opisop_shop schreef:Aline die verdeling is idd wel apart. Je weet zeker niet toevallig op welke leeftijd de ruinen het hebben gekregen (met oog op hormonen/castratie enz)? en welke rassen zijn het die eczeem hebben?
Jawel:
1 Fries, leeftijd is nu 5 jaar. Ruin. Eczeem gekregen als ik het goed heb met 2 jaar. Heeft het echt heel erg.
1 KWPN, leeftijd is nu 8 jaar. Ruin. Eczeem gekregen met 5 jaar ongeveer.
1 Welsh A, leeftijd nu 5 jaar. Merrie. Eczeem gekregen met 2 jaar.
1 IJslander, leeftijd nu volgens mij rond de 15. Ruin. Eczeem pas sinds vorig jaar.
1 IJslander, leeftijd nu volgens mij rond de 15. Eczeem gekregen met 8 jaar meen ik.
1 Welsh A, leeftijd 6 jaar. Beetje verdacht, maar kan ook gewoon een beetje aangestoken door zijn jeukende weidegenoten. Hij heeft wel wat beschadigde manen maar niet de kenmerkende ribbels en kale plekken. Ook denkt 1 van zijn weidegenoten volgens mij dat zijn manen van hooi gemaakt zijn. Die staat er namelijk altijd op te kluiven. Daarbij eet hij onder de houten afrastering door en daar worden zijn manen ook niet echt mooier van.
De 2 IJslanders zijn geen bloedverwanten. Bij deze paarden is de castratie niet aanwijsbaar als het moment waarop de eczeem ontstaan is.
Ik zelf heb meer het idee dat eczeem vooral ontstaat door erfelijke aanleg gecombineerd met een activatie als gevolg van een weerstandsprobleem. Dat weerstandsprobleem kan veroorzaakt worden door verschillende factoren: Ziek, verhuizen, castratie. Meerdere triggers dus.
Als ik er even over nadenk, dan ken ik buiten onze stal ook meer ruinen met eczeem dan merries. Dat zou er dan weer op kunnen wijzen dat de castratie toch in veel gevallen een sterke trigger kan zijn. Als gevolg van deze redenatie vind ik het wel interessant te weten hoeveel ruins en hoeveel merries we in dit topic hebben. Zou een poll onder ons statistisch verantwoord zijn?