[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:20

SuperRoos schreef:
Ben er zojuist voor de 4e keer naar Fiek gereden.. Hij lag (doet hij nooit zo vroeg) toen ik eraan kwam. Stond op door het geluid van de auto..
Drijfnat van het zweet, helemaal doorweekt, terwijl het op stal heerlijk fris is en geen van de andere paarden ook maar iets klammig is..

Heeft ie geen koorts ?
Ik probeer maar even mee te denken...

SuperRoos

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:25

Nope, heb ik ook gecheckt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:38

Hij kan ook niets giftigs gegeten hebben? Ik doe maar een gooi hoor, maar van bepaalde planten of bomen?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:41

Nee, niks anders dan anders.. Staat samen met andere paarden, die hebben ook geen symptomen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:47

En als hij normaliter koliek heeft, gaat hij dan ook niet makkelijker liggen? Of geeft hij verder helemaal geen tekenen van koliek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:50

Tandvlees andere kleur als normaal? En urine , plast hij nog goed en is dat bv donker gekleurd? Ohja en zijn hartslag? Als die rond de 60 slagen per minuut is zou ik toch echt met spoed een DA laten komen, ik zou het anders ook echt niet weten, heel veel sterkte!!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:59

Kan je niet je da bellen en even overleggen hoe of wat.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:19

Hij heeft verder helemaal geen tekenen van koliek.
Urine en slijmvliezen goed van kleur, heb echt alles gecheckt wat een DA ook zou checken.
Ga er morgen uit mijn werk gelijk weer heen, is het beeld dan niet anders, dan toch maar overleggen..

Misschien ga ik morgennacht bij hem in de stal slapen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:34

misschien een reactie op de pergolide?Dat kan natuurlijk.
Kijk morgen hoe hij zich voelt en of hij goed eet.Misschien moet hij er even aan wennen?
Ik heb er natuurlijk overheen gelezen maar met hoeveel mg ben je begonnen?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:42

Was met een kwart pilletje begonnen, zelfs iets minder want het snijden ging niet helemaal goed..
Fiek is bekend met extreem heftige reacties op medicatie.
Heb hem vandaag niks durven geven.
Kijk even of ik morgen bij hem kan blijven slapen, dan geef ik het misschien weer..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:49

SuperRoos schreef:
Was met een kwart pilletje begonnen, zelfs iets minder want het snijden ging niet helemaal goed..
Fiek is bekend met extreem heftige reacties op medicatie.
Heb hem vandaag niks durven geven.
Kijk even of ik morgen bij hem kan blijven slapen, dan geef ik het misschien weer..

dan kun je wel zien of hij daarna weer die reactie heeft....is dat niet koud daar slapen? :brr:

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:10

Ijskoud.. Even denken hoe ik dat ga doen. Skipak aan denk ik..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:15

om welke tijd heb je gisteren zijn pil gegeven?Misschien kun je het morgen vroeger geven en dan erbij blijven?Normaal gesproken moet het na een uurtje werken.Of tenminste,dan zou je het bij hem moeten zien.De reactie erop.
Echt werken duurt een week of 8, maar zelfs dat verschilt per paard.
Wat een gedoe...ik heb het met je te doen hoor!Al die zorgen! |(

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:19

Van de week gaf ik hem om half 3. Reactie kwam dus laat. Om half 7 heeft de boer gekeken, was er niets aan de hand. 3 uur later trof hij hem aan zoals ik beschreven had..
Als ik besluit morgen te blijven kan ik hem eerder op de dag al laten geven.. Ik kijk even hoe fit ik zelf ben. Morgen lange werkdag en overmorgen maak ik ook 11 uur..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:30

Zijn inderdaad geen grappen meer zeg , superroos. het enige dat ik je kan meegeven, is dat ik mijn paasei eigenlijk na een uur al waus zag worden bij de 1e x 1/4 tablet, ik geef het op advies van DA om de dag, omdat ik liever zo laag mogelijk begin, maar de 3 en 4e x werd dit al minder eigenlijk, ik geef ze idd rond het middaguur, zodat ik er bij ben en kan blijven...
Toch nog even een vraagje over het geven van monnikspeper? Daar ben ik nu eigenlijk mee gestopt, ik had wel eens gelezen, dacht ik, dat het geven van allebei, contraindicaties kon geven, of heb ik het nu helemaal mis en is het juist een aanvulling op elkaar?

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:33

Ben mezelf nog maar net aan het verdiepen in PPID/Cushing, dus nog niet zo een kenner als vele van dit topic. Zweten zonder oorzaak blijkt wel een symptoom te zijn. (lees ik op meerdere sites) Het kan dus ook goed alleen met zijn cushing te maken hebben. Maar evengoed toch heel erg naar.
Heb je geen elektrisch kacheltje wat je morgen nacht bij je kan zetten? Denk dat het zelfs in een skipak en slaapzak nog niet uit te houden is. Anders misschien wachten tot je een paar aan 1 gesloten vrije dagen hebt, dan kun je de pil vroeg in de ochtend geven en ben je de hele dag bij hem. Ik snap dat je er zo snel mogelijk mee wilt beginnen om Fiek zijn klachten te onderdrukken, maar deze angst is ook geen pretje.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:51

Jouw paardje heeft ook wel een volle vacht en met de cushing...en de prascend waar nog geen spiegel van in het bloed is...
Ik zou na morgen toch proberen de pilletjes op vaste tijd te gaan geven (als hij het goed doet natuurlijk hè).
En misschien even wat scheren op de borst?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:57

Misschien een hele rare gedachte van mij , maar ik schrijf het puur om mee te denken!

Paarden met Cushing zijn vaak schrikachtig , angst en paniek aanvallen komen best vaak voor.
Zou een paard daardoor niet opeens claustrofobisch kunnen zijn?
Ik bedoel , normaal gesproken heeft een paard er totaal geen problemen mee om op stal te staan , maar tijdens zoon paniek aanval wel... Zou dat kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 10:22

vind ik een hele goeie, nammie!
Maar weet toevallig iemand hoe het ook al weer zit met monnikspeper en prascend geven? tegelijkertijd of juist niet?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:06

IMJ schreef:
Jouw paardje heeft ook wel een volle vacht en met de cushing...en de prascend waar nog geen spiegel van in het bloed is...
Ik zou na morgen toch proberen de pilletjes op vaste tijd te gaan geven (als hij het goed doet natuurlijk hè).
En misschien even wat scheren op de borst?

Hij is al op zijn borst geschoren.. Helpt niks helaas..

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:26

Voor mensen heb je ook pillen met 0,05mg pergolide. Zou daar, als ze geschikt zijn tenminste, niet aan te komen zijn voor Fiek? Dan kan je het misschien makkelijker opbouwen en begin je ook niet met zo'n hoge dosering.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:05

bedoel je niet 0,5? Is 0,05 niet erg weinig?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:19

ohjajoh6 schreef:
Zijn inderdaad geen grappen meer zeg , superroos. het enige dat ik je kan meegeven, is dat ik mijn paasei eigenlijk na een uur al waus zag worden bij de 1e x 1/4 tablet, ik geef het op advies van DA om de dag, omdat ik liever zo laag mogelijk begin, maar de 3 en 4e x werd dit al minder eigenlijk, ik geef ze idd rond het middaguur, zodat ik er bij ben en kan blijven...
Toch nog even een vraagje over het geven van monnikspeper? Daar ben ik nu eigenlijk mee gestopt, ik had wel eens gelezen, dacht ik, dat het geven van allebei, contraindicaties kon geven, of heb ik het nu helemaal mis en is het juist een aanvulling op elkaar?

Ik gaf juist graag in de avond voor de laatste portie ruwvoer zodat ze als ze er duf van zijn het minst last hebben omdat ze dan toch slapen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:25

Essie73 schreef:
Ben mezelf nog maar net aan het verdiepen in PPID/Cushing, dus nog niet zo een kenner als vele van dit topic. Zweten zonder oorzaak blijkt wel een symptoom te zijn. (lees ik op meerdere sites) Het kan dus ook goed alleen met zijn cushing te maken hebben. Maar evengoed toch heel erg naar.
Heb je geen elektrisch kacheltje wat je morgen nacht bij je kan zetten? Denk dat het zelfs in een skipak en slaapzak nog niet uit te houden is. Anders misschien wachten tot je een paar aan 1 gesloten vrije dagen hebt, dan kun je de pil vroeg in de ochtend geven en ben je de hele dag bij hem. Ik snap dat je er zo snel mogelijk mee wilt beginnen om Fiek zijn klachten te onderdrukken, maar deze angst is ook geen pretje.

Erg Zweten (en het stiekem soms toch koud) hebben, is echt iets van (onbehandelde nog niet onder controle) cushing. Soms hebben ze dan - tegenstrijdig genoeg juist een extra dekentje nodig, soms is een zweetdeken fijner dan een dichte deken. Goed kijken naar je paard, wat je ziet, de eigenaar kent hem het beste. Onze willy heeft ook regelmatig verschrikkelijk staan zweten waardoor we of juist een deken af moesten gooien of juist een erbij omdat hij het stiekem heel koud had. De thermostaat van een (onbehandeld) cushing paard is zo van slag dat dit soort zaken optreden.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:39

Ik laat mijn moeder de medicatie zo al geven. Dan ben ik er vanuit mijn werk zo gelijk bij.. Van de week had hij de reactie ook vroeg dus dan kan ik altijd nog overwegen om naar huis te gaan... Ik ben benieuwd wat we gaan zien..