Ik zat te denken of het geen idee is voor mij om Puur Utero te gaan geven. Dit is tinctuur met echinacea en monnikspeper. Echinacea is ook goed voor de weerstand. Omdat het vloeibaar is en geconcentreerd kan ik het makkelijk opzuigen in een spuitje en zo in zijn mond spuiten.

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:07

Tyrcanol schreef:
Die van mij eet nog altijd alles wat los en vast zit en staat nu bijna 3 jaar op prascend.
Alleen haar slobber wilde ze gister niet, of dat nou door de electrolyt kwam (wat ze gewoon vaker krijgt) of de andere fiber force dan anders, of gewoon wat stress (rally gereden).
Verharen doet ze ook wel goed, alleen omdat ze te veel zweette heb ik het proces versneld met scheren. Het dekje op haar rug verhaard nu nog wel als een malle haha.

Hoe merken jullie trouwens wanneer het genoeg is?

Mijn dame is nu bijna 17, cushing,HB en IR.
Ze gaat sinds een half jaartje weer mee op buitenritten.
Wat ze volgens mij prachtig vind, oortjes er op en gas er flink op. Alleen kan ze zichzelf zo druk maken. Gister hebben we een rally gereden van 20 KM. Het was warm dat absoluut maar ze is geschoren, na een half uurtje was ze al zeik en zeik nat van het zweet. Tijdens de pauze was ze wel weer in 5 min droog. Maar daarna zweette ze weer als een idioot. Het dekje kon ik gewoon echt uitwringen..

Terwijl ze conditioneel volgens mij nog gemakkelijk 10 KM extra kon.
Vind dat toch nog wel erg lastig inschatten hoor, van wat ze nu daadwerkelijk nog kunnen/mogen.

Dat is idd best lastig allemaal. Ik heb voor mijzelf besloten dat ik Bjorn nog flink laat bewegen, maar zonder hem helemaal uit te wringen zegmaar. Omdat het toch best een aanslag is op het lijf, ook al voor een gezond paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:08

Mijn merrie zonder PPID zweet ook altijd heel snel en veel. Ik geef haar er niet minder beweging om hoor.. Ik spoel dr wel vrijwel het gehele jaar af overigens.. (Of even afsponzen als het echt te koud is om te spoelen). Volgens mij is zweten (ook zonder inspanning) ook een kenmerk van PPID?

Ik heb een gekke vraag, Sedje heeft nu een klein plukje met 4/5 staartharen een stuk boven zijn staartwortel zitten. Dus wildgroei van staartharen, echt extra lange stugge haren exact het zelfde als uit zn staartwortel komen. Hij heeft dit nooit eerder gehad, kan dit ook door de PPID komen? :+
Ik kan er eventueel wel een foto van maken vanavond..

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:11

Het lastige is, is dat ze zichzelf druk en gek maakt omdat ze niet voluit mag. En ze zweet ook echt snel door de cushing..
Ze heeft zo'n enorm temperament dat ik gewoon niet goed weet wat ik er mee moet :\

Ze krijgt dus na het werken als ze veel gezweet heeft wel elektrolyt.

Huh Shanna, dat klinkt heel erg raar :+
En ik heb het denk ik nog nooit gezien.

Maestroox3

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:54

Als stille meelezer meld ik mij ook!
Mijn shetlander merrie die ik heb opgevangen van verwaarlozing heeft ook al een tijdje cushing.
Erge fase..
Ik lees dus mee met jullie ervaringen.
Ze stond chronisch bevangen maar door een goede hoefsmid, groeien haar hoefjes 'normaal'.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:04

Gek is dat.Elk paard reageert weer anders op de pracent.Mijn dame van 33 heeft 1 pil per dag.Veel dus.Maar ziet er weer prachtig uit(voor 33 dan)eet als een dokwerker en heeft verder geen lichamelijke klachten.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:25

Ik geef ook 1 pil per dag aan mijn paard en hij doet het er super op.
Waarde is goed en hij is fit, verhaart goed en zit lekker in zijn vel.
Heb al eens gedacht om minder te geven maar als hij het goed doet op 1 pil dan durf ik eigenlijk niet te minderen. Heb dat toen ook een nagevraagd in het vorige topic maar dat werd ook eigenlijk afgeraden toen, omdat hij het goed doet op 1. Mijne staat ook nog het hele jaar op gras.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:27

Wat fijn dat die van jou ook gewoon op gras kan staan!

Dat hoef ik hier helaas echt niet te proberen.

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:32

Ik ben gaan minderen omdat het niet lekker ging, hij was een hele vrolijke ondeugende jongen altijd, maar dat was hij niet meer. Ik heb het 6mnd geprobeerd zo. Verder zag hij dingen die er niet zijn, klinkt misschien raar. Dus niet de normale 'angsten' die paarden hebben, maar echt raar. Dit heeft hij nog een klein beetje buiten metname. Verder gaat het zo wel goed, hij is vrolijk weer en actief.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:42

Ja daar ben ik ook echt blij om, hij staat in een kudde en anders moet hij afgezonderd gaan staan en dat vind hij dus echt niet leuk, ook zou hij dan niet zo lang buiten kunnen staan.
Vorig jaar daarom getest midden in augustus en toen waren de waardes nog steeds goed.
Ga wel ff afkloppen want ik hoop dat hij nog lang zo door kan blijven gaan. :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:34

Hoeveel prascend is normaal voor een pony van 200 kg?
Ik zit me vast voor te bereiden op vrijdag :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:00

Die van mij is minder dan 200 kilo (125/ 150 geschat), had een erg lage start-waarde (ik geloof 18 waar 12 de grens is) en krijgt 1/4e tot 1/2e per dag. Hiermee is zn waarde weer normaal en onder controle, alleen als ik bang ben voor hoefbevangenheid zet ik hem een periode op 1/2e.

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:40

Bjorn is 470 kilo en hij krijgt ook een kwart. Soms is het lastig te zeggen en gaat het anders dan je in eerste instantie denkt.Ieder paard reageert anders erop.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:38

Even een vraagje, hoe bouwen jullie dan op of af? Ik wil mijn pony weer op 1/4 ipv 1/2, kan ik dat zo van de ene op de andere dag veranderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:47

Ik heb dat wel gedaan ja, om te beginnen met opbouwen ben ik met 1/8e naar 1/4e gegaan, toen het slechter ging naar 1/2e, en nu het weer beter gaat al weer een tijdje terug op 1/4e.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:20

Zoals sommigen van jullie nog wel weten , twijfelde ik alsmaar of het toch geen ppid was, maar alleen de ir. Ik heb haar dus 1,5 maand zonder pergolide gezet ( waar ze goed van opleefde) en getest.

3/4 jaar geleden was de uitslag 48 pgml op 31 oktober
En vandaag dus 240 pgml.

Er is dus geen twijfel meer mogelijk en zal weer met de pergolide moeten beginnen.
Pony moet nog 11 worden...
Maar ik ga denk ik zo lang als mogelijk op zon laag mogelijke dosis blijven, 1/8 tot hooguit 1/4 en bij SR naar een halve, want er zat geen leven meer in bij een halve tablet voorheen. Ik weet even niet waar ik nu goed aan ga doen hoor ;(

Zijn er hier meer met zon jonkie? Want ik vraag mij af, of dat het binnen 2 mnd weer mega vet te worden terwijl ze nog niet op het gras komen een link hebben met het zonder pergolide staan?

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:09

Ik ben van een halve naar 1/3 gegaan en daarna naar 1/4de. Mocht ik weer op moeten bouwen zal ik het weer zo doen.

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:16

ohjajoh6 schreef:
Zoals sommigen van jullie nog wel weten , twijfelde ik alsmaar of het toch geen ppid was, maar alleen de ir. Ik heb haar dus 1,5 maand zonder pergolide gezet ( waar ze goed van opleefde) en getest.

En vandaag dus 240 pgml.

Er is dus geen twijfel meer mogelijk en zal weer met de pergolide moeten beginnen.
Maar ik ga denk ik zo lang als mogelijk op zon laag mogelijke dosis blijven, 1/8 tot hooguit 1/4 en bij SR naar een halve, want er zat geen leven meer in bij een halve tablet voorheen. Ik weet even niet waar ik nu goed aan ga doen hoor ;(

Zijn er hier meer met zon jonkie? Want ik vraag mij af, of dat het binnen 2 mnd weer mega vet te worden terwijl ze nog niet op het gras komen een link hebben met het zonder pergolide staan?

Wat is SR?

Ja lastig allemaal. Ik zou laag beginnen en kijken hoe het gaat op 1/4. Of ze dik kunnen worden zonder pergolide weet ik niet, de meesten vallen af. Wij hebben een 13 jarige op stal die ook enorm dun werd zonder.

Maar als je pony door de ppid ook ir is, dan zou het wellicht wel kunnen. Dan blijft hij stabiel met en volledig uit balans zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:20

Season Rise, lees de OP maar erop na. Dat is de periode dat bij ieder paard, gezond en ziek de acth stijgt.

Dat laatste, daar zou je wel eens een heel goed punt mee kunnen hebben Kim, dank je wel.

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:28

Oh dat ja dat klopt idd. Bjorns sr was 99, valt nog mee wanneer ik anderen hoor over 240 etc.

Ik laat hem eind september weer testen, ben benieuwd wat het dan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:29

Nee dat denk ik niet Kim, de acth waarde was 99 vermoed ik. Lees het openingsbericht hier eens door, daar staat het allemaal uitgelegd.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:31

ohjajoh6 schreef:

En vandaag dus 240 pgml.

Na al die twijfel weet je nu wel zeker dat ze PPID heeft en dat je de medicatie niet voor niets hebt gegeven. Haar waarde is wel snel gestegen, of is dat normaal dat die zo snel steigt zonder medicatie? Volgens mij kunnen paarden met PPID zonder medicatie zowel dikker als dunner worden.

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:25

ohjajoh6 schreef:
Nee dat denk ik niet Kim, de acth waarde was 99 vermoed ik. Lees het openingsbericht hier eens door, daar staat het allemaal uitgelegd.

Wat ik bedoelde was dat bjorns acth tot op heden het hoogst was eind september, seasonal rise periode dus,en 99,9 was zijn acth toen. Hoger dan dat is het gelukkig nooit geweest. Afgelopen januari was het 26 en nu ben ik benieuwd wat het eind september weer zal zijn. Om te vergelijken met vorig jaar.