[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:12

Kukkie als ik nog een paard had gezocht was het zo´n beetje ideaal voor me geweest. Er zijn zat mensen die graag een vrij rustige pony hebben en ik denk daarom ook wel dat je er een fijne nieuwe eigenaar voor gaat vinden!

Wie heeft er hier ervaring met weidebeleid? Ik zou daar graag meer van willen weten, vooral over hoe ik het weitje geschikter kan maken voor sobere paardjes. Bio-Ron lijkt me wel intressant, maar ook erg duur? Zou dan 45 euro voor consult kosten en zo´n 50 euro reiskosten kwijt zijn, en evt bodemonderzoek komt daar nog bij.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:59

bodemonderzoek zou je wel moeten laten doen,soms zijn de verhoudingen zo scheef dat gezond gras laten groeien haast onmogelijk is, en daarbij krijg je een bemestingsadvies.
bio-ron ken ik niet,wat is dat?
bij ons is ingezaad met barenbrugh paardengrasmengsel.
paarden doen het er allemaal erg goed op moet ik zeggen.

ap en zijn weidegenootje gaan achter de andere paarden aan, als die het gras op hebben komt appie er op.
alleen merk ik de laatste tijd aan hem dat hij het daar niet echt meer op trekt en moeten we binnenkort toch maar es kijken of ap bij andere paarden in kan, hij valt erg snel in momenteel.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:13

Volgens mij was er vorig jaar een soort actie van de BoerenBond, dat je gratis bodemonderzoek kon laten doen?

Bio-Ron: http://www.bio-ron.com/index.php?option ... &Itemid=27

Hij kijkt volgens mij meer naar welke planten er groeien en wat er te zien is, en wat voor info hem dat dan geeft over de bodem, en wat je daar dan mee moet?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:27

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:57

laura1986 schreef:
Kukkie als ik nog een paard had gezocht was het zo´n beetje ideaal voor me geweest. Er zijn zat mensen die graag een vrij rustige pony hebben en ik denk daarom ook wel dat je er een fijne nieuwe eigenaar voor gaat vinden!

Wie heeft er hier ervaring met weidebeleid? Ik zou daar graag meer van willen weten, vooral over hoe ik het weitje geschikter kan maken voor sobere paardjes. Bio-Ron lijkt me wel intressant, maar ook erg duur? Zou dan 45 euro voor consult kosten en zo´n 50 euro reiskosten kwijt zijn, en evt bodemonderzoek komt daar nog bij.

Ik voer zelf bioron, ik heb ook met die man staan praten. De mijne krijgt granenmix en spelt door elkaar van bio-ron. Ze doet het er erg goed op :)

Spies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:42

KootMiraDrum schreef:
GD = Gezondheidsdienst Paarden

GD = Gezondheidsdienst voor Dieren (www.gddeventer.com)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:59

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met IR bij een paard dat eigenlijk in perfecte sportconditie is?
1 van mijn minipaarden vertoont al een paar weken symptomen van spierbevangenheid. Hij heeft maar zeer licht verhoogde CK's die ook niet of nauwelijks dalen dus acute spierbevangenheid is het ook niet.
Samen met de kliniek en GD zijn er al verschillende bloedonderzoeken gedaan waar afgezien van die CK's eigenlijk niets echt afwijkend is, bij 1 test was de glucose aan de onderwaarde van normaal en bij de test van vorige week was het LDH minimaal verhoogd.
Op aanraden van de GD wordt morgenochtend vroeg nogmaals bloed afgenomen om te testen op IR, al zijn de spierproblemen eigenlijk de enige echte raakvlakken met IR.
Maar omdat het een simpele test is, beginnen we daar nu toch maar mee omdat de andere mogelijkheid (PSSM/EPSM) moeilijker te testen is...

Hij staat inmiddels al op een dieet met zo min mogelijk suikers & zetmeel, aangevuld met olie en op dit moment valt hij dus behoorlijk af want hij stond flink in het werk en kreeg ook aardig wat te eten op een dag.
Afgezien van wat stappen en vrij bewegen in de paddock doet hij nu niets dus de bespiering holt ook hard achteruit. Advies was ook om voldoende vit. E te voeren en ook voldoende eiwitten.
Maar waar zit nu goed opneembaar eiwit in zonder suikers/zetmeel? Ik dacht aan lucerne maar dan wel zonder melasse...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:09

marijeR@....moeilijk...je moet dan ook wel zeker weten dat de schildklier het goed doet,die is o.a verantwoordelijk voor de eiwitstofwisseling.
Als dus de schildklier te traag werkt vergiftig je hem even goed met eiwitrijk voer.
(ik lig in een deuk om je avatar!)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:12

In graszaadhooi zit ook gewoon eiwit maar het is energie en suierkarm, kun je onbeperkt geven als je aaardje nu afvalt. Als je daar dan olie bij voert voor de energie zit je wel goed denk ik :j

Maar dan moet het paardje in kwestie natuurlijk wel tegen die eiwitten kunnen...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:41

Hij heeft onbeperkt hooi maar daar heeft hij niet genoeg aan.
Tis ook niet zo'n hooi eter hoor, een plakje per dag eet hij nog niet. Hij zoekt de lekkere sprietjes eruit en laat dan nog een hoop liggen.
Voer hem nu ook al van agrobs die cobs, geweekt en dat lijkt een beetje op de bietenpulp die hij gewend is te eten. Daar gaat ook de olie doorheen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:15

MarijeR, mijn fjord had voor zijn doen een topconditie toen zijn ziek zijn begon, in een half jaar tijd heeft hij toen wel enorm veel overgewicht gekregen terwijl er niets veranderde aan voedsel of beweging..
Is er ook al getest op magnesium, vitamine E en selenium?
Om mijn paard wel eiwit binnen te laten krijgen maar geen suikers/zetmeel voer ik hem de 'lucerne' van agrobs, het heet daar aspero
Hier zitten verder ook geen toevoegingen in en is dus mooi puur voer voor een 'ziek' paard vind ik persoonlijk
Zie dat je de wiesencobs er al van voert..

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:51

Ik zal morgen eens vragen of ik alle bloeduitslagen ook op papier kan krijgen.

Dit was hij zo'n 3 maanden geleden:
Afbeelding

Inmiddels zit er geen spier meer op z'n achterhand, heeft hij een bolle buik van het hooi terwijl z'n ruggegraat echt uitsteekt...
Hij woog 93 kg maar ik denk dat hij nu de 85kg niet eens meer haalt.

Aspero ken ik wel ja. Ik voer de andere paarden veel compact gras van Hartog maar weet niet of dat al weer teveel suikers & zetmeel bevat (12% volgens de website). Dat is iig iets wat hij wel lust, het is nogal een moeilijke eter :roll:

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:11

Bij de GD kun je altijd alles erg netjes op papier krijgen!
Wanneer je ze belt kunnen ze het vaak ook gelijk doormailen, ik kreeg toen alles netjes in bestanden op de mail!
Wat een prachtig paardje zeg!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 18:55

Jeetje, wat een beauty!
Wat zonde dat zijn conditie zo slecht is geworden.

Ik heb gisteren weer voor het eerst (na twee weken vakantie) op Bambi gereden. Die is echt helemaal soepel geworden in haar bespieding sinds ik Safe &Sound voer! Ik denk dat de Cobs voor haar slecht zijn geweest, vreemd genoeg....
Sinds ik dat ben gaan voeren kreeg ze ir en ze knapte wel op maar niet echt naar tevredenheid, bleef ook niet voorwaarts.
Gisteren was ze lekker los en voorwaarts! Was helemaal happy!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:10

Misschien waren de cobs niet 'slecht' voor haar maar zat er juist te weinig in! De safe en sound heeft meer toevoegingen volgens mij en als die eventuele tekorten zou hebben aangevuld kan dat veel invloed hebben, fijn dat het zo goed met haar gaat!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:13

marijeR@ wat een mooi beestje!
Je zou niet zeggen dat hij zo klein was!
Heeft hij niet gewoon een worminfectie?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:28

MarijeR, is jouw paardje een hengst of een ruin?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:48

@ Geerke, een worminfectie is al uitgesloten gelukkig :)

@ Singasong: het is een 7 jarige hengst.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:20

marijeR wat voerde je dan toen je dier die tekenen van spierbevangenheid begon te krijgen??
als je weinig krachtvoer gaf,is er dan bij bloedprikken ook naar de mineralen gekeken?

verhoogd ldh,ck en vermagering kan ook komen door het eten van jacobskruid,is daar ook aan gedacht?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:49

Hij stond flink in het werk en kreeg ook aardig wat krachtvoer op een dag (mix van bietenpulp, zemelen, haver, muesli en compact gras). Verder beperkt weidegang en wat hooi.
Al had hij in de weken daarvoor minder krachtvoer en meer weidegang gehad i.v.m. een korte vakantie tussen de shows door. Ik vond het showseizoen anders te lang duren.
De weilanden hier zijn vrij van JKK en het hooi ook (van eigen land).

Om 8 uur is er bloed afgenomen en nu maar wachten op de uitslag.
De DA zou ook nog even alle bloeduitslagen bij elkaar zoeken en kopieëren en straks even langs brengen. Ze dacht dat ik die al had.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:02

MarijeR schreef:

Ik vroeg het omdat ik pas ergens heb gelezen dat er bij hengsten geen IR voorkomt. Maar waar ik dat nou heb gelezen?? :o

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:26

singasong schreef:
MarijeR schreef:

Ik vroeg het omdat ik pas ergens heb gelezen dat er bij hengsten geen IR voorkomt. Maar waar ik dat nou heb gelezen?? :o

is dat zo?
Dat is interessant!...weer hormonen,maar welke en waarom? :D
(Dan is de kans dat mijn friesje IR krijgt klein )

Ik ben weer blij...heb mijn medicijnen voor Pablo weer binnen voor bijna een jaar,forthyron.
Altijd spannend....ik woon namelijk niet in een straat maar op een afgelegen heuvel....je kunt de naam van het huis intypen in de TomTom,maar TNT frankrijk snapt dat niet :o
Toch weer voor 750 euro pillen,en dat is niet leuk als het wegraakt :D

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:01

Ik heb naar aanleiding van dit topic mijn paard ook laten testen op IR. Ze heeft immers eeuwig overgewicht, dikke manenkam en op nog een aantal specifieke plaatsen vetophopingen ...

Paardje is niet IR!!! *\o/* *\o/* *\o/*

Wel moeten we proberen om zoveel mogelijk haar overgewicht onder controle te houden natuurlijk want wat niet is kan nog komen uiteraard.

Wou ik maar even kwijt ... ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:20

Mandyke schreef:
Ik heb naar aanleiding van dit topic mijn paard ook laten testen op IR. Ze heeft immers eeuwig overgewicht, dikke manenkam en op nog een aantal specifieke plaatsen vetophopingen ...

Paardje is niet IR!!! *\o/* *\o/* *\o/*

Wel moeten we proberen om zoveel mogelijk haar overgewicht onder controle te houden natuurlijk want wat niet is kan nog komen uiteraard.

Wou ik maar even kwijt ... ;)

gelukkig maar! zet haar maar wel op dieet...dat kan nooit kwaad natuurlijk :D

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:08

Mandyke, dat is erg fijn nieuws zeg!!

Marit, ik heb dat van die hengsten ook nooit gehoord..