[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:20

Er waren vandaag wel veel pollen geloof ik.
Je hoeft toch niet elke dag hier te longeren, ik zou dan over een paar dagen pas weer doen om te zien of de spuit resultaat heeft gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:22

Sowieso moet ik elke dag iets doen met hem (en minstens draven :+ ), ik moet van dag tot dag kunnen vergelijken hoe het met het schudden zit. En verder werkt die spuit maar een week dus nu een paar dagen niks doen en de week is om :Y) :')

Was nog even over de lucht/wind aan het kijken .. zou hij het dan ook niet in de winter enzo moeten hebben?
Of zou het kunnen dat het pas vanaf een bepaalde temperatuur naar boven komt? Als de lucht een bepaalde warmte heeft ofzo?
(alhoewel ik me niet kan herinneren of er woensdag ook wind was.. stom .. ).

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:03

@[***]: Hier was het ook vanaf woensdag avond stukken erger als voorheen.. er zijn weer veel nieuwe dingen in bloei. Pollennieuws is wel een handige app, kun je ook precies zien wat er bloeit en voor jezelf markeren wanneer er last is.

Mijne doet het aan de longeerlijn trouwens helemaal extreem, veel erger als onder het zadel. Gaat er ook echt vandoor om er maar voor weg te kunnen rennen. Ik longeer ook eigenlijk niet deze maanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:21

Dank je, die app ga ik eens naar kijken.

Ik weet niet wat het rijden op dit moment zou geven, maar moet zeggen dat ik er niet veel voor voel om het te proberen :+ Woensdag was het al een ramp, een boze pony die de hele tijd naar huis wilde (ook echt gewoon 180° omdraaien). Dus helemaal niet leuk en ook best wel gevaarlijk, om over het hoofd nog maar te zwijgen :Y) Ligt er een beetje aan hoe hij het in stap heeft, gisteren was dat erger dan vandaag, dus als het in stap beperkt is kan ik eventueel wel onder het zadel en dan gewoon terug stappen als het te erg is .. Maar dat moet ik dus even zien :+

Waarom zou die van jou meer last hebben met longeren dan met rijden? Doe je met rijden dan iets speciaals of anders ofzo?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 05:41

Meestal hoor je andersom.
Mijne is niet meer ohz, dus hier geen vergelijk.
Aan de leadrope schudden bij gebruik halster, maar ook bij alleen een cordeo, halsring dus..
Sabine, moet je echt elke dag kijken hoe hij is? Schudden kan zoveel triggers hebben. Kan me voorstelleb dat hij longeren saai vindt. Kun je ook ergens anders longeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:26

Is wel het meest handige :j
Maar ik ga het wel proberen af te wisselen, vandaag sowieso naar de piste ipv de roundpen en dan kijken hoe zijn pet staat .. Wat obstakels opzetten, wat Parelli-dingetjes en tussendoor de circling er bijhalen en dan krijg ik ook wel een idee in principe .. Moest het lijken mee te vallen kan ik nog altijd erop en het bos in om te zien hoe het daar is :)

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:19

Ik doe niets speciaals onder t zadel voor zover ik weet ;) maar longeren is geen doen. Wil m ook niet bijzetten in deze periode en dan heeft ie alle vrijheid met z'n hoofd om te gaan lopen schudden.

Misschien ook omdat ik met kaptoom longeer en hier geen neusnetje aan kan maken.. Rijden doe ik altijd met netje. Vanmiddag even gereden maar wederom veel last :(
Volgende week komt de osteopaat.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:55

Ok, ja, dan zal het netje mogelijk wel het verschil maken.
Ik zet ook niet bij, longeer eigenlijk ook niet, maar doe grondwerk.
Alles gewoon aan halster. Alleen maakt een netje hier geen verschil dus die laat ik achterwege.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:22

Dag 3 na de spuit:
Zon, 19°C, geen wind.

In stap naar piste beetje schudden. In piste bijna niet.
In draf minder schudden. Mind bezighouden lijkt te helpen.
(even naar de roundpen gegaan puur voor het filmpje)

Bij vertrek richting bos wat wind en meteen schudden. Daarna niet meer.
In bos zelf veel schudden, steeds erger. In draf willen omdraaien. in stap ook erg schudden.
Stopt spontaan zodra we het bos uit zijn.

Terug in piste stap, draf, galop & springen met heel weinig schudden (gewoon onder het zadel).
Terug naar de weide weer wat schudden in stap.

Omgeving?? Mind bezighouden??
Vandaag was er duidelijk verschil tussen het bos en de piste .. Wilde nog een stukje filmen in de piste met rijden maar de batterij van mijn mobiel was leeg :+ Ik denk zelf steeds meer en meer richting een bepaalde boom .. Eik? Al zou die volgens pollennieuws nu over zijn hoogtepunt heen moeten zijn, maar misschien zijn de Limburgse eiken wat trager :+ Of is alles wat later natuurlijk...

Het zou wel verklaren waarom het hier een stuk minder is dan op zijn vorige stal, daar was de weide omgeven door eikenbomen, hier heb je er maar enkele. Om naar de weide te gaan moet ik tussen de bomen door (niet meteen eik, dat dan wel niet, maar langs de weide staat er wel eentje). En waarom het in het bos erger is dan in de piste, in het bos vind je niks anders 8-) :))

Gekke dag vandaag, maar wel duidelijk verschil te merken tussen bos & piste .. hij deed super zijn best in de piste! *\o/*
Misschien wordt het ook minder als ik zijn mind bezighou, in de piste is dat makkelijk, in het bos niet zo.. Heb hem wel rond bomen gestuurd en dergelijke zaken maar zo een hele bosrit is ook maar niks :+ Dus daar weet ik het niet goed, al was het in het bos wel echt weer in alle hevigheid en was hij echt niet happy :(:)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:03

Bos is ook veel verschil van lichtinval, pollen en misschien ook wel veel beestjes?
Overigens, andere vraag, maar hoe vind je dat Cobe beweegt op het filmpje?
Mijn pony beweegt nu ook ongeveer zo (kort in de beweging) en ik vind dat echt een bezwaar. Dat is niet zoals het hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:11

Ik vind het moeilijk om te vergelijken of er in het bos meer beestjes vliegen dan in de weide of de piste.. Maar dat er iets anders in het bos is is momenteel wel duidelijk :j Normaal loopt hij graag in het bos en liever niet in de piste, dat hij nu steeds omdraait om dan zijn uiterste best te doen in de piste vind ik heel vreemd :Y) :+

Op de filmpjes loopt hij sowieso niet goed neen. Maar ik heb het idee dat dit ook met het headshaken te maken heeft, dat hij zich geremd voelt en niet door durft te lopen. Ik doe er momenteel ook weinig aan om hem actief te krijgen, omdat hij daar echt niet blijer van wordt (in tegendeel, vandaag heeft hij zijn eerste steigerachtig iets gedaan tijdens het grondwerk, ik was teveel aan het pushen := :+ ). En als ik aan het filmen ben verlies ik altijd wel wat aan inzet van hem.. iets met je aandacht moeten verdelen enzo :Y) :))

Maar het is zeker wel iets om op te letten :j Alleen ben ik daar momenteel even niet zo mee bezig omdat ik mij er echt op focus om te ontdekken wanneer hij wel/niet schud.. Heb jij al ergens een verklaring of idee waar het vandaan komt? Dat lopen bedoel ik dan.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:16

Nop, we zijn al een heel traject bezig met de dierenarts. Pony loopt liever niet dan wel, zeker in de bak.. Maar bij haar heb ik het idee dat het shaken daardoor veroorzaakt wordt. Als ze slechter in haar vel zit shaked ze meer. Shaken wordt wel extra getriggerd door pollen, maar het is naar mijn idee niet de echte veroorzaker. Ze kan midden winter ook shaken bij wijze van. Al is het dan minder erg dan deze tijd.

Moet ik wel zeggen dat mijne niet extreem shaked, dus dat voor ons juist niet de hoofdmoot is. Eerst lichamelijk haar beter zien te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:22

Dat is inderdaad toch wel beetje anders dan hier :j
Hier in de winter totaal geen last, heb er ook al prachtige, actieve buitenritten op zitten .. pony helemaal happy .. tot eventjes geleden .. Toen was hij niet meer happy :+ Dus hier lijkt het lopen een gevolg te zijn van het headshaken, eerder dan andersom. Ik krijg hem ook moeilijker gemotiveerd als hij een slechte dag heeft (wat logisch is natuurlijk). Maar ik blijf het wel in de gaten houden :j

Ik heb trouwens nog eens zitten denken maar volgens mij hadden we met buitenrijden op de vorige stalling een stuk minder problemen .. In de weide eens zo erg, maar buiten viel het doorgaans wel mee, en dat was dan op het militair domein, dus brede zandpaden en weinig bomen.. Daar hadden we met periodes dan wel enorm last van de dazen (altijd iets natuurlijk :+ ) maar volgens mij had hij minder last op dat domein dan in het bos (wat we ook wel eens deden tussendoor). Maar dat is nu echt puur op herinnering, kan ook zijn dat ik dat nu zo in mijn hoofd heb zitten omdat het vandaag op die manier ging..

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:21

Dyonne schreef:
Bos is ook veel verschil van lichtinval, pollen en misschien ook wel veel beestjes?
Overigens, andere vraag, maar hoe vind je dat Cobe beweegt op het filmpje?
Mijn pony beweegt nu ook ongeveer zo (kort in de beweging) en ik vind dat echt een bezwaar. Dat is niet zoals het hoort.

Mee eens!
Even ter ondersteuning een paar maanden geleden zat bij mijn paard de handrem er ook op (kort bewegen) nu na een aantal maanden (tussenliggende periode heb ik hem niet gereden) wordt hij behandeld met homeopatiche medicatie loopt hij wel weer lekker door!
als je zelf migraine hebt lig je liever in het donker op bed!!! alles irriteerd geluid licht zoemende insecten maakt niet uit.
heb je een lichte hoofdpijn dan kan je door afleiding de hoofdpijn even vergeten (ook al is het niet weg)
die hanrem is in mijn ogen je signaal !!!! je paard heefd echt pijn en wil niet lopen! omdraaien of stilstaan zijn ook signalen.
de ene dag zal beter zijn dan de andere dag als je er verder niets aan doet zul je het per dag eigenlijk aan je paard moeten aflezen en dus naar deze signalen moeten luisteren.
gelukkig is mijn paard weer blij... ook al is het nog niet over we zijn nu alweer een maand aan het trainen en ik neem ook weer les.
het is nu nog een kwestie van tijd en dan zal het op rust ook weer afnemen.(hoop ik)
aankomend weekend lekker naar het bos weekendje weg geboekt met een vriendin !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:25

Onder het zadel in de piste liep hij wel weer prima .. En dit dus na het bosgedeelte .. en zoals je merkt laat hij echt wel merken als het niet gaat, door te stoppen of om te draaien .. Dus dat hij het in de piste dan weer prima vond om mee te werken is ook wel een teken ..

Nu doe je het een beetje overkomen alsof ik zowat mijn paard mishandel omdat ik hem laat lopen terwijl hij duidelijk zo heel erg veel pijn heeft .. En dat ik er verder niks aan wil doen ... Ik ben volop bezig, ik kan gewoon geen 100 dingen tegelijk proberen, dan weet je uiteindelijk nog niet wat en hoe ...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 07:43

ik ben gister voor het eerst weer op appie gestapt na een dik half jaar.
lekker zonder zadel door de weilanden gehobbelt :D
hij deed geen stap verkeerd, schudde ook niet,alleen bij terugzetten reageren op wat vliegen,maar dat is normaal.

sabine, het kan natuurlijk best zo zijn dat dat omdraaien in het bos niks te maken heeft met schudden,maar dat hij gewoon terug wil naar stal.
appie doet dat namelijk ook, pas na een dikke 2 kilometer snapt hij dat we niet terug gaan en houdt hij op.

cobe loopt inderdaad heel kort, net als hoe appie dat doet als hij erg last van schuddeen heeft
weet je door het schudden zijn ze gespannen in de lijn die door loopt vanuit de nek naar de rug toe,dus houden ze dat wat vast
al die spieren staan met elkaar in verbinding.

ik zou toch eens proberen om hem gewoon een dag of 4 vrij te geven,laat hem maar even met rust.
hij heeft er last van en dan is doorvragen misschien juist iets wat averechts kan gaan werken..

wat mij bij appie toch wel op valt is dat als hij in het voorjaar in het gras loopt er toch meer last van heeft dan dat hij schraal staat en ruwvoer gevoerd krijgt.
dit jaar gaat het dus ineens supergoed.
hij krijgt extra zout en extra magnesium en wie weet doet dat toch wel wat bij hem :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:32

Tja, ik moet van de DA elke dag wat met hem doen, en dan dus draven/galopperen (omdat je het in stap niet zo ziet, tenzij hij echt last heeft zoals in het weekend). Kan maar moeilijk zeggen "goh, ik besloot hem even een paar dagen vrij te geven dus nu weet ik eigenlijk nog niks" :=

Ik heb ook gedacht dat het omdraaien een ander probleem is dan schudden-gerelateerd.. Maar dat zou dan ineens plotseling gekomen zijn, samen met het schudden. Normaal loopt hij dolgraag in het bos, veel liever dan in de piste .. als we maar het bos in waren was het goed, dan konden we uren rijden .. Dus ik zou het gek vinden moest dat nu ineens niet meer zo zijn, tenzij dus pijn/ongemak-gerelateerd.. En omdat hij daarna in de piste wel super zijn best deed is het toch een teken dat hij wel wil ..

Maar ik wil toch eens kijken of ik samen met iemand het bos in kan en hoe hij dan reageert.. misschien vindt hij het wel gewoon übersaai om alleen te gaan ...

Echt op gras staat hij niet, hij staat op het stuk waar ze de hele winter ook gelopen hebben (heb ze weer uit elkaar moeten halen jammer genoeg) en daar is dus niks aan gebeurd en heeft bijna geen rust gehad (denk dat het een week of 3 dicht heeft gestaan). Het schudden was ook al bezig voor hij daarop ging.. Sowieso hou ik hem niet enkel op gras vanwege zijn ZE (en vanwege de onmogelijkheid :+ ).

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:46

Chess staat nu op de cyproheptadine. Nu ong. Een weekje. Wat een verschil! Heb gisteren weer kunnen rijden
zonder geschud. Het is wel een ongelooflijk duur medicijn: E220 pmnd. Gelukkig vergoedt de verzekering de kosten.
Ik ben bezig met Gent. Ik ga daar wel naartoe om Chess te laten onderzoeken. Je weet nooit of daar nog nieuwe
inzichten zijn.

Ik denk dat je per dag moet kijken hoe het rijden of longeren gaat. Schudt hij heel erg, afstappen dan maar.
Maar ja, dat is mijn mening.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:54

Zo, dat is wel een best bedrag zeg := Wel fijn dat het paardje het er goed op doet :)

Hier was het vandaag zo'n 22°C, bewolkt en weinig wind (af en toe een vlaag).
Ben gewoon met de pony een rondje achter de weides om gaan wandelen.. dus langs de weides af en dan klein stukje bos en dan weer terug.. Onderweg ook lekker laten grazen. Heb wat filmpjes gemaakt .. wat zien jullie? :Y) Het stukje langs de weides ligt in het verlengde van het stukje bos, is dus gewoon dezelfde baan & ondergrond enzo, alleen dus het ene echt tussen de bomen en het andere niet :+ En sorry voor de enorm slechte kwaliteit van de draffilmpjes, maar achteruit lopen en filmen is toch niet makkelijk }:0

Stappen in stukje bos

Stappen langs de weides

Draven langs de weides

Draven in het bos

En nog een klein stukje draf in het bos terug richting weides (omdat het andere op de heenweg gefilmd is en misschien vond hij dat wel minder leuk :+ )

Wie roept wat? :Y)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 04:19

komt ineens in me op dat je eens moet kijken of hij op zachte ondergrond beter loopt dan op harde.
ik vind hem op de filmpjes namelijk wat onregelmatig lopen voor en daardoor kunnen ze ook gaan schudden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:40

Voor zover ik het nu al weet maakt ondergrond geen verschil .. in de piste is het hetzelfde als op de beton langs de weides, in het bos hetzelfde als daar op de hardere wegen.. Maar zal er nog eens op letten :j

Dat hij niet goed loopt kan wel kloppen :j Maar ik denk eerder omdat hij schudt dat hij niet goed loopt, eerder dan dat hij schudt omdat hij niet goed loopt. Als je kan volgen :Y) Anders zou het immers niet enkel in deze tijd van het jaar zijn, en zou hij ook niet zo duidelijk jeuk hebben aan zijn neus, of last van zijn mond... Het zit echt in die regio volgens mij, daar ben ik 99% zeker van..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 08:08

nou ja,ik meld het maar kennisje van me haar paard schudde ook en daar bleek het uit de rug te komen,dat paard heeft kissing spines
altijd verstandig om de boel goed te laten nakijken :j

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 08:13

[***], ik denk dat je het dan eerder in de afvalstoffen moet zoeken. Kan jicht veroorzaken maar ook spier- en peesproblemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:32

En kan de DA dit dan ontdekken singasong? Of moet ik dat via andere manieren te weten komen?
Dinsdag komt de DA langs om te kijken naar zijn nek/rug en zijn lopen.. gewoon dat ik zeker ben dat er niks fundamenteels mis is voordat ik meer dressuurmatige dingen van hem ga vragen. En als dat in orde is ga ik me toch richten op het rechtrichten en echt serieus werken, ipv met een los teugeltje hem (bij wijze van spreken) te laten kiezen. Misschien dat dit werkt, misschien ook niet .. Maar ik zie het eerder zitten om dat te proberen dan te beginnen met allerlei druppeltjes en pilletjes en dat soort toestanden.. Op dit moment dan :+

Edit; zit nog te denken.. moest hij echt last hebben van afvalstoffen, kan dat ook dingen als ZE veroorzaken ofzo? (dat die stoffen zich vastzetten en die mugjes aantrekken of iets dergelijks?). Want dan is het zeker wel de moeite waard om verder te bekijken natuurlijk..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:49

heeft zeker invloed hoor.
het "fabriekje" van paarden met stofwisselingsproblemen werkt niet helemaal goed en reinigen kan helpen.
valt prima te proberen :j

appie heeft immers ook zomereczeem.
alleen is het jammer dat ze op dat gebied nog geen genezend middel hebben gevonden.
die paarden hebben vaker dat ze naast de zomereczeem een vorm van luchtweg problemen hebben, dat hoort vaak bij elkaar
(zie je bij mensen met copd namelijk ook)