Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ellepel schreef:je hebt de pagony he?
dan kun je gewoon de hals wat strakker doen, zit ene gespje aan die je kunt verstellen.
bij ap zakt hij ook altijd een beetje hoor,maar iedereen op stal trekt hem even weer naar voren voor me
floortje82 schreef:Hoi Lotgenoten!!! Ben er een paar dagen uitgeweest en gelijk 20 pagina's verder moeten lezen! haha.
@ Luckystory; wij hebben ook een Boett kap. Wij doen deze bij roos er altijd op behalve als we gaan poetsen/rijden etc. Ze heeft er geen last van, en ze blijft keurig laag met haar hoofd bij het omdoen. Echt een schat. Helpt wel.
Roos staat nu op een al aardig kaal wordend weitje en dat gaat ook goed, hoe minder vet gras des te beter!
Oh ja vinden jullie het een idee om een lijst met alle middeltjes te plaatsen in 1 lijst? Vind het nu erg zoeken tussen alle goede tips
Nickeltje schreef:Lijst van middeltjes die voor iemand werken:
Nickeltje:
-in de ochtend en in de avond bij in en uit de wei halen staart en manen spoelen met zeewater. Wondjes genezen veel sneller.
-eczeem dekens overdag om überhaubt steken, jeuk en wondjes te voorkomen
Yvank_
-itch balm voor de buik en staart
-mengsel van betadine en zeezout op de geschuurde plekken
Nickeltje schreef:Yvank, dat betadine en zeezout los je in elkaar op? Of ook nog water er bij? Ik denk dat het in de richting van zeewater gaat, maar misschien dat ik dan nog eens betadine toe ga voegen aan het zeewater...
shera schreef:balen kaatje! Mijn ervaring is wel dat het na een paar dagen over is....
Dendie schreef:Wat er nog meer op de lijst kan, ach er bestaat zoveel! Wordt een lange lijst (sorry medebokkers)Maar hier heb ik goede ervaringen mee:
Lennox schreef:Allergietest dierenarts eerst aan te raden.
Voedsel:
- géén gras, alleen oud hooi.
- geen eiwit/suiker rijke brokken : wél bijvoorbeeld Subli Semit, Subli zonder, Pavo Summerfit / Aura koeken, Nature's Best PAVO
- geen fruit en wortelen voeren
Stalling:
- alleen tussen 10.00 - 15.00 uur op de weide en ook opstallen met bewolkt weer
- zo mogelijk ver van stilstaand water als vijvers, slootjes etc.
- zoveel mogelijk in de wind
- ....
Dekens:
- Aan te raden volledige dekens: RSH, Boett, Bucas, Pagony eczeemdeken
- Aan te raden halsdekens: Ivanhoe
- Aan te raden staartbescherming: bandage eromheen op stal....
- Aan te raden hoofdkappen: Bucas met oren. ....
Voedingssupplementen:
- Multivitamine van de Paardendrogist
- probiotica( maakt niet zoveel uit welk merk)
- Omega-Olie Groene Os.
- MSM Zwavel (!!!!) van NAF.
- Knoflook. (tegen vliegen/ muggen)
- Appelazijn. (tegen vliegen/ muggen)
Homeopatische/ plantaardige middelen:
- Kiezelderma van Sectolin
- Puur Allergie van Puur Natuur
- Puur Culico van Puur Natuur
- Cojosololie
- zeewier
- Allergitum
- Culivetsem
- drainage compostium
Middelen / Spuiten van de Dierenarts:
- Cortizone (niet aan te raden (!))
- Insol (normaal tegen schimmel / ringworm (?)
- .......
Smeersels:
- een Ui
- Verdund azijn en kruidnagel. (niet in wondjes...)
- Zeewater (of water met zout)
- Anti jeuk hondenshampoo (om te wassen)
- Babyolie (pas op verbrandingsgevaar!!)
- TKC 97 (idem en agressief)
- Silverline spray (verzachtende wondspray met tea tree)
- Tea tree olie
- Cojosol producten
- Lanoline, Zinkzalf en knoflookpoeder door elkaar gemengd.
- Manenliquid van Leovet.
- Zinkzwavelpasta van Groene Os.
- MSM Vachtlotion van Groene Os.
- Sweet-Itch van Sectolin.
- bio huidolie van Leovet
- eczemabalm
- wassen met tea trea-, teer- en betadineshampo (bij open plekken)
- Equi Z-T shampoo.
- Horsol
Fijn voor je paard:
- Schuurmatten van de Paardendrogist
- Borstels aan de muur / paal
Meer informatie en afgeronde onderzoeken:
- http://www.tekstotaal.com/itchinfo.html
- ....
Lopende onderzoeken:
- Van Erik Laarakker. Doen hier op BOKT aantal mensen aan mee.
kaatje89 schreef:shera schreef:balen kaatje! Mijn ervaring is wel dat het na een paar dagen over is....
Moet ik hem dan wel iedere keer als ze naar binnen gaan even bij hun in stal laten met de deken op? En als ze dan nog niet ophouden hem er weer uitvissen??
Vind het namelijk zo raar dat er buiten helemaal niks aan de hand is.En in stal gaan ze echt door. Ze zetten hem in een hoekje en trappen hem. Wil hem ook niet alleen zetten omdat hij dat niet meer gewend is en hij is een stuk vrolijker sinds hij in de groep op stal staat.
Mariskas schreef:Wie van jullie heeft ervaring met de fly-free eczeemdeken met uierbeschermer? Mijn merrie heeft pagony - en boettdekens, maar schuurt altijd de uiers kapot. Via een kennis hoorde ik dat fly-free een uierbeschermer heeft die aan de buikflap vastgemaakt kan worden, lijkt me hartstikke goed, maar waar bevestig je die dan verder aan?