[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:09

Kan iemand mij nog eens aan de naam helpen van dat spul wat bij de drogisterij is te krijgen tegen de schilfers? :) Ben het vergeten. :o

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:10

Wat een gedoe toch altijd met die exceem he dames!
Mijn pony staat nu ook al weer dik een maand onder de deken maar ze schuurt al behoorlijk aan de staart en de manen gaan er ook al aan.
Op het moment krijgt ze een kuur Drainage ( 25druppels x 2 ) en Puur culico ( zelfde als Drainage ). Wat smeren jullie
er nog bij om de jeuk een beetje te verzachten?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:16

sammetje schreef:
Wuswa:
Heb je het idee dat die Cavalesse iets doet? Ik las daar gister ook over en denk erover om dat te bestellen. Wortels, appels, biks etc krijgt ze allemaal niet. Die Leovet olie kan ik ook nog weleens proberen.

wuswa schreef:
Tja, of die Cavalesse iets doet weet ik niet want ik weet niet hoe erg ze zou schuren als ik het niet zou geven. Ik geef het omdat ik geloof in een oplossing van binnen uit. De 'smeersels' verzachten alleen de jeuk en nemen de oorzaak niet weg.

Hier gebruik ik ook Cavalesse. Is het 1e seizoen en tot nu toe bevalt het goed. Maar net zoals wuswa: of het puur en alleen van de Cavalesse komt durf ik niet te zeggen. Dunla is nu ook regelmatig aan het werk (longeren, rijden of mennen) en raakt op die manier dus ook (meer) afvalstoffen kwijt dan vorige zomers (toen ze nog niet aan het werk was). Tot nu toe heeft Dunla nog niet geschuurd en ik hou het erop dat de combinatie Cavalesse + werken bij haar werkt maar ik juich pas als ze aan het eind van de zomer nog steeds niet heeft geschuurd.

Cavalesse heb ik trouwens via mijn vriendin gekocht die DA in Duitsland is. Ik denk dat je eigen DA er ook wel aan kan komen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:53

Muzefee schreef:
Kan iemand mij nog eens aan de naam helpen van dat spul wat bij de drogisterij is te krijgen tegen de schilfers? :) Ben het vergeten. :o

klitwortel bedoel jij denk ik?
alleen te koop bij het kruidvat

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:12

ellepel schreef:
Muzefee schreef:

klitwortel bedoel jij denk ik?
alleen te koop bij het kruidvat

Dat was 'm, schrijf het even op, voordat ik het weer kwijt ben. Thanks!

ikenindi

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:53

ik heb vandaag zitten twijfelen of de deken weer op moest. ze leek van een afstand geschuurd te hebben, maar de huid was eigenlijk juist heel rustig, en ook geen nieuwe afgebroken haartjes... ik heb weer klitwortel overal gesproeid (daar was ze me niet dankbaar voor (a) ) en ze staat nu toch weer gewoon naakt op de wei. en dat terwijl ik de deken al uit de kast getrokken had...

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:20

Hoop dat dit de laatste foto's zijn die ik hoef te plaatsen. :)

Afbeelding

Afbeelding

De staart is echt een grote plumeau, maar het is de tijd van het jaar om sowieso even lekker wat te kroelen. :+ Dat zal overwaaien en dan kan alles rustig aangroeien.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:49

Muzefee: ziet er goed uit!
Vraag me af of iedereen de eczeemdeken al weer op heeft hier?
Ik nog niet, mijn pony vertoont ook nog geen tekenen van schuren..
Maar uit voorzorg leg ik hem er een deze dagen wel weer op denk ik.
Wat doen jullie, bij voorbaat erop als je weer vliegjes ziet? Of pas erop leggen wanneer de pony begint met schuren of tekenen van jeuk en kriebel vertoont?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:19

ik leg pas de deken erop als ze begint met schuren en dat was gisteren! vanmorgen gelijk zalf op aangedane plaatsen gesmeert en daarna deken op voor ze naar buiten ging.. vandaag heeft ze nog niet weer geschuurt gelukkig!

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:39

Ik heb hem er al een paar weken opliggen (eind maart). Lijkt mij het handigste om hem er op te leggen VOOR ze beginnen met schuren? Anders blijven ze toch schuren met de deken op? Naja dat zal wel niet bij alle paarden zo zijn natuurlijk..

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:43

Ik heb geen eczeemdeken op, denk dat het deze zomer ook niet nodig is, vorige zomer heel de zomer zonder gelopen op het land, terwijl ze die zomer ervoor op een stal 6 km verder in het land zich tot bloedens toe heeft geschuurd! Nu staat ze 100 bij de zee vandaan en gaat het tot nu toe erg goed! Ze heeft een enorme bos manen en ik hoop dat ze ze houd deze zomer. :D

Even niet op mij en het hoedje letten, het gaat om haar manen. :P Dit is de meest recente foto maar ze zijn ondertussen alweer paar cm langer . :)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xkimmx op 19-04-10 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:45

suuszzzz schreef:
Ik heb hem er al een paar weken opliggen (eind maart). Lijkt mij het handigste om hem er op te leggen VOOR ze beginnen met schuren? Anders blijven ze toch schuren met de deken op? Naja dat zal wel niet bij alle paarden zo zijn natuurlijk..

als ze niet geprikt kunnen worden is oorzaak toch ook weggenomen? tenminste zo denk ik erover ;)

Special_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:49

Ik wil me hier even melden , en meelezen wat jullie doen aan het schuren ! Mijn merrie staat sinds ruim 2 weken onder de deken , en smeer met MCQ .
Hoopte zonder deken te kunnen( dit omdat ze een veulentje verwacht ) , maar trokken haar s 'morgens van stal en de staart was coupe wc borstel :(

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:54

Deken opleggen om jeuk te voorkomen idd, ze kunnen wel 3 weken jeuk houden van het geprikt worden toch; dan kunnen ze nog veel schade aanbrengen in die tussentijd!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:01

wat doen jullie eigelijk als je paarden gepoetst/gereden/gelongeerd moeten worden? Mijn paarden staan op een zandpaddock naast de wei maar heb wel vaste stallen ter beschikking.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:21

Die van mij loopt al een maand (weet niet zeker meer) op.

Chipieke: Als ik met die van mij bezig ben is die gewoon af.
Nergens last van.
Ik ben meestal druk met vliegen wegslaan :D
Maar over het algemeen genomen is die van mij niet meer echt gevoelig ervoor.
Terwijl ze eerder al wegvloog als er ook maar 1 beestje op haar zat, werd ze helemaal knetter.
Dat is dus niet meer zo :D

Vind het echt heerlijk zoals het gaat :D

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 23:14

Roos_s schreef:
suuszzzz schreef:

als ze niet geprikt kunnen worden is oorzaak toch ook weggenomen? tenminste zo denk ik erover ;)

Net als opisop zegt denk ik dat die jeuk wel een tijdje aanblijft. Volgens mij gaat dat niet meteen weer weg. Dus dan lijkt het me dat ze gaan schuren met de deken op.. Maargoed zoals ik al zei, dat zal bij ieder paard wel weer anders zijn.. Ik heb hem er in ieder geval al voor het schuren opgedaan.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:51

Vorige maand waren er al veel van jullie die de eczeemdeken op hadden. Mijn paard staat in Zuid-Holland dus redelijk in de buurt van de zee, denk zo'n 20 km. Hij heeft ook nog nergens last van.. Kan dit hierdoor komen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:05

dat kan,maar mijn pony staat in hartje drenthe en heeft ook nog nergens last van :D :D

dat er paarden zijn die nog geen last hebben komt door de nachttemperaturen, het heeft gisteren nog gevroren!
als de nachttemperatuur boven de 10 gradne is dan komen er meer vliegjes en dus ook jeuk.

ik hoop bij appie op een wonder en laat de deken af, als hij wel begint ben ik bij hem nog vroeg genoeg.
hij houd dan nog een dag of 3 wat jeuk en dan is het over.
ligt ook aan de mate waarin ze een allergie hebben, de een heeft meer jeuk dan een ander

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:18

ja idd kunnen ze wel wat doorschuren nadat ze geprikt zijn... dit keer hebben we ook echt zolang mogelijk gewacht omdat ze hoogdragend is op moment. Is zo'n gemier om iedere keer deken op/deken af te doen... Ik zelf wil dat opzich wel doen, maar waar de paarden nu op stal staan vind ik het zo'n belasting.. Plus dat het ook nogeens oerlelijk is :P

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:39

itske schreef:
Geeft ECHT geen schuurplekken hoor.
Pony loopt al wel 7 jaar in zijn pyama en nog nooit een schuurplek gehad

Bij mijn pony gaat ie wel degelijk schuren als ik een maat kleiner heb.
Dan schuren alle haren van de bovenkant van zijn voorbenen weg.
Bij een maat kleiner past de buikflap niet, singles veel te strak en kunnen niet langer.
Dit is zijn deken van vorige jaar.
Paste echt niet meer, komt amper over zijn borst heen.

Afbeelding

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:25

ik heb mijn deken al opliggen van ergens eind maart denk ik. Ben ik blij voor :') Liever voorkomen dan genezen :D Vorig jaar was ze al flink gestoken en ik heb heel veel manen kunnen redden, hopelijk vallen er dit jaar geen gemolde manen :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:40

ik heb hem al op vanaf half februari.
Morgen komt de DA langs, ik ga vragen hoeveel Cavalesse kost bij hem.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:48

Ook hier nog steeds geen deken op. :n Geen teken van jeuk oid dus dan vind ik het eigenlijk een beetje sneu om 'm nu al op te doen. Eigenlijk in de hoop dat ze deze zomer helemaal geen jeuk krijgt. Maar dat zal wel te mooi om waar te zijn.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:02

Roos_s schreef:
suuszzzz schreef:

Volgens mij word histamine in het bloed aangemaakt bij jeuk en zet dit proces in werking bij de eerste jeuk en schuren en word steeds versterkt door schuren, dus dat zal niet meteen weg zijn door er een deken op te leggen.. ?
Ik ben ook altijd wel voor: voorkomen beter dan genezen en heb hem er de jaren hiervoor ook altijd in maart er al op liggen. Nu heeft mijn pony echter nog helemaal geen last van jeuk! Dus misschien kijk eens aan en hoop net als hier eerder gezegd op een wonder..?
De manen zijn echt super vol en nog nooit zo lang geweest :D

Chipieke: ik spuit altijd met vliegenspray en vaak et liefst met die dazentroep(dat bruine spul dat zo stinkt) Maar dat spuit ik 's avonds ook altijd even bij haar uiers ookal heeft ze de deken om, omdat ik geen uierflap heb..