Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:20

Pandora2: daar heb ik geen ervaring mee. Kan je niet helpen dus.
Tantesam: heel veel beterschap voor je paard! Hopelijk is een operatie helemaal niet nodig. Lijkt mij erg spannend!

Gwendolyn heb ik even wat enthousiast moeten maken voor de pil gisteren. Heb hem in 2 stukjes gegeven omdat ik zag dat ze al op de snoepjes reageerde. ("Waar probeer jij mij mee te vergiftigen?!") Ik heb er nu dus een klontje suiker bij gegeven. Was een goede zet. Doen we straks wel weer afbouwen :j Heb de pil er dus eigenlijk weer zonder problemen in gekregen :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:30

Pandora2 schreef:
Even een vraagje over mogelijke bijwerking Pergolide....ben nu sinds een aantal weken aan 't opbouwen met de pergolide, eerst 1/4, dan 1/2 en nu sinds vorige maandag 3/4...eetlust blijft goed, beessie is alert, alleen stel ik al enkele dagen vast dat ze dikke benen heeft vanachter...gaat wel weg als ze overdag op de weide staat ,dus is zo'n soort van stalbenen zeg maar...iemand dit ooit tegengekomen bij het opbouwen van de pergolide ?

Dat kan inderdaad voorkomen, is wel vaker genoemd in dit topic, moet wel weer voorbij gaan. Staat ook nog in een oude bijsluiter die ik nog steeds moet inscannen als bijwerking.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:31

tantesam schreef:
Mijn paard heeft sinds gisterochtend koliek.
Gisteravond naar Visdonk gebracht, hij is redelijk rustig de nacht doorgekomen.
Hij mest wel, heeft veel gas.
Vandaag gaan ze verder kijken wat te doen.
Heb wel al groen licht gegeven, voor eventuele operatie.
Ga er zo heen, duimen jullie voor hem?

Och meis, weten ze wat er mis is, dus wat er geopereerd moet worden. Ligt er ergens een slag in of zit er een verstopping?
Heel veel sterkte, ik weet hoe eng en spannend dit is. Hoop dat hij goed de nacht doorkomt, goed dat hij wel mest in ieder geval! :(:) :(:)

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:36

Oh TanteSam, moest even slikken bij je bericht.. Sterkte en hang in there!

Dikke benen had die van mij ook op de pergolide.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:42

tantesam@Sterkte!
Hopelijk knapt hij op en is een operatie niet nodig :(:)

Pablo loopt beter....(lucerne volledig weggelaten,eet nu met hele lange tanden :+ )

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:46

IMJ schreef:
Oh TanteSam, moest even slikken bij je bericht.. Sterkte en hang in there!

Dikke benen had die van mij ook op de pergolide.

Och dat kan ik me indenken meis :(:) :(:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:56

TanteSam: Ook hier draaien de duimen - hoop dat je paard zich herstelt - veel sterkte! :(:)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:16

Veel sterkte TanteSam! Ik zal voor je duimen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:50

Heel veel sterkte tantesam, hopelijk herstelt je paard snel!!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:45

Bedankt voor jullie reacties op mijn vraagje over de dikke benen! Hoef mij dus nog geen zorgen te maken!

Heb je ondertussen al nieuws tantesam?

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:46

Bedankt meiden!
Ben net geweest, hij was alerter dan gister. Hij heeft nog wel ontspanners en pijnstillers gekregen.
Vannacht is ie gelongeerd, heeft toen veel scheten gelaten, straks gaan ze m weer opvoelen om te kijken of er nog veel gas zit.
Heb even een wandelingetje met m gemaakt in de sneeuw.
Ze gaan ook een acth test doen, hij staat er nu toch.

IMJ, begrijp dat het weer bovenkwam bij je, sorry... heb daar niet over nagedacht. :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:50

Hai Tamtesam, zo te horen heeft hij geen verstopping maar alleen heel veel gas? Dat kan heel onplezierig zijn natuurlijk. Hoop dat hij snel verder opknapt. Goed om te lezen dat hij in ieder geval al weer alerter is. *\o/* *\o/* *\o/*

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:55

Oh dat geeft niets TanteSam! Dat zal wel vaker gebeuren, hoop gewoon dat het bij jullie goed afloopt..!
Fijn te horen dat het beter lijkt te gaan.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 13:00

Heyhey ! Ik lees nog steeds elke dag mee !
Veel sterkte aan degen die hun paardjes verloren zijn!

Met Wisky gaat het momenteel redelijk goed ! Hij staat nu denk ik ongeveer 2 maanden op 0,5g prascend!
Hij heeft in een dipje gezeten maar is de laatste week toch terug enorm actief ! Hij kijkt ook helderder uit zijn ogen als ervoor! Het is enkel verschrikkelijk om hem op gewicht te krijgen en houden ! Hij heeft wormen gehad en enorm vermagerd, nu moeten we dat er allemaal terug bij krijgen zonder een teveel aan eiwitten en suikers !
Verder wou ik eens jullie mening: toch eens proberen met provarium breeding erbij ? Ik twijfel al lang, maar vind geen doorslaggevend antwoord !

ik heb hier nog steeds geen foto gepost, dus bij deze :Afbeelding

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:16

Pandora2 schreef:
Bedankt voor jullie reacties op mijn vraagje over de dikke benen! Hoef mij dus nog geen zorgen te maken!

Heb je ondertussen al nieuws tantesam?

Hoi, je kan hem altijd een paar stengels selder geven. Ze lusten dat over het algemeen erg graag en het is een natuurlijke vochtafdrijver

Groetjes

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:30

Jeetje Tantesam, wat een spannende paar dagen zijn dat dan weer voor je. Vreselijk zeg maar kun je nu voorzichtig zeggen dat het er weer wat positieve uitziet inmiddels?
Ben dan ook benieuwd wat er uit de ACTH komt.

Inepeet, leuk weer wat van je te lezen! Leuke foto!!! en fijn dat Wisky nu weer de goede kant op gaat joh!

IMJ: heel begrijpelijk dat het je zo deed schrikken. Voor jou is alles ook nog zo vers!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:33

Goeie tip Dookia ! Zal ik morgen gelijk proberen en zien of de dame in kwestie zin heeft in een selderlunch !

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:43

Net een update gehad.
Bij het opvoelen moest de da als een speer zn arm terugtrekken: sloot spuitpoep.
Daarna weer gevoeld, gas is weg!!!
Nu is hij enorm aan de spuit. (Hij heeft geen paraffine spoeling gehad)
Kolieklachten als onrust, liggen enz zijn weg.
Hij krijgt al kleine beetjes hooi en slobber.
Hij blijft nog wel daar ter observatie.

Bedankt voor jullie medeleven!

2 weken geleden heeft ie aanvaring gehad met zn drinkbak, die heeft ie eraf getrapt....
Vorige week aanvaring draad, dus draadwond
En nu dus dit.

Waarschijnlijk gaan de jongens verhuizen naar een andere stal.
Ze hebben het goed nu hoor, met een hele lieve meelevende stalhoudster, ze heeftwakker gelegen van de situatie vannacht.
De stal waar ze heen gaan heeft boxen die 2x zo groot zijn (voor de nacht)
De stal waar mn koliekcushingpechvogel nu staat, daar kan hij niet eens languit in liggen.
Verder krijgen ze daar onbeperkt hooi, eventueel in slowfeeder, das weer erg belangrijk voor mn andere paard, hij zuigt lucht, en heeft al eens maagzweren gehad.
Ook is de bak beter berijdbaar....
Vind verhuizen zo moeilijk, ik ben echt gehecht aan de huidige stalhoudster, maar voor het welzijn van mijn paarden denk ik dat verhuizen het beste is.

Sorry voor de egoposten meiden....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:55

Tamtesam dat is heel goed nieuws dat alles los komt en dat hij al weer mag eten en ook wil eten. Fijn hoor. Lastig he om te besluiten om te verhuizen, maar een goede ruime box is toch wel belangrijk, het is zo fijn als ze kunnen liggen en kunnen relaxen.
Och en hij heeft de laatste tijd wel echt pech gehad zo te lezen. Hopen dat het nu weer achter de rug is.

Mijn whizz is een luchtzuiger en heeft koliekoperatie gehad. Goed en vaker eten per dag is dan heel belangrijk inderdaad. Zo te lezen hebben/hadden we gelijksoortige zorgenkindjes..

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:57

Bedankt Fargo.
Gelijksoortige zorgenkindjes :')
Ja het is wat...
Ik ben in mijn vorige post niet heel duidelijk geweest mbt het verschil in beiden stallen.
Nu lijkt het net of de oude stal kleine boxen heeft, maar wel onbeperkt hooi voert.
Dat is dus niet zo, de nieuwe stal voert onbeperkt hooi en heeft een betere bak.

Ah fargo, het kwartje valt... ik heb je topic koliekoperatie-baasje stress wel eens gelezen.
Nu leg ik de link pas.
Wat een angstige tijd heb je moeten doorstaan, bah.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 22:43

tantesam, klinkt als een fijne stal. Vanuit je opmerking dat je aan je huidige stalhoudster gehecht bent, maakte ik al op dat je nu ook tevreden bent :) Je nieuwe stal klinkt ook fijn. Succes met deze spannende tijden!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:15

Dat is wel goed nieuws hoor Tantesam dat hij weer aan de beterende hand is. Haha, zie die dierenarts al voor me: bukkeeeeeen! Lol... :=
Tsja, lastige keuze voor een nieuwe stal. Misschien kun je met je huidige stalhoudster afspreken of je terug komt komen als nieuwe stal niet bevalt? Is dat een optie? Mijn ervaring is dat op elke stal wel íets is dat niet helemaal naar je zin is...kwestie van kijken wel compromissen je juist wel of niet kunt sluiten voor jezelf/je paarden.

Met Imago ging alles goed, tot op vandaag. Vandaag: hel! Ik kwam rond 1-en op stal en zag al vanaf de weg Imago heen en weer lopen in zijn paddock. Imago uit zijn paddock gehaald en ik kon niets in zijn omgeving zien dat hem zo van slag heeft gekregen. Die ene knop die af en toe kortsluiting veroorzaakt in zijn hoofd, die is omgegaan en niets dat hem ervan af helpt. Dat is ook precies waar ik al bang voor was met de keuze voor deze stalling.
Weet niet hoe lang hij er al zo liep, maar hij had een flinke kuil in het zand gelopen en hij was doorweekt onder zijn dekens, inclusief zijn dekens. Het schuim letterlijk op zijn lijf. Zelf is bij mij nu echt iets geknapt. Ik weet echt niet meer wat ik nog voor het paard kan doen om hem gelukkig te maken...hij heeft gewoon een té ingewikkeld karakter voor een VUT-Cushing-paard...

Schuim staat op zijn billen:
Afbeelding

Afbeelding

En hier lijkt hij opeens weer een heleboel, met moeite gespaarde, kg's kwijt te zijn...trekt op foto ook giga zijn buik op...
Afbeelding

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:19

heh bah, wat vervelend! En ook zo naar dat je niet weet wat de aanleiding heeft gegeven! ;( Waarom was je er al zo bang voor bij deze stalling?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:23

Omdat paard op vorige stalling al bij 4 uur buitenstaan dit gedrag al eens vertoonde. Nu staat hij hele dagen buiten...
Ik weet niet zo goed meer wat ik nog met paardlief aan moet eigenlijk. Dit is niet iets dat hij dagelijks zal doen maar het is ook niet iets wat bij eenmalig blijft. Hij loopt zichzelf nog een keer letterlijk dood...
Ben nu al heel bang of hij morgen met tying up komt te staan....

Hoe moet je een paard ooit nog voller krijgen, een paard met PPID, die veel te mager is. Ik voer tegen de klippen op maar als hij zo doet, is al je werk weer weg. Ik zit nu op een punt dat ik álles, echt álles heb gedaan wat binnen mijn macht ligt.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:26

Ach hemel Imago, wat zal je, je verdrietig en gefrusteerd voelen. :(

Hoe is de situatie in de paddock? Staan er meerdere paarden, waar hij-over de omheining- contact mee kan hebben?