[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:12

De mijne begon vorig jaar in mei en dit jaar in april en in mei de eczeemdeken aangeschaft. Daarvoor weet ik het niet, de oude eigenaren hebben er niets van gezegd, maar hij stond daar in een hele grote kudde buiten, dus ik weet niet zeker of heel erg lichte eczeem ze wel opgevallen was. Vorig jaar heeft hij ook maar een beetje geschuurd en was de huid vooral rood en schilferig. Dit jaar begon hij nog eerder te schuren en kwamen er ook van die typische huidplooien en schuurde hij de staart. Toen heb ik meteen de deken aangeschaft en alle middeltjes die misschien konden helpen :')

Het lijkt nu goed te gaat. Ik heb vanmiddag wel een lange staprit gemaakt, zonder deken en dat is eigenlijk vragen om problemen, dus ik ben er een beetje bang voor...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:14

Ojee annetje, laten we hopen dat het goed gaat.

Met dit soort dagen waag ik mij nooit in de buurt van vliegbronnen.
Ook omdat ikzelf niet geprikt mag worden, en aangezien ik net als pony, erg lekker smaak :D, dus bos in enzo is alleen in de winter voor ons weggelegd.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:18

Normaal vlieg ik zo hard het bos door, dat er geen vlieg blijft plakken O:) Maar ik was nu met een manegeruiter samen, zij op een manegepony en mijn eigen paard liep net niet echt lekker, dus we hebben voornamelijk gestapt. Ik heb niet veel beesten gezien en de dazen zijn in elk geval al weg, maar dat zegt natuurlijk niets over de knut.
Ik heb ook altijd erg veel last van steekbeesten e.d. maar alleen als ik aan het rijden ben. Ik zweet zoveel ook al doe ik niets, dat moet voor al die steekbeesten hartstikke lekker zijn!

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:25

Napie schreef:
Even een vraagje: kan een paard nu nog zomereczeem krijgen? Mijn pony heeft nooit geschuurd maar sinds twee weken schuurt hij zijn hals met name. Onder zijn manen boven aan de kam heeft hij open wondjes. Alleen aan de kant waar de manen heen vallen. Die heb ik nu gevlogten zodat het minder broeit onder de manen en dat lijkt te werken want de wondjes zijn in ieder geval droog nu. Verder smeer ik hem dagelijks in met Sweet Itch en hij schuurt nu minder. Zijn huid op zijn hals voelt hard en is rimpelig. De vacht is beschadigd en heeft veel dunne plekken. Dit probleem speelt pas twee weken. Kan het eczeem zijn of moet ik aan iets anders denken?

NB hij heeft wel vaak een dunne en slechte vacht eind augustus,september.

een vriendin van mij heeft een ijslander met nogal wat manen, die begint ook te schuren omdat het begint te broeien, zij vlecht dan ook het stuk waar het om gaat en dat helpt.
hoe oud is hij? meestal begint het rond de 3 jaar, maar volgens mij kunnen ze het ook op latere leeftijd ontwikkelen. Wanneer het zich de eerste keer openbaart weet ik echt niks van, dat is al te lang geleden bij mijn paard om dat nog te weten.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:28

hahahahaha stinkerd :P

Ja, nou ik mag gewoon niet het bos in, winter pas weer.
Als ik gestoken wordt is het met gevaar voor eigen leven.

Mijn eumh, lichaam mist een aantal onderdelen :+
2 jaar terug was ik ook doodleuk met pony aan het rijden, niets in de gaten.
Toen ik eenmaal thuis was, voelde ik me niet helemaal lekker, en ineens alle spieren dom doen, had ik overal megabulten, was dus overal gestoken (zonder dat ik het doorhad), een half uur later was ik meer dood dan levend, want m'n hele lichaam vergiftigde zichzelf.

Dus ik mag niet bij prikbeesten, en pony ook niet :D
Maja, pony kon ik helemaal inpakken, mezelf ook wel, maar dat helpt niet.

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:31

Annetje schreef:
De mijne begon vorig jaar in mei en dit jaar in april en in mei de eczeemdeken aangeschaft. Daarvoor weet ik het niet, de oude eigenaren hebben er niets van gezegd, maar hij stond daar in een hele grote kudde buiten, dus ik weet niet zeker of heel erg lichte eczeem ze wel opgevallen was. Vorig jaar heeft hij ook maar een beetje geschuurd en was de huid vooral rood en schilferig. Dit jaar begon hij nog eerder te schuren en kwamen er ook van die typische huidplooien en schuurde hij de staart. Toen heb ik meteen de deken aangeschaft en alle middeltjes die misschien konden helpen :')

Het lijkt nu goed te gaat. Ik heb vanmiddag wel een lange staprit gemaakt, zonder deken en dat is eigenlijk vragen om problemen, dus ik ben er een beetje bang voor...

Ik heb dit jaar voor het eerst de eczeemdeken op en die ligt er nu vanaf begin april op, toen er nog niks aan de hand was. 2 weken later ofzo ben ik met hem buiten gaan rijden en de volgende dag had hij wat geschuurd, maar heel licht en sindsdien ook niet meer, ook niet na rijden in de bossen. Hou het gewoon in de gaten en houd inderdaad de deken nog op, wat hier aangeraden wordt.

2 jaar geleden geloof ik had mijn paard eind mei nog steeds niks geschuurd en dacht ik dat het over begon te gaan ofzo, paar weken later 'barste het los' om het zo maar te zeggen.
dr zijn volgens mij zoveel oorzaken van zomereczeem dat het nooit met zekerheid te zeggen is waar het aan ligt, wanneer het begint en in welke mate. Mijn paard had soms een hele slechte zomer (flink openhalen) en soms een hele milde zomer (goed te behandelen met uierzalf en dergelijke)

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:36

Ik heb nu sinds half juli een eczeemdeken opliggen en het ging eigenlijk perfect tot ander halve week geleden. Nu schuurt hij toch weer. Terwijl de deken er gewoon buiten oplicht. Ik wil de deken eigenlijk niet op stal op hebben en smeer nu elke dag met sweet itch maar weten jullie waar dit ineens vandaan kan komen?

Daarnaast vroeg ik mij af hoe jullie het doen met jullie winterdekens? Want de eczeemdeken moet nog wel even op liggen maar eigenlijk wil ik binnenkort ook mijn winterdeken opgooien.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:37

Precies zoals je het zegt dowski.
Zo ineens, kan er een bom barsten.
Daar wacht ik ook nog steeds op bij die van mij, zucht.
Ze kunnen zo ineens zonder enige aanleiding komen.

Er zijn wel paarden die als ze eenmaal geprikt zijn een deken gewoon niet meer helpt, je hebt ze ook dat ze met 2 weken deken er weer vanaf zijn.

Elke geval is weer anders, en bij elk dier is DE mug gewoonweg de trigger en geen oorzaak, die ligt ergens anders.

Waarom wil je de deken niet op stal ophebben????
Die van mij loopt nu met eczeemdeken, daaroverheen regendeken. Beide gaan er volgende maand af en er komt geen winterdeken meer op :D Mag beest lekker bloot staan.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:40

Nou CS als ik dat zo hoor dan zweet ik liever wat meer dan dat ik jouw 'aandoening' heb :P Ik kan geprikt worden als een gek, een paar uur later zie je er meestal niets meer van.

Dowski ik denk inderdaad ook dat er heel wat zaken van invloed zijn op de mate van eczeem en dat het dus ook elk jaar, of elke maand kan verschillen.

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:43

die van mij staat 24/7 met die deken op :j en ik ben zeeeer tevreden over de kwaliteit :D hij heeft nog niks stuk weten te krijgen! :oo *\o/*
ik heb de rambo sweet itch hoody. nu gaat steeds het bovenste stukje terug, wat over zijn oren zit, maar desondanks heeft hij niet geschuurd aan zijn manentop. de deken bleef verder wel dusdanig goed zitten dat staart en manen steeds goed beschermd zijn gebleven. Ben echt helemaal trots op zn manen :+:

de mijne krijgt in de winter nooit een deken op en is nu al zijn wintervacht aan het creeeren.

misschien kun je er een deken onderdoen? of over? het gaat vooral om de manen en de staart bij de meesten, misschien heb je een winterdeken met hals die goed blijft zitten?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 23:09

Annetje: Ja, door die betreffende dag ben ik wel voorzichtiger geworden, m'n leven is mij liever dan een bosritje. Daarnaast, vind ik het altijd een kwellend iets om met m'n pony dan weg te gaan of wat ook, mede omdat zij dan ook knettergek wordt.
En ze is van zichzelf al een erg nerveus en gestresst typetje als het erop aan komt.

Maar nu hebben we een dubbele smoes om er niet erop uit te trekken. Maar zodra het vriest e.d. zijn wij wel in het bos te vinden, zelfs nog met sneeuw! Dan gaan we helemaal los, om in te halen wat we in de zomer niet kunnen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 23:15

de mijne heeft al hélemaal geen last meer van ongedierte tijdens het rijden? :o
ja een enkel vliegje wat nog op hem gaat zitten met wandelen..
is hij dan niet zo extreem gevoelig of hebben jullie daar gewoon meer rotzooi-beesten?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 07:34

@ Naaltje: als het warm weer is kan ik bijna niet rijden hoor, dan ga ik meestal maar naar buiten toe. In de bak wordt hij helemaal gek, maar hij voelt ook ieder beestje dat op z'n velletje landt :(:) voornamelijk in stap, hele tijd buikschoppen, stoppen en met z'n tanden naar z'n buik/borst graaien pfff... ben ECHT blij dat die periode voorbij is.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:02

Myour schreef:
@ Naaltje: als het warm weer is kan ik bijna niet rijden hoor, dan ga ik meestal maar naar buiten toe. In de bak wordt hij helemaal gek, maar hij voelt ook ieder beestje dat op z'n velletje landt :(:) voornamelijk in stap, hele tijd buikschoppen, stoppen en met z'n tanden naar z'n buik/borst graaien pfff... ben ECHT blij dat die periode voorbij is.

Bij Senna was die periode voorbij, maar doordat het een paar dagen weer mooi weer is geweest, is ze tijdens het rijden weer heel druk met alle beestjes en niet met het rijden. Dan staan we ineens op de noodrem, schudt ze is even of hobbel ik ineens heel erg want dan slaat ze met haar been naar haar buik (ook gewoon in draf). Senna is dan ook overgevoelig voor beestjes. Er zijn er nog maar een paar, maar dan wordt ze nog steeds helemaal gek. Senna heeft weer hele erge kriebels. Gelukkig niet door de eczeem maar doordat ze zo in de rui is. Gister heb ik haar maar even op stal gezet, zodat ze even alles goed kon schuren. Dan staat ze bijv haar borst te schuren en dan trekt ze er zo'n genietend hoofd bij, zo komisch.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:05

@Naaltje: Als je op een kaartje intekent waar de knutten het meest voor komen, dan zitten we hier (in de Achterhoek) echt in het gebied waar ze het meest voorkomen. Heel ongunstig dus voor eczeempaarden. Je ziet bij ons in de omgeving dan ook heel veel ingepakte paarden.

Alleen bij ons op stal al hebben er 5 van de 11 eczeem in meer of mindere mate. Opvallend is dat bijna alle ruins (1 twijfelgeval en de rest duidelijk) eczeem hebben en slechts 1 merrie. Totale stalverdeling (dus met en zonder eczeem) is de verdeling 5 ruins om 6 merries. Dat is dan dus bijna 50% met eczeem!!!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:03

Bij ons is ook helaas de bom nog gebarsten, tegen mijn verwachtingen in. Vrijdag trof ik Wisse aan met wat geirriteerde/kalige rand langs zijn manenkam, her en der een spikkeltje bloed en overduidelijk flink aan het krabben geweest met zijn achterbenen (te zien aan de strepen op zijn hals).
Zucht... Heb er maar levertraan op gedaan en hem weer ingepakt op de wei gezet.
Baal er wel van, aangezien we vrijdag op vakantie gaan en de staleigenaresse ook. Er komt wel iemand controleren uiteraard, maar ja een eczeemdeken is en blijft een apart en lastig ding als je er geen ervaring mee hebt!
Als het goed is, is gisteren het nieuwe paard bij Wisse gezet, hoop dat ze zijn deken heel laat!
In de paddock gaat Storm nu ook zalig schuren als hij daar staat (1x per week een uurtje, om te wachten op de kids voor de voltigeles, zo cute!) dus die heeft nu ook meer jeuk.
Hem durf ik sowieso niet met deken te zetten, hij wordt nog regelmatig gebeten/verjaagd in zijn nieuwe kudde.

Waar blijft de winter :7

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:47

Juist nu is de knut weer actief, want de ochtenden en avonden zijn vochtig en dan is dat rot beestje het meest actief. Mijn Fjord heeft ook nu weer meer jeuk dan een tijdje terug, plus het fructaangehalte in het gras is nu weer hoog door het vocht en dat speelt volgens mij ook mee.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:56

Aline die verdeling is idd wel apart. Je weet zeker niet toevallig op welke leeftijd de ruinen het hebben gekregen (met oog op hormonen/castratie enz)? en welke rassen zijn het die eczeem hebben?

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:10

Even een vraagje tussendoor. Kan een pony van 21 jaar nu nog ineens eczeem krijgen? De haflinger van mijn vriendin heeft deze lente/zomer ineens eczeemverschijnselen gekregen, jeuk aan manen en staart en jeuk aan haar buik. Kan dit eczeem zijn?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:18

Kan zomaar, het is idd niet leeftijdsgebonden.
Is er iets veranderd in huisvesting/voeding/beweging misschien?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:26

ojee, nu ik al die gebarsten bommen hoor, houdt ik mijn hart vast voor die van mij.
Vandaag nog niets aan de hand, net geweest.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:29

Ik kan me van vorig jaar herinneren toen Guus nog zonder deken stond dat hij ook nog flink heeft staan schuren in september.
Hij heeft toen de kale plekken in zijn wintervacht erin geschuurd.
Tot nu toe gaat het nog goed, maar als ik zo van jullie hoor, kan het hier ook nog wel eens mis gaan zo op het einde!

Toen ik er net was, was er nog niks aan de hand.

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:41

opisop_shop schreef:
Kan zomaar, het is idd niet leeftijdsgebonden.
Is er iets veranderd in huisvesting/voeding/beweging misschien?

Nee eigenlijk niks veranderd. Ze vertoonde vorig jaar al af en toe wat jeuk, bij haar staartwortel.
Maar dit jaar heeft ze echt ook jeuk aan haar manen, zijn ook korter geworden op een bepaald stuk, verder is ze erg gevoelig voor vliegjes, want ze heeft allemaal wondjes bij haar hals en schoft. Ze staat nu onder een eczeemdeken, maar verwacht natuurlijk geen wonderen. Volgend jaar beginnen we gewoon zo vroeg mogelijk en kijken dan of dat werkt.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:45

Met mijn eczemer gaat het erg goed, ze heeft vrijwel geen jeuk meer als ik haar krap, de deken blijft nog op is nog veel te warm buiten..

En shadow idd :P in de winter lekker race door het bos haha dat doen wij ook;) in de zomer ook maar dan met een bult vliegenspray en in de winter lekker zonder zadel op de winter vacht woehh:D heerlijk

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:11

Mijn haflinger krijgt haar zomereczeem altijd in april. Dan zie ik de eerste tekenen, jeuk op de buik. Eind mei zit het in haar manen. September is de maand van de jeuk in haar staart.

Vandaag even de deken afgehaald, toen ik op vakantie was heeft zyta 1 dag zonder deken gestaan omdat ze die gesloopt had en helaas heeft ze daarbij 5cm lengte aan manen gesloopt. Verder heb ik de bovenste helft van haar manenkam gemeten, daar zijn de manen op hun langst 40cm :D Het ziet er minder lang uit omdat ze nogal wat krullen, maar ze ziet er prachtig uit :D Heeeeeeeeerlijk, zo'n gouden haflinger over een weide zien galoperen met losse witte manen bij de ondergaande zon :+:

Mijn deken blijft nog een maand op denk ik.