Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fantast

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:26

Wij hadden er ook nog nooit van gehoord, maar het schijnt vaker te gebeuren.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:28

Ja ik heb er wel van gehoord,had het bij Wynn ook geopperd,maar dat was geen gaskoliek...
Simpel gezegd:dan wordt er een gaatje vanaf buiten geprikt om het extra gas zo ook weg te kunnen laten lopen..
Fantast,hoe is het nu?en welke kliniek staat die?
Sterkte iig :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 21:36

_Luziream schreef:
Ik heb nog nooit gehoord dat ze dmv punctie gas zouden afvoeren.Meestal doe ze een punctie om te kijken of er geen vloeistof meekomt wat zou kunnen duiden op prikkeling van darmwand of maag geloof ik. Als er veel vocht mee zou komen met een bepaalde kleur zou dat juist niet goed zijn.Zou bloed ed kunnen zijn.

De kleur van het vocht geeft inderdaad de ernst van de zaak aan. Het paard stuurt extra vocht naar de buik en darmen om het probleem op te lossen. Mijn vorige paard die achteraf maagkoliek/maagfalen bleek te hebben had op een gegeven moment gele vloeistof in de buik en was toen nog behandelbaar,dus op de trailer gezet en naar Utrecht. Door file en allerlei ellende daar 2 uur later gekomen en toen bij de punctie zat er al gras in het monster, dus was er iets 'geklapt'. Dan zijn ze niet meer te redden helaas......

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 13:10

He bah wat naar, ik lees net dat Fantast haar paard het toch niet gered heeft. Getver wat verdrietig. Ook hier nog heel veel sterkte voor jou Fantast. Wat een rot verlies.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:04

oh bah wat vreselijk,kippenvel hier..en brok in keel..
Fantast dikke :(:) en heel veel sterkte ;(

lieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:20

Veel sterkte ook van mij!
mijn polleke zijn 3maanden rust waren zondag afgelopen. Dus zaterdag verhuist naar de stalling met buitenbak, hij voelde zich meteen thuis! Gisteren dus wat aan de longe gehangen hij heeft wat gebokt en was wel wat stijf in zijn rechterachterbeen, maar dat zal wel overgaan. Daarna op de padock gezet met wat hooi, hij heeft gewoon rustig staan eten! :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 10:44

Lieke_ dat is fijn nieuws. Nu kun je weer gaan opbouwen samen!

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:47

Bedankt

In de kliniek zeiden ze al de kans dat je dit 2 x meemaakt is erg klein.

Bij Yew One was de darm acuut gedraaid, erg duidelijk te merken. Cash zat verstopt, de darm was zaterdag naar alle waarschijnlijkheid al aan het afsterven helaas. Nu hopen dat onze oude Yew nog jaren bij ons mag zijn. En misschien in de toekomst nog een veulen overwegen als dit medisch verantwoord is in ieder geval.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:31

He, ik wist niet dat dit topic nog zo actief was. Helaas, want ik zie dat er weer een aantal paarden aan koliek zijn geopereerd of eraan zijn overleden.

Voor de nieuwe mensen in dit topic, mijn paard Cil is in december 2009 geopereerd aan koliek en heeft het jaar erop nog een keer met een entrapment op de kliniek gestaan. Helaas door zijn dieet (zeer weinig ruwvoer) heeft hij in juli dit jaar weer op de kliniek gestaan. Maar we hebben zijn dieet omgegooid en zijn hem probioticia (puur natuur) en maagcompositum gaan voeren. Ik heb een heel ander paard. Voor hem natuurlijk leuk, maar voor mij soms wat minder want hij zit nu in een soort verlate pubbertijd. Hij laat gedrag zien van een 3 jarige (hij is 5,5). Maar goed, beter zo dan een ziek paard.

En waarom hij het nu zo goed doet? Geen idee? Dat frustreert mij soms. Ik weet niet waarom hij koliek krijgt. DA's zeggen dat hij een traagwerkende darm heeft, maar daar twijfel ik aan. Ik denk zelf dat hij een te zure maaginhoud heeft. Ik ben hem op advies van mijn eigen dierenarts luzerne (400 gram, 3 keer per dag door zijn meuslie en dan pure luzerne, niet die mixen zoals Hartog) gaan bijvoeren, dat verlaagd de zuurgraad in de maag en dus ook in de darmen en dan gaat het verteringsproces verderop ook beter.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 11:45

Wat een fijn resultaat dat Cil zo fit is, nu nog even fine tunen dat hij ook berijdbaar is en blijft! Ik denk inderdaad dat Luzerne en mueslie heel belangrijk zijn als basis bij paarden met een gevoelige maag en met problemen met maagzweren.
Ben je nog weer op controle geweest Damian of komt dat later nog?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:00

Hij hoeft niet meer voor controle omdat wij altijd heel serieus zijn met voeren en Cil's ervaringen nu niet al te best waren. We gaan wel eind deze maand in emmeloord naar de hoefsmid, maar een endoscopie hoeven we gelukkig niet meer te doen. Gedrag van Cil spreekt eigenlijk voor zich. Die voelt zich uitstekend. Hij is nu echt diep roodbruin van kleur. Wat ik eigenlijk niet begrijp is dat ze in de kliniek dit soort paarden niet direct probiotica en luzerne voorschrijven. Ik moest maar liefst 3,5 kilo van die sanequi voeren, maar ondanks dat het laag in suiker en zetmeel is, het is en blijft krachtvoer. We zitten nu op "maar" 1 kilo, anders wordt hij te heet. Hij krijgt natuurlijk energie uit zijn seniorenslobber, zonnebloemolie en luzerne. Even kijken hoe dat gaat.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 12:16

Toen Whizz steeds gaskoliek kreeg nadat we kuil eigenlijk te hoog hadden opgebouwd. Toen kwam Bodegrave wel aan met probiotica ter ondersteuning.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:59

Ik heb die van mij nu op Hooi staan ipv kuil. Hij mag soms voor het lekkere een hap kuil hebben. Verder voer ik probiotica( Eqiuon plus) en musli met Luzerne. Eigenlijk geen biks meer.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 12:21

Ons kuil is technisch gezien wel kuil, maar als je het ziet en voelt kun je het als hooi beschouwen. En Whizz krijgt ook geen biks meer en dat bevalt me goed.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:54

Ik ga weer over op kuil, met ook wel wat hooi. Nu wordt zijn mest te droog van al het hooi. Gisteren stond die van mij weer met opgetrokken lip te flemen, had in de ochtend al gestrekt in stal gelegen. Het is nu binnen 5 weken 4maal geweest dat ie een beetje niet lekker is en met Buscopan sleep je hem er dan weer door. Ik wordt er nu een beetje moedeloos van. Jaren goed gegaan en nu telkens een beetje. Zijn pols is verder rustig en het stomme is hij eet ook gewoon nog.
Ik doe nu maar de porties kuil/hooi minder. Dan kan ik hem altijd zelf nog wat bijgeven als het moet. Ik heb ook het idee dat ze op stal te vaak de porties kuil en biksd te snel achter elkaar doen.
Muesli met Luzerne blijf ik geven. Dat bevalt idd goed. Daarnaast toch maar dagelijks wat slobber om het allemaal maar passeerbaar te houden voor de darmen. Ik vind het telkens schrikken hoor?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 13:47

DAT kan ik me voorstellen Luziream dat je daarvan schrikt. Ik geef voor de nacht een schep slobber met een mooie portie water, zodat het een lekkere drinkbare pap is. Heeft ie nog wat vocht en vezels binnen voor de nacht, geeft me een rustiger gevoel. En door de middagportie mueslie krijgt ie een flinke scheut zonnebloem olie en dus het schepje Probio forte.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:16

Ja dat doe ik nu ook. Hij is de laatste tijd ook erg mat, aangezien hij weleens een ijzer tekort heeft gehad overlegt mijn man vandaag met de VA of hij toch niet weer wat ervoor kan krijgen aangezien we het al 2 maal eeredr hebben gehad. Het is gewoon niet normaal hoe matjes die is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 14:36

Wat vervelend dat hij zo mat is. En bijvoorbeeld echinacea druppels een tijdje bijgeven voor de weerstand van Bloem, gewoon bij de mensen drogist te halen? Of Yakult een tijdje? Daar werd Whizz erg vrolijk en fris van!

dappy111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:26

Werkt Yakult? Een paard van de manege waar ik rij heeft ook net een koliekoperatie gehad, dus alle tips zijn welkom!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 16:31

dappy111 schreef:
Werkt Yakult? Een paard van de manege waar ik rij heeft ook net een koliekoperatie gehad, dus alle tips zijn welkom!

Mijn paard kreeg in het natraject bij het opbouwen van de hoeveelheid kuil last van gaskoliek, toen heb ik een aantal weken yakult gegeven en daarna ben ik op een poeder voor paarden overgegaan. De yakult hielp om de slechte bacterien te onderdrukken (die zorgen voor extra gasvorming) en maakte hem fitter, het verhoogde zijn weerstand.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:07

_luziream,..sterkte,lijkt me beangstigend als ze weer tekenen vertonen :(:)

Hier contact gehad met kliniek,...Wynn heeft groen licht gehad voor lichte training,maar dat deed hij zelf al.... :') want hij loopt sinds deze week bij de kudde,eerst zijn kids en toen met 2 drachtige merries erbij,hij stompte beetje af in zijn uppie -O-
even een quote uit mijn topic:
sandra3235 schreef:
en Wynn is back,of hij niets te lijden heeft gehad na de zware operatie :')

[ Video ]

Hij doet het boven verwachting zo goed,dat het bijna eng gaat worden :o *klopt het af*
verder gaan we langzaam over op stro,steeds handjes erbij het zaagsel...hij staat nu op gewoon voer s morgens en s avond slobber,wel parafine erbij en zijn gewone hoeveelheid hooi en wat gras steeds erbij dat we zeisen speciaal voor hem.Hij mest goed zonder problemen.

En binnenkort komen de dierenartsen/medewerkers van de kliniek allemaal glaasje champagne drinken hier en toosten op Wynn dat hij er nog is en dat vind ik ook heel byzonder.....ons clowntje heeft wel vele harten gestolen <3
En hij is uniek dat hij deze operatie heeft overleefd en zo goed hersteld, iedereen staat er van te kijken...hopelijk blijft hij zo doorgaan......

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:30

Die van mij krijgt al pro biotica dus ga hem dan niet van alles door elkaar geven. Ik mag hem Haemolytan gaan geven. Omdat hij er bekend mee is en de arts ook zegt dat ie daar wel fitter van zal worden dit ook weer ten goed komt voor zijn darmen omdat hij dan uit zich zelf meer beweegt. Dat doet ie nu gewoon niet.

@ Sandra heerlijk toch dat Wynn het zo goed doet?

Ik denk dat ie van mij echt even een najaarsdip heeft. Heeft hij iedere 2 jaar wel. Is ook wel chronisch bij hem. Dan gaat het weer een hele tijd goed en dan wordt ie weer extreem lui. We gaan het zien met het ijzer.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 12:06

_Luziream schreef:
Die van mij krijgt al pro biotica dus ga hem dan niet van alles door elkaar geven. Ik mag hem Haemolytan gaan geven. Omdat hij er bekend mee is en de arts ook zegt dat ie daar wel fitter van zal worden dit ook weer ten goed komt voor zijn darmen omdat hij dan uit zich zelf meer beweegt. Dat doet ie nu gewoon niet.

@ Sandra heerlijk toch dat Wynn het zo goed doet?

Ik denk dat ie van mij echt even een najaarsdip heeft. Heeft hij iedere 2 jaar wel. Is ook wel chronisch bij hem. Dan gaat het weer een hele tijd goed en dan wordt ie weer extreem lui. We gaan het zien met het ijzer.

Hoe zit het met het ontwormen? Mijn vorige paard werd heel erg lui en flegmatiek door wormen, dan moest ik hem een aantal keren met ivermectine behandelen en dan had ik een totaal nieuw paard terug..
Wat is Haemolytan precies? Echinacea van Bloem is gewoon een kruid voor de weerstand overigens, dat kan helemaal geen kwaad hoor. DAT geef ik al mijn paarden in het najaar of als ze tegen een verkoudheid aan zitten en mijn oude cushing paard kreeg het structureel ter ondersteuning

Wat een super nieuws van clowntje Wynn. Ik heb indertijd een mooie uitvergroting van Whizz geprint met een heleboel keren het woord Dank eroverheen geschreven.. die heb ik aan de betrokken arts van onze eigen kliniek en aan de kliniek waar hij heeft gestaan gegeven.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:02

Ik heb hem al ontwormd, Haemolytan is ijzer aangezien hij daar een chronisch probleem mee heeft en hij daar super lui en flegmatiek van wordt. Mocht het zo blijven dan doe ik weer een mestonderzoek, daar kwam eerder niets uit. Dit ook door zijn mini koliek aanvalletjes die hij heeft.
En ik sta niet afwerend tegen Echinacea, dat gebruik ik ook veel maar heb nu zoveel dingen dat ik het voor nu even hierbij laat :o

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 12:30

Ik snap dat je het even aan kijkt _Luzi.

Zondag heb ik mijn eerste clinic ooit met Whizzeman bij ons op stal. Hij doet het echt heel erg fijn. Heb sinds juli les van andere instructeur en hij pakt het echt super op. Zo leuk om te zien dat zijn hals nog helemaal kan veranderen, terwijl hij al een hele mooie hals had. Wel spannend die clinic, maar heb er ook wel zin in!