[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje89

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:11

Update: Heb mijn pony vanmiddag gewassen met teer shampoo, m'n andere shampoo was op en nou heb ik dit even geprobeerd. Het hielp zelfs nog beter als die ik eerst had. Z'n huid was gelijk een stuk rustiger en z'n manen en staart waren super zacht, normaal was het allemaal zo droog.
Daarna heb ik de deken opgedaan en hem even in het zicht van de andere paarden gezet. Ze reageerden er dit keer niet op. Dus heb ik hem toen maar in het land gezet. De paarden kwamen even snuffelen maar toen was het weer goed. Gelukkig maar!

De deken past wel goed, alleen als hij gaat eten schuift hij nog wel iets, waardoor komt dit? En iemand tips?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:12

waar schuift het dan?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:20

kaatje89, kun je niet een stuk dik elastiek op de bovenkant van de hals naaien en dan met een drukknoop. Deze dan om het halster heendoen? Ik heb de everline nu binnen en deze heeft dat ook bovenop zitten. Nu gebruik ik geen halster in het land, maar wel een vliegenkap en daar wil ik hem dan omdoen.
Ben heel benieuwd hoe de thee het gaat doen indianajones....

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:24

Vanmiddag ben ik naar de boerenbond geweest. Pot sportmineralen en zak slobber gehaald. Als ik losse brokken met mineralen deed dan bleven er altijd in de hoekjes mineralen zitten. Vandaag met de slobber was de hele emmer keurig leeg. Ik neem dan 2 handjes slobber.

Ik hoorde laatst over brantnetels voeren. Dus dat wilde ik wel eens proberen. Ik heb 3 dagen geleden een bosje geplukt en vandaag gevoerd. Ze at het keurig op. Maar hoeveel zou je hier nou van moeten voeren?

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:24

kaatje89, ik heb de rambo sweet itch hoody, en die blijft perfect zitten Ja

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:22

@Ellepel: Hij schuift achter z'n oren. Hij zakt wat af.

@Zammie: Dat is idd wel een goed idee. Ik gebruik normaal ook geen halster in het land of in stal, maar dan blijft ie hopelijk iets beter zitten. Heb op dit moment nog geen vliegenkap nodig.

@Steffie89: Bedankt, zal ook even naar die deken kijken.

M'n pony leek trouwens veel relaxter en vrolijker met de deken op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:29

je hebt de pagony he?
dan kun je gewoon de hals wat strakker doen, zit ene gespje aan die je kunt verstellen.
bij ap zakt hij ook altijd een beetje hoor,maar iedereen op stal trekt hem even weer naar voren voor me

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:20

ellepel schreef:
je hebt de pagony he?
dan kun je gewoon de hals wat strakker doen, zit ene gespje aan die je kunt verstellen.
bij ap zakt hij ook altijd een beetje hoor,maar iedereen op stal trekt hem even weer naar voren voor me

Ik heb idd de pagony. Heb het gespje al wat strakker gedaan, maar wil hem ook niet helemaal wurgen Clown
Ben gewoon bang dat ik hem dan net iets te strak doe en dat ie dat niet fijn vind. Ik woon gelukkig dichtbij en kan op stalling wel even vragen of ze hem even naar voren willen trekken wanneer hij is afgezakt.

Mariskas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:32

Wie van jullie heeft ervaring met de fly-free eczeemdeken met uierbeschermer? Mijn merrie heeft pagony - en boettdekens, maar schuurt altijd de uiers kapot. Via een kennis hoorde ik dat fly-free een uierbeschermer heeft die aan de buikflap vastgemaakt kan worden, lijkt me hartstikke goed, maar waar bevestig je die dan verder aan?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:55

floortje82 schreef:
Hoi Lotgenoten!!! Ben er een paar dagen uitgeweest en gelijk 20 pagina's verder moeten lezen! haha.

@ Luckystory; wij hebben ook een Boett kap. Wij doen deze bij roos er altijd op behalve als we gaan poetsen/rijden etc. Ze heeft er geen last van, en ze blijft keurig laag met haar hoofd bij het omdoen. Echt een schat. Helpt wel.
Roos staat nu op een al aardig kaal wordend weitje en dat gaat ook goed, hoe minder vet gras des te beter!

Oh ja vinden jullie het een idee om een lijst met alle middeltjes te plaatsen in 1 lijst? Vind het nu erg zoeken tussen alle goede tips Haha!

goed idee
lijst starten en dan steeds aanvullen?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:01

Lijst van middeltjes die voor iemand werken:
Nickeltje:
-in de ochtend en in de avond bij in en uit de wei halen staart en manen spoelen met zeewater. Wondjes genezen veel sneller.
-eczeem dekens overdag om überhaubt steken, jeuk en wondjes te voorkomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:03

Nickeltje schreef:
Lijst van middeltjes die voor iemand werken:
Nickeltje:
-in de ochtend en in de avond bij in en uit de wei halen staart en manen spoelen met zeewater. Wondjes genezen veel sneller.
-eczeem dekens overdag om überhaubt steken, jeuk en wondjes te voorkomen
Yvank_
-itch balm voor de buik en staart
-mengsel van betadine en zeezout op de geschuurde plekken

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:11

Yvank, dat betadine en zeezout los je in elkaar op? Of ook nog water er bij? Ik denk dat het in de richting van zeewater gaat, maar misschien dat ik dan nog eens betadine toe ga voegen aan het zeewater...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:12

Nickeltje schreef:
Yvank, dat betadine en zeezout los je in elkaar op? Of ook nog water er bij? Ik denk dat het in de richting van zeewater gaat, maar misschien dat ik dan nog eens betadine toe ga voegen aan het zeewater...

nog beetje water bij idd Ja

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:17

oliebol! Had net een berichtje van m'n moeder. Die had (waar mijn pony staat) even geholpen de paarden binnen zetten.
Staan ze weer in stal, word ie weer helemaal in elkaar getrapt. Dus hebben ze eerst de deken maar even weer af gedaan.

Wat moet je daar nou mee? Scheve mond In het land was er helemaal niks aan de hand. Staan ze in stal (staat in een grote stal met 5 anderen) word ie weer helemaal in elkaar getrapt Boos! Waar ligt dit aan??

Het is voor mij niet mogelijk om alle dagen 's ochtends en 's avonds heen te gaan. Ga nu niet meer naar school. Maar wil gaan werken. Dan kan dat ook niet meer.
Vind ook niet dat ik dat aan de vrouw kan vragen waar hij nu staat, die moet namelijk ook gewoon aan het werk en zo'n deken opdoen is nogal wat werk.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:20

balen kaatje! Mijn ervaring is wel dat het na een paar dagen over is....

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:27

shera schreef:

Moet ik hem dan wel iedere keer als ze naar binnen gaan even bij hun in stal laten met de deken op? En als ze dan nog niet ophouden hem er weer uitvissen??
Vind het namelijk zo raar dat er buiten helemaal niks aan de hand is. Koe En in stal gaan ze echt door. Ze zetten hem in een hoekje en trappen hem. Wil hem ook niet alleen zetten omdat hij dat niet meer gewend is en hij is een stuk vrolijker sinds hij in de groep op stal staat.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:35

Oit hebben we al zo'n lijst gemaakt, pagima 100-120 ongeveer.. Ja

Dendie schreef:
Wat er nog meer op de lijst kan, ach er bestaat zoveel! Wordt een lange lijst (sorry medebokkers) Lachen Maar hier heb ik goede ervaringen mee:
Lennox schreef:
Allergietest dierenarts eerst aan te raden.

Voedsel:
- géén gras, alleen oud hooi.
- geen eiwit/suiker rijke brokken : wél bijvoorbeeld Subli Semit, Subli zonder, Pavo Summerfit / Aura koeken, Nature's Best PAVO
- geen fruit en wortelen voeren

Stalling:
- alleen tussen 10.00 - 15.00 uur op de weide en ook opstallen met bewolkt weer
- zo mogelijk ver van stilstaand water als vijvers, slootjes etc.
- zoveel mogelijk in de wind
- ....

Dekens:
- Aan te raden volledige dekens: RSH, Boett, Bucas, Pagony eczeemdeken
- Aan te raden halsdekens: Ivanhoe
- Aan te raden staartbescherming: bandage eromheen op stal Lachen ....
- Aan te raden hoofdkappen: Bucas met oren. ....

Voedingssupplementen:
- Multivitamine van de Paardendrogist
- probiotica( maakt niet zoveel uit welk merk)
- Omega-Olie Groene Os.
- MSM Zwavel (!!!!) van NAF.
- Knoflook. (tegen vliegen/ muggen)
- Appelazijn. (tegen vliegen/ muggen)

Homeopatische/ plantaardige middelen:
- Kiezelderma van Sectolin
- Puur Allergie van Puur Natuur
- Puur Culico van Puur Natuur

- Cojosololie
- zeewier
- Allergitum
- Culivetsem
- drainage compostium

Middelen / Spuiten van de Dierenarts:
- Cortizone (niet aan te raden (!))
- Insol (normaal tegen schimmel / ringworm (?)
- .......

Smeersels:
- een Ui
- Verdund azijn en kruidnagel. (niet in wondjes...)
- Zeewater (of water met zout)

- Anti jeuk hondenshampoo (om te wassen)
- Babyolie (pas op verbrandingsgevaar!!)
- TKC 97 (idem en agressief)
- Silverline spray (verzachtende wondspray met tea tree)
- Tea tree olie
- Cojosol producten
- Lanoline, Zinkzalf en knoflookpoeder door elkaar gemengd.
- Manenliquid van Leovet.
- Zinkzwavelpasta van Groene Os.
- MSM Vachtlotion van Groene Os.
- Sweet-Itch van Sectolin.

- bio huidolie van Leovet
- eczemabalm
- wassen met tea trea-, teer- en betadineshampo (bij open plekken)
- Equi Z-T shampoo.
- Horsol

Fijn voor je paard:
- Schuurmatten van de Paardendrogist
- Borstels aan de muur / paal

Meer informatie en afgeronde onderzoeken:
- http://www.tekstotaal.com/itchinfo.html
- ....

Lopende onderzoeken:
- Van Erik Laarakker. Doen hier op BOKT aantal mensen aan mee.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:00

Even een vraagje waarom mag je je paard geen fruit of wortelen voeren>?

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:15

hoezo rambo sweet ich hoody niet aan te raden? ik hoor alleen maar goede verhalen heb hem zelf ook gekocht alleen moet terug voor kleinere maat.

ik heb een vraagje
mijn pony heeft vliegendeken om maar blijft schuren maar als ze een exceemdeken omhebben wat kan je eraan doen om jeuk te voorkomen? bij ons staan ze ook dag en nacht in de wei en mijn pony is bang voor tuinslang waardoor ik niet kan wassen iemand daar tips voor?

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:23

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:23

kaatje89 schreef:
shera schreef:

Moet ik hem dan wel iedere keer als ze naar binnen gaan even bij hun in stal laten met de deken op? En als ze dan nog niet ophouden hem er weer uitvissen??
Vind het namelijk zo raar dat er buiten helemaal niks aan de hand is. Koe En in stal gaan ze echt door. Ze zetten hem in een hoekje en trappen hem. Wil hem ook niet alleen zetten omdat hij dat niet meer gewend is en hij is een stuk vrolijker sinds hij in de groep op stal staat.

Er wordt hem even duidelijk gemaakt waar zijn plaats is. Ze zien hem blijkbaar als een nieuwkomer MET deken. Zonder is het dus over. Ik weet niet hoe erg het getrap is en of je het moet laten gebeuren. Ze moeten hem natuurlijk niet verrot slaan...Even erbij blijven staan en aanzien? Misschien is het na vandaag over, als hij weer met deken bij ze op het land heeft gestaan. Mijn paard had vrij snel door dat het gewoon haar maatje was opnder dat maffe kleed (en doe ik een nieuwe kleur op dan begint het weer opnieuw Clown ) Ik hoop voor je dat het snel opgelost is, rare beesten Knipoog

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:54

Had gisteravond nog even met m'n moeder gebeld. Maar ze slaan en bijten hem dus echt. En ze gaan ook gewoon door!
Maar m'n moeder vertelde dat toen ze gisteren de deken afhaalden ze het idee hadden dat ie statisch was Verward
En Inge dacht dat de andere paarden dan misschien een schok van hem krijgen? Of kan dat niet?

Hij heeft 1 beste vriendje in de wei en op stal. Maar die wou gisteren in de wei ook niet meer bij hem staan. (In de wei gaan ze trouwens niet achter hem aan, ze sluiten hem alleen buiten.) Zodra de deken af was, kwam z'n vriend gelijk weer naast hem staan...

Rare boel.. Weet echt even niet meer wat ik er aan kan doen Blond

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:59

De deken kan inderdaad statisch zijn. ik krijg ook altijd schokjes bij het af doen en dan knetterd de deken ook.... Geen idee of dat ook zo is als je paardje hem om heeft. Heb dat zelf nog niet gevoeld en ik ben er best wel gevoelig voor...

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:05

Mariskas schreef:
Wie van jullie heeft ervaring met de fly-free eczeemdeken met uierbeschermer? Mijn merrie heeft pagony - en boettdekens, maar schuurt altijd de uiers kapot. Via een kennis hoorde ik dat fly-free een uierbeschermer heeft die aan de buikflap vastgemaakt kan worden, lijkt me hartstikke goed, maar waar bevestig je die dan verder aan?

nee sorry, maar wel ineresse in z'n deken, mijn merrie heeft altijd plekjes bij d'r uirers.
heb je een site waar je die dingen kunt kopen ofzo?
gr.