[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anOek_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:03

Kinke schreef:
Als dat zo is, dan gaat die persoon verschrikkelijk rijk worden ;)

Haha ik snap je comment helemaal !
Een wondermiddel zal het vast niet zijn, maar was benieuwd naar de ervaringen met dat spul.
Maarja dan moet ik wel weten hoe het heet ^^

Hoop gewoon dat we aankomende zomer de jeuk wat kunnen beperken ..

anOek_G

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:21

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:59

anOek_G schreef:
Hoi allemaal ! Hier een verzorgster van een verzorgpony met last van zomereczeem. Afgelopen HE was er een stand met een soort van natuurlijke drank, waarbij ze claimde dat dit ook werkt tegen zomereczeem bij paarden. Iemand toevallig enig idee waar ik het over heb? Kan het nergens meer terugvinden en wil er graag meer informatie over inwinnen ..

Dat is chevalaver...een kruidenthee,die je in,en uitwendig moet gebruiken...de resultaten zijn nog al wisselend.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:24

Hier is de deken nu een dikke week af. En tot nu toe gaat het goed. Ben blij dat het nu wat kouder wordt! Nog een week of twee dan wordt meneer geschoren en mag hij zijn winterjas weer aan.

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:28

Hier is de RSIH ook definitief af. Paardlief was er klaar mee denk ik, hij heeft hem gemold :o
Gelukkig ligt er al een nieuwe klaar voor volgend jaar, dus z'n timing is prima ;)
Vind het zelf ook wel welletjes, hij staat nu weer onder z'n winterdeken en heb hem nog niet betrapt op schuren.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:50

Hier is de deken ook af en denk dat hij af blijft , is goed koud hier dus denk dat het af kan blijven ... Wordt koude winter dus dat de vliegjes maar eens doodvriezen _-:(

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:09

Deken is ook af en gewassen. Ik laat hem nog even liggen, voordat ik hem opberg. Ik smeer nog wel wat in de manen en staart voor de zekerheid.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:33

Deken is hier sinds gisteren af, heerlijk gewoon :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:11

anOek_G schreef:
Gevonden; Het gaat om "Moa" .. iemand hier bekend mee? http://www.moasuperfood.nl/

Ik zal wel gek zijn, maar als ik zoiets had bedacht en er helemaal zeker van zou zijn dat het een wondermiddel is, dan had ik het forum van Bokt vast wel gevonden en een lading proefkonijnen gevonden :=

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:40

het werkt niet tegen zomereczeem.
als dat zo was waren ze al lang miljonair.
zal heus wel wat ondersteunen in het lichaam, maar verwacht alsjeblieft niet dat je dier van zomereczeem geneest, want daar is nog niks tegen

ik zit een beetje te dubben of ik bij appie de eczeemhals van zijn deken laat, het is best wel frisjes.
maar ja hij heeft net zulke mooie lange manen en die wil ik natuurlijk nog wel houden!

jotoma;
appie staat nu onder 200 gram,bdie had het echt al te koud met regendeken, nu was die ook niet goed waterdicht meer dus nu een dikkere deken
en met hier -1 vanmorgen kon dat dus prima :j

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:03

Een vraagje over een eczeemdeken.

Het advies is om het deken af te laten van zo gauw de eerste vorst is geweest en het overdag onder de 10 graden blijft.
Maar ik ben er zo bang voor dat ze al haar manen weer uitschuurt, net nu het kapotte stuk weer netjes aangroeit.
Mag je een eczeemdeken ook de ganse winter oplaten?
Eigenlijk dus permanent onder deken staan?

Of hoe gaat dit in zen werk.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:09

Ik heb de mensen van Moa ook gesproken op HE, vaag verhaal en daarbij dat het voor ieder paard met ZE zou helpen.... ik geloof er niks van.

Je kan best wel resultaat boeken met smeren en voeding, maar helaas is er geen kant en klare oplossing voor ZE. Ik heb nu de 4e ZE-er en geen aanpak is gelijk. Bij ieder paard moet ik opnieuw het wiel uitvinden.

Bij Cherise wil ik Zeo-Horse Feed gaan proberen, het reinigen en het binden van afvalstoffen spreekt mij aan. Daarbij zou het ook werkzaam kunnen zijn om de hoeven te verbeteren. Sinds de droogte afgelopen zomer heeft ze een scheur in de hoefwand.
Verder naast ZE zit ze nu in het winterhaar met heel veel huidvet. Zou fijn zijn als ik haar weer goed ik haar vel kan krijgen.

Ze staat nu nog 24/7 in de wei, komt 's nachts op stal zodra het gras op is. Dan gaan we beginnen.

Al lijkt het ook wel een beetje het zoveelste wondermiddel:
Het is een klei mineraal en klei wordt vaker gebruikt om te reinigen, daarom wil ik het wel gaan proberen.

Eigenschappen ZeoHorse:
afgifte van natuurlijke mineralen zoals; calcium, magnesium en silicium;
verbetering van de mineralisatie van de botten; hardere botten, betere groei;
vermindert slijtage van gewrichten en osteoporose;
hoeven worden harder, slijten minder snel; hoefijzers blijven beter en langer onder de hoeven;
vermindert zomereczeem;
paarden worden rustiger, vermindert bijtgedrag;
geeft een mooiere vacht (kleur en glans);
bindt mycotoxinen, met name Aflatoxinen;
bindt afvalstoffen, gifstoffen en zware metalen;
absorbeert ureum, ammonium, ammonia(k);
pH regulerend effect (pH-waarde tussen de 7,35 en 7,45) stabiliseert de pH-waarde en ontzuurt het lichaam, voorkomt maagzuur;
ZeoHorse is een zeer sterke antioxidant;
verbetert de weerstand en de algemene gezondheid;
verbetert de groeikenmerken, vruchtbaarheid, vitaliteit, immuniteit, fysieke en energetische gesteldheid;
na een zware inspanning zal het paard sneller herstellen;
vermindering van veterinaire en antibiotica behandelingen;
optimaliseert de maag- darmflora, reinigt het maag-darmkanaal;
ter voorkoming en behandeling van diarree;
voorkomt de ontwikkeling van wormeitjes in maag-darmkanaal (betekent minder ontwormingskuren);
reinigt de lever en nieren.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:56

Hoi,

Ik heb een Pony Sunny,
hij heeft hele zware zomerexceem.. we hebben eindelijk een middeltje gevonden waarbij hij zicht niet meer schuurt
en zijn manen komen tot onder zijn hals :D
de foto is van 2 maanden terug,
Afbeelding
ik had nu een vraagje, het is winter
hoe kan ik zijn manen nu nog langer krijgen??
Hij heeft eindelijk wat lengte in zijn manen..
aangezien hij er vorig jaar zo bij stond..
Afbeelding
hoe krijg ik zijn manen nu langer?
Vindt lange manen zo mooi!
En hij heeft echt aanleg om langere manen te hebben!
Hoor het heel graag
groetjes!

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:51

Manen zullen niet opeens nog langer groeien. Ieder paard heeft net als een mens een bepaald punt waarop de manen/haren gewoon niet meer langer worden. Om ze wel zo mooi en vol mogelijk te houden doe ik regelmatig ontklitten met spray of cowboy magic en dan niet met een kam of borstel maar met je vingers. Ik probeer er verder eigenlijk zo min mogelijk aan te zitten.
Er zijn ook mensen die zeggen dat als je de manen in vlechtjes doet ze langer groeien, persoonlijk geloof ik daar niet in, maar dat is ieder voor zich.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:23

Zo othelloster dat ziet er goed uit! Wat is jouw wondermiddel? Denk goede verzorging van de manen het allerbelangrijkst is. Ze zijn toch al erg mooi zo!

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:11

Een inenting..

Ik hoorde van een vriendin, dat de eigenaren van haar verzorghaflinger. De haflinger een enting geven tegen de zomereczeem (deze wordt door dierenarts gegeven). Hebben jullie zelf ervaringen met zo'n enting en wat zijn de kosten hiervan? Ik vraag het vandaag ook aan onze dierenarts, maar wil ook graag jullie mening horen! :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:49

Ik vermoed dat dat een cortisonespuit is :)

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:58

Mi_Amore schreef:

En waar dient een cortisonespuit voor?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:09

Likemaaike schreef:
Mi_Amore schreef:

En waar dient een cortisonespuit voor?

Ik denk dat ze corticosteroïden bedoelt.

Info van internet:
Belangrijkste voorbeeld van dit soort behandelingen zijn bijv. corticosteroïden die door middel van inspuiting of capsules in de mond gegeven kunnen worden. Dit middel onderdrukt krachtig de overgevoeligheidreactie van het lichaam tegen het speeksel van de mugjes en is meestal zeer effectief. Het heeft echter ook nadelen want behalve de overgevoeligheidsreactie onderdrukt het ook de afweer van het paard en heeft in een klein percentage van de gevallen als bijwerking dat het paard er hoefbevangen van kan worden.
http://www.dierenklinieklemmer.nl/info_paard/zomereczeem/

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:41

of de enting tegen ringworm, met Insol Dermatophyton
Vroeger ooit eens geprobeerd, zonder resultaat…tenminste….paard werd hoefbevangen..toeval of door enting? Geen idee.

anOek_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:23

Kinke schreef:
anOek_G schreef:
Gevonden; Het gaat om "Moa" .. iemand hier bekend mee? http://www.moasuperfood.nl/

Ik zal wel gek zijn, maar als ik zoiets had bedacht en er helemaal zeker van zou zijn dat het een wondermiddel is, dan had ik het forum van Bokt vast wel gevonden en een lading proefkonijnen gevonden :=

Haha vandaar dat ik hier even rond kwam vragen ;)

We gaan volgend jaar gewoon is structureel wat dingen anders aanpakken (voer, deken, wassen, etc). dan moet het denk ik al stukken beter gaan!

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:29

Likemaaike schreef:
Een inenting..

Ik hoorde van een vriendin, dat de eigenaren van haar verzorghaflinger. De haflinger een enting geven tegen de zomereczeem (deze wordt door dierenarts gegeven). Hebben jullie zelf ervaringen met zo'n enting en wat zijn de kosten hiervan? Ik vraag het vandaag ook aan onze dierenarts, maar wil ook graag jullie mening horen! :)

De inenting tegen schimmel wil ook wel eens helpen. Maar dat is per paard verschillend.
Of is dat dezelfde enting als tegen ringworm?

Joke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:17

je kan ook een bloedonderzoek laten doen, zo bepalen ze de juiste zaken waar je paard allergisch voor is en dan maken ze een aantal flesjes aan waarin ze hetgene waar je paard op reageert langzaam in hoeveelheid opbouwen. dat moet je dan inspuiten en best in de winter ( omdat de vliegjes er dan niet zitten). het is een soort "desensibilisatie". voor honden en katten bestaat het ook al, maar omdat ik daar nog niet veel resultaat bij gezien heb en omdat het redelijk kostelijk is, heb ik het nog nooit geprobeerd.
die injecties noemen ze ook wel eens inentingen. hier in België is het vaccin tegen schimmel trouwens ook van de markt.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 11:59

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:36

ik gebruik het middel van mcq en daardoor heeft hij nog z'n lange manen!