Na alle ellende , eindelijk op weg uit de ellende!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 09:18

sanie22 schreef:
Allereerst, wat een verhaal! Ik heb bewondering voor jullie doorzettingsvermogen. Hopelijk kunnen jullie vanaf nu alleen maar mooie dingen samen meemaken!

Wat betreft die bult op d'r been, mijn paard had na een trap ook zo'n bult. Lijkt op dezelfde plek te zitten. DA dacht eerst aan een schiefel, maar later toch meer aan een griffelbeenbreuk en/of een peesblessure. Voor foto's en scan naar Utrecht geweest maar daar bleek dat het erg mee viel en dat het alleen een flinke irritatie was in het been die met rust moest verbeteren.

Eigenlijk mocht ze niet op het land, maar na overleg hebben we besloten om haar toch buiten te zetten. Misschien heeft het herstel daardoor langer geduurd, ze heeft al met al een maand of 4 a 5 niets gedaan.
Bij mijn paard was de bult soms groter, dan weer kleiner. Kon ´m niet indrukken. Soms had ze ook ineens verder een heel dik been, dat dan de dag erna weer helemaal dun kon zijn. Ze heeft er helemaal niet kreupel op gelopen, maar nou is ze ook wel keihard voor zichzelf.

Verstandig om de DA ernaar te laten kijken.

Bedankt voor je verhaal!
Ja het ja enorm moeilijk, waar doe je goed aan. En dat is bij mij ook, moet ik haar zoals afgelopen 2 1/2 jaar weer uit die kudde halen en afzonderen? Liever niet. Kijk als het niet anders kan dan doe ik dat maar eind september zullen de paarden wel zachtjes aan weer naar stal komen.

Mijn paard loopt niet kreupel maar knikt afentoe, al weet ik niet of dat daardoor komt. En mirre is helaas ook een harde.. Maar morgen komt hopelijk de DA ik moet werken dus hoop dat ze savonds kan komen. Maar dat doet ze wel.

De dierenarts zegt dat het met paar dagen wel stuk minder gevoelig moet zijn, de bult zelf.

Ik houd jullie op de hoogte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 09:21

Heeey Salina,

Wat vervelend dat Mirre een bult op haar been heeft. Eerlijk gezegd kan ik zo vanaf de foto absoluut niet zeggen wat het is en waar het op lijkt. Kan van alles zijn. Misschien gewoon aangetikt of iets ernstigs. Denk dat alleen je da daar iets zinnigs over kan zeggen als ze Mirre en de bult heeft bekeken. Maak je in ieder geval niet meteen te veel zorgen, heeft vooraf namelijk geen enkele zin.....

Persoonlijk zou ik haar wel gewoon lekker buiten laten lopen. Koelen zijn de meningen over verdeeld. Bij het koelen sluiten de bloedvaten en verminderd de bloedsomloop in het betreffende gebied. In veel gevallen wil je dat juist niet omdat een goede bloedsomloop (daarom ook mijn idee om haar wel lekker in het land te laten lopen), juist zorgt voor de afvoer van afvalstoffen.

Vroeger was koelen altijd het eerste wat ik deed bij een warm en/of dik been. Nu doe ik dat niet zo snel meer. Beenbeschermers gebruik ik ook nooit en koelen na het rijden doe ik al helemaal niet. Ik zie eigenlijk niet wat dat toevoegt? Ik stap wel ALTIJD goed in en uit.

Verder zijn volgens mijn eigen da de inzichten bij bijv het herstel van een peesblessure ook wat verandert. Voorheen werd vaak boxrust voor geschreven en lange tijd totale rust, maar dat lijkt ook wat te veranderen. Pezen herstellen langzaam, dat is algemeen bekend, maar helemaal niet bewegen voor een dier dat, dat van nature wel doet is volgens de nieuwste inzichten ook niet goed.

Ben zelf herstellende van een operatie ten gevolge van een peesblessure, maar het advies van zowel chirurg als fysiotherapeut is: WEL bewegen, NIET belasten. 3 dagen na mijn operatie moest ik al naar de fysiotherapeut. Vooralsnog verwacht men evengoed minimaal een half jaar hersteltijd voor mijn pees, maar ik moet wel bewegen. Nu weet ik dat mensen geen paarden zijn, maar ook bij mensen is het zo dat peesweefsel slecht doorbloed is en daardoor duurt herstel vaak lang.

Ik wens je veel sterkte met Mirre en hoop dat het allemaal meevalt!

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 09:38

[***] schreef:
Heeey Salina,

Wat vervelend dat Mirre een bult op haar been heeft. Eerlijk gezegd kan ik zo vanaf de foto absoluut niet zeggen wat het is en waar het op lijkt. Kan van alles zijn. Misschien gewoon aangetikt of iets ernstigs. Denk dat alleen je da daar iets zinnigs over kan zeggen als ze Mirre en de bult heeft bekeken. Maak je in ieder geval niet meteen te veel zorgen, heeft vooraf namelijk geen enkele zin.....

Persoonlijk zou ik haar wel gewoon lekker buiten laten lopen. Koelen zijn de meningen over verdeeld. Bij het koelen sluiten de bloedvaten en verminderd de bloedsomloop in het betreffende gebied. In veel gevallen wil je dat juist niet omdat een goede bloedsomloop (daarom ook mijn idee om haar wel lekker in het land te laten lopen), juist zorgt voor de afvoer van afvalstoffen.

Vroeger was koelen altijd het eerste wat ik deed bij een warm en/of dik been. Nu doe ik dat niet zo snel meer. Beenbeschermers gebruik ik ook nooit en koelen na het rijden doe ik al helemaal niet. Ik zie eigenlijk niet wat dat toevoegt? Ik stap wel ALTIJD goed in en uit.

Verder zijn volgens mijn eigen da de inzichten bij bijv het herstel van een peesblessure ook wat verandert. Voorheen werd vaak boxrust voor geschreven en lange tijd totale rust, maar dat lijkt ook wat te veranderen. Pezen herstellen langzaam, dat is algemeen bekend, maar helemaal niet bewegen voor een dier dat, dat van nature wel doet is volgens de nieuwste inzichten ook niet goed.

Ben zelf herstellende van een operatie ten gevolge van een peesblessure, maar het advies van zowel chirurg als fysiotherapeut is: WEL bewegen, NIET belasten. 3 dagen na mijn operatie moest ik al naar de fysiotherapeut. Vooralsnog verwacht men evengoed minimaal een half jaar hersteltijd voor mijn pees, maar ik moet wel bewegen. Nu weet ik dat mensen geen paarden zijn, maar ook bij mensen is het zo dat peesweefsel slecht doorbloed is en daardoor duurt herstel vaak lang.

Ik wens je veel sterkte met Mirre en hoop dat het allemaal meevalt!

Als eerst bedankt voor je verhaal !
Zoals je zegt ze kan zich aangetikt hebben of iets ergs.
Nu denk ik altijd, tis mirre die heeft altijd geluk bij een ongeluk dus hopelijk deze keer ook.

Wat betreft koelen, dat wist ik niet ik zal het eens navragen en googlen.
Dat ze in beweging moet blijven vind ik ook, ik hoop alleen dat ze zich niet volop uitleeft in de wei want dat is natuurlijk niet goed.
Boxrust vind ik vreselijk, ik kan der nu niet binnen laten staan in der eentje. Dan spring ze over de staldeur heen denk ik. Gelukkig hebben wij op stal bestraten paddockjes van 10 bij 10. Dat was mijn dierenarts haar advies totdat we weten wat ze heeft, dan kan ze bewegen maar niet overbelasten qua rennen maar wel met draaien misschien.

Jij ook veel sterkte, hopelijk ben je snel hersteld!

Mirre komt er wel weer bovenop :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 09:47

Tuurlijk komt Mirre er wel weer bovenop!

Die paddockjes van 10 bij 10 zijn inderdaad wel fijn. Ik weet eigenlijk niet meer of ze nu op ijzers staat, anders kan het op die paddocks misschien nog glad voor haar zijn als ze een krap rondje draait? Staan er dan wel andere paarden naast haar of staat ze daar dan alleen?

Boxrust vind ik ook vreselijk. En ja, dat ze zich uitleven op de wei is natuurlijk altijd een risico.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 09:55

[***] schreef:

Die paddockjes van 10 bij 10 zijn inderdaad wel fijn. Ik weet eigenlijk niet meer of ze nu op ijzers staat, anders kan het op die paddocks misschien nog glad voor haar zijn als ze een krap rondje draait? Staan er dan wel andere paarden naast haar of staat ze daar dan alleen?

Boxrust vind ik ook vreselijk. En ja, dat ze zich uitleven op de wei is natuurlijk altijd een risico.

Ze heeft alleen voor ijzers. Opzich is ze wel voorzichtig ze staat vaker in die paddockjes als ze moet wachten op mij hihi. En er staan dan andere paarden die ze kan zien. Ook hebben we op stal kleine weitjes van 15 bij 15 ook wel fijn en naast andere paarden.
(Wat een mogelijheden eigenlijk he!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 09:56

Koelen zijn de meningen over verdeeld maar mijn kliniek en osteo zijn van mening dat het wel heel zinvol is :) , na het rijden afspuiten is ook zinvol ja.. Je sluit er niks mee af maar zorgt ervoor dat de pezen op normale temperatuur komen want ook zonder beschermers worden ze erg warm. Dit gebeurd op de grote stallen en revalidatiecentra etc ook. Soms ook met verkoelend klei etc...

Koelen is heel goed voor de pees en daarna stappen helemaal. Dan pak je alle punten mee :)
Maar let wel als dit een harde bult is dan zal het geen zwelling zijn die je daarmee weghaald. Dus dat is niet zinvol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 09:57

xxsalinaxx schreef:
[***] schreef:

Ze heeft alleen voor ijzers. Opzich is ze wel voorzichtig ze staat vaker in die paddockjes als ze moet wachten op mij hihi. En er staan dan andere paarden die ze kan zien. Ook hebben we op stal kleine weitjes van 15 bij 15 ook wel fijn en naast andere paarden.
(Wat een mogelijheden eigenlijk he!)

Klinkt inderdaad als een zeer fijne stal! Ik ga weer eens even voor jullie duimen en hoop dat het van de week allemaal mee blijkt te vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 10:02

Yvank_ schreef:
Koelen zijn de meningen over verdeeld maar mijn kliniek en osteo zijn van mening dat het wel heel zinvol is :) , na het rijden afspuiten is ook zinvol ja.. Je sluit er niks mee af maar zorgt ervoor dat de pezen op normale temperatuur komen want ook zonder beschermers worden ze erg warm. Dit gebeurd op de grote stallen en revalidatiecentra etc ook. Soms ook met verkoelend klei etc...

Koelen is heel goed voor de pees en daarna stappen helemaal. Dan pak je alle punten mee :)
Maar let wel als dit een harde bult is dan zal het geen zwelling zijn die je daarmee weghaald. Dus dat is niet zinvol.

Het is inderdaad erg verschillend wat diverse klinieken en da's adviseren. Ik heb ook wel eens gelezen dat je minimaal 15 min per been zou moeten koelen wil het enige zin hebben?

Ik weet dus eerlijk gezegd niet, wat het beste is. Het is wél zo dat door langdurig koelen de bloedvaten samenknijpen en je de bloedsomloop verstoort in het gebied wat je koelt. Kan me dus wel vinden in jouw tekst dat de pezen daardoor sneller op normale temperatuur komen.

Anoniem

Re: Na alle ellende , eindelijk op weg uit de ellende!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 10:03

15 min heb ik ook wel eens gehoord maar dan ben je volgensmij bijna onderkoeld :=

Maarja blijft lastig!

Zou de DA maar afwachten en als je het niet vertouwd laten scannen..

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 10:07

Yvank_ schreef:
15 min heb ik ook wel eens gehoord maar dan ben je volgensmij bijna onderkoeld :=

Maarja blijft lastig!

Ik snap jullie allebei , en ja waar doe je goed aan? Dat is gewoon heel lastig.
Als we denken dat niet goed is gaat er gelijk een scan op!
Komt wel weer goed, ga der zo maar eens uit de wei plukken haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 10:09

Yvank_ schreef:

Maarja blijft lastig!

Ja, dan sta je minimaal een uur met de slang in je handen :brr: :brr: . Vindt mijn paard volgens mij ook geen goed plan :n

Als ik weer even aan mijn eigen "peesblessure" denk heeft de chirurg mij verteld dat koelen vooral een pijnstillend effect heeft. Mogelijk dat daarom wel gekoeld moet worden bij verdenking van peesproblemen. Blijft inderdaad lastig.

Ik zou ook zeker laten scannen of een echo laten maken als je het niet vertrouwt Salina.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 10:10

Een schiefel hoeft ook niet erg te zijn mijn paard heeft ook 1. Maar zit op een plek waar hij er geen last van heeft. Een schiefel wordt past vervelend als het paard en blijven last van houdt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 10:17

De Raaphorst in Wassenaar ( heel bekend van de peesproblemen bij paarden) raadt bij peesblessures in elk geval wel koelen aan, met de waterslang of met coolpacks, 20 minuten. Onderkoelen gebeurt niet snel hoor.
Ik moest dan eerst stappen ( in 2004-2005 op het harde, vorig jaar met twee verschillende benen op gelijke, zachtverende bodem) en daarna 20 minuten koelen. Zachte bodem was nieuw voor me, maar dat zijn nieuwe inzichten en bij hun tegenwoordig afhankelijk van de pees en de plaats die is aangedaan.
In 2004-2005 werd er ook shockwave toegepast bij Lou, toen werd het hele been daarna ingepakt met vette watten en die plakbandages, moest dat 24 uur blijven zitten en moest er steeds koud water in gegoten worden. Dit om de zwelling door de shockwave tegen te gaan. Vorig jaar ook shockwave gedaan en toen hoefde het niet meer ingepakt, ook daar zijn de inzichten dus in veranderd.

Nu heeft dit alles niets met Mirre te maken hoor, maar om maar even aan te geven hoe dingen kunnen veranderen in de wereld van de dierenartsen.
Ik duim voor jullie hoor!

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 10:18

Ja klopt we doen voor de zekerheid eigenlijk koelen, tegen de pijn van die bult en wie weet als het toch een pees of wat is.
@yvank, klopt paarden bij ons op stal hebben ook schiefels, waar ze geen last van hebben. Dus ik hoop dat dat het is en eentje waar ze geen last van blijft houden.

Niet dat ik er vanuit ga maar.. Wat moet er gebeuren als ze wel last blijft houden en de schiefel dus op de verkeerde plek zit?

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 10:20

Jet schreef:
De Raaphorst in Wassenaar ( heel bekend van de peesproblemen bij paarden) raadt bij peesblessures in elk geval wel koelen aan, met de waterslang of met coolpacks, 20 minuten. Onderkoelen gebeurt niet snel hoor.
Ik moest dan eerst stappen ( in 2004-2005 op het harde, vorig jaar met twee verschillende benen op gelijke, zachtverende bodem) en daarna 20 minuten koelen. Zachte bodem was nieuw voor me, maar dat zijn nieuwe inzichten en bij hun tegenwoordig afhankelijk van de pees en de plaats die is aangedaan.
In 2004-2005 werd er ook shockwave toegepast bij Lou, toen werd het hele been daarna ingepakt met vette watten en die plakbandages, moest dat 24 uur blijven zitten en moest er steeds koud water in gegoten worden. Dit om de zwelling door de shockwave tegen te gaan. Vorig jaar ook shockwave gedaan en toen hoefde het niet meer ingepakt, ook daar zijn de inzichten dus in veranderd.

Nu heeft dit alles niets met Mirre te maken hoor, maar om maar even aan te geven hoe dingen kunnen veranderen in de wereld van de dierenartsen.
Ik duim voor jullie hoor!

Interessant! Bedankt voor je verhaal en ja elk jaar komen ze er achter hoe je zulke dingen beter aan kan pakken , gelukkig!
Jij hebt igg ook wat meegemaakt zeg, ik vind maar niks peesblessures en was blij dat ik er nog nooit mee te maken heb gehad. En ik hoop dat ik het niet mee hoef te maken met Mirre!

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 16:07

Mirre haar bobbel is al minder gevoelig als ik hem aanraak :)

En het wordt weer herfst/winter dus mirre wordt weer wit haha!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 18:20

+:)+ Fijn dat het al iets minder gevoelig is. Nu hopen dat het gewoon snel weer weg is en dat het alleen even van een kleinigheidje is geweest.

Succes!

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 06:21

Fijn dat de bult al minder gevoelig is. Hopelijk valt het allemaal mee en is die bult zo weer verdwenen.

Wat een aparte kleur heeft ze, mooi hoor!

BetsiePony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:56

wat zal dat zwaar geweest zijn voor jullie! wel een ontzettend mooi paard trouwens! ik vind m echt heel schattig

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 17:47

Allemaal bedankt! <3

Bericht van de DA:
Ze denkt een schiefel, het is wel best een grote bult en zit precies in het midden, het kan dus ook een griffelbeenfractuur zijn.
We gaan uit van een schiefel omdat het gister al minder gevoelig was.
Het moet donderdag verbeterd zijn , dus niet meer warm, bult minder dik en niet meer kreupelen. Anders wilt ze liever een foto van het been.
Pezen zitten aan de achterkant dus is een hele kleine kans op, dan zou het wat dikker en zachter moeten zijn en niet specifiek 1 bult

Ik zelf denk dat het wel meevalt maar je weet maar nooit!

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:00

We gaan gewoon weer allemaal duimen Salina +:)+
Mirre is een taaie .....dat heeft ze allang bewezen :D
Komt vast weer goed !

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 18:05

silvia58 schreef:
We gaan gewoon weer allemaal duimen Salina +:)+
Mirre is een taaie .....dat heeft ze allang bewezen :D
Komt vast weer goed !

Daar heb je helemaal gelijk in!
Is ook mijn gedachte :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:10

Saline, griffelbeentje zou ook kunnen inderdaad, maar dat bedoelde ik te zeggen met dat ik dacht dat het geen peesblessure was, die was bij Lou tenminste zachter en meer uitlopend naar boven en beneden. Ik duim dat het steeds beter gaat en dat het dus een schiefel is. Dat pezen alleen aan de achterkant zitten ben ik het niet helemaal mee eens, maar dan zou het er toch anders uitzien. Wel goed dat ze als ze het niet vertrouwt een foto wil maken, dan heb je zekerheid wat het is. Ik kreeg destijds bij Lou dolobene-gel voor een schiefel, maar ik weet niet of dat nog in de handel is. Best heftig spul, ik moest het met handschoenen opbrengen.

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:05

Een foto ivm griffelbeenbreuk lijkt mij een goed plan. Maar als dat het niet is is een scan voor een peesblessure toch wel een aanrader. In Utrecht waren ze er eigenlijk juist van overtuigd dat het een peesblessure was ipv een griffelbeenbreuk. En bij mijn paard zat de zwelling zo'n beetje op dezelfde plek. Beter alles uit sluiten toch.

Overigens heeft het bij mijn paard een maand of 5 geduurd voordat de bult echt een stuk minder was. Dus als dat niet snel slinkt hoeft het niet per se te betekenen dat er iets ernstigs aan de hand is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:30

Als het een schiefel is slinkt het toch helemaal niet? Schiefel is blijvend. Het wordt dan hooguit minder gevoelig,