[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 08:29

Hij is op IR getest maar is niets uitgekomen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:04

:(:) Geerke, heel veel sterkte. Het valt niet mee om je grote vriend los te moeten laten...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 12:55

Lieve Geerke!
Ontzettend veel sterkte! Je hebt zo je best gedaan en soms is dat niet genoeg.
Ik weet zeker dat hij het goed heeft gehad!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 12:56

Jij ook jesito!
Potver.. Gaat hard zo!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:12

Bedankt voor alle lieve berichten,ook per PB...wist niet dat dat me zo zou helpen!

Even een rare vraag....wie geeft zijn paard hier langer dan drie jaar pergolide/prascend?
Heb ooit ergens gelezen dat vanaf het moment dat je met medicatie begint je het nog ongeveer drie jaar redelijk stabiel kunt houden en dat het daarna een stuk moeilijker word.
Was dus benieuwd naar ervaringen hier.
Niet ongerust worden hoor,als jullie al drie jaar medicatie geven,nu niet denken dat het mis gaat!!!

(gaat redelijk vandaag ;) )

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 16:33

Die van mij staan er pas een ruim jaar op, vanaf oktober /november 2013.

Dennis is afgelopen ochtenden niet voor uit te branden. Wel zijn aandacht willen, staan te dringen om zn broodje met pil. Maar zodra ik gevoerd heb en ik aan het mesten ben gaat hij staan pruilen terwijl de rest aan t hooi staat. Als ik klaar ben, naar binnen ga en even later met de auto vertrek staat hij meestal wel te eten.
Ze hebben de hele dag graszaadhooi liggen, en 2x op een dag een pluk voordroog er bij. Alles uit slowfeeders, staan met zn 6en in een paddock waarvan een deel bestraat is,

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 18:44

geerke schreef:
Bedankt voor alle lieve berichten,ook per PB...wist niet dat dat me zo zou helpen!

Even een rare vraag....wie geeft zijn paard hier langer dan drie jaar pergolide/prascend?
Heb ooit ergens gelezen dat vanaf het moment dat je met medicatie begint je het nog ongeveer drie jaar redelijk stabiel kunt houden en dat het daarna een stuk moeilijker word.
Was dus benieuwd naar ervaringen hier.
Niet ongerust worden hoor,als jullie al drie jaar medicatie geven,nu niet denken dat het mis gaat!!!

(gaat redelijk vandaag ;) )

2 jaar hier de ene merrie...en die heb ik dus nu recentelijk verhoogd met 1/2 tablet omdat de acth wat omhoog ging...wat ik wel verwacht had aangezien de vacht in december weer begon te groeien >;)
Ik heb nooit geloofd in het oneindige, om het zo maar even te noemen, van die pillen...uiteraard kan je blijven verhogen, maar da's niet voor mijn portemonnee, en ik denk ook niet voor heel lange tijd voor 't peerd zelf...leverbelasting enzo.. ;) Alhoewel er in de usa paarden op 9mg per dag staan...zou graag willen weten hoe lang die het volhouden...

Sterkte nog !

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 19:04

Illo staat nu 4 jaar en 4 maande op Pergolide. Hij is nog steeds stabiel. Hij wordt niet echt dik meer en zijn vacht blijft aan de lange kant maar hij voelt zich goed. Ik heb jaren terug gelezen dat het na 5 jaar minder zou werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 19:19

Ik heb eigenlijk nog niet eerder van die 3-jaar-medicatie regel gehoord, hoelang had jij je paard er op staan?
Voor Sed zou dat niet zo'n goed vooruitzicht zijn, hij is pas 12 :oo

Kan je de bron van die 3-jaar regel ook nog vinden of is dat echt ooit gelezen nu nergens meer te vinden?
Ik vind het wel iets om in de gaten te houden namelijk, nu kan opbouwen natuurlijk altijd, maar er zijn grenzen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 19:44

ik probeer die bron te vinden maar lukt niet...was op een amerikaanse site.
Misschien weet JP@ dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 20:37

Sterkte Geerke!

Hier uitslag binnen van onze pony, ondanks dat alles op Cushing wees is de test negatief. Wel heeft ze bloedarmoede, magnesium en fosfaat tekort en tekorten op alle vitamines.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:08

Yvank_ schreef:
Sterkte Geerke!

Hier uitslag binnen van onze pony, ondanks dat alles op Cushing wees is de test negatief. Wel heeft ze bloedarmoede, magnesium en fosfaat tekort en tekorten op alle vitamines.

Dan toch langs één kant goed nieuws dat het geen cushing is ! Maar zoveel tekorten ? :? Waar komt dat vandaan ? Eet ze heel erg slecht ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 21:10

Ja dat is een raadsel... Ze eet prima, ze eet net zoveel als mijn rijpaard die vollop getraind wordt en in de sport loopt :=

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 09:23

geerke schreef:
ik probeer die bron te vinden maar lukt niet...was op een amerikaanse site.
Misschien weet JP@ dit?

Ik heb dat een aantal pagina's terug al eens gevraagd, na aanleiding van het overlijden van een aantal paarden. JP antwoorden toen dat op de Amerikaanse fora wel paarden zijn die langere tijd worden behandeld. Ik durf niet meer precies te herhalen hoeveel jaren maar in elk geval meer dan de 3 jaar die je nu aangeeft. Volgens mij gaat de dosering wel omhoog dan. Maar wellicht wil JP hier nog even op terug komen?

Ik denk, hoop, dat die aantallen van paarden die langer op Prascend staan sowieso stijgen. Er zijn nu natuurlijk steeds meer jonge paarden die de diagnose krijgen. Voor een paard van ergens achter in de 20 is 3 jaar natuurlijk al mooi om er bij te kunnen rekken, maar wanneer een paard pas 10 is of nog jonger, mogen we toch hopen dat zo'n dier meer geluk heeft.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 09:52

Jeetje Geerke, had er totaal over heen gelezen door mijn zorgen. Heel veel sterkte :(

Over het langer geven dan 3 jaar medicijnen geven, is het daarna kwestie van vaak bloedtrekken en medicatie opnieuw aanpassen of is het einde verhaal?

Merk hier heelerg dat het zichzelf in de weg zit. Hij is saggo en heeft zelf gister geirriteerd getrapt naar iemand die de paddock in wilde en haf opzij zetten. Hierbij liep hij weg en gaf een trap na. Niet raak gelukkig, weet ook niet of het gericht was maar toch. Hij wil niks heeft nergens zin in en is opnieuw benauwd. Ben zo bang dadelijk ook een keuze te moeten gaan maken.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:45

Pablo zal gemist worden ;(

Hoe is het met de verharing hier ? Nado heeft besloten dat zo'n hästens dekbed hem wel wat lijkt en is als een idioot alles aan het loslaten. Ik denk dat het slome dat sommige paarden nu hebben heel goed door de verharing kunnen komen, mijn IJslander heeft ook altijd minder energie in de haarperiode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:00

Mijn teddybeer vind het nog te koud om zn winterjas los te laten, de rest (zonder ppid) is al wel druk aan het verharen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:18

Illo verhaart een beetje.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:52

Word een beetje gek van al die losse haren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:25

Hier is de ene cushie al een tijdje volop aan het verharen, de gezonde PRE is vorige week ook begonnen en de andere cushie verhaart alleen op haar kopje tot nu toe...
Ik verbaas er mij nog elke dag over hoe totaal verschillend dat ziektebeeld kan zijn bij een initieel ongeveer gelijke ( hoge ) acth waarde... :?

Ben trouwens begonnen met dat nieuwe voer van D&H ... benieuwd benieuwd :P
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 01-03-15 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:48

Pablo begon ook met verharen....die had trouwens een mooie vacht tot eind december toen schoten er wat haren door.Net als vorig jaar.Onder zijn hals.
Geerke is al een maand aan het verharen,shet ook.Maar die hebben (nog :7 )geen cushing.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 15:44

Ik heb Vlek en Naughty ook al bijna 2 maanden op de Cush care staan. Ik wilde woensdag weer halen, maar helaas uitverkocht. Het was in 1 x heel snel gegaan. Ik had gelukkig nog wat en maar een zak sixteen plus gehaald. Volgende maand maar gelijk 2 zakken halen!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 15:49

Setteli schreef:
Ik heb Vlek en Naughty ook al bijna 2 maanden op de Cush care staan. Ik wilde woensdag weer halen, maar helaas uitverkocht. Het was in 1 x heel snel gegaan. Ik had gelukkig nog wat en maar een zak sixteen plus gehaald. Volgende maand maar gelijk 2 zakken halen!

Ja, gaat snel de deur uit, dat voer, heb ik de indruk :D
Ik dacht, ik doe ook maar eens gek en ga ze iets lekker voorschotelen :9 Ze staan hier al jaren op dieet, dus die zagen er wel wat in :+ En ik ook, want ik geloof echt in de kennis en kunde van de engelsen op dat gebied :j

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 15:54

ik haal het altijd bij de dealer (wielens in Haaksbergen). Toen hij het net binnen had heb ik gelijk een zak geprobeerd. Pony's eten het goed en ik had het idee dat ze meer verharen dan andere jaren. Vlek verhaarde nooit uit zichzelf, en nu komt het er met bakken vanaf! Andere paarden van mij voor ik ook D&H en dat bevalt me heel goed.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:56

Ben ook benieuwd of die merrie die altijd het langst wacht met verharen nu ook sneller echt op gang gaat komen :P
D&H is wel echt kwaliteitsspul...heb vroeger ook daarvan gevoederd, maar toen de dealer stopte, dus ook gestopt. En nu iemand anders gevonden niet zo ver van bij mij dankzij een Boktgenootje :D