Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

danoesje

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:39

Suzanne, hij heeft eerder op metacam gestaan en was (toen in training) een compleet ander paard, werd me verteld.. Soms wilde ik maar dat ie kreupel was, zodat het wat tastbaarder is. Maar dat is ie nooit geweest, hooguit ietsje onregelmatig. Wel merk ik zijn lichamelijke ongemak vaak aan dat ie gaat head shaken, wat ie nu alweer een tijdje niet doet overigens.
Ik ga het in ieder geval meenemen en woensdag overleggen wat de mogelijkheden zijn :)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:40

femo schreef:
ik snap wat je zegt, maar heb jij een paard met Ks? ik ben namelijk heel wat voorzichtiger dan wat jij nu voorsteld! :j

Meerdere met een diversiteit aan slijtage aan het skelet.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:52

R12312 schreef:
femo schreef:
ik snap wat je zegt, maar heb jij een paard met Ks? ik ben namelijk heel wat voorzichtiger dan wat jij nu voorsteld! :j

Meerdere met een diversiteit aan slijtage aan het skelet.

Dan handelen wij het gewoon echt anders. ik ben ook welvan het doorpakken. maar als mijn paard echt zulke heftige dingen laat zien, zou ik eerder gaan kijken naar bute ofzo. dan sluit je die pijn igg uit.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:22

femo schreef:
Dan handelen wij het gewoon echt anders. ik ben ook welvan het doorpakken. maar als mijn paard echt zulke heftige dingen laat zien, zou ik eerder gaan kijken naar bute ofzo. dan sluit je die pijn igg uit.

Maar wat nou als die heftigheid uit brutaliteit komt........dan kan je er buut in stoppen zoveel je wil, maar dat werkt niet. En met de diagnose KS denk je dan al snel dat het paard pijn heeft terwijl hij je gewoon een rondje in de maling neemt.

Het is heel moeilijk te zeggen of een paard last heeft van een rontgenologisch iets. Maar vaak valt het op dat met een goede handige ruiter erop het dier nergens meer last van heeft.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:34

R12312 schreef:
femo schreef:

Maar wat nou als die heftigheid uit brutaliteit komt........dan kan je er buut in stoppen zoveel je wil, maar dat werkt niet. En met de diagnose KS denk je dan al snel dat het paard pijn heeft terwijl hij je gewoon een rondje in de maling neemt.

Het is heel moeilijk te zeggen of een paard last heeft van een rontgenologisch iets. Maar vaak valt het op dat met een goede handige ruiter erop het dier nergens meer last van heeft.

dat snap ik, maar je moet het toch eerst uitsluiten. als je hem bute geeft, en hij doet niets, weet je dat het pijn is. als hij wel blijft bokken kan het brutaliteit zijn.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:36

femo schreef:
dat snap ik, maar je moet het toch eerst uitsluiten. als je hem bute geeft, en hij doet niets, weet je dat het pijn is. als hij wel blijft bokken kan het brutaliteit zijn.

Maar zoals ik hierboven heb beschreven zul je in sommige gevallen ook door een pijngrens heen moeten trainen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:39

R12312 schreef:
femo schreef:

Maar zoals ik hierboven heb beschreven zul je in sommige gevallen ook door een pijngrens heen moeten trainen.

Maar door de pijn van de KS zul je niet doorheen kunnen rijden. eerder spiertechnisch.

Eerst uitsluiten, dan doorpakken. niet eerder.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:52

femo schreef:
Maar door de pijn van de KS zul je niet doorheen kunnen rijden. eerder spiertechnisch.

Jawel, je kunt de spieren erom heen aanpakken. Mensen met extreme rugpijnen en slijtage in de rug gaan juist sporten om hun buik en rugspieren sterker te krijgen. Die moeten ook door een pijngrens heen om alles weer functioneel te krijgen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:54

Eens met Femo.
En ik zou zo'n paard ook eerst echt aan het werk willen zien aan de longe voordat ik er met een gerust gevoel op zou gaan. En dan bedoel ik niet aan een halster of heel lang laag aan een longeerhulp maar echt getraind aan de touwtjes. Dan kan je de reactie ook al goed peilen en daarbij train je dan de spieren ook al. Dan kan je de grootste spierproblemen er ook al uithalen. Dus eerst sterker en losser maken aan de longe voordat je er sowieso op gaat.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:56

R12312 schreef:
femo schreef:

Jawel, je kunt de spieren erom heen aanpakken. Mensen met extreme rugpijnen en slijtage in de rug gaan juist sporten om hun buik en rugspieren sterker te krijgen. Die moeten ook door een pijngrens heen om alles weer functioneel te krijgen.

Jahaaa, ik snap dat ook wel. maar ik vind het risico te groot dat je het paard zn rug kapot rijdt, omdat het misschien ook wel de spieren zijn. bovendien denk ik niet dat het zomaar de spieren zijn, omdat dit paard ontploft bij het aandraven. veel aannemelijker dat het die ks zijn. bovendien kun je heel goed voelen en zien of het de spieren zijn. die van mij heeft ook af en toe spierpijn in dr rug, maar als ze dan warm is, heeft ze nergens meer last van.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:58

(dit bedoel ik trouwens niet in het nadeel van danoesje hoor, vind echt dat je alles uit de kast haalt, en dat is heel knap. )

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:58

Suzanne F. schreef:
Eens met Femo.
En ik zou zo'n paard ook eerst echt aan het werk willen zien aan de longe voordat ik er met een gerust gevoel op zou gaan. En dan bedoel ik niet aan een halster of heel lang laag aan een longeerhulp maar echt getraind aan de touwtjes. Dan kan je de reactie ook al goed peilen en daarbij train je dan de spieren ook al. Dan kan je de grootste spierproblemen er ook al uithalen. Dus eerst sterker en losser maken aan de longe voordat je er sowieso op gaat.

Maar dat doet Danoesje toch al maanden?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:59

femo schreef:
Jahaaa, ik snap dat ook wel. maar ik vind het risico te groot dat je het paard zn rug kapot rijdt, omdat het misschien ook wel de spieren zijn. bovendien denk ik niet dat het zomaar de spieren zijn, omdat dit paard ontploft bij het aandraven. veel aannemelijker dat het die ks zijn. bovendien kun je heel goed voelen en zien of het de spieren zijn. die van mij heeft ook af en toe spierpijn in dr rug, maar als ze dan warm is, heeft ze nergens meer last van.

Die is al kapot............en dat longe werk is al maanden gedaan. Dus het is nu erop of eronder.......

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:03

een paard met KS is niet kapot hoor. zoals je zelf al zei, veel paarden lopen hoog in de sport met ks.

het kan zn ks zijn, of inderdaad die spieren waar je doorheen moet. maar je gaat een paard niet ergens doorheen duwen zonder dat je weet of het onherstelbaar is. je wil eerst weten of het zn botten zijn waar hij pijn aan heeft, en dat het sowieso al klaar is. of dat het zn spieren zijn.

en tuurlijk kun je die ks ontzien door de spieren sterker te maken. maar als hij er nu al last van heeft, vraag ik me af of het ooit een fijn rijpaard kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:16

Danoes, misschien kun je eens met Gert van het Hof overleggen, hij heeft veel ervaring met dit soort paarden en problematiek, misschien kan hij ook advies geven hoe hij het aan zou pakken. Nogmaals, ik zou persoonlijk niet zomaar iemand erop zetten om hem even door te breken maar iemand die bekend is met problematiek en ook kan inschatten en aanvoelen of het pijn is ja of nee. En tot nu toe kan ik alleen maar Gert benoemen waarvan ik weet dat hij zo'n persoon is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:56

R12312 schreef:
Maar dat doet Danoesje toch al maanden?

Nee, hij wordt wel gelongeerd maar naar wat ik begreep gewoon relaxed en beetje joggend aan een longeerhulp. Niet echt gesloten, in balans, nageeflijk en in verbinding.
Ik zou hem zeker eerst zo willen hebben voordat ik erop ging zitten. Dus dat hij al echt goed in de spieren zat en getraind was.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 19:28

Suzanne, ik wissel heel veel af eigenlijk. Ben de afgelopen weken toevallig bezig met relaxed maken en inderdaad veel joggen, omdat ik zie dat hij daar ontspannen van wordt en omdat hij het even nodig leek te hebben. Daarvoor is het door omstandigheden wat op en af geweest helaas, waardoor hij te weinig is getraind.
Normaal doe ik het ongeveer zo: 1 dag rustig longewerk (stap draf) met daarna lange teugelen: nu nog veel stapwerk, nagevelijk maken en zijgangen, dus vooral bezig met soepel maken. Dag 2: flink aan het werk met dubbele lijnen eraan. Stap, draf en galop. Aangalopperen vaak wel een keer of 8 per kant, veel overgangen, stelling en contrastelling en proberen los en rond te maken. Vaak pak ik deze dag cavaletti's mee. Deze dag is dus om hem sterker te maken. Daarna een dag rustig aan de (enkele) longe, losspringen, stapmolen oid, net waarvan ik denk waar ie behoefte aan heeft. Tussendoor ga ik vaak nog een dag in t weekend een uurtje met hem het Twiske in en ik doe dagelijks stretchoefeningen met m. Heel af en toe staat ie een dag stil, maar dat is niet vaak.
De komende weken gaat er ook nog niemand op. Eerst de laatste kilo's erbij en nog wat sterker maken. Helemaal perfect zal het niet worden, maar er is mij ook wel aangeraden om hem niet TE sterk te maken, omdat ie zo ook behoorlijk babbels heeft en dat geheid gaat inzetten. Mocht het dus inderdaad een karakterdingetje zijn, heb je je handen er vol aan als ie de strijd op volle kracht met je aangaat.
Ik ben nu juist met lange teugelen ook bezig om hem vooral gesloten te gaan maken, maar dat is nog wel even een klusje zeg maar :P

hessimax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:16

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:05

Joolien, hij is wel een van de mogelijke ruiters waar hij naartoe zou kunnen. In dat geval ga ik wel een week vakantie opnemen en wil ik mee, want ik wil er deze keer gewoon bij zijn en ga hem niet meer langdurig wegbrengen, daar komt hij steeds niet al te lekker van terug doordat ie toch mager en introvert wordt van de stress, dat wil ik niet meer. Zou je me een pb willen sturen met waarom je zo blij met m bent?
Suzanne, ik kan van de week wel een feestje plaatsen waar hij bijgezet op staat.
Hij heeft me wel (weer) laten zien dat karakter zeker een ding is in dit geval. Hij ging me toch tekeer op het land tegen de andere ruin! Wat een terrorist!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:07

Wat ook wel prettig is bij Gert is, dat je er gewoon bij mag zijn als je paard zadelmak gemaakt wordt. Een meisje bij mij op stal met een probleempaard heeft daar zelfs een week gelogeerd. Zo kon ze er helemaal bij zijn. Het gaat er allemaal heel open en netjes. Ik zou zeker eens even kijken wat de mogelijkheden zijn. Mogelijk kun je na het weer zadelmak maken zelf ook nog wat begeleiding krijgen met het verder doorrijden (want daar zit volgens mij ook een redelijk pijnpuntje :+ )

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:14

Babootje, dat heb ik toevallig vanochtend met vriendlief besproken,dat we er dan mogelijk een weekje weg van maken:P Wil er inderdaad heel graag bij zijn. Weet dat sommige trainers dat niet prettig vinden, maar ach, gert is wel wat pottekijkers gewend haha.

Zeg maar gerust pijnPUNT hoor :P Mij krijg je er voorlopig niet op in draf, want daar gaat ie dus elke keer op flippen, zodra degene erop zelfs maar Denkt aan draf.
Heb een stalgenootje die m eventueel door kan rijden voor me, ik ben er gewoon echt nog niet aan toe om meer te doen dan stappen en zij is een stuk dapperder. Helaas is mijn zadel mogelijk ook niet oke dus die moet eerst weer nagekeken worden voor ik echt verder kan, zucht. Als hij weer tot bedaren is gekomen en weer wat verder doorgereden, pak ik hem zelf wel weer op. Op dit moment zit mijn stress in het zadel bij hem nog gewoon te hoog, wat ook niet goed is voor de onderlinge verhoudingen.
Ik ga Gert zeker overwegen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 23:48

Heb het topic nog niet helemaal doorgelezen, maar ik vrees dat mijn merrie ook in het rijtje past. Was vroeger al "probleempaard" door rugpijn, daarna heeft ze (na academisch rechtrichten aan de hand) 2 jaar los en soepel gelopen (werd wel weinig gereden), maar sinds november zijn we weer aan het aanmodderen, en de osteo's krijgen haar precies niet los.

Gisteren via thermografie gezien dat 3 wervels geblokkeerd zitten, is echter niet duidelijk of het KS of spierprobleem is. Ik hoop stiekem op een zadelprobleem, maar zoek nu een manier om het op te lossen zonder geld te pompen in nutteloze osteo's.

De vertrouwensband is inmiddels zo groot dat ze haar pijn zelfs niet meer laat merken aan mij, ze reageert niet chagrijnig op pijnlijke aanrakingen (bij de thermograaf bijv. wel) dus al een geluk dat ik haar onderhand zo goed ken en een hapering gezien had in haar bewegingen die ik niet kon thuisbrengen.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 07:18

Hwn, wat onwijs balen, vooral nadat het twee jaar zo lekker is gegaan! Wat nu verder?
Ik had gister een afspraak om Eagle weer helemaal na te laten kijken voor ik zou beslissen of ik nog verder zou gaan met dit paard, mogelijk tegen beter weten in. Eigenlijk was de uitslag best positief,namelijk dat hij amper last heeft van de plek van de KS, maar wel behoorlijk van bekken en SI. Bekken stond aardig scheef en ze heeft me bij mijn eigen lijf laten voelen hoe lastig het is om dan door je knieen te zakken om daarmee aan te tonen hoe enorm moeilijk het voor hem is zijn achterhand onder te zetten. Ze gaf bovendien aan dat de mate waarop hij hier vast zat, zorgt voor zoveel disbalans en ook zenuwpijn, dat in haar ogen 90% van de paarden hierop zou gaan rennen. Ze vond het dus totaal niet verrassend.
Daarnaast had hij met vrij grote zekerheid een maagzweer, war ik zelf al had uitgedokterd.
Verder gaf ze aan dat ie vooral 50 kg aan moet komen. Twee weken rust ivm bekken (wel los bewegen en hij gaat vanaf morgen 24/7 naar buiten dus dat komt goed uit) en daarna rustig oppakken waar we mee bezig waren. Ze wist met vrij grote zekerheid dat we hem goed zouden moeten krijgen. Moet nog een of ander prutje op de rug smeren tegen irritatie, spulletje tegen de maagzweer (al zou gras eten het grootste deel van het trucje al moeten doen) en verder opnieuw geduld.
Ze heeft ook nog even het zadel nagekeken en gaf aan dat de boom inmiddels te klein is, wat ik ook zelf al had geconcludeerd omdat hij niet meer goed lag en waar ik wel blij mee ben eigenlijk, aangezien hij dus al flink is aangekomen.
Heel banketstaaf gezegd hoopte ik ergens gewoon dat ze zou zeggen dat het echt einde verhaal was met dit paard, omdat mijn geduld soms zo ontzettend op de proef wordt gesteld. Maar nu ik er een nachtje over heb geslapen heb ik het kunnen relativeren: wat is nou een paar maanden wachten na anderhalf jaar aanmodderen op een paard dat theoretisch (En ik weet de kanttekening bij KS uiteraard:P) nog 20 jaar mee zou moeten gaan :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 07:49

Danoesje, dat is ook zo. De vraag is alleen of het bij die paar maanden blijft. Ik vraag me af of alles daarna koek en ei is maar goed. Ik ben misschien negatief maar heb inmiddels zoveel meegemaakt dat het naieve er een beetje af is.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 07:56

Suzanne, koek en ei zal het niet zijn hoor. na die paar maanden kan ik pas weer beginnen met wat opbouwen dus voor hij uberhaupt weer een beetje onder het zadel is ben je echt een heel eind verder en de vraag is voor hoe lang, daar ben ik me echt wel van bewust helaas..Is niet negatief, is realistisch :)