[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

line18

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:22

bij maxi nu de eerste lichte jeuk sintomen.
ze heeft lichte jeuk aan haar staart.
dus ben ik maar dagelijks haar staart gaan smeren met sweet itchs.
dus ben heel benieuwt of het snel weer over is

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:18

ellepel schreef:
maar elamor,je hebt dus wel gewoon de deken er op?
meestal is het dan logisch dat er dan geen jeuk meer is.

appie reageerd op jong gras en daardoor heeft hij nu wat jeuk,maar de andere eczemer op stal staat schraler en daar gaat het heel goed mee :j

Nee hoor! :) Vorig jaar ook deken op maar schuurde er gewoon doorheen. Nu ben ik wel eens genoodzaakt om haar 2 dagen zonder deken te moeten laten staan en ook dan geen tekenen van eczeem.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:04

Qua jeuk gaat het bij Senna eigenlijk best wel goed. Het deken schuurt alleen gigantisch waardoor ze niet meer zoveel manen over heeft.
Afbeelding
Zo staat ze er bij:
Afbeelding
Vorige jaren was ze altijd net zolang aan het rollen totdat ze haar vliegenmasker afhad, maar dit jaar gelukkig niet. Tot nu toe blijft haar voorpluk dan ook redelijk intact.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:23

@Flosje446 ik heb precies dezelfde deken en die ligt op een fries met een behoorlijke barok nek, misschien moet je een maatje groter hebben? Mijn paard dr manen schuren helemaal niet af door de deken. Zit juist zo'n zacht stofje in :D

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:34

De deken is groot genoeg. Ik heb de deken op de rug juist wat kleiner gemaakt zodat de rand aan het einde van de rug (waar deken overgaat in staartflap) niet meer op de staart hangt. Lengte van de hals is ook goed, alleen halverwege duwt de hals te veel op de manen waardoor het gaat schuren. Ik ga van de week bij de hals en staart een zachte stof in de deken naaien. Hopelijk houdt het schuren dan een beetje op.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:43

Elamor schreef:
ellepel schreef:
maar elamor,je hebt dus wel gewoon de deken er op?
meestal is het dan logisch dat er dan geen jeuk meer is.

appie reageerd op jong gras en daardoor heeft hij nu wat jeuk,maar de andere eczemer op stal staat schraler en daar gaat het heel goed mee :j

Nee hoor! :) Vorig jaar ook deken op maar schuurde er gewoon doorheen. Nu ben ik wel eens genoodzaakt om haar 2 dagen zonder deken te moeten laten staan en ook dan geen tekenen van eczeem.

Nog even ter aanvulling: heb de vliegenkap nog niet op dus bovenkant van de manen zijn nog dichtbaar onder de deken. :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:52

Ik durf het bijna niet te zeggen... maar hier nog steeds geen jeuk!

Ik zet haar af en toe een poos bloot op stal (bv na het rijden, ga ik nog even wat drinken in de kantine dus wel een paar uur), maar ook dan geen enkel teken van jeuk of willen schuren, buiten op haar hals waar de naden van de deken lopen, daar mag ik heeeeeul lang rossen. :D

Wel is haar kap de paar dagen dat ik weg was en ze zonder graasmasker heeft gestaan iets dikker geworden, maar nu heeft ze hem weer op dus ik ben benieuwd. Overigens had ze hem af vanweg een wond op haar kin, nu is de achterkant van de GG afgetaped met Duckttape, dus ik ben benieuwd naar morgenochtend.

Dus ik zit nu echt te twijfelen of het wel ZE is eerlijk gezegd... maar ik heb mezelf voorgenomen om dit jaar mét deken door te komen, en volgend jaar van één van de twee (de meest kapotte) een halve deken te maken, zodat wel haar hals tegen de manenetende vliegjes zijn beschermd, maar ze voor de rest lekker in de zon kan.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:56

Breghje schreef:
Ik durf het bijna niet te zeggen... maar hier nog steeds geen jeuk!

Ik zet haar af en toe een poos bloot op stal (bv na het rijden, ga ik nog even wat drinken in de kantine dus wel een paar uur), maar ook dan geen enkel teken van jeuk of willen schuren, buiten op haar hals waar de naden van de deken lopen, daar mag ik heeeeeul lang rossen. :D

Wel is haar kap de paar dagen dat ik weg was en ze zonder graasmasker heeft gestaan iets dikker geworden, maar nu heeft ze hem weer op dus ik ben benieuwd. Overigens had ze hem af vanweg een wond op haar kin, nu is de achterkant van de GG afgetaped met Duckttape, dus ik ben benieuwd naar morgenochtend.

Dus ik zit nu echt te twijfelen of het wel ZE is eerlijk gezegd... maar ik heb mezelf voorgenomen om dit jaar mét deken door te komen, en volgend jaar van één van de twee (de meest kapotte) een halve deken te maken, zodat wel haar hals tegen de manenetende vliegjes zijn beschermd, maar ze voor de rest lekker in de zon kan.

fijn is dat he! heb je m verder wel met deken op?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:58

Elamor schreef:
fijn is dat he! heb je m verder wel met deken op?

Ja, vorig jaar rond deze tijd had ze een plumeau staartje dus meteen een deken gekocht, en dit jaar heeft ze nog niet zonder in de wei gestaan.

Edit, dit jaar heb ik haar gereinigd met Drainage, eerst in maart een heel flesje en dat opgebouwd, en daarna nog een klein kuurtje van 20 dagen 20 druppels oid. En dat mag ik nog twee keer doen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:06

Hier ook geen geschuur.....Veer staat al een paar dagen zonder jurk en is helemaal nog intact.....
Pfff begin dan weer te twijfelen of het wel ZE is....
Qua voer staat ze wel heel schraal momenteel...dr kale stukje wei overdag, sochtends 2 kilo hooi en savonds 2 kilo en force korreltjes voor de vita's en mina's.......En een klein beetje slobber met MSM zwavel dr door.....
Jammer dat er nog geen echte ZE test bestaat...zou een hoop twijfel wegnemen....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:16

Zo, de Derfen van gisteren heeft duidelijk weer geholpen.
Weet alleen niet wat ik verder nog zal doen met Wisse, geheel jeukvrij is hij niet want dat zie ik aan de manen; her en der een klein korstje en er hangt altijd een deel naar de verkeerde kant, door knabbelen van zijn vriendjes denk ik.
Ik wil liever geen deken op, want in principe schuurt hij niet -zolang ik 1x per week Derfen smeer- maar is het alleen nog geirriteerd zeg maar. Een deken verpest bij hem toch weer zijn manen en aangezien ik al met losse manen moet starten op wedstrijd ivm zijn eczeem, wil ik wel dat die manen gewoon netjes blijven anders moet ik ze knippen en dat wil ik niet!
Misschien hiernaast nog een reinigingskuur doen?
Ben het voer al aan het aanpassen, hij stond op 3/4 prestatiebrok en 3/4 subli zonder en ben nu over naar 1,5 subli zonder. Daarnaast dus onbeperkt ruwvoer en op maandag zo'n 3 uurtjes op kort gras, en voldoende beweging. Vond hem wel wat sloom deze week, geen idee of dat door de verandering van voer komt maar zal het wel even in de gaten houden.

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:24

Ik meld me hier ook maar weer eens, heb hier gelukkig dit jaar nog niet hoeven mee praten!

Hier nogsteeds bijna geen jeuk (af en toe als ik net wat te lang gewacht heb met derfen smeren).
Pony staat nogsteeds zonder deken :wow: en dr manen zijn super vol en lang! Dat had ik 2 jaar geleden echt niet durven dromen!

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:28

Ik meld me ook maar eens haha.
Heb een shetlander van 4 jaar en 1,07 groot.
Ze is heel stevig gebouwd enzo, ze heeft alleen geen manen een staart meer over!
Ik vind het echt vervelend en zonde!!
Dekens ben ik niet zo van, ze kosten echt duur en daarmee gaat haar jeuk niet over.
Heeft er iemand dus goed spul (watdanook!) wat echt goed helpt(bij jullie dan, want wat bij de een werkt hoeft niet bij de ander te werken)
Maar vind het toch wel fijn om goed aanbevolen spul te hebben.
Ik hoor graag wat jullie gebruiken en waar ik dat kan bestellen/halen!
Alvast bedankt!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:48

Veel goede berichten hier. Paarden die amper schuren.
Bij Nilay is dat ook nog steeds zo. Af en toe een beetje kriebelig bij de startaanzet, 1 keer bij de manen, maar verder helemaal niets. Tot nu toe gaat het dus heel erg goed!
Ik denk toch dat het heeft geholpen om de darmwerking aan te pakken. Ik heb hem daarvoor een kuur maagcompositum gegeven. Ik denk dat ik dus aan het eind van het seizoen ook maar een reinigingskuur geef. Verder staat hij wel dag en nacht onder de Rambo deken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:50

anneuijttt schreef:
Ik meld Dekens ben ik niet zo van, ze kosten echt duur en daarmee gaat haar jeuk niet over.
Heeft er iemand dus goed spul (watdanook!) wat echt goed helpt(bij jullie dan, want wat bij de een werkt hoeft niet bij de ander te werken)

heb je al een deken geprobeerd dan?

als dat niet helpt dan heeft je pony geen zomereczeem denk ik en kun je beter de dierenarts vragen of die wil kijken wat er aan de hand is
misschien is er een andere allergie,of iets van luis of mijt.

en paaredendekens zijn niet duur hoor.......paarden kosten nou eenmaal geld ;)
voor de rest:
lees de laatste 3 pagina's eens door,staan zat tips inj

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:51

Mijn paard heeft geen jeuk meer sinds hij onder een deken staat. Maar nog wel regelmatig veel schilfers tussen zijn haren (vooral in zijn voorpluk en bij zijn staartwortel).
Hebben jullie daar ook last van en doen jullie er iets aan?

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:53

Ik zal snel foto's maken en laten zien!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:08

heb je inderdaad al eens een deken geprobeerd anneuijttt?
Heb je al gekeken naar voeding (staat ie in een te vette weide)?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:10

Hmm... Heb bij mijn pony in het land een terrorist die gewoon in het wilde weg in de manen van mijn pony gaat staan happen. :oo Vanavond maar even wat hertshoornolie langs de manenkam, dan bedenkt hij zich hopelijk snel genoeg. :+

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:19

Gelijk even een mail gestuurd naar Derfen, hoewel ik dit las op de site later http://www.vidoma.nl/derfen-fokmerries-a-10.html. Ik was er vorig jaar zo tevreden over, ik wacht even op email en dan zal ik even zien of ik het weer ga gebruiken.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:15

Ik heb een RSIH op mijn paard en nu krijgt hij een beetje een plekje op z'n schoft van de deken. Hebben jullie paarden daar ook last van? Zou een zacht stukje stof op die plek voldoende zijn?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:30

laatst zei hier toch iemand dat er een bestanddeel inzit wat niet goed is voor drachtige merries? (de jeneverbes geloof ik?)

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:39

Hallo allemaal,

Ik heb advies nodig :)
Heb al redelijk wat ervaring met zomereczeem (vorige haflinger had het ook). Mijn ruin van twee heeft er helaas extreem veel last van, vorig jaar ook al. De DA was verbaast, hij had het nog niet vaak meegemaakt dat een veulen zo veel last had van eczeem.

Nu heb ik al drie dekens versleten van o.a. pagony. Morgen ga ik een Rambo deken halen, hopen dat hij deze niet kapotschuurt. Ik zag al een tip voorbij komen voor voeding: muesli mix van st. hippolyt. Zijn er nog andere muesli's die speciaal voor zomereczeem ontwikkeld zijn? Welke is volgens jullie het beste?
En voedingssuplementen/oliën voor inwendig gebruik, wat zijn daar goede producten van?

Sorry voor de vele vragen, maar ik heb onwijs veel medelijden met mijn mooie vent, hij heeft zo ontzettend veel jeuk. Dus ik wil er net als jullie, alles aan doen om het prettiger te maken voor hem.
Alvast bedankt!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:40

Jah dat meen ik gelezen te hebben, maar wacht even af wat ze in de mail zeggen... Hangt natuurlijk ook weer af van de hoeveelheid. Weet dat het in elk geval wel bekend is bij vrouwen tijdens zwangerschap, maargoed, is dat direct in vergelijking te brengen met een paard? Wacht de mail ff af! :j

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:44

Toevallig net een mail terug dat het bij diverse fokkerijen bekeken of het bijzonderheden e.d. opleverde door tijdens de dracht Derfen te smeren, bij drachtige en zogende merries zijn er geen bijzonderheden opgemerkt. Ze gaan nog even voor me informeren of er in het proces wellicht iets met de jeneverbes gebeurd waardoor het schadelijke eruit is.

Ben benieuwd, maar denk dat ik toch maar even met de Derfen begin, vanavond sowieso gedaan. :)