[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shera

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:09

EdskoTakens schreef:
Gaat het lichaam antistoffen aanmaken na het binnen krijgen van fijngestampte muggen o.i.d.?
Of verteert het gewoon als alle andere stoffen?

Er zijn nog steeds veel paarden met zomereczeem ondanks alle middelen. Het echte middel is er nog niet.

De uitvinder er van wordt steenrijk.

Dat zou geweldig zijn! *gaat muggen vangen* Haha! Haha!
flauw...
Bij mensen heb je wel dergelijke succesvolle behandelingen voor bv wespenallergie.
Door bij iedere behandeling steeds ietsje meer van het gif in te spuiten gaat het lichaam antistoffen maken. Het zou super zijn als er zoiets voor zomereczeem kwam.
Volgens mijn veearts is een dergelijk middel er al wel voor allergie bij honden. Voor paarden wil het op de een of andere manier (nog) niet lukken om een middel te maken.
Laatst bijgewerkt door shera op 08-05-08 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:10

Mijn jongste heeft ook last van bultjes bij de hals en beetje op haar zij. Zijn geloof ik ook steekbultjes maar dan van andere muggen denk ik.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:15

hoe is het met jullie eczeem paarden ?
ik ben druk aan het smeren en heb het nu aardig onder controle Lachen maar wel zijn dekentje op Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:17

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:20

Mooie deken hoor Yvank_ Lachen

Ik smeer 2 x daags en het lijkt nu allemaal weer mee te vallen met de jeuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:22

Smeren hielp bij sally helaas niet staart en buik nog wel maar bij de manen helpt he allemaal niet

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:26

Zam heeft tot nu toe alleen nog maar eergisteren geschuurd en ik heb hem meteen behandeld met cojosol en ga dit nu gewoon weer dagelijks doen en natuurlijk de deken op...Gisteren is het gelukkig goed gegaan...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:40

kwa lijf en manen en staart blijft edda nu redelijk schoon van jeuk
tis puur haar voorpluk momenteel
en minimaal
maar ja, de vliegenkappen en eczeemhoofdkap liggen klaar indien nodig

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:42

Ik heb gelukkig geen extreem schuurder, maar eentje die wel duidelijk gestoken wordt (ik kan de rode steekpuntjes zien zitten op de huid in de manenkam) en 3 kleine plekjes heeft (bij van die plooien in de manenkam waar het overduidelijk gaat jeuken en irriteren). En ik wil het gewoon graag voorkomen en voorkomen dat het erger wordt.
Het is misschien niet zo erg, maar jeuk = jeuk, dus ik ben 2 x daags bezig met het verzorgen van haar manenkam e.d.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:42

wat betreft de fijngestampte muggen etc als in een vaccin waarbij het lichaam weerstand opbouwt door een entstof toe te dienen
dat klinkt op zich leuk
maar lijtk me dat eerst maar een de allergie testen bij paarden veel uitgebreider en beter moeten gaan worden
want jeukt iedere zogezegde eczemer wle echt door die muggen?
er zijn meer oorzaken van eczeem dan de mug... dus oplossingen zijn afhankelijk van de oorzaken

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:43

Over die vliegenkappen, die zijn zonder halster, wie heeft die hier op zonder toezicht? Of gaat dat prima.
Ik heb er eentje van Bucas met klittenband en als die gaat haken dan moet dat toch losschieten?

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:15

Shathu heeft een vliegenkap op. Het gedeelte van de hals wordt vastgemaakt aan een clipje op de rug. Verder zit het inderdaad "los". Hij heeft nu een paar keer gehad dat hij m afschuurd OFFF z'n kameraad Reilly trekt hem af, want die vindt dat wel leuke grapjes. Dan sleurt Shathu de vliegenkap mee achter zich aan, of het hangt aan 'm, omdat hij wel vast blijft zitten aan de rug. Maar dat is nu 2 of 3x gebeurt, hij heeft m dag en nacht op en valt reuze mee (staat buiten....stukje wei, paddock en inloopstallen)

Ik dacht gisteren even...heeee ik zie Shathu niet meer schuren, dan gaat de thee misschien toch helpen!!!
Gisteravond....schuur schuur Scheve mond

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:17

Wie weet is dat wel het begin van de verbetering dat je hem al even een tijdje niet meer zag schuren Ja

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:33

Indianajones: is dat van hetzelfde merk waar ook de thee van is ivm mok? Hier zijn toch al erg goede resultaten mee geboekt...(de mokthee) Kan het ook zo zijn dat het juist in het begin wat erger wordt doordat het lichaam van de afvalstoffen wordt geschoond?

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:50

ja die thee. Chevalaver is het. (http://www.chevalcare.nl).

Ook bij de mok zijn er volgens mij mensen erg goed resultaat er mee hebben (met de mokthee) en anderen minder. Zal voor eczeem ook gelden. Maaaar ik zet stug door. Nu dik 1,5 week met de kuur bezig. Nu nog dagelijks 1,5 week en dan over naar 2x per week ofzo.
Kosten vallen me reuze mee...zo'n 45 euro per seizoen. Als het helpt (of boel wat verzacht) super natuurlijk. Zo niet...nou ja, dan heb ik het in ieder geval geprobeerd en dan maar op naar het volgende. Knipoog

PS...ow op de site lees ik net 2 weken dagelijks en dan 2 a 3x per week. Zal de gebruiksaanwijzing die ik erbij kreeg nog eens goed lezen.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:52

Chevalaver

Chevalaver is een 100% natuurzuivere kruidenmix die u uw paard door het drinken geeft.
Chevalaver U kunt Chevalaver voornamelijk tegen verscheidene allergieën gebruiken zoals
Zomereczeem, er is een uitlopend aantal aan allergieën waar uw paard met dit middel van wordt verlost.
Chevalaver, wordt tweeledig gebruikt namelijk inwendig en uitwendig.
U brengt de kruidenmix aan op de jeuk plekken met een spons en de rest van de thee geeft u uw paard door zijn water.
Na twee weken elke dag uw paard hiermee behandeld te hebben, kunt u het de rest van de zomer dit elke week 2 á 3 keer herhalen om het probleem voor te blijjven.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:34

Klaartje schuurde gisteravond toen ze op stal stond.
Maar toen ik haar hooi gaf stopte ze ook direct, dus zo'n jeuk zal ze niet hebben gehad.
Doen sommige dat bij jullie ook?

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:22

ik ga vandaag de rambo sweet ich hoody passen bij mijn fjord hoop zo erg dat die past !

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:33

ooow...ik heb overigens nog een vliegenkap eventueel te koop.
Heeft Shathu welgeteld 1,5 dag opgehad....was te klein, schoof steeds over z'n ogen.
Tis een pagony. Nieuw 20 euro.
Mag nu wel weg voor 15,00 euro. (ik betaal verzendkosten wel)

http://divoza.com/shop/a.visit/4822d943 ... dekens.jpg

tis een maatje M ... past voor zo'n beetje een D-E pony, bijv Haflinger met niet al te mega hoofd. Klein paard met een normaal/fijn hoofd, etc.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:40

Ik had een vraagje, mijn pony schuurt op dit moment dus ook. Weet dat hij zomereczeem heeft.
Was hem regelmatig. Maar het is nu dus erger als vorig jaar.

Had toen ik de laatste keer bij divoza was geweest in Leek (ga ik niet vaak heen, dus al een poosje geleden) een pagony eczeem deken gekocht. Hij staat namelijk in een loopstal met 5 andere paarden en in het land met 7 andere paarden. Daarom wou ik eerst een "goedkopere" deken uitproberen. Wist namelijk niet hoe ze zouden reageren.
Heb toen de deken gepast en hij zat goed. (In het begin wel een gekloot met omdoen.)
Nou was het weer vliegjes tijd en deed ik de deken op. De paarden wisten niet wat ze zagen en pakken mijn pony dus constant (ze zijn dus een beetje aan het discrimineren). Erg jammer. Heb mijn pony eerst maar even uit de stal gehaald. Toen hij ging eten bleef de deken dus niet achter zijn oren zitten, maar kwam hij halverwege z'n hals. Je kunt de deken verstellen achter z'n oren maar ben bang dat het dan te strak zit. Ik neem aan dat de deken dus te klein is.

Nou zag ik op internet ook deze deken staan http://www.horseshophorsepower.nl/product_info.php?cPath=184&products_id=395 Deze kun je dus eventueel zonder hoofdkap ook gebruiken (je kunt hem dan aan het halster bevestigen).
Heeft iemand ervaring met deze deken?

Ik zou hem ook best iedere dag willen wassen, maar mijn pony doet daar nogal moeilijk over. Hij vind het gewoon eng. Dus iedere dag wassen is eigenlijk ook geen optie. Wil gewoon een goede deken die goed achter zijn oren blijft zitten (dat je het eventueel vast kunt maken aan het halster). Wil namelijk niet dat mijn pony er zoveel last van heeft Boos!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:46

Steffie89 schreef:
Klaartje schuurde gisteravond toen ze op stal stond.
Maar toen ik haar hooi gaf stopte ze ook direct, dus zo'n jeuk zal ze niet hebben gehad.
Doen sommige dat bij jullie ook?

ja dat doet appie ook,maar ook alle andere paarden bij ons op stal.
in de wei kunnen ze niet schuren en als ze binnen staan is zo'n paal toch vaak wel even erg lekker heb ik het idee Knipoog

kaatje89:
wat vreselijk raar dat die paarden dat doen?
als ap de deken omkrijgt kijken ze niet op of om dat hij anders is.
iedere dag wassen zou ik niet doen,je haalt dan toch de vetlaag uit de haren weg die ze wel nodig hebben

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:51

kaatje89: je pony even een dagje apart zetten met een draad ertussen. Als de paarden door hebben dat het dezelfde pony is, is het goed Knipoog
Mijn paard moet onze pony ook altijd najagen als die een nieuw kleurtje op heeft Clown

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:58

wij hebben nu twee pyama paarden en twee blote billenpaarden
gaat gelukkig helemaal super
de pyama dames liggen regelmatig saampjes in de wei, onder het afdak of in de stal samen te dutten, maar ook de blote billen paarden en de pyama's gaan goed samen

pyama paard van weidegenootje heeft nu een everline, die was helaas binnen een paar dagen al weer stuk
het stuk tussen de voorbenen was los, elastiek gebroken

mijn boettje is nog steeds helemaal in orde, geen beschadiging te vinden en hij ligt nog steeds helemaal perfect
dus ondanks de prijs, heel blij dat ik voor boett heb gekozen Ja

ben nu even aan het kijken wat ik het best mee kan gaan geven naar de hengstenhouder...
de fly free gaat mee (boett wil ik er niet aan wagen ivm nieuwe groep , eventuele onverwachte hengstigheid etc, dan heb ik liever dat de fly free beschadigt word dan de boett)
van te voren goed insprayen met endure... denk dat ik een pot uierzalf met tea tree mee geef ...en misschien nog even zedan halen ...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:04

Hoi, ff een vraagje
Ik ga zo meteen voor mijn paardje een hoofdkap kopen van Boett.
Een Boett-pyama draagt ze al geruime tijd. (een jaar of 4 nu) (Ik heb een witte en een donkere, oud model)
Maar aan haar hoofd en nek, oren, ogen, etc... blijft ze wonden houden.
En nou is't 4 dagen goed weer geweest en is't al een ravage.
Maar nu vraag ik mij af, wanneer doe ik die kap best om. Altijd? of overdag uit of s'nachts uit?
En hoe vinden de paarden dat, zo'n hoofdkap. (Zelf vind ik het heel sneu voor haar Sigaar )
En is't niet gevaarlijk?

En ook heeft mijn paard plots eczeemplekken op haar benen. En heeft ze gisteren zelfs haar been tot bloedens toe open gebeten.
Wat zou ik daaraan kunnen doen?

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:30

Hoi Lotgenoten!!! Ben er een paar dagen uitgeweest en gelijk 20 pagina's verder moeten lezen! haha.

@ Luckystory; wij hebben ook een Boett kap. Wij doen deze bij roos er altijd op behalve als we gaan poetsen/rijden etc. Ze heeft er geen last van, en ze blijft keurig laag met haar hoofd bij het omdoen. Echt een schat. Helpt wel.
Roos staat nu op een al aardig kaal wordend weitje en dat gaat ook goed, hoe minder vet gras des te beter!

Oh ja vinden jullie het een idee om een lijst met alle middeltjes te plaatsen in 1 lijst? Vind het nu erg zoeken tussen alle goede tips Haha!