[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 08:10

aerdenhout1 schreef:
Iemand enig idee of penagron nog bestaat? Ik weet niet of je dit zo schrijft hoor!

Ik bedoel het middel penagron.
Dat was een melkachtig iets wat super hielp tegen zomer eczeem.
Heb dat ooit voor een geinporteerde IJslander gebruikt die in ernstige mate ZE had.
Ik weet dat dat toen super goed hielp, maar ik praat over denk 35 jaar geleden.

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:55

Hallo wil mee ook maar aanmelden. Ik heb sinds april een 4 jarige fjord met zomerexceem. Ze staat op het moment met de Rihs exzeemdeken op en met regen komt de speciale regendeken eronder.
Verder word ze met vliegenspray ingespoten als we gaan rijden.

Omdat ik nog geen ervaring heb met zomerexzeem vroeg ik me af of ze dedeken ook aan moeten als het de hele dag regent?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:05

spike2002 schreef:
Hallo wil mee ook maar aanmelden. Ik heb sinds april een 4 jarige fjord met zomerexceem. Ze staat op het moment met de Rihs exzeemdeken op en met regen komt de speciale regendeken eronder.
Verder word ze met vliegenspray ingespoten als we gaan rijden.

Omdat ik nog geen ervaring heb met zomerexzeem vroeg ik me af of ze dedeken ook aan moeten als het de hele dag regent?

Ik heb me hier ook de laatste dagen echt gek over gemaakt.
Maar aangezien het in Nl ook ineens van regen naar zonnenschijn en hitte kan gaan,
heb ik Helmer ook met de hele dag regen gewoon de RSIH op. Ik durf het risisco niet te nemen..
Al heb ik helaas momenteel nog geen speciale onderdeken voor de RSIH, dus dat is wel minder..
Als ik van te voren weet dat ik ga rijden en het gaat regenen dan doe ik hem een gewone regendeken over de eczeemdeken heen. (zodat ik na het rijden geen natte deken hoef op te gooien)
Als ik zoals vanmorgen al gereden heb, en hem de wei op doe en het gaat dan regenen dan heeft ie alleen de eczeemdeken op. Dan droogt dat straks vanzelf wel weer.
Of als hij een dag vrij heeft dan ook gewoon alleen met eczeemdeken de wei op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:34

ellepel schreef:
suuszzzz schreef:
Hier gaat alles ook nog steeds goed. Nog geen jeuk (alleen dr hoofd een beetje omdat die flink aan het verharen is) en nog geen deken op. Super fijn!

hier ook zo! :D

nu niet meer!
haha,gisteravond nog de vliegendeken er op gedaan,poownie werd helemaal simpel van alle vliegjes.
veel regen en overal mest op het land in de omgeving is nou niet bepaald handig.
dus we zijn begonnen met een deken!

terpentijn

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:02

Hier in Drenthe nog geen (manen)geschuur van de 2 "verdachte" Shetten.
Is niet zeker overigens, of dit ZE (Zomereczeem) ooit was....
Staan beiden in redelijk natte, maar nogal beschutte paddock, manen groeien nu nog steeds zichtbaar door en aan...
Gebruik Fenonolf in manenkammen, wat ik daar in kneed, en met zonnig windstil weer ook een anti-vliegen spray (varieert: Veerust, Hertshoorn-gebaseerde olie (ze zijn beiden donkerbruin/zwart) maar met al die regenval hier heeft dat ook weinig zin.
Ze zijn overigens ook nog steeds niet door hun winterhaar heen... duurt dat dit jaar nou zo lang, of wat..?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:16

Bij mij ook net pas begonnen met verharen :) En bij mij in Drenthe al wel jeuk!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:18

dekens doe ik alleen af bij aanhoudende dagen met nauwelijks een droge periode ertussen, want als het wel een tijd droog is komen de mugjes wraak nemen heb ik altijd het idee :7

Met Wisse gaat het goed, staart is niet meer gevoelig sinds de deken erop ligt, buik is ook wel oke. Geen last van zijn manen (ik mag er ook gewoon aanzitten, dat is fijn als dat kan zeg!)

De EJ- nep RSIH ben ik aan het vermaken, de buiksingels zijn voor Wisse veel te kort.
Deze gooi ik dan als reserve in de kast, kan hij af en toe even zonder masker staan (die heeft hij alleen om zodat de hals van de Pagony niet afzakt) en voor als deze deken kapot is en de kleine er is en ik dus geen tijd heb om hem te herstellen.

Heb vandaag Derfen op zijn koten gesmeerd, hij heeft op alle benen mok en ondanks de mokzalf komt het steeds weer terug, ben benieuwd wat dit voor resultaat geeft!
Bedacht me alleen naderhand dat de hoefsmid vrijdag komt en die vast niet blij zal zijn als hij die benen vast heeft gehad :P

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:19

Vies heeft nog absoluut geen jeuk. Als hij op stal staat ook niet geschuurd aan de staart en geen kriebelige oortjes. :) Of het een echte eczemer is heb ik nooit geweten, maar hij heeft ieder jaar wel echt jeuk gehad, rode huid en schilfers. Oortjes en buik zijn ook erg lekkere kriebelplekken.
Nu dus nog helemaal nergens last van en hij staat nog helemaal naakt. Ik ben van plan hem pas de deken op te leggen wanneer ik zeker weet dat hij jeuk heeft, of gek wordt van de prikbeesten. Hopelijk is het dus niet nodig dit jaar :)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:48

Vandaag de deken af gedaan vanwege de enorme stortbuien. Vän is om half 5 naar binnen gegaan. Eigenlijk geen vliegjes gezien. Net stond hij heel even zijn staart te schuren. Had ik hem misschien toch beter op kunnen laten.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:48

Annetje schreef:
Vies heeft nog absoluut geen jeuk. Als hij op stal staat ook niet geschuurd aan de staart en geen kriebelige oortjes. :) Of het een echte eczemer is heb ik nooit geweten, maar hij heeft ieder jaar wel echt jeuk gehad, rode huid en schilfers. Oortjes en buik zijn ook erg lekkere kriebelplekken.
Nu dus nog helemaal nergens last van en hij staat nog helemaal naakt. Ik ben van plan hem pas de deken op te leggen wanneer ik zeker weet dat hij jeuk heeft, of gek wordt van de prikbeesten. Hopelijk is het dus niet nodig dit jaar :)

Maar is het niet zo dat Als ze eenmaal jeuk hebben je in feite te laat bent met de deken?
Tenminste dat hoor ik altijd overal.. Dat het dan juist moeilijker is om de jeuk weg te houden.

Heeft hij de hele zomer jeuk of in bepaalde periodes? misschien dan anders een ander soort allergie ?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:54

Melis, zomereczeem is natuurlijk een allergie. Maar wat het precies is weet ik niet, ik weet alleen dat hij soms jeuk heeft, maar niet gigantisch scheurt. Hij is dan vooral aan het kriebelen met andere paarden en wil dat ik vooral heel hard borstel. Zijn hoofd schuurt hij dan wel een beetje. Tot nu toe dus niets en laten we hopen dat het zo blijft dit jaar :) Bij Vies wordt het ook getriggerd door stres, dat weet ik wel, maar waar de rest door kwam andere jaren?? Géén idee.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:00

Annetje schreef:
Melis, zomereczeem is natuurlijk een allergie. Maar wat het precies is weet ik niet, ik weet alleen dat hij soms jeuk heeft, maar niet gigantisch scheurt. Hij is dan vooral aan het kriebelen met andere paarden en wil dat ik vooral heel hard borstel. Zijn hoofd schuurt hij dan wel een beetje. Tot nu toe dus niets en laten we hopen dat het zo blijft dit jaar :) Bij Vies wordt het ook getriggerd door stres, dat weet ik wel, maar waar de rest door kwam andere jaren?? Géén idee.

ja zomereczeem is indd een allergie, maar ik bedoelde dus of het niet een ander soort allergie zou kunnen zijn,
misschien wel eentje wat beter behandeld zou kunnen worden :)? Bedoel je kunt met ZE ook vanalles proberen,
maar uiteindelijk blijft het een moeilijk verhaal. en voor sommige andere allergieën heb je misschien wel een behandeling die beter aanslaat..
Maar blijft moeilijk om zoiets te bestrijden.. Zeker omdat je nooit zeker zult weten waar het precies door komt en hoe je dat dan het beste kunt aanpakken..
En is elk jaar maar weer passen en meten met de paardjes.. Daarom, van mij hoeft het ook geen al te warme zomer te worden hoor,
dat die vieze beesten maar allemaal wegblijven..

Zag dat Helmer aan de rand waar de manen beginnen flink schilfers heeft, heb hem nog niet zien schuren dus hoop dat hij er met alleen de deken
goed doorheen komt dit jaar. Heb eczem-muesli voor 'm waar minder suikers enzo inzitten.. Enige nadeel , op deze stal krijgt hij kuil
Lees dat ze daar altijd zo heftig op reageren de paarden met ZE. Zou hij daar nog op kunnen reageren nu? Krijgt hij sinds oktober '11
Over een paar weken gaan ze om naar de zomerweides, dan gaan we in ieder geval wel zorgen dat ze goed omgeweid worden en beginnen met een half uur per dag.
En dan krijgt hij ook de eerste tijd geen muesli, omdat ik bang ben dat hij teveel binnenkrijgt.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:17

Heb de grotere deken voor Mischa binnen.
Normaal heeft hij een 175, maar deze begon te schuren bij de schouders :(
Nu dus een maatje groter, denken jullie dat hij deze past of is hij écht te lang?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:24

Bij de benen is hij misschien wat lang voor het gezicht, maar als hij er met lopen/rennen enzo geen last van heeft dan zou ik geen problemen zien.Het halsgedeelte zit zo te zien iets ruim, maar niet overdreven ruim.
Denk dat dit wel goed gaat hoor :) Ben benieuwd of een ruimere deken helpt nu tegen het schuren bij de schouder

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:30

Zomer eczeem (EZ) is een absoluut wetenschappelijk aangetoonde allergie voor de steek van 1 minuscuul klein mugje. Dus niet wordt veroorzaakt door een bepaald van of soort voer.
Ik denk dat dan het geval "Insuline Resistentie" door elkaar wordt gehaald met ZE.
Sowieso lees ik best vaak dat ZE/IR/overgewicht/hoefbevangenheid in topics door elkaar heen lopen.
En sowieso is het absoluut niet goed om je paard/pony te verwennen met voer, zeker de koudbloed-types kunnen hier bar slecht tegen. Als ik wel eens hier op Bokt lees wat sommige paarden of ponies dan bijgevoerd krijgen schrik ik mij een rotje!
En dan lees ik ook: maar als ik dan een special muesli zonder suiker/ zetmeel/ weetikveel ga geven?
Geef het dan gewoon helemaal niet!

" Ja maar die werkt zo hard"

Wat is nou hard werken? Ik lees dat sommigen wel 2-3 kilo biks/sportbrok per dag krijgen bijgevoerd.
Dat zijn hoeveelheden voor top-sport-paarden.

Die hebben de meesten van ons niet, toch?
Paarden en pony's zijn SOBERE dieren, die welvaren op een arm en sober dieet, zeker diegenen van het koudbloediger type. Je kunt de narigheid er ook aan voeren.

Als je paard/pony ZE werkelijk heeft (ook maar gebeten/gestoken door 1 voor het oog niet eens duidelijk zichtbaar mugje, wordt die helemaal krankzinnig van de jeuk. Die jeuk gaat zo ver, dat het paard/de pony zich tot bloedens toe openschuurt.
In twee dagen kunnen manen van 20 cm lengte er over een breedte van 10-15 centimeter geheel afgeschuurd worden. Ook staartaanzet.

Een p. die staart of manen wel eens fiks kratst, scheukt en schuurt, waarbij er wel wat verloren gaat van de manen/staart pracht , is niet gelijk een ZE patient. Patient, ja, want als je p. dat wel degelijk heeft, is dit voor dat dier een hel en kun je niet anders dan het dier inpakken in een eczeemdeken.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:35

o0melis0o schreef:
Bij de benen is hij misschien wat lang voor het gezicht, maar als hij er met lopen/rennen enzo geen last van heeft dan zou ik geen problemen zien.Het halsgedeelte zit zo te zien iets ruim, maar niet overdreven ruim.
Denk dat dit wel goed gaat hoor :) Ben benieuwd of een ruimere deken helpt nu tegen het schuren bij de schouder

Ik voelde al wel dat deze een stuk ruimer zat bij de schouders dan de 175 :)

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:46

Wat ik met mijn redelijk zware eczemer goed vind werken is de buzz off rain, dan hoef je je niet druk te maken als het eens dagen achter elkaar zo wisselvallig is. Ze heeft nog steeds haar manen en staart terwijl ze die anders, onder deze omstandigheden (verhuizing van open wei naar wei in de bossen, nu nog zonder schuilstal), allang weg had geschuurd.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:48

De deken zoals op de foto's lijkt me helemaal in orde. Uiteraard, wat de lange flappen bij de benen, maar dat zit niet in de weg. Tsja, je ziet het NOG wel wat trekken bij de boeg, maar dan doe je gewoon even de deken AF, spuit wat anti-klit/shine hoe het heet op de borst/schouder partij van je paard, en poetst dat met een doek flink uit "zodat het glad is en glijdt" en dan krijg je volgens mij geen schuur plekken. Ikl heb dit probleem ook zelf gehad met mijn paard, alleen op de schouder/borst zone, ook schuurplekken.
OOK kun je de binnenkant van de deken zelf met zo'n flesje op SPRAY stand inspuiten met manen en staart ontklit-spul en uitwrijven en daarna de deken er weer op doen. Ik zweer er bij. Nooit meer een schuurplek gezien. Of je knipt de beide zijdes van de halskap naar de borst 20 cm in met een schaar. Is er meer ruimte, deken gaat er verder niet stuk van.
Maak niet de vergissing om de borstsluitingen op zo ruim mogelijk te doen... dan zakt de deken JUIST naar achteren.
En gaat het bij lopen alsnog naar achteren werken. en komt alle druk vooraan op de borst.
Overigens is de halskap ook nog wel eens een vervelend item want ik lees wel eens dat sommige paarden daar afgeschuurde bovenkant van de manenkam van krijgen. Door het heen en weer bewegen.
Heb ik gewoon allen maar hetzelfde advies voor: GEEN vlechten in maken, maar manen/manenkam inspuiten met anti-klit, heel goed doorborstelen, en geen probleem, het glijdt er overheen.

je kunt de deken aan de buitenkant nog eventueel bespuiten met anti-vlieg middel (maar dan niet met zoveel regenval).

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:55

bedankt voor de tips!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:02

Ik vind hem bij de staart wat lang, zo kan hij zijn staart niet goed optillen om te mesten, voor de rest moet hij echt niet kleiner denk ik.

Je zou hem net achter de schoft een stukje dubbel kunnen slaan en vast naaien, dat geeft ook nog wat meer ruimte bij schouder/borst.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:17

Wat een totale onzin: de staart niet goed kunnen optillen bij het mesten! Omdat er een deken met (lange) staartflap op ligt.

Nou zo'n kracht zit er nog wel in een staartwerveltje of wat. Hoop ik toch? Zo niet is het paard minstens atactisch of anderszins gemankeerd.

Ook helemaal niet gaan inkorten bij de hals, dat geeft nou juist MINDER ruimte, een paard hoort met z'n neus op de grond te staan van die lengte en ruimte moet je uitgaan, als je er niet op rijdt, dus op de foto's is het een lekker ruime halslengte.
Houwen zo. Niks aan veranderen. Ziet er goed uit.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:27

Afbeelding

zo bedoel ik, daar wordt de hals niets korter van.

Door de lange staartflap worden de staartharen naar beneden gedrukt, onze pony zijn staart zat elke keer helemaal onder de mest daarom heb ik het zo opgelost.

de deken zit zo wat rommelig omdat zijn regendeken er onder zit.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:00

terpentijn schreef:
Wat een totale onzin: de staart niet goed kunnen optillen bij het mesten! Omdat er een deken met (lange) staartflap op ligt.

Nou zo'n kracht zit er nog wel in een staartwerveltje of wat. Hoop ik toch? Zo niet is het paard minstens atactisch of anderszins gemankeerd.

Da's geen onzin, ik had ook een te grote maat met daardoor te lange flap. Iedere keer flap onder de mest.
Ik heb een kleinere maat gekocht, probleem over ;) Mijn paard heeft geen afwijkingen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:10

Pony doet het hier wel aardig, met Derfen ben ik nu eigenlijk veel te laks maar sinds ze weer in de groep staat kan ze ook gewoon bij de stal dus daar staat ze nu bij zons op/onder gang. Zodra de drukte over is (en het weer dus waarschijnlijk beter) ga ik wel weer wat intensiever met Derfen smeren, en lekker wassen, dat komt er nu ook niet van met die kou..

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:23

Ik heb Endure besteld. Dat zou super moeten werken bij exceempaarden. Mijn paard heeft sinds ik Cavalesse geef en hem opstal tussen 5 en 9 uur helemaal geen jeuk meer. Maar ik wil het voor zijn, want met endure gaan de vliegjes ook daarwerkelijk dood. Het is geen natuurlijk goedje, maar soms moet je kiezen tussen 2 kwaaie. Mijn hond en katten bescherm ik ook prefentief tegen teken en vlooien, zo zie ik dat nu ook. We hebben ook veel teken trouwens.

Hoe is het trouwens met Stef Aerdenhout?