is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:55

Je weet of een dier pijn heeft in dit geval als je haar een tijd aan de pijnstillers zet (desnoods een week, hoeft niet duur te zijn) en kijkt of haar gedrag veranderd, is de enige manier. Voor zover ik weet kunnen ze zelfs in Utrecht niet praten met paarden en dus onmogelijk bepalen of ze wel of geen pijn heeft..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:56

Ik zou het paardje ook zeker niet als rijpaard gebruiken, denk ook niet dat ts dat gaat doen? aangezien de rug duidelijk op de fotos van toen en nu is verslechterd lijkt me dat ook (misschien bot?) niet minder dan gezond verstand

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 16:08

Calimero_ schreef:
Maar je wou toch juist een second opinion omdat je het heel vaag vond in Utrecht?
Ik moet wel zeggen dat ik nu de mening van een aantal andere bokkers deel. De ene keer zeg je heel iets anders dan de andere keer.

klopt ik wou/wil ook een seond opinion doen omdat het allemaal vaag was
maar ik vond het een raar verhaal wat hij over haar zei qua rug en dat hij verschillende dingen zei
maar over de pijn konden de andere artsen ook heel duidelijk zeggen dat ze geen pijn had/heeft (in utrecht)

Mioux

Re: is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:12

Waarom dan geen 2nd oppinion alsnog als je het nog vaag vind? En pijn mee eens,ze kunnen niet echt met paarden praten dus ik geloof niet dat hun 100% zeker kunnen zijn dat een paard geen pijn heeft... En waar ga je t paardje voor gebruiken? voor gezelschap en grondwerk? of ben je meer van plan ondanks die verslechtering in de rug ?

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 16:29

oppinion komt nog maar dan moet het iets beter gaan

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:37

Jij bent wel van het uitstellen volgens mij. Je praat er warrig in om. Of is het financieel nog niet haalbaar, kan me voorstellen dat je dat niet op bokt zet.. Wat wil je met dit paard is de vraag..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:39

Oei, nu ik de nieuwste fotos heb gezien, denk ik er toch anders over. Maar ja het is mijn paard niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:07

140509 schreef:
oppinion komt nog maar dan moet het iets beter gaan

-O- wat is daar het nut van???

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:23

Waarschijnlijk weet TS onbewust zelf ook wel wat er uit de second opinion zou komen als ze die nu zou laten doen. Helaas lijkt het er sterk op dat ze zichzelf liever voor de gek houdt. Als je een paard als dit een kans wilt geven kun je denk ik twee dingen doen, namelijk echt alles uit de kast halen of het paard alleen rustig de tijd geven en hopen dat het uit zichzelf beter wordt. TS heeft telkens de indruk gegeven het eerste te willen doen, maar met al het uitstellen en soms wat vage verhalen lijkt het erop dat het meer het laatste geworden is. Dat geeft op zich niet, maar dan moet je nu ook de conclusie durven trekken dat het dus niet vanzelf overgaat en dat het op een gegeven moment genoeg is geweest. Nu het paard vier is en overduidelijk alleen maar is verslechterd gaat een poedertje echt het verschil niet meer maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:34

Ik vind ook dat TS erg laks lijkt te zijn geweest tot nu toe, maar kan me ook wel weer voorstellen dat je, nu je eenmaal op dit punt zit, graag toch nog even een paar weken de tijd wilt nemen om het dier wat beter in conditie te krijgen qua voedingsgesteldheid.

Als alles wat voller wordt (als het inderdaad grotendeels een kwestie is van tekorten in het voer de afgelopen tijd) dan heb je best kans dat de hals, schouder, schoft en ribben wat voller worden waardoor het er toch net weer wat beter uit gaat zien :(:)

Ik zou persoonlijk wel veel liever nu direct iemand erbij halen om een goed behandelplan mee op te stellen...dit had eigenlijk al jaren eerder moeten gebeuren :o

mistiquem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:35

TS ik zou zeggen,je eigen gevoel volgen. Ten eerste ken je je paard het beste en ten tweede heb je voor jouw gevoel dan gedaan wat je kon en dacht dat goed was.

Mijn bescheiden mening is dat je paard eerst aan moet komen qua gewicht. Het maakt echt wel verschil of je paard mager is of normaal op gewicht. Dan kun je weer verder kijken. Gelukkig ben je van stal verhuisd en kan er qua voeding al het e.e.a. veranderen. Supplement kan ook zeker geen kwaad (zou dan ook de 1e kiezen) en denk ook aan maagzweren. Als paarden te weinig eten krijgen en toch continue maagzuur aanmaken zou dat er ook nog wel eens bij gekomen kunnen zijn. Daar worden/blijven ze ook mager van, geeft pijn en onwil om te lopen, ook al geef je supplementen en genoeg eten. Tip: Abler. Je paard hoeft geen onderzoek te ondergaan en scheelt jouw die kosten. En als ze er op reageren weet je ook genoeg.

De foto in ontspannen toestand in de wei vind ik het beste omdat daar het hoofd in normale positie is en het lijf daardoor beter te beoordelen. In gewicht aan komen zou dan al een hoop schelen volgens mij. Alhoewel de rug kort lijkt voor een zadel, maar dat is iets om later te bekijken als je er toch eerst mee aan de slag wil.

Succes!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:44

mistiquem schreef:
.
In gewicht aan komen zou dan al een hoop schelen volgens mij. Alhoewel de rug kort lijkt voor een zadel, maar dat is iets om later te bekijken als je er toch eerst mee aan de slag wil.

Hier snap ik dan weer helemaal niks van.....
* Aankomen lost het probleem helemaal niet op. Het verdoezelt het alleen -vulling- en geeft meer belasting voor het paard (niet dat ik beweer dattie op gewicht is hoor ;) )
* De rug lijkt KORT (??) voor een zadel...... :+

Sneu om aan te zien zo..... -O-

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:46

Mioux schreef:
Waarom dan geen 2nd oppinion alsnog als je het nog vaag vind? En pijn mee eens,ze kunnen niet echt met paarden praten dus ik geloof niet dat hun 100% zeker kunnen zijn dat een paard geen pijn heeft... En waar ga je t paardje voor gebruiken? voor gezelschap en grondwerk? of ben je meer van plan ondanks die verslechtering in de rug ?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:57

Wat ik niet snap over deze situatie? het is al 2 jaar aan de gang, net zoals dit topic en er is eigenlijk weinig tot niks voor het paard gedaan. Wat is er veranderd met 2 jaar terug en nu?

Het ene moment gaat het dier naar de kliniek, het andere moment toch maar niet om wat voor reden dan ook.
Dan is TS het er niet mee eens en zal er naar een andere dierenarts gaan, is niet gebeurd.
Paard is al echt heel lang mager, duurt ontzettend lang voordat er actie wordt ondernomen.
Dan moet het dier toch misschien ingeslapen worden, maar volgende dag toch maar niet.

Kan er totaal geen hoogte van krijgen. TS zegt dat ze alles voor het dier over heeft en dat ie ingeslapen wordt als ie pijn heeft. En dan nog zeggen dat het paard volgens Utrecht geen pijn heeft. Dan kunnen ze met geen zekerheid zeggen, volgens mij begon de arts zelfs over inslapen (dacht ik). Als hij dat vond, dan vermoedt ik dat het paard ook zeker pijn heeft.

TS wilt niet aan pijnstilling, waarom? Toch liever niet willen uitzoeken of het paard wel of geen pijn heeft?

Snap zeker dat TS haar hart op de goeie plek heeft, maar is ontzettend laks. Dit had geen 2 jaar moeten duren en denken aan supplementen is imo toch echt te laat. Maarja liever laat dan nooit denk ik maar.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:00

Ik gok ook inderdaad op laksheid en het niet willen loslaten...wat mij brengt op een mooi gedicht... "maar nooit één dag egoistisch geweest" .... is een mooie tekst waar veel uit te halen is....

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:04

een paar weken geleden stond dit paard met spoed te koop, zou met 2 dagen weg moeten omdat er geen 2 paarden aangehouden konden worden. toen verhuisde ze naar een andere stal en nu staat ze er nog steeds zonder second oppinion of behandeling what so ever...
snap dat het budget een keer op is, en waarschijnlijk wil je daarom ook geen pijnstilling proberen, maar open je ogen eens en kijk naar dit paard, zie je jezelf hier ooit op zitten? heb je de ervaring om haar op de juiste manier te longeren zodat ze haar rug echt traint?
sorry TS maar hak eens wat knopen door. wil je haar aanhouden begin dan bij het begin, kan je het financieel niet opbrengen dan begin er niet aan, en zo ook niet als je de ervaring mist.

een paard kan veel pijn hebben voor ze het laten zien.... spreek uit ervaring

nog een "gedicht"... houden van is ook kunnen laten gaan

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 19:18

utrecht heeft gezegt dat ik haar beter kon laten inslapen omdat alles alleen maar geld kost en dat ik beter dat geld in een goed rijpaard kon stoppen dan in haar
maar ze had geen pijn en kon gewoon oud worden
ik wil zoveel voor haar doen maar ik heb ook mensen die me tegenhouden ik ben nog geen 18

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:26

Wanneer ga je naar die andere kliniek toe ?
Ookal ben je nog geen 18 je bent wel verantwoordelijk voor het paard, je bent het aan het dier verplicht om het te helpen waar nodig. Wie houden je tegen dan, mensen met ervaring ?? Die zouden beter moeten weten bij het zien van je paard. Mensen zonder ervaring ? Ook zij zouden moeten zien dat dit niet goed is.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:27

140509 schreef:
Ze heeft geen pijn dat is ook bevestigt door utrecht
ze bokt en crost lekker door de wei
en ze kan super lopen
ze geeft geen tekenen van pijn

zei utrecht ook van die van mij, maar tegelijkertijd zeiden ze wel dat ze op 4 benen kreupel liep :o

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:29

Ts, kun je antwoord geven op de vraag wat je uiteindelijk wil met je paard? Is je einddoel rijden of ben je al tevreden met een paard waar je mee kunt wandelen en poetsen? En wat je ouders willen, ik ga er namelijk vanuit dat zij je paard financieren aangezien je nog geen 18 bent. Willen zij elke maand geld neerleggen voor een paard waar hun dochter niet op kan rijden?

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 19:42

mijn moeder wil het nog max een half jaar aankijken of het beter gaat met haar
zo niet gaat ze naar de slacht

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:47

???? Zonder de second opinion dus. En waarom aankijken als blijkt dat je er mbv trainen oid het stukken kan verbeteren ?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:51

Nou 2nd oppinion zou ik zeker proberen nog eens te bespreken en zien wat daaruit komt? Wat als blijkt dat het inderdaad erger is als men heeft verteld? Dan heb je wel een keuze die voor het dier beter is, dan dat je een half jaar loopt te (niet flauw bedoeld) rotzooien ? Ja nadeel is als je geen 21 bent en niet geheel financieel voor de wet zelfstandig... dus laat staan als je onder de 18 bent

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:53

Ik zou ook eerst nagaan of er geen pijn is. Buut zijn de kosten niet en je ziet snel genoeg of je paard daarop reageert. Als je weet dat het dier geen pijn heeft dan kan aankijken geen kwijt. Heeft het dier wel pijn dan rek je dat alleen maar en dat vind ik persoonlijk erg oneerlijk tov het dier...

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:56

TS maar de vraag die je altijd al ontwijkt: Wat wil je uiteindelijk met haar bereiken, wil je haar gaan rijden of neem je genoegen met een weipaard of eventueel wat grond werken? Niet om je aan te vallen hoor, maar ik ben gewoon heel erg benieuwd.