Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:52

Mijn paard heeft een probleempje met zijn lever en het verwerken van afvalstoffen en juist dat in combinatie met het fructaan-/suiker gehalte in het gras is voor hem funest. Heb veel geprobeerd, medicatie, acupunctuur, tot aan bloed afnemen toe (want dan vervangt het paard zijn afgenomen bloed door vers bloed, het ontgiftigt). Dat laatste werkte heel goed, ik vond het geen prettige methode, maar het werkte wel goed. Maar vind ik geen optie om vaak te doen. Te heftig vond ik dat voor mijn paard (en hij is al heel gevoelig voor injecties). Helaas is het allemaal niet helpend genoeg, dus dan moet je gaan kijken naar een andere oplossing. Mijn paard is ook nog eens een grote vreetzak, groene grassprietjes zijn zijn favoriet. :+

Veel paarden hebben inderdaad weinig vrijheden. Helaas. Ik heb mijn paard juist altijd heel, heel veel vrijheid gegund. Op (een paar hectare) schraal land met hooi, deed hij het het beste, als ik niet aan gras ontkwam. Het verhaal van langer, minder gestresst gras gaat bij hem niet op. Daar wil ik hem echt niet meer op hebben, want dan gaat het binnen een paar uur fout (hoefbevangenheid). Nu ik schipper tussen beperkte weidegang en staan op zand en/of verharde ondergrond met hooi, gaat het helemaal goed met hem. Wat ik bedoel met 'vrijheid' is de mogelijkheid om het grootste gedeelte van de dag lekker paard te zijn in een kudde. Dan valt mijn dagelijkse aanwezigheid en de training toch wel in het niet. ;)

Pensionstalling is niets voor mij, altijd al gedacht, maar nu ben ik daar zeer zeker achter. En het lijkt me ook niet altijd optimaal met een paard met graasmasker, eerlijk gezegd. Als ik zie hoe er op diverse stallingen gerommeld wordt met de samenstelling van de groep (doen ze niet overal, maar zie het wel regelmatig), moet je met een graasmasker bv ook weer oppassen of een paard zich wel goed kan verdedigen.

Ik heb jarenlang gestaan bij oude paardenboeren, die ook nog steeds denken dat paarden alleen bevangen kunnen worden van het eiwitrijke gras in het voorjaar. De mijne heeft het eens gepresteerd om bevangen te worden op minstens 15 cm sneeuw, geen grasspriet te zien, maar wel onbeperkt hooi. :+ Dat was gelukkig de enige keer, dat hem dat overkomen is, bevangen worden, maar ik herken de symptomen zo snel nu, dat het gelukkig nooit meer zo ver komt. Ik rij er zelfs een paar keer per dag voor naar mijn paard, als ik ook maar een vermoeden heb.
Ik ben er uiteindelijk vertrokken, maar niet eens zozeer om die reden. Al speelde het wel mee in mijn overwegingen. Nu ga ik bij een oudere vrouw staan (particulier dus), die ook al tig jaren in de paarden zit, maar zich wel in de loop der jaren verdiept heeft in de vele nieuwe inzichten. Wat een wereld van verschil! Iemand die het snapt en meedenkt in paardvriendelijke oplossingen. :)

Perfectie bestaat inderdaad niet, de ideale plek bestaat misschien niet, maar ik merk aan mijn paard dat hij zijn 'vrijheid' (en daarmee bedoel ik het vrije leven op een grote ruimte met andere paarden, zonder teveel poespas aan zijn lijf, als in dekens, halsters, graasmaskers, stallen, e.d.) enorm waardeert. Regen an sich maakt hij zich niet druk over, tenzij het wekenlang alleen maar regent en guur is (en dat heb ik jaar in, jaar uit meegemaakt in bv de beruchte novembermaanden). Dan is 'even droogstaan op stal' best lekker en straks met schuilstal kan hij echt zelf kiezen. (Extreme) Kou trekt hij een stuk beter dan ik doe, zeker met lekker ruwvoer. ;)
Dus objectief ben ik zeker op mijn manier, anders had ik hem vast nooit zo gehouden (24/7 buiten in weer en wind jarenlang zonder dekens). Al vind ik wel dat je naar een paard moet blijven kijken, want ik ken ook wel paarden, die het wel koud kunnen hebben.

Maar gedoe aan zijn hoofd, neeeeee........ Hij haat dat en hij speelt ook graag met riet of een tak, hij onderzoekt graag alles met zijn mond. Is het dan raar dat ik hem dat niet af wil nemen? Dat ik het dus verderop zoek in het zoeken naar een andere (betere) bodem (desnoods diverse bodems, eentje met gras, eentje met zand met gedeeltelijke verharding e.d.) waar hij het wel goed op doet en de fysieke problemen buiten de deur blijven?

Lastig te vinden, maar door te zoeken en te zoeken en mijn hele netwerk in te schakelen toch gevonden. En ik zeg alleen maar dat eigenlijk meer pensionstallingen die mogelijkheden zouden moeten bieden. Juist omdat er zoveel paarden met deze problemen rondlopen. :j

ponyzotje

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:08

Nah, hier ook geprobeerd om op zand te houden, maar dan eet ze dus gewoon zand, resultaat week in de kliniek, fijn...
Ik vind graasmasker ideaal als het werkt bij 't paard. Die van mij eet er nog gewoon dwars doorheen. Maargoed :-) . Ieder zoekt het beste voor zijn paard, maar zo dicht mogelijk bij de natuur (DUS schraal) is voor mij toch de belangrijkste richtlijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:23

Kukkie schreef:
Even voor de mensen die toch Greenguard willen, maar last hebben van slijtage...
Mijn vorige pony had dat ook. Ik heb toen in het Duits een uitgebreide mail gestuurd naar Greenguard. En die mensen waren heel welwillend. Als ik anderen zou vinden die ook een zachtere rubber versie zouden willen, wilden ze kijken wat ze konden doen.
Ik heb mijn pony verkocht naar Zweden, waar ze veel minder rijk gras hebben, dus voor mij heeft het geen zin meer. Maar even lobbyen en een nette mail sturen kan denk ik best wat teweeg brengen. Wellicht wat proefmodellen oid.

de voor/achterkant en zijkanten als dat van de greegguard en de bodem als dat van een bloempotmodel (rond gaatje om gras te eten), dan zou dat helemaal ideaal zijn. en veel tand en paardvriendelijker ook. Want die bloempotmodellen sluiten totaal af bij de neusgaten en daar hou ik niet van, dus ik moet altijd klunzen om die neusgaten vrij te houden en weg te knippen.

Weet iemand hoe ik dat voor elkaar kan krijgen? om ze te laten fabriceren en of proefmodel te laten maken?

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:40

Dit topic is niet actief meer maar om nu een nieuwe topic te openen vond ik wat overdreven.

Welk graasmasker raden jullie aan voor een haflinger?
Ik las veel over IR. Is dat de fijnste? Of zijn er fijnere?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:46

ik heb de korf van de paardendrogisr. niet de greenguard maar de andere op hun site. bevalt prima!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:09

Die van IR vind ik qua pasvorm wel de beste. Hij loopt een beetje wijd uit naar boven toe, terwijl de meeste echt recht zijn. Aangezien de snuit / kaak van een paard ook breed uitloopt naar boven, is dat dus wel fijn. ;)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:33

wij hebben al 3 jaar zonder enig probleem bij twee paarden de Greenguard. Wel goed omdoen, de smalle kant voor/achter.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:33

MadelonSunny schreef:
Dit topic is niet actief meer maar om nu een nieuwe topic te openen vond ik wat overdreven.

Welk graasmasker raden jullie aan voor een haflinger?
Ik las veel over IR. Is dat de fijnste? Of zijn er fijnere?

Voor veel Haflingers is de IR het fijnste. Ik gebruik hem ook. Goede kwaliteit/prijs.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:42

Bedankt voor jullie reacties :)
Dan nog een vraag. Mijn haf staat straks weer 24/7 buiten. Zijn er mensen die hun paard 24/7 buiten hebben? En houden jullie het graasmasker dan ook 24/7 om of bijv. 's nachts niet of een paar uur per dag niet?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:49

heel de dag als je paar uur doet gaat het paard in de uren dat deze af is juist zich vol vreten.
dus gewoon oplaten en goed opletten op wondjes.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:19

onze haf heeft hem ook 24/7 aan. Heeft een paar kale plekjes op het hoofd ervan, het haar gaat er stuk van maar de huid is mooi zacht en gaaf, dus het moet maar...
Zij heeft hem trouwens ook in de winter 24/7 aangehouden, staan heel het jaar door 24/7 buiten.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:24

merrieveulen schreef:
onze haf heeft hem ook 24/7 aan. Heeft een paar kale plekjes op het hoofd ervan, het haar gaat er stuk van maar de huid is mooi zacht en gaaf, dus het moet maar...
Zij heeft hem trouwens ook in de winter 24/7 aangehouden, staan heel het jaar door 24/7 buiten.

Welk graasmasker heb jij?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:46

Die van mij hoeft gelukkig dit jaar geen graasmasker, kan nu waarschijnlijk op een korter stuk :)
Ik vond de IR heft fijnste voor mijn haf, maar had hem wel aangepast ;) mijn dame stond er ook 24/7 mee

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 07:12

Wij hebben er nu één van Kerbl, kost 12 Euro dacht ik, en ik meen dat hij gekocht is bij Ooteman. Is hetzelfde als die van IR op een paar details na. IR hebben wij hier ook wel gehad, maar geen verschil gemerkt met deze.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 07:20

Deze heeft Bella voor in de zomder maar hier kregen de paarden schuur plekken van, we hebben nu die oranje plantenbakken :D ja het zijn echt graasmaskers! (van Agradi)

Leedebee schreef:
hannahvido schreef:
Sorry misschien is het al gevraagd, maar ik heb niet alles terug gelezen. Kunnen ze ook drinken met zo'n graasmasker?

Ja dat kan, maar met automatische drinkbakken in het weiland moet je even uitproberen of dat past. drinken uit de sloot en grote waterbakken gaat prima. Wel even in de gaten houden of hij het ook probeert, want er zijn paarden die denken dat ze er niet mee kunnen drinken en het dan ook niet eens proberen!

In een ander topic kwam ik deze tegen (met dank aan Jannepauli, die kwam ermee):

[ Afbeelding ][ Afbeelding ]

Het gat is wel iets groter, maar dat idee met die neusgaten is super. Deze komt in ieder geval uit Canada. Het is nog niet bekend of ze ook dichter bij huis te koop zijn...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 07:27

Hihi die neusgaten maak ik er gewoon zelf in. Het grotere gat is voor ons wel echt een nadeel, Mone heeft juist een korf met een plaat erin met een extra klein gat. met een 'gewone' korf krijgt ze nog teveel binnen. Het feit dat ze het ding het hele jaar door aanheeft zegt genoeg...

Pienie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:59

Arabesk schreef:
Leedebee schreef:
In mn profiel staan 2 filmpjes: 1 met en 1 zonder masker, dan zie je het verschil ;)

Deze vond ik ook nog bij jouw filmpjes :')

[ Video ]

Heule boze shetlander _O-

Herkennelijk :') In de zomer gebruiken wij ze :) Werkt wel , want ze staat de hel tijd te rennen en te bewegen met haar benen :') Best zielig _O-

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:33

MadelonSunny schreef:
Dan nog een vraag. Mijn haf staat straks weer 24/7 buiten. Zijn er mensen die hun paard 24/7 buiten hebben? En houden jullie het graasmasker dan ook 24/7 om of bijv. 's nachts niet of een paar uur per dag niet?

Ik hou het lekker 24/7 om, geen probleem hoor, wel dagelijks controleren of ie voldoende binnen krijgt en anders om de dag afdoen en omdoen, of halve dagen om en halve dagen af. Net wat nodig is, kijk goed naar je paard.

Bij mijn paard is het gewoon 24/7 omhouden, en pas laat in het seizoen als het gras kort is kan het eraf en dan worden ze weer verweid naar een weiland met langer gras en dus graasmasker weer omdoen, ideaal gewoon en kan mijn paard lekker buiten blijven, iets wat hij heel graag wilt en de graasmasker helemaal niet als vervelend ervaart.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 01:16

Pienie_ schreef:
Leedebee schreef:
In mn profiel staan 2 filmpjes: 1 met en 1 zonder masker, dan zie je het verschil ;)

Deze vond ik ook nog bij jouw filmpjes :')
[ Video ]
Heule boze shetlander _O-

Herkennelijk :') In de zomer gebruiken wij ze :) Werkt wel , want ze staat de hel tijd te rennen en te bewegen met haar benen :') Best zielig _O-

Even voor de goede orde; De "boze shet" is niet van mij hoor ;) (ook niet mijn filmpje)

Pienie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:40

Okee :) Ach maak niet uit hihi

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 22:30

MadelonSunny schreef:

Mijn haf staat gewoon 24/7 buiten met een greenguard. Als het gras wat minder vet is doe ik em vaak om de dag om en dat helpt ook wel.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:24

Mijn haf snapt het niet :=
Ze vertikt het om er mee te eten.
Hoe is dat bij jullie gegaan?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:54

Gewoon om laten en wat gras er doorheen proppen of een beetje naar de grond toe lokken en er dan doorheen proppen. Ze krijgen vanzelf honger en dan gaat ze echt wel wat uitproberen... ;)

Sunau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 22:02

Afgelopen jaar is mijn merrie veel te dik geworden van al het lekkere gras, ik ben dus van plan haar dit jaar (enkele weken) een grasmasker om te doen. Ze staat samen met een aantal andere paarden in een wei die niet 24/7 onder toezicht staat. Vinden jullie het veilig om het dan de hele dag om te laten? Ik twijfel heel erg..
Het land is trouwens grotendeels omringd door een sloot, alleen aan de kant waar geen water zit staat een hek en schrikdraad.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 22:13

ja hoor sunau, ik zou hem dan wel omlaten. Maar ik weet natuurlijk niet hoe die andere paarden zijn