Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:43

Ik mag mij hier helaas ook melden... Mijn minishet van 80cm heeft vorig jaar een maagzweer gehad hij is toen hersteld maar helaas is het weer terug alleen wel in heftigere vorm vermoed ik. Hij eet namelijk zeer slecht elke dag bieden ik hem van alles aan brok/muesli/slobber hooi en kuil maar tevergeefs bij geen van alle eet hij echt door. Een paar hapjes en dan keert hij zich om en gaat op rust staan in de stal. Overdags staat hij op het weiland met zijn maatje en af en toe eet hij wel wat gras mee maar merendeels staat hij ook wel op zijn vaste plekje voor het hek met zijn smeekende koppie of ik hem eruit wil halen. Als hij op stal staat krijgt hij 3x daag een tonnetje kuil en 2x brok het brok eet hij wel op maar het kuil laat hij regelmatig wat liggen hij is echt een beetje lusteloos

Niet echt goed dus!! Afgelopen donderdag is er bloed geprikt daar krijg ik morgen de uitslag van en als daar de uitslag goed van is behandel ik hem alleen voor de maagzweer. De afgelopen keer heb ik daar gaviscon voor gehaald van de kruidvat en dat werkte eigenlijk wel heel goed! Ondanks dat het altijd een moeilijke eter is geweest ging het met dit door ze papje heen een stuk beter. Maar nu ik vermoed dat hij teveel stres heeft gehad en zijn maagzweer in heftigere vorm is terug gekomen wil ik hem behandelen met gastrogard zoals de dierenarts mij aanraade.

Nu las ik dat jullie spul voor de maag bestelde bij abler.com ik heb hierop gekeken maar mijn engels is zeer slecht. Welke type werkte er bij jullie goed en zouden jullie voor mij aanraden om te bestellen ? Owja en de hoeveelheid en hoelang?
De dierenarts had mij wel het een en ander verteld maar mijn concentratie is zeer slecht en ben het vergeten. Als het op i-net staat kan ik het zo weer terug opzoeken. :)

Hartstikke bedankt alvast als jullie willen helpen!!

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:45

LS, hoeveel ml Gaviscon gaf je? 1x per dag door het voer of meerdere malen?

MaxMindy

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:34

LS_foto
Als je op de abler site kijkt voor abprazole of aprazole plus dat zijn de korreltjes voor maagzweren.
Rechts op de site staat een rekenmachine daar kun je gewicht invullen en invullen of je een beginnende of dat je al aan een onderhouds dosis begint. plus invullen wat je wilt gaan geven dan komt er in beeld te staan hoeveel je per dag moet geven.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 07:57

Abler is heel makkelijk te bestellen, de site rekent voor je uit hoeveel je paard of pony nodig hebt. En zoveel kun je dan ook bestellen.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 09:31

SteffiiY schreef:
Abler is heel makkelijk te bestellen, de site rekent voor je uit hoeveel je paard of pony nodig hebt. En zoveel kun je dan ook bestellen.

Ik neem aan dat je moet betalen met creditcard?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:01

ik gaf vroeger in samenspraak met de DA 10 capsules van 20mg(voor humaan gebruik) per dag voor een paard van +/- 450kg

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:25

Abler moet besteld worden met creditcard :j

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:05

En een creditcard heb ik niet :+

Weet iemand de verzendkosten?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:47

Ik meld me ook, straks reageer ik uitgebreider. Ik mag zo mijn paard gaan ophalen bij de Lingehoeve, hij heeft maagzweren en krijgt medicatie.

Straks weet ik meer, ik mag de beelden van de scopie zien, en krijg uitleg over medicatie en hoe nu verder. In de loop van de komende dagen zal ik dit topic doorlezen, en ongetwijfeld wat vragen hebben.

Ik zal straks ook even het hele beeld vertellen, tot en met waarom er vandaag een gastroscopie gedaan is.

MaxMindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:05

Whisperke
Geen verzendkosten duurt het 14 tot 21 dagen
Anders 30 Dollar dan heb je het volgens mij binnen een week

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:24

Whisperke schreef:
En een creditcard heb ik niet :+

Weet iemand de verzendkosten?

als je via "live chat" met hen contact opneemt dan vermoed ik dat je het ook gewoon over kunt maken hoor! Klantenservice is bij hen heel goed. Ik heb al een keer of 5 besteld en de pakketjes komen per 200 sachets binnen, bij de laatste bestelling heb ik 1 pakket niet gekregen, die is op 1e vraag kosteloos opnieuw verzonden!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:16

Wat voor medicatie krijgt je paard femke tweety?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 09:03

Zo, gisteravond was even heftig. Tweet is thuis, en ik heb inderdaad de beelden gezien. Een leek kon hier al zien dat het mis was.
Tweety krijgt voor 20 dagen Gastrogard (Zooow, shock, das duur!) en daarna audevard ekygard als ondersteuning. Verder wat aanpassingen in voerbeleid, hoewel dat eigenlijk al heel redelijk was voor een maagzweer paard.

Ik ben wel erg blij dat we nu weten waar de klachten vandaan komen, en dat het in principe goed behandelbaar is. Wel iets om de rest van Tweetys leven rekening mee te houden, maar dat is geen probleem.

Ik had gisteravond uitgebreid willen reageren, maar dat schoot er even bij in. In de loop van de dag komt het uitgebreidere verhaal. Bovendien krijg ik waarschijnlijk de filmpjes die gemaakt zijn in de loop van de week. Ik moet even met de kliniek overleggen of ik die ook mag plaatsen, maar als dat zo is zal ik die prutsmuts natuurlijk ook neerzetten.

En dan dit topic wat uitgebreider lezen, al jullie verhalen zullen mij waarschijnlijk kunnen helpen om het voor Tweety zo goed mogelijk te doen.

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 09:15

@ Femke ik ben wel nieuwschierig naar de klachten van je paardje.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:55

Even een vraagje tussendoor, zijn degene die een maagscopie van hun paard/pony hebben laten doen daarbij geweest of niet? Of is dat niet gebruikelijk??

Tweety, jij mag dus de filmpjes zien en hebben die ze gemaakt hebben?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:18

Zo, ik ben ondertussen bij pagina 15 van dit topic, de rest lees ik de komende dagen.

Zoals beloofd het verhaal van Tweety:

Het is nogal uitgebreid, maar ik geef zoveel mogelijk details.

Vrijdagavond, anderhalve week geleden, werd ik gebeld door de staleigenaresse. "Tweety staat met koliek, ben nu aan het lopen, veearts is onderweg." Tweety had gelegen toen ze ging afvoeren om een uur of 22.30, en kwam niet overeind. Keek achterom naar zijn buik. Toen is ze direct gaan lopen en heeft de veearts gebeld, en daarna mij. Prima wat mij betreft, op volgorde van wat op dat moment van belang is.
Mijn vriend en ik gingen uiteraard direct richting stal.
Tweety was inderdaad niet lekker, buik gassig, opgetrokken neus, en nog zo wat pijnsymptomen. De veearts van mij staleigenaresse kwam even later. Tweets darmen zaten vol met gas, inderdaad pijn. In eerste instantie leek alles op een "normale" gaskoliek.
Hij kreeg darmontspanners, en we moesten de nacht door ieder uur even gaan stappen.
Uiteraard hebben we dat gedaan, mijn vriend en ik. De staleigenaresse ging helaas de volgende ochtend heel vroeg op vakantie.
Uiteraard was er wel vervanging om voor de paarden te zorgen.
Zaterdags hebben we nog steeds heel regelmatig met Tweety gestapt, maar hij bleef toch wat erg gassig. Savonds vertrouwde ik het echt niet meer, en heb ik de veearts gebeld. Mijn eigen veearts nu. Ik heb normaal gesproken altijd een veearts van de Lingehoeve, ik woon daar 7 kilometer vandaan.
Eigen veearts kwam, hartslag goed (44) temp was de hele dag al gewoongoed, dat heb ik zelf in de gaten gehouden.. Maar wel te veel gas, en duidelijk niet lekker wat knarsen met de tanden, wat gapen. Ook een rectaal onderzoek, er was geen verstopping te voelen. Hij kreeg nu weer darmontspanners, en ook een pijnstiller. Dat was om een uur of 8 savonds.
Ik hoefde niet ieder uur te lopen, maar rond 24.00 wel even controleren hoe hij stond. Hij mocht in ieder geval NIET eten, niets. In eerste instantie hebben we het stro in de stal laten liggen in overleg met de veearts. ALs hij te veel daarvan ging eten moest het eruit.
Om 24.00 leek Tweety wat fitter, maar stond zich ook vol te vreten aan het stro. Dus heb ik de stal volledig leeggeschept. Toen kon hij niets meer, en ging hij als een idioot lucht staan zuigen. Tweety is een luchtzuiger, maar meestal doet hij het niet erg fanatiek. Maar keer zuigen na krachtvoer, of bij veel drukte op stal een paar keer. Nu bleef hij aan de gang, en heb ik hem zijn band omgedaan. Normaal staat hij zonder luchtzuigband.
Rond half drie snachts zou degeen die in het huis sliep voor die week thuis komen van een feest. (Ze zou nuchter blijven) Zij zou om die tijd nog even controleren, en om 3 uur snachts kreeg ik een appje dat hij rustig was.
's ochtends om 8 uur zelf weer controle en lopen, hij keek wat beter.
Rond half 12 ben ik weer gaan kijken, en gaan lopen. Toen vond ik hem er weer slechter uit zien, en ook weer meer gas. Ook wat meer tandenknarsen. Hij keek dog uit zijn ogen.
Weer de dierenarts erbij, en hetzelfde riedeltje. Rectaal onderzoek, darmontspanner, pijnstiller.
Op dat moment heb ik met de dierenarts afgesproken dat als ik het 'savonds zelf niet vertrouwde, dat ik hem naar de kliniek zou brengen.
Savonds rond 6 uur vond ik het nog niet oke, dus inderdaad richting de kliniek.
Toen ik daar aankwam is er meteen bloed afgenomen.
Hij is opgenomen (De dierenarts zelf was er op dat moment niet, had een ander geval) er zijn altijd assistentes aanwezig.
De dierenarts zou mij bellen als hij zelf weer op de kliniek was. Dat deed hij rond 10 uur savonds. De bloedwaardes waren op zich redelijk, maar vochtbalans was niet ideaal. Hij heeft in de loop van de avond Tweety nog een keer opgevoeld, maar een verstopping kon hij niet voelen. Dat is niet meteen een garantie dat er geen verstopping is, die zou ver voorin de buik kunnen zitten. Omdat Tweety toch echt het gas niet lekker kwijt kon, en omdat de vochtbalans ook niet ideaal was, heeft hij savonds gelaxeerd. (Parafine via de neus) Hij heeft meteen enige liters water meegegeven.

Hij zou de nacht door goed in de gaten gehouden worden.
"s ochtends werd ik gebeld dat Tweety de nacht goed doorgekomen was. gas begon wat anders in zijn darmen verdeeld te zitten, dat was een goed teken.
De bedoeling was om nog te vasten, en dan in de loop van de de dag voorzichtig met wat ruwvoer te beginnen. Dat is in de loop van de late middag ook gebeurd, en dat leek oke.
Dinsdag is het ruwvoer wat opgeschroeft, en ook dat ging goed. Woensdag mocht hij mee naar huis.

Donderdag, vrijdag en zaterdag heb ik nog even alleen ruwvoer laten geven. Zelf gaf ik de ekymash booster van audevard, dat is ter ondersteuning na koliek. (De staleigenaresse was er zelf niet, en ruwvoer is het veiligste, vandaar nog even geen krachtvoer) Die dagen is Tweet wel iedere dag even aan de hand aan het lopen geweest (20 tot 40 minuten) maar nog even niet gereden. Hij ging overdag ook een poosje (ong. anderhalf uur) me zijn 2 Friese vriendinnen de bak in. (De bak wordt als paddock gebruikt, zodat de paarden in ieder geval iedere dag een poosje naar buiten kunnen)
Zaterdag kwam de staleigenaresse terug. In overleg met haar afgesproken om zondagochtend voor het eerst weer wat krachtvoer te geven. 1/4 schep. Ik had een zak sanequi colon gekocht, omdat dit de 2e pittige koliek in een half jaar tijd was. (Speciaalvoer voor koliekgevoelige paarden)
Zondagsavonds heeft hij weer een kwart schep gekregen.

Rond half negen savonds belde de staleigenaresse op. Tweety lag in zijn stal, wou niet overeind komen en keek beroerd. Uiteraard wist ze het hele verhaal van dat Tweety opgenomen was geweest.
Dus ik weer linea recta naar stal, deze keer zelf de veearts gebeld.
Toen ik op stal kwam stond Tweety er echt sneu bij . Kaken heel strak op elkaar, echt klemvast. Ogen dog, hoofd laag, oren wat afhangend opzij.
Een andere veearts van de Lingehoeve had dienst (1 die ik ook al kende van eerdere bezoeken) Toen hij op stal kwam heb ik er het hele verhaal mee doorgesproken, en zelf gevraagd of hij mogelijk een maagzweer zou kunnen hebben. Zowel de veearts als de assistente die mee was (Dezelfde assistente die Tweety opgenomen heeft in de kliniek, en die de eerste keer ook meegeweest was met de andere veearts) knikten eigenlijk bevestigend. Dat het niet zeker was, maar ook zeer beslist niet ondenkbaar gezien het verloop door de week heen. En ook het tandenknarsen leek daar logisch bij. Na een korte check up (hartslag 36, darmgeluiden vrij veel) afgesproken om Tweet weer naar de kliniek te brengen, 2e opname in een week tijd dus. Ze zouden hem de nacht door in de gaten houden, en de volgende dag een endoscopie/gastroscopie doen.
De veearts gaf aan dat de kans groot was dat het zweren zouden zijn, dat dat goed behandelbaar is. Maar hij waarschuwde al wel dat ik zou schrikken van de prijs.

De endoscopie is maandag, gisteren dus, gebeurd. De endoscopie is gedaan door de veearts die hem in het eerste weekend 2 keer gezien heeft, en die ook de eerste opname helemaal begeleid heeft.

Rond 14.30 gistermiddag kreeg ik telefoon dat de gastroscopie heel duidelijk beeld had gegeven. Dat de eerste medicatie alvast was gegeven.
Ik mocht hem aan het eind van de middag ophalen, en dan zouden we ook de medicatie, voerbeleid en de beelden even doorspreken.
Toen ik op de Lingehoeve kwam, was de dierenarts net met een operatie bezig die een half uurtje zou duren. DUs ik heb even met Tweet gekroeld (Die nog wat suf was van de verdoving, en een bloedneus had van de scoop. Dus die stond er vrij sneu bij)
Daarna heeft een assistente mij de beelden vast laten zien. Die spraken nogal voor zich. Ze gaf er wat uitleg bij, maar veel herkende ik wel. (Ben docent biologie, weet redelijk hoe een en ander eruit hoort te zien)

Daarna een goed gesprek met de veearts gehad.
De koliek die Tweety anderhalve week geleden had, was zeker wel een gaskoliek. Alleen de oorzaak heeft dus vrijwel zeker in de maagklachten gezeten.

Voorlopig de volgende aanbevelingen
*10 dagen hele spuit gastrogard
* dan 10 dagen halve spuit gastrogard
*Wanneer de gastrogard op is, ekygard supllement van audevard gaan geven.
voeradvies:
*hele dag ruwvoer ter beschikking liefst veel voerboerten (Was voorheen al 4 x per dag ruwvoer)
*Krachtvoer in niet te grote porties (Tweet kreeg 2 x daags kwart onderhoudsbrok voorheen, dat is op zich oke)
* eerst ruwvoer, dan krachtvoer
*Voor dat ik ga rijden of longeren of welke activiteit dat ook: zorgen dat Tweet een paar plukken ruwvoer heeft gegeten
* Wel gewoon lekker naar buiten met zijn 2 vriendinnen. hoe meer buiten hoe liever in feite
* Luchtzuigband niet om
* stro als bodembedekking zodat hij altijd wat kan knabbelen (was al)
* Savonds laat nog een keer ruwvoer, in hooinet of slowfeeder zou handig zijn.

In principe mag hij , als hij weer in orde is, qua training gewoon doen wat ik altijd deed. Ik ben een actieve recreatieruiter, veelzijdig. (oa ook aangespannen en ook onder het zadel)
Eventueel een keer op pad voor een training of zoiets met de trailer moet uiteindelijk gewoon weer kunnen.

Vandaag heb ik overleg gehad met de staleigenaresse, en qua ruwvoer is alles prima. Ook het hooinet/slowfeeder s'avonds gaat gebeuren.
Krachtvoer doen we nog even een paar dagen niet, daar gaan we over een aantal dagen wel even naar kijken.
Het is fijn om een staleigenaresse te treffen die in alles mee wil werken.

Zelf zou ik het liefst zien dat Tweety nog meer naar buiten ging, maar dit is 1 van de weinige stallen in de Betuwe waar de basiszorg goed is, en de paarden bovendien iedere dag buiten komen. Het is een kleinschalige pensionstal . Totaal 7 paarden, waarvan 4 pensionpaarden.

Zelf denk ik dat Tweety al veel langer gevoelig op zijn maag is geweest. Ik heb zelfs ooit al eerder gedacht dat hij in het verleden wellicht een maagzweer gehad zou hebben, mede vanwege het luchtzuigen, en de dingen die ik weet van zijn verleden. Ik heb Tweety nu ruim 5 jaar, hij was 14 toen ik hem kocht. Hij is nu 20.

Er zijn wel eerder wat lichte klachten geweest, nooit heftig, nooit "dierenartswaardig" Af en toe wat kleine losse dingetjes, die ik nu achteraf gezien wel kan plaatsen.
Het is ook niet gek dat het nu doorzet. Tweety heeft nogal een beroerd jaar gehad, met meerdere stalverhuizingen (Helaas, maar weinig keus) en een aantal wat pittigere blessures. Waaraonder een vervelende kreupelheid, half jaar diarree (En daarna dus 1 van de verhuizingen, waarna de diarre met 3 dagen over was) en al eerder een koliek die lang aanhoeld. (in mei, ook gaskoliek) Eigenlijk leken we net weer echt lekker op gang, en leek Tweety op zijn plek waar we nu staan.
Maar alles bij elkaar is het een heftig jaar geweest, en dat zal vast meespelen in het nu opspelen van zijn klachten.

Zo, lang verhaal, en voor mijn gevoel nog de helft vergeten...
Ik ga nu even bij Tweety langs, de slowfeeder afgeven, en zijn gastrogard geven.

Daarna ga ik verder op blz 15 van dit topic. Het filmpje waar op de eerste pagina naar verwezen wordt (De 51 minuten, engelstalig) heb ik ondertussen al gezien.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:59

fargo schreef:
Even een vraagje tussendoor, zijn degene die een maagscopie van hun paard/pony hebben laten doen daarbij geweest of niet? Of is dat niet gebruikelijk??

Tweety, jij mag dus de filmpjes zien en hebben die ze gemaakt hebben?

Bij mijn paard was het geen optie omdat de scoop te kort was ( paard is 1.84cm en zweren zaten ws niet alleen in de maag maar ook overgang darmen) dus ben gewoon gaan behandelen met abprozole.

Tussendoor, omdat die knol altijd wel een verrassing heeft :+ is ze ook geopereerd via laser aan soft palate displacement....en daar ben ik 100% bij geweest (zo'n beetje zelfde procedure met scoop) en zelfs de scoop mogen bedienen bij mijn eigen paard omdat er geen assistent beschikbaar was (spoedgeval die binnen kwam) terwijl de chirurg mij aanwijzingen gaf en de laser bediende.

Nu had mijn paard ook wel extreme klachten voor een maagzweer, de bekende koliek om de week maar ook het niet meer liggend willen slapen, waardoor ze dus geen remslaap meer had, echt een hel, want zonder remslaap kunnnen ze op elk moment van de dag dus omver pleuren en vastliggen ;(

Ik heb haar een dikke 2mnd behandelt met abprozole, omdat diverse (buitenlandse) onderzoeken ook aangeven dat maagzweren toch wel een week of 6-8 omeprazol nodig hebben. Dit is met Gastroguard bijna niet te betalen! Mijn paard had 1.5 spuit per dag nodig gehad als ik GG had gegeven. DAn ben je ook al snel geneigd om de behandeling maar een week of 3 te doen.
In mijn geval wilde mijn DA het niet eens voorschrijven vanwege de kosten voor mij -:(- net alsof om de week koliek (en dus spoedvisites) goedkoper waren! Ik heb een half jaar lang rekeningen van 500-800euro gehad, daar kun je toch nog wel wat spuiten GG voor kopen! uiteindelijk hebben ze me zelfs geleerd om zelf buscopan te spuiten, daar zat ik ook niet echt op te wachten !

Vandaar dat ik verder ben gaan zoeken en op abler ben uitgekomen _/-\o_

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:49

Ik heb mijn grote kwpn-er vanaf zijn vierde (hij is nu 13) en in de loop van de jaren ook af en aan problemen gehad. Maagzweren niet geconstateerd bij een gastroscopie op de faculteit in Utrecht. Darmontstekingen wel via een ander onderzoek. Medicatie tegen de darmontstekingen (o.a. prednison) sloeg niet aan. Na jaren pielen en zo ongeveer iedere alternatieve therapeut van Nederland langs gehad, hem toch maar eens op de abprozole gezet + voer zonder granen (pure feed). Met mijn paard die afgeschreven en met pensioen was, rijd ik nu weer fanatiek wedstrijden. Hij is erg gevoelig op zijn maag/darmen en moet elke dag drie zakjes hebben anders merk je het direct aan hem. Dat is dus eigenlijk meer dan de onderhoudsdosis maar ook wel weer logisch omdat hij aardig aan de maat is. Gastrogard zou ik niet kunnen opbrengen....

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:16

Dat merk ik ook Henshem, die grote crisis is nu 1.5jr geleden en ik heb haar in die tijd regelmatig kuurtjes tussendoor gegeven. Op een gegeven moment denk je dat je "veilig" bent en ebt het weg. Vorige week kreeg ik de "wake-up" call en kreeg ze weer gaskoliek....die eigenlijk onverklaarbaar was, dus ...weer een kuur abprozole ( die ze eigenlijk het eerste jaar 1 week in de maand kreeg) et voila, je hebt weer een heel ander paard!

Nu dus weer voorgenomen, 1week per maand aan de abprozole!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:31

Mist schreef:
Dat merk ik ook Henshem, die grote crisis is nu 1.5jr geleden en ik heb haar in die tijd regelmatig kuurtjes tussendoor gegeven. Op een gegeven moment denk je dat je "veilig" bent en ebt het weg. Vorige week kreeg ik de "wake-up" call en kreeg ze weer gaskoliek....die eigenlijk onverklaarbaar was, dus ...weer een kuur abprozole ( die ze eigenlijk het eerste jaar 1 week in de maand kreeg) et voila, je hebt weer een heel ander paard!

In hoeverre geven jullie probiotica aan jullie paarden? Gasvorming wordt ook heel sterk beinvloed door de aanwezigheid van goede en van slechte bacteriën in de darmen. De goede kun je bevorderen met probiotica zodat je paard zowiezo minder gas gaat produceren omdat er minder slechte bacteriën zijn en meer goede. Bietenpulp heeft ook een probiotische werking voor de darmen en de aanwezige bacteriën. Ik geef dagelijks probiotica en ook wat bietenpulp.

NB: Ik zie op de Abler site dat zij zowel abprozole als omeprazole hebben, wat is precies het verschil??

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:05

fargo schreef:
Mist schreef:

In hoeverre geven jullie probiotica aan jullie paarden? Gasvorming wordt ook heel sterk beinvloed door de aanwezigheid van goede en van slechte bacteriën in de darmen. De goede kun je bevorderen met probiotica zodat je paard zowiezo minder gas gaat produceren omdat er minder slechte bacteriën zijn en meer goede. Bietenpulp heeft ook een probiotische werking voor de darmen en de aanwezige bacteriën. Ik geef dagelijks probiotica en ook wat bietenpulp.

NB: Ik zie op de Abler site dat zij zowel abprozole als omeprazole hebben, wat is precies het verschil??

Volgens mij hetzelfde, beide bevatten omeprazol. De omeprazole van Abler is een pil, de Abprozole korreltjes

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:07

Ik heb zojuist bij Abler de Abprazole besteld, eerste keer creditcard dus ben benieuwd. Heb maar gewoon 30 dollar (22,15€) extra betaald voor een snellere levering

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:45

Odetje92 schreef:
fargo">>
[quote="Mist schreef:

NB: Ik zie op de Abler site dat zij zowel abprozole als omeprazole hebben, wat is precies het verschil??[/quote>>>>

Volgens mij hetzelfde, beide bevatten omeprazol. De omeprazole van Abler is een pil, de Abprozole korreltjes

Ze hebben ook een pasta omeprazole..

PartOulOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:31

Goedemiddag allemaal, ik kom even binnenvallen. Ik heb 8 januari enige producten bij Abler besteld enkel heb ik nog steeds niks binnen. Hebben jullie rond deze datum ook besteld en hetzelfde probleem? Ik heb trouwens de 30 dollar extra betaald voor extra snelle levering....

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 18:15

@fargo; yeastsac via de DA