[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:09

Ik ben nu eindelijk eens die video aan het kijken uit de beginpost .. Ik ben nu zo'n 8 minuten ver en al totaal geschokt := Als ik het goed begrijp is het altijd een probleem met de aangezichtszenuw? En heeft het totaal niks met een allergie of dergelijke te maken? De reden dat het op bepaalde momenten meer lijkt te zijn is door bepaalde triggers, en dit kunnen bv. pollen zijn, maar kan bv. net zo goed warmte op zich zijn? Heb ik dat goed begrepen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 23:00

Dacht dat je je post tot een uur na het plaatsen kon wijzigen maar blijkbaar niet :+

Klaar met kijken .. begrijp het nu allemaal wel beter .. ben benieuwd wat de DA zegt (die had ik toevallig vanavond ook een mail gedaan). Volgens mij was de volgende stap het blokkeren van de zenuw, dan zou het schudden moeten stoppen.. Maarja, wat we dan daarna gaan doen..

Dit filmpje had ik trouwens nog naar de DA gestuurd (maar volgens mij heeft die die mail niet gehad, heb geen reactie gehad in ieder geval :+ ) Zo was het op zijn vorige stal .. http://www.youtube.com/watch?v=AlOcmKSZL0g

Dit is een filmpje van vorig jaar op de huidige stal, nu is het ook ongeveer zo: http://www.youtube.com/watch?v=oLlBX-tJcS0

Nu zou ik het eerder als 'grade 3' zien (regelmatig klein schudden, af en toe eens echt gooien met het hoofd en veel jeuk op de neus.. hij wil onderweg echt krabben en als hij in draf of galop is probeert hij met zijn been naar zijn neus te gaan ipv andersom :+ maar dat lukt dan niet en dan stopt hij om te krabben), terwijl het in het eerste filmpje meer richting 'grade 4' ging volgens mij.. Ben toen zelf niet gewond geraakt maar ik reed in die tijd ook niet op hem :+ Helpt wel :Y)

De trigger is dan volgens mij toch iets insect gerelateerd .. of misschien bomen ofzo, dat kan ook wel (daar véél meer eikenbomen dan hier rond de weide bv.), maar de grootste reden dat ik verhuist ben is de massa insecten (dazen voornamelijk, en véél meer ZE-mugjes) die zich daar in de weide bevonden.. Of warmte, maar ik denk dat het eerder is omdat bij warmer meer er ook meer insecten rondvliegen, niet?

Zou ik een beetje in de goede richting denken?

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:27

hallo sabine
ik herken veel in het eerste filmpje,
je paardje heeft duidelijk de handrem erop en wordt overheerst door de irritatie aan of in zijn neus.
op het tweede filmpje laat hij zijn lijf beter los en heeft hij duidelijk minder last overheerst het niet.
een luchtweg infectie kan chronish worden dan blijft je paard er soms veel en soms wijnig last van hebben.
als het alleen pollen zijn zou ik gewoon een neusnetje proberen als dat helpt weet je de oorzaak. dan doed je paard het in de winter ook niet alleen in het voorjaar en zomer.
is het iets anders dan triggeren pollen, vliegjes, licht, wind, stof van alles dus dan is er meer aan de hand en kun je beter uit zoeken waar het vandaan komt!?
het blijft voor ons allen een lastig vraagstuk haha
gelukkig kan ik inmiddels weer op mijn paard rijden ook in de buitenbak. hij heeft nog wel last maar eenmaal aan het werk gaat het beter kleine stapjes maar ik ben nig steeds vol goedde hoop dat we er helemaal vanaf komen.

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:38

.

[/quote]Even een ander vraagje .. Zijn er mensen die verschil merken als je heel intensief/geconcentreerd rijdt? Dat paarden het dan minder doen? Ik merk de laatste dagen namelijk wat .. de spuit zou uitgewerkt moeten zijn en gaf in het begin van de periode al geen verschil, dus ik ga er vanuit dat het daar niks mee te maken heeft. Het is warm en hij stond vandaag heel erg loom te wezen in de stal. Maar toch .. Gisteren en vandaag grondwerk gedaan in de piste, maar actief grondwerk .. Hem echt laten nadenken en zoeken naar het juiste antwoord, gevraagd aan hem om er moeite voor te doen etc. En hij heeft gedraafd en gegaloppeerd en ik heb hem eigenlijk weinig tot niet zien schudden .. Het leek net alsof hij het vergat ofzo :+ Terwijl de omstandigheden dus wel hetzelfde waren als eerder (warm en beestjes) en toen schudden hij wel, maar toen vroeg ik ook weinig van hem .. Dus ik ben eigenlijk nieuwsgierig of iemand hier daar ervaring mee heeft? Verschil tussen zeg maar laten lopen met los teugeltje, of echt aan het werk? (onder het zadel bv.).[/quote]

Ja dus !als je paard geconsentreerd aan het werk is en de irritatie is laag genoeg kan hij afgeleid zijn zodra je otspanning aanbied zal je paard dan gelijk willen schurken aan been of omheining. da tdoet mijn paard in ieder geval.
toen de irritatie hoog was kon je er niets mee het overheerste alles echt heel ziellig!

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:58

Ik kan m'n pollenapp goed gebruiken... Kreeg gisteren al rood alarm op me telefoon dat er extreem veel pollen waren.. En inderdaad, gisterenavond erg veel last tijdens de les!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 20:36

Dank je wel :)
Voorlopig nog even niks proberen ivm netjes of dergelijke, de DA komt morgen nog een spuit zetten, blijkbaar had ik de bedoeling verkeerd begrepen (of hij had het verkeerd uitgelegd :Y) ) dus nu eerst 3x een spuit proberen en dan 3 weken lang gewoon doen wat ik altijd deed en dan kijken of er verschil is ..

Scott

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:56

Ik merk inderdaad dat als ik intensief aan het rijden ben het bij mijn paard ook minder (bijna niets) .. word... af en toe wil hij zijn voorbeen flink naar voren gooien.. maar verder dan dat... oja.. hij kantelt wel iets met zijn hoofd links om .. maar verder geen schudde of rennerig moet ik zeggen dat het reuze meevalt met mijn paardje tot nu toe.. heb 1 x neusnetje geprobeerd... en spuit nu wel zijn neus flink in met Nostrilvet voor het rijden. Verder denk ik dat mijn paardje echt last van bloeiende bomen heeft en dat nu vooral de kleine vliegjes of pluisjes de triggers zijn....

Alleen longeren doe ik nu echt niet ... want heb wel het idee dat hij met longeren er meer last van heeft... hij wil graag lang en laag maar dan krijgt hij juist meer last.. en vastzetten wil ik dan ook niet...

Ik hou jullie van de verdere ontwikkeling op de hoogte.... oja v.d. week reed ik bij ons achter door t bos... en hoor ik ineens hatsjoe.... in mijn jas... (ook ik heb de pollenapp op tel).. hahaha zag ik dat er nieuws was en dat de pollenapp dat laat merken door te niezen... vond ik wel grappig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:24

Ik heb hier inderdaad ook het idee dat het met bomen te maken heeft :j
Volgens mij is het in het bos erger dan in de bak ... maar hij heeft nu de spuit weer gehad dus deze week echt alles eens goed in de gaten houden, denk dat ik het zelfs ga opschrijven want zo onthouden is soms toch moeilijk :+ :') En ik moet ook eens kijken naar de manège in de buurt, eens zien of ik daar in de binnenbak kan gaan rijden, dat zou de DA ook wel eens willen weten, of ik dan verschil merk..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:05

ook eens opletten of licht invloed kan hebben he.
appie reageert namelijk ook op een bepaalde stand van de zon..
vroeg in de middag dan kan hij daar ook last van hebben namelijk :j

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:02

vandaag alweer twee weken op medicatie (homeopatisch) veel neusvloeiing waterig soms een beetje wit maar geen snot!
vanavond de eerste les sinds een jaar! hij liet zich goed rijden wilde in het begin wel even met zijn hoofd tussen zijn benen duiken (schuuren dacht hij, sorry mooi niet! dacht ik!) door rijden!
eenmaal met zijn hoofd bij de les niets meer gemerkt met uitstappen wel even een tick (plotselinge zwiep van de neus omhoog) maar daarna stapte hij heel ontspannen weer verder!
ik denk dat er weer een stijgende lijn in zit volgens mij toch door de medicatie!
eerst was ik een beetje twijfelachtig omdat toen de medicatie op was ik ook net met rijden begonnen was.(nu 4 weken geleden)
het was dus of het rijden waardoor het verergerde of het feit dat de medicatie op was en helaas even niet kon worden hervat!
hou jullie op de hoogte van de vorderingen ik ga er van uit dat we eerst weer twee maanden op de medicatie moeten zitten om te weten of er verbetering in zit.
rond 30 april na twee maanden behandelen schudde hij bijna niet meer op stal of in de wei ik kon zijn hoofd met een rosborstel borstelen vond hij niet erg (na twee weken zonder medicatie kon ik dat niet meer... mocht niet meer aan zijn neus komen)
dus hopelijk gaan we weer die kant op...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:14

wat gebruik je dan voor middel?

tja homeopathie...ik heb het gebruikt, maar zie niet dat het iets heeft gedaan voor appie. ook wel juist bij een bepaald middel dat het erger werd.
en ja ik snap dat dat bij homeopathie kan, maar iets dat zo vaak verdund is dat het eigenlijk al bijna niks meer is..........?

tja.....sorry, maar ik geloof er niet meer in,.
al weet ik dan wel weer dat homeopathie een placebo is en van placebo bewezen is dat het werkt.
alleen dus niet bij mijn dieren ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 09:57

Hier een tijdje terug een pony overgenomen (die ik ooit zelf ingereden heb), kan me niet voorstellen dat hij er 10 jaar geleden last van had, maar gister was het raak, vorige eigenaren reden al langer met een pollennetje en dan schijnt hij er geen last van te hebben, gister zonder was een drama, continu hoofd omhoog gooien, heel geirriteerd, in de weide lijkt hij geen last te hebben, hiervoor eigelijk weinig problemen gehad, tenzij met regen, druppels vind hij schijnbaar ook dramatisch.
groot vermoeden dus dat we hier ook weer mee te maken hebben, heb een merrietje die er ook tekenen van vertoont, binnen weinig probleem, maar warm en mooi weer en dan ga je weer. vandaag maar netje op. Kijken of het verbetering geeft.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 10:54

Drunny, wat een goed nieuws!!

Niek is ook nog steeds schudvrij (we gaan het 3e jaar in) dankzij homeopatie *\o/*

ramasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 11:38

Hallo iedereen, lees al een tijdje met jullie mee en gooi me ook maar in de groep :) Ik heb een 4 jarige ruin Ike die vanaf vorig jaar zomer met zijn hoofd schud (winter geen probleem) Afgelopen maandag is de diagnose in Bodegraven gesteld, maar ik wist het al wel door jullie verhalen. Ik heb mijn voorwerk met dagboek neusnetjes, hoofdkap, oogdruppels , nostrilvet etc. al gedaan. Ik moet alleen nog met de pillen aan de slag, maar veel hoop heb ik hier niet in. Nu lees ik bij Drunny en Singasong over homeopathie, wie helpt jullie daarbij? En ik ben benieuwd of jullie een goede cranio sacraal therapeut weten?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 12:42

ramasso, hoe is de diagnose gesteld?

Hier valt het shaken mee, maar pony lijkt in het lichaam ook wat beter door rust en een massage. Ik heb nog steeds het idee dat het hier direct verband houdt met elkaar.

ramasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:00

De diagnose is gesteld na een algeheel onderzoek (longeren, kreupelheid, bronchoscopie, ogen, oren, oormijt, tanden etc. Ben ruim 3 uur op de kliniek geweest) shaken is behoorlijk niet alleen op en neer maar ook zijdelings en hij niet onder het zadel.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:17

Echt op basis van uitsluiten van andere dingen dus?
Hier is het shaken ook niet ohz, ik rijd al jaren niet meer.

ramasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 14:35

Ik ben idd op basis van uitsluiten bezig geweest. Ik hoop, gezien zijn leeftijd, het misschien nog overwaait omdat hij nog volop aan het wisselen en het groeien is. Hij was voor april erg braaf met het beleren, maar dat ligt nu voorlopig stil, totdat ik iets vind waarmee hij wat minder last heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 14:44

Dank je ellepel, ga eens proberen of ik daar ook wat mee kan, ik ben eigenlijk altijd rond dezelfde tijd op stal en als ik op een andere tijd ben is dat doorgaans om even eten te geven voordat ik moet gaan werken.. Eens even zien of ik het in mijn schema kan inpassen om eens op een andere tijd wat met hem te doen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:26

;( ;( ;(

Notitie op mijn mobiel:
25°C - zon - wind

Schudden met wandelen naar roundpen. Met neus en binnenkant bovenlip over betonweg schuren.
In roundpen in stap schudden, in draf continu, briesen, neus krabben, met neus in mijn zakken komen staan.
Piste in de zon en zonder veel bomen hetzelfde. Daarna niet meer willen lopen, naar binnen draaien, weglopen.

Dit is dag 1 na de spuit .. zou toch al aan het werk moeten zijn, niet? Gewoon een cortisone-spuit, zou een week werken.
Ik ga dit elke dag zo bijhouden, morgen nog eens kijken met longeren en dan maandag en dinsdag proberen te rijden en eens kijken ivm die binnenbak..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:40

ik ben aan het werk dus kan je filmpje niet zien helaas.zal er thuis even naar kijken.
appie schud nu niet.
het gras is gemaaid van de omliggende weides ,dus dat scheelt ook en hij is verzet naar een ander stuk land waardoor hij niet meer bij bomen staat.
nu maar hopen dat het niet alleen vandaag zo is,maar gewoon lekker zo blijft zodat ik ook weer eens kan hobbelen :D

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:41

Sabine, dat is wel heel duidelijk zeg. Bleef het continu zo? Ook los?
Zelf ben ik vanmorgen op pad geweest met pony langs de fiets en vrijwel geen last gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:57

Ja hé :(
Echt los lopend heb ik niet kunnen bekijken, heb in de weide zijn deken af gedaan en halster om en toen met wandelen merkte ik het al. De voorbije weken was het helemaal zo erg niet. Ik merkte het woensdag al met de buitenrit, hij wilde alleen maar naar huis en werd echt boos en moeilijk.. Donderdag dan niks met hem gedaan en gisteren heeft de DA die spuit (nogmaals) gezet.

Maar dus éénmaal in beweging was het continu zo :j :( Daarna in de weide heb ik meteen zijn deken terug op gedaan want hij zag bloot in de weide niet zitten :+ Toen hij richting gras liep schudde hij ook, daarna dook hij met zijn neus in het gras en dan schud hij niet meer 8-) Maar ik heb dus het idee dat hij echt wel veel last had, ook gewoon in stap :j

Oh ellepel, helemaal vergeten :+ Fijn dat hij geen last meer lijkt te hebben, zou super zijn als je terug kan gaan rondhobbelen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:08

Dag 2 na de spuit:
Bewolkt (geen zon), 19°C, wind

Met stappen naar roundpen schudden, niet over beton schuren.
In roundpen vooral in draf hetzelfde.
Binnen op poetsplaats rustig, niet tegen muur schuren, wel staart zwiepen op vliegen.

Verslagje van vandaag .. Geen idee wat ik er van moet denken.
Toen ik zag dat de zon niet scheen had ik halvelings verwacht dat hij minder/geen last zou hebben en dan zou ik niet weten of dat nu door de spuit kwam of niet :+ Maar hij had wel nog last .. iets minder dan gisteren had ik het idee, maar duidelijk wel nog last.

Geen idee wat ik nu moet doen, ik wilde oorspronkelijk morgen gaan rijden maar als hij zo is dan is dat echt geen pretje, voor beide partijen niet. Eigenlijk zou ik hem een week moeten longeren op dezelfde plaats om goed te kunnen vergelijken, maar ik denk als ik hem morgen nog eens longeer dat ik hem overmorgen niet meer uit de weide krijg :+ :') Moeilijk..

Is er eigenlijk iets van bomen of planten of weet ik het wat momenteel in bloei staat ofzo?
Ik heb het idee dat het sinds woensdag echt een stuk erger is dan ervoor, en die spuit lijkt tot nu toe geen invloed te hebben. Omdat vandaag de zon niet scheen kunnen we het zonlicht op zich ook wel al halvelings uitsluiten denk ik.. Dus volgens mij iets wat in de lucht hangt? Of de lucht zelf natuurlijk.. wind ..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 19:12

ramasso schreef:
Hallo iedereen, lees al een tijdje met jullie mee en gooi me ook maar in de groep :) Ik heb een 4 jarige ruin Ike die vanaf vorig jaar zomer met zijn hoofd schud (winter geen probleem) Afgelopen maandag is de diagnose in Bodegraven gesteld, maar ik wist het al wel door jullie verhalen. Ik heb mijn voorwerk met dagboek neusnetjes, hoofdkap, oogdruppels , nostrilvet etc. al gedaan. Ik moet alleen nog met de pillen aan de slag, maar veel hoop heb ik hier niet in. Nu lees ik bij Drunny en Singasong over homeopathie, wie helpt jullie daarbij? En ik ben benieuwd of jullie een goede cranio sacraal therapeut weten?

Drunny is pas met de behandeling begonnen en ik jaren geleden bij dezelfde therapeute (klassiek homeopate) die de oorzaak opspoort met een Lecherantenne en behandeld met voornamelijk homeopatie.
Die van mij heeft 10 jaar HS gehad en nu gaan we dus het 3e jaar in dat hij schudvrij is.