Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Abiola

Re: Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:41

Dat valt er ook onder, ook voor die druppels is geen wetenschappelijk bewijs, behalve het placebo effect.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:48

Als dat er onder valt dan geloof ik er dus wel in, want ik heb zelf meermaals ervaren hoe ontzettend goed die middeltjes kunnen werken....ook als je er totaal niet in gelooft.

Geloof dan ook niet zo in het placebo effect wat dat betreft.

Weet ook niet in hoeverre die middeltjes verdund zijn, nooit zo in verdiept, dat het werkt vind ik het belangrijkst :)

Nu zal het vast niet in alle gevallen en bij alle middeltjes zo goed werken, maar van sommige ben ik toch heel erg blij dat ze er zijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:52

Maar de reden dat het bij jou werkt is dus toch dat je erin gelooft. Het is nl wél bewezen dat het een placebo effect heeft.
Misschien dat je er onbewust in gelooft?

Ik heb nl meerdere malen ervaren dat die middeltjes totaal NIET werken. Ook niet bij mijn paarden. Bach bloesem en homeopathische druppels, poeders, korrels enz zijn de grootst mogelijke onzin.

Ik ben wel van mening dat kruiden en planten een werking hebben. Ik gebruik het zelf nooit, want ik heb geen flauw idee welke kruiden en planten mijn paarden zouden kunnen helpen. Maar gelukkig hebben ze het nu ook niet nodig. En als ze wel iets nodig hebben, bel ik direct de reguliere da.

Ga geen geld meer uitgeven aan water.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:56

Ze zijn in zoverre verdund dat er geen wezenlijke hoeveelheid werkzame stof in zit. Niet zo extreem verdund als bij homeopathie, maar ook geen werkzame stof. Symptoomverbetering komt dan dus door het placebo effect.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:40

pmarena schreef:
Van de Dr. Vogel middeltjes die ik zelf heb staan ben ik iig door ervaring overtuigd dat ze heel goed kunnen werken, ik geloofde er voor geen meter in maar heb toch ervaren dat het enorm goed werkte.

Ik krijg namelijk snel last van mijn maag enzo als ik wat teveel onder spanning sta. Kan dan ook erg misselijk en naar worden.

Sorry maar het gaat in ieder geval in dit topic over paarden, je weet niet of een paard last van zijn maag heeft, en waarom een paard bijvoorbeeld last van zijn maag heeft. Wat volwassen mensen zelf willen geloven voor hun eigen lichaam is mij prima, maar er zit geen aantoonbare werkbare stof in. Voor paarden kun je dat al helemaal niet bepalen. Daarbij komt ook nog eens dat de definitie wat is ziek in al deze discussies zoek raakt. Dat is ook de reden dat alleen een erkende dierenarts een diagnose mag stellen. De ene koliek is bijvoorbeeld de andere koliek al niet, bij de ene koliek is snel ingrijpen van levensbelang. De ene mok is de andere mok nog niet, een juiste diagnose is dus erg belangrijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:07

Maar Esther, ken jij van elk bestaand middeltje de samenstelling dan, dat je zo kunt zeggen dat een middeltje waarvan ik heel duidelijk merk dat het werkt....geen aantoonbare werkzame stof bevat ? :)

Aangezien dit wel resultaat geeft (en snel ook!) en andere dingen niet, zal er toch iets in zitten dat werkt.
Keer op keer hetzelfde toeval is ongeloofwaardiger dan dat er toch iets in zit dat effect heeft.

Ik weet niet hoe het bij allerlei andere middeltjes zit, spreek nu alleen over waar ik zelf ervaring mee heb.

Paard of mens, als iets echt niet kan werken dan zou het dat bij mij ook niet doen :)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:21

pmarena schreef:
Maar Esther, ken jij van elk bestaand middeltje de samenstelling dan, dat je zo kunt zeggen dat een middeltje waarvan ik heel duidelijk merk dat het werkt....geen aantoonbare werkzame stof bevat ? :)

Van homeopathie is het bekend dat het werkt als een placebo bij mensen. Volgens alle natuurwetten is er geen aantoonbare stof in aan te tonen. Natuurlijk weet ik niet alle werkzame stoffen in echte geneesmiddelen deze zijn echter wel op te zoeken http://www.paardenwetenschap.nl/viewtop ... f=47&t=124

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:38

Dyonne schreef:
Moderatoropmerking:
Weer een deel van de berichten zijn verwijderd. Het gaat hier over kwakzalvers bij paarden. De disucssie over humane homeopathie kan heel interessant zijn, maar hoort dan op MW geplaatst te worden.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 01:01

Een interessante discussie duidelijk gevaarlijke kwalzalverij, alternatieve euthanasie Dit gaat om een blog in Engeland, een wannabee herbalist wil een dier euthaniseren met vingerhoedskruid ( fox glove) Ze weet niet wat het kruid doet, maar wat erger is, een dier kan een zeer pijnlijke langzame dood tegemoet gaan. Deze 'herbalist' denkt dat het dier langzaam in coma raakt. Vingerhoedskruid doet iets heel anders, plus dat je de lethale dosis helemaal net weet voor een dier. Ik heb ooit een paard gezien die dood ging aan taxus, tenminste ik heb het dode dier gezien, de mensen die de dood zagen gebeuren vertelden dat het niet fraai was, een doodstrijd.

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:55

kwakzalverij is: als iemand zegt dat het werkt (en voor veel geld verkopen), maar het werkt helemaal niet (hierbij kan je denken aan medicijnen, apparaten, wasmiddel enz ;))

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:38

iet_patron schreef:
kwakzalverij is: als iemand zegt dat het werkt (en voor veel geld verkopen), maar het werkt helemaal niet (hierbij kan je denken aan medicijnen, apparaten, wasmiddel enz ;))

Mooi samengevat!!
Misschien kunnen we toevoegen dat reclame over zogenaamd werkende middelen een flinke duit in het zakje doet bij het geloof in wasmiddel A, B of C. Dat gaat niet over gezondheid, maar je ziet echt hetzelfde gebeuren bij allerlei vage therapieën. Toevallig kreeg ik deze onder ogen in paard en spul, http://www.heeldier.nl/ De website zelf geeft geen info, je mag je opgeven, in het betreffende artikel in het krantje staat Editie 5 jaargang 10 2012
Citaat:
o.a. Dierenwelzijn staat hoog op de agenda, veel eigenaren willen hun paard optimaal verzorgen

Ik zal verder het lijstje niet op gaan noemen, maar het is niet zo netjes dat de suggestie gewekt wordt dat als je een dierenarts een diagnose laat stellen je niet voor een optimale verzorging gaat! Ze zijn wel zo eerlijk om voor de goede lezer te vermelden dat het om aanvullende zorg gaat.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:28

Ik ben één van de therapeuten van HeelDier. Er staat inderdaad in de regel onder HeelDier dat het om Andere Zorg gaat. Naast 'vage therapiën' waar ik als Quantum Touch-therapeut onder zal vallen, zijn er ook 'gewoon' fysiotherapeuten en masseurs aangesloten.

Gisteren was de open dag die we organiseerden in Harmelen. Ik kreeg diverse mensen bij me die niet zoveel konden met wat ik deed, maar die na enkele minuten behandelen verbaasd waren over het effect van een behandeling. En die me nu, een dag later, mailen met reacties. Met verzoeken voor een volledige behandeling.

Ik sta erg open voor commentaar en reacties. Mochten jullie openstaan voor dialoog of een ervaring, dan zijn jullie erg welkom om een QT sessie te ervaren. Ik ben het er mee eens dat er, doordat er geen beroepsregels zijn, zeker therapeuten rondlopen die niet zoveel toevoegen. Maar ik zou het prachtig vinden om je te laten ervaren dat niet alle andere zorg direct het (negatieve) stempel kwakzalverij verdient.

Wie durft?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 14:56

K
Wilrieke schreef:
Ik ben één van de therapeuten van HeelDier. Er staat inderdaad in de regel onder HeelDier dat het om Andere Zorg gaat. Naast 'vage therapiën' waar ik als Quantum Touch-therapeut onder zal vallen, zijn er ook 'gewoon' fysiotherapeuten en masseurs aangesloten.

Gisteren was de open dag die we organiseerden in Harmelen. Ik kreeg diverse mensen bij me die niet zoveel konden met wat ik deed, maar die na enkele minuten behandelen verbaasd waren over het effect van een behandeling. En die me nu, een dag later, mailen met reacties. Met verzoeken voor een volledige behandeling.

Ik sta erg open voor commentaar en reacties. Mochten jullie openstaan voor dialoog of een ervaring, dan zijn jullie erg welkom om een QT sessie te ervaren. Ik ben het er mee eens dat er, doordat er geen beroepsregels zijn, zeker therapeuten rondlopen die niet zoveel toevoegen. Maar ik zou het prachtig vinden om je te laten ervaren dat niet alle andere zorg direct het (negatieve) stempel kwakzalverij verdient.

Wie durft?

Kijk..dat vind ik nou leuk..welkom in dit topic.....heb je het nu over paarden,of mensen.

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:46

Wilrieke schreef:

Wie durft?

Ik heb even op je site gekeken en ik vind het maar zweverig gedoe.
als ik het goed begrijp; je versneld het genezingsproces bij vanalles en nog wat (peesblessures, wonden, operaties enz) door jou energie op te voeren en over te geven aan een paard. Vervolgens hebben die paarden heel veel 'energie' van jou gehad, waar ze sneller van moeten genezen, en dan zijn ze heel moe. dat vind ik best gek, want waarom worden ze moe, ze zouden juist hyper moeten zijn ;)
volgens mij zit het gewoon tussen je oren. want als jij denkt dat je paard sneller geneest dan lijkt het ook sneller te gaan als dat je steeds denkt wat duurt het toch lang. :\

hoe kun jij aantonen dat een paard sneller geneest door alleen een beetje energie?

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:47

oh nu ik toch bezig ben, wat voor 'opleiding' heb jij gedaan om dit te worden?
of kan iedereen het worden door een cursus?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 15:54

He..das interessant. Energie,dat is meetbaar,,,,,,of t werkt of niet is een ander verhaal,maar meetbare dingen ,daar ben ik dol op,want uit meetbare zaken valt veel te verklaren.

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:00

papagroom schreef:
He..das interessant. Energie,dat is meetbaar,,,,,,of t werkt of niet is een ander verhaal,maar meetbare dingen ,daar ben ik dol op,want uit meetbare zaken valt veel te verklaren.

idd, het is niet echt te verklaren. Je kunt natuurlijk mooi verkondigen dat je paard sneller geneest door 'energie', maar waarschijnlijk was het paard even snel genezen zonder die toevoeging van 'energie'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:29

Wilrieke schreef:

Wie durft?

Wat wil je gaan doen? Mij (ik durf wel) behandelen? Waartegen of waarvoor? Of wil je mijn paard (die durft ook) behandelen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:07

Leuk Wilrieke, je ervaringen hier te delen.

Hier even een ervaring met "kwakzalverij" in de wereld van de chemie.
Pijnstiller Carporal werd toegediend door da. Eigenlijk iets meer dan werd aangegeven volgens de beschrijving.
Dier ging na ongeveer 1 uur met recht "out" alsof hij een zware overdosis had gehad, begon met ogen te draaien, kon niet meer opstaan.
Begonnen met drainage comp, Spleen Phytonics. (had het dier al opgegeven)
Dier komt weer tot leven....verdraaiende ogen is weg, drinkt weer , heeft nog moeite met het opstaan, maar is zichtbaar wakkerder.
Da beweerd hoog bij laag, dat dit niet door deze pijnstiller kan komen.
Wel gek. Dat dit 1 uur nadat de enting toegediend is ontstaat. En er niet met deze klachten naar de da is gegaan.
Of dit nog goed zal gaan komen weet ik niet. want er is door deze OD een zware belasting voor maag, lever en nieren geweest, dus dit kan blijvende schade opleveren.

maw. Je kan kletsen als brugmann, maar als er meteen al zweverig geroepen wordt, alvorens je iets niet hebt uitgeprobeerd in de natuurgeneeswijze, kan je dit eigenlijk niet beoordelen.
Ook in de natuurgeneeswijze zitten "kwakzalvers" net als in de huidige medische wereld. (en de farmaceutische wereld, die ons afhankelijk probeert te houden, geef nu eerlijk toe.....als medicijnen niet meer nodig zijn, verdienen deze miljarden bedrijven niks meer.)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:54

Leuk Wilrieke! :j
Ik geloof dat ik totaal geen gevoel heb voor Quantum touch of soortgelijk.
Maar wie weet wat een mens ontwikkeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:59

Waar het gaat om 'sneller genezen', dan vraag ik me wel een paar dingen af. Sneller dan wat? En hoe wordt dat dan afgemeten? Neem als voorbeeld een peesblessure: hoe lang staat er normaal voor genezing, wat voor genezing bedoelen we dan eigenlijk en hoe bepalen we het moment van genezen zijn?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 08:07

maar wie heeft het over sneller? Het gaat erom dat het lichaam zelf (in dit geval paard) weer hersteld.
Door het geven van energie, kan die extra "boost" gegeven worden, waardoor het paard zelf dit kan helen.
Het lichaam is een enorm krachtige schepping. Die in staat is heel wat dingen zelf te 'genezen' /herstellen.
Er wordt geen tijd voor gegeven. Wat voor de 1 binnen 1 week hersteld is, duurt voor de ander misschien maanden.
wb een peesblessure, kijk ik naar het paard zelf, en wat die aangeeft.
daarbij ben ik altijd overtuigd dat beweging altijd beter werkt dan stilstand. (doorbloeding beter) in het geval van de peesblessures.
En vooral het vertrouwen hebben, dat het goed komt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 08:27

Nombrado, dat is dan geen kwakzalver, dat is 'gewoon' een dierenarts die een fout maakt. Maar die medicatie werkt wel degelijk, en als je je aan de dosis houdt heeft het weinig risico's. Gezien het clinisch getest is en er een bijsluiter bij zit, zijn de mogelijke bijwerkingen ook duidelijk. Die had de dierenarts je in dit geval wel mogen uitleggen achteraf.

Hoe komt dat dat 'energie geven' niet meetbaar is? Wat geef je eigenlijk, kan je dat beschrijven? Een elektrische golf? (gezien ons lichaam daarmee werkt)

Ik ken het antwoord hoor. Het is niet meetbaar omdat er niets doorgegeven wordt. Energie doorgeven is volledige autosuggestie door de toediener. Dikwijls met zo'n overtuiging dat het de omstaanders overtuigt. En het paard is vervolgens best blij met al die speciale aandacht. Goed mogelijk dat je dan iets ziet wat wij in onze taal met 'hij heeft meer energie' omschrijven, maar wat in het Engels pure religie zou zijn met 'it lifts his spirits'.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 08:40

Bandida schreef:
Nombrado, dat is dan geen kwakzalver, dat is 'gewoon' een dierenarts die een fout maakt. Maar die medicatie werkt wel degelijk, en als je je aan de dosis houdt heeft het weinig risico's. Gezien het clinisch getest is en er een bijsluiter bij zit, zijn de mogelijke bijwerkingen ook duidelijk. Die had de dierenarts je in dit geval wel mogen uitleggen achteraf.

.

Dat ben ik dus niet met je eens. Staat niet in de bijsluiter én als dierenarts moet je zorgvuldig omgaan met dit soort ervaringen.
Niet voor het eerst heb ik deze ervaringen met chemische middelen als pijnstillers /ontstekingremmers.
Vaak wordt er door de betreffende da gemeld dat het dan een overgevoeligheidsreactie, of niet door het medicijn kan komen, en er dus wat anders aan de hand moet zijn.
Er is een injectie gegeven met het middel Carporal (door de betreffende da) volgens hem was een kleine overdosering niet ernstig. (en dan zit je bij een dier, dat niet meer kan opstaan en met zijn ogen rolt)
Nou , mijn vertrouwen in de medische wereld van da is alweer compleet weg.

Dit soort ervaringen heb ik met homeopathie of andere holistische dingen nog nooit gehad.
er wordt vind ik errrrrrrrug laconiek over gedaan.
Ik ga ook zeker de leverancier van dit middel erover aanschrijven.
Ooit met Rimadyl ook een slechte ervaring gehad.
Complete agressieve hond (stond toen NIET in de bijsluiter) nu inmiddels wel als evt. bijwerkingen. ;(

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 08:43

Bandida schreef:
af.

Hoe komt dat dat 'energie geven' niet meetbaar is? Wat geef je eigenlijk, kan je dat beschrijven? Een elektrische golf? (gezien ons lichaam daarmee werkt)

Ik ken het antwoord hoor. Het is niet meetbaar omdat er niets doorgegeven wordt. Energie doorgeven is volledige autosuggestie door de toediener. Dikwijls met zo'n overtuiging dat het de omstaanders overtuigt. En het paard is vervolgens best blij met al die speciale aandacht. Goed mogelijk dat je dan iets ziet wat wij in onze taal met 'hij heeft meer energie' omschrijven, maar wat in het Engels pure religie zou zijn met 'it lifts his spirits'.

alles is energie....ook jou lichaam, een dier, een plant , alles. (anders zou het niet leven)
energie zien de meeste niet
kleurenauras ziet ook niet iedereen, is ook niet te meten, maar wel waarneembaar door mensen die kleurenauras zien.
er is dus meer dan hetgeen je ziet of meetbaar is :j