[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:44

Ah ok, en doe je er verder nog iets actief mee eigenlijk? Of gewoon kijken naar de omgeving en verder het nemen zoals het komt?

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:50

Neusnet, vliegenmasker, nostrilvet, rijden aanpassen aan hoe ze is, bij veel schudden stoppen, vaseline in de neus.,
Puur pollen, bach bloesemdruppels
Nu ben ik bezig met uitzoeken voor desensibilisatie. Aangezien bovenstaande allemaal bij Chess niet helpt, moet ik iets.
Zit ook nog te denken aan les nemen bij janna de vries. Misschien dat een andere manier van rijden ook effect heeft?
Ik weet het anders ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:53

Ah ok, dan heb ik nog een eind te gaan :Y)
Nuja, in het slechtste geval rij ik maar niet meer, of enkel stapritjes, en doen we leuke dingen op goede dagen .. Daar had ik mij eigenlijk al op ingesteld, dus het kan alleen maar beter worden, niet slechter :)

Hopelijk vind jij uiteindelijk toch iets wat helpt, spijtig als je al zoveel geprobeerd hebt en het lukt nog niet .. Wat doet Janna de Vries anders dan? Naam zegt me niks.. *gaat googlen*

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:57

Ja, ik hoop het ook. Anders heb ik in de zomer een hele lieve grasmaaier :D
Hou ons op de hoogte over jouw ervaringen! Misschien heeft jouw vee arts wel DE oplossing!
Jij ook succes, misschien vind je iets wat bij jouw paard prima helpt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:36

Dat gras moet ook gemaaid worden denken we dan maar :Y)
Dank je :) Zal hier nog wel vaker binnenvallen met vragen of hoe het hier loopt ofzo :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:02

Vandaag de eerste echte testdag van de testweek.
Ik moet zeggen: ik snap er geen hout van :7

Hij schudde wel nog, maar tegelijk had ik een héél ander paard dan de laatste tijd.
Ik was speciaal via Parelli gaan werken (ipv clickertraining ofzo) omdat ik merkte dat hij daar heel moeilijk op reageerde, en ik kon niet echt plaatsen wat of hoe .. Maar dan zou ik het wel het duidelijkste zien als er veranderingen waren, en die waren er wel. Het schudden was volgens mij ook wel minder, maar was er wel nog. Maar gewoon de pony in het algemeen was heel anders, heb echt héél fijn met hem kunnen werken en hij reageerde zowat volgens het boekje.. en dat ben ik echt niet van hem gewend :')

Waar hij eerder nog, als hij moest draven en boos keek en ik daarop reageerde (want hij kijkt dan echt zo in jouw richting en durft ook wel eens naar je toe komen) gewoon verder bleef doen en dichtsloeg, reageerde hij nu op mijn reactie zo van "ok, ik doe wel weer gewoon" en draafde gewoon met de oortjes naar voren of neutraal verder! Verder vond hij stilstaan heel erg fijn en meer nog: het aanraken was allemaal prima! Normaal is hij zo'n aai-mij-maar-niet pony .. maar nu vond hij het allemaal wel prima om geaaid te worden enzo.. Heel gek.

Dus ja, wel nog schudden en ook nog wel boze momenten, maar het schudden leek ergens uit gewoonte of als reactie op de vliegen (die waren er wel in grote getalen :+ ). Ook dat hij begon te draven en meteen ging schudden en dan na even doordraven deed hij dat een hele tijd niet meer .. Precies of het meer uit gewoonte was dus dan dat echt iets hem hinderde. En ja, heel anders qua karakter & reacties dus .. Toen we terug in de weide waren moest hij zelfs zijn eczeemdeken niet hebben, liep gewoon weg :+ Heb het daarna toch maar om gedaan, maar toch, geeft ook wel wat aan..

Ben benieuwd naar de komende dagen, of dit een éénmalig gelukje was, of dat die spuit hem toch ergens verlichting geeft...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 07:46

wat voor spuit heeft hij gehad dan?

appie heeft nu wel meer last van schudden.
gister zou hij naar een andere wei met 2 andere paarden,maar hij was nogal boos dat hij bij zijn vriendinnen vandaan was en doordat hij gestressed was begon hij nog véél harder te schudden.
erg sneu,dus toch maar weer terug gezet bij zijn oude groepje en nu gaat het weer goed :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:50

Gewoon puur een cortisone-spuit .. Niks om te blijven doen, is nu even tijdelijk om te kijken of er verschil is (dit zou dan door een allergie komen zegt de DA).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:25

kan best wel helpen hoor.
appie heeft prednisolon gehad in het verleden,maar bleef desondanks gewoon schudden,al was het wel ietsje minder erg :j
even afwachten hoe het blijft gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:31

Inderdaad even afwachten :j Spuit zou een week ongeveer werken en dan moet ik even laten weten of ik verandering merk. Dus ik probeer nu elke dag wat actieve dingen met hem te doen..

Een paar jaar terug heeft hij zo'n spuit ook eens gehad, toen had hij ergens iets opgelopen en allemaal bulten in zijn hals en echt heel veel jeuk (waren geen eiwitbulten, echt iets van een schimmel of virus of dergelijke) en toen moest ik hem een paar keer wassen met imaverol en isobetadine en om mij daarvoor de kans te geven heeft hij dus ook zo'n spuit gehad, even minder jeuk.. Toen merkte ik ook verschil :j Alleen heb ik geen idee over het hoofdschudden want toen lette ik daar nog niet zo op :=

Wat ik wel heb gemerkt is dat hij het op oudere filmpjes, van op die stal, véél en véél heftiger deed dan dat hij nu doet .. Dus volgens mij is het wel iets uit de omgeving dat dat triggert, en ik denk persoonlijk naar ongedierte toe .. Die ZE zal er ook niet voor niks zijn en op die andere stal waren er véél meer vliegen en muggen en dazen dan waar hij nu staat (1 van de redenen van verhuis). Dus mijn idee gaat die richting uit, maarja, even zien wat deze week doet :)

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:54

Het is echt verschrikkelijk weer voor m'n paardje!!

Vandaag een buitenrit gemaakt, wat hij normaal geweldig vind. Maar hij had zoveel last.. Echt zielig!
Vorig jaar had hij geen last als ik hem het hoofdmasker om deed. Helaas dit jaar dus wel last.
Ik heb een filmpje gemaakt waar je redelijk goed op kunt zien wat hij precies doet.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:08

Estherbrink, de knopen van het touwhalster drukken precies op de plek waar de aangezichtszenuw(en) lopen. Dit is dus een extra trigger.

Heb je het filmpje in de beginpost gezien van Prof. Knottenbelt? Hier legt hij uit wat HS is, hoeveel pijn het geeft en hij laat voorbeelden via filmpjes zien van paarden die het in bepaalde gradaties hebben.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:14

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:40

Bedankt voor de link ik zal er eens naar gaan kijken. Zelf denk ik dat het niet veel met het touwhalster te maken heeft. Met een hoofdstel met bit doet hij het nog erger en met een bitloos hoofdstel net als bij het touwhalster.. Maar het zou kunnen idd.

hanoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:04

Herkenbaar filmpje. Ik rij ook veel met touwhalster, maar op hoofdstel (zonder neusriem) doet hij het ook.

@Marijke79. Ik heb mijn paard ook al door de medische molen gehad in Emmeloord. Dus wat jij beschrijft over tanden, oren, ogen, traanbuizen, hals is allemaal gecheckt. Zelfs foto en schoft op de foto gehad. Allemaal goed.

cyproheptadine lijkt nog steeds te werken, dus mijn gedachte richting allergie begint wel langzaam bevestigd te worden.

Hoe en waar kan je bloedonderzoek laten doen naar allergie dan?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:22

Esther, herkenbaar filmpje wel, helaas.
Ik denk ook niet dat een touwhalster er veel mee te maken heeft.
Hier zelfs compleet zonder iets op het hoofd reactie als ze er last van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:37

Hier ook herkenbaar dat filmpje :j
Dat van dat touwhalster ga ik wel eens in de gaten houden, je weet nooit ..
Sowieso is het hier met bit erger dan zonder, al jaren niet meer met bit gereden maar ik denk niet dat dat puntje verandert is :+

Verder weet ik het hier niet .. Hij schud nog wel, maar hij is wel een stuk vrolijker dan de laatste tijd en wil toch best wel weer lopen. De momenten dat hij schudt is het eerste moment dat hij gaat draven (gewoonte?) en als er beestjes rond zijn neus zoemen .. Dus het lijkt echt een reactie op de beestjes op zich, en dus niet het schudden echt als in headshaking (hij schud ook veel meer gewoon zeg maar, dus niet zijn hoofd naar boven gooien maar gewoon zijwaarts schudden zoals wel meer paarden doen als er vliegen op hun hoofd zitten ofzo, dat deed hij anders niet).

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:17

Hanoz: ik heb toen via mijn vee arts bloedonderzoek laten doen. Zij hebben het bloedmonster opgestuurd naar een lab. In Valkenburg.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:37

Bon, ik heb eens besloten om hier wat te praten ivm ik me wat zorgen maak over mijn paard. Sinds even loopt ze weer vaak te briezen en te schudden met haar hoofd. OHZ, maar ook tijdens het spelen in de wei. Het is niet alleen vervelend voor haar, maar ook voor mij natuurlijk, de teugels worden constant langs mijn vingers geschuurd (zit dan ook met een dikke blaar! :( ) Nu dacht ik aan een pollenallergie. Ze heeft het altijd wel wat gedaan.

Ik heb het enkele keren op film, dit was in maart 2012. Mijn excuses om het feit dat het een muziekfilmpje is, rond 0:40 zie je haar briezen/niezen. Ook rond 1:00 zie je duidelijk geschud met haar hoofd.
http://www.youtube.com/watch?v=CpOht60NSaw
Dit filmpje is van afgelopen zondag, tijdens het rijden. http://www.youtube.com/watch?v=R-UwIEvOvKA rond 1:30 begint het.
Ik zelf denk dus echt aan een pollenallergie of echt gewoon last van de pollen i/d lucht. Enkele symptonen op de voorpagina kloppen ook wel, maar ik vind haar bv niet veranderen qua karakter.

Zou een pollennetje hierbij helpen? Wennen de paarden er snel aan? Moet ik ook mijn DA raadplegen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:00

Ik zou sowieso eens navragen bij de DA ..
Je zegt dat je aan pollenallergie denkt maar ik zie ook dat ze het altijd wel wat heeft gedaan? Hoe zit het verschil zomer/winter? Doet ze dan niks, of doet ze het eigenlijk altijd wel een beetje (zoals ik het lees wel dus)? Het hoofd namelijk niet persé van pollen of dergelijke komen .. Het kan ook komen door bv. tanden, last van de nek, last van de rug, het zadel, noem maar op ..

Even een ander vraagje .. Zijn er mensen die verschil merken als je heel intensief/geconcentreerd rijdt? Dat paarden het dan minder doen? Ik merk de laatste dagen namelijk wat .. de spuit zou uitgewerkt moeten zijn en gaf in het begin van de periode al geen verschil, dus ik ga er vanuit dat het daar niks mee te maken heeft. Het is warm en hij stond vandaag heel erg loom te wezen in de stal. Maar toch .. Gisteren en vandaag grondwerk gedaan in de piste, maar actief grondwerk .. Hem echt laten nadenken en zoeken naar het juiste antwoord, gevraagd aan hem om er moeite voor te doen etc. En hij heeft gedraafd en gegaloppeerd en ik heb hem eigenlijk weinig tot niet zien schudden .. Het leek net alsof hij het vergat ofzo :+ Terwijl de omstandigheden dus wel hetzelfde waren als eerder (warm en beestjes) en toen schudden hij wel, maar toen vroeg ik ook weinig van hem .. Dus ik ben eigenlijk nieuwsgierig of iemand hier daar ervaring mee heeft? Verschil tussen zeg maar laten lopen met los teugeltje, of echt aan het werk? (onder het zadel bv.).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:04

laat haar sowieso nakijken door een arts.
ik zie op het filmpje namelijk wel dat ze met haar hals scheef loopt, kan zijn dat ze vast zit in schouders/nek/rug.
of dat ze last heeft van haar gebit.
eerst alle zaken gaan uitsluiten voor je aan een netje gaat beginnen.
tenminste..... ik zou dat wel gaan doen, kan zijn dat het een andere oorzaak heeft dan pollen?

met appie gaat het inmiddels wel goed.
hij schud een beetje, maar heeft praatjes voor tien in het land en terroriseert de andere ruin die sinds kort bij hem staat en dat vind ie niet zo leuk, want hij vond het net zo gezellig met zijn harempje }> :P

ik wil in elk geval deze week er weer op, heb dan ongeveer een half jaar niet gereden( ook door de winter hoor)
moet wel weer kunnen zo langzamerhand :)

sabine;
ik rijd niet als appie schud, hij heeft er dan last van en zeker door de ongecontroleerde bewegingen die hij dan maakt krijgen ze flinke klappen in hun mond door het bit.
bij hem maakt het ook niks uit, met of zonder bit, lange teugel zonder optoming....hij blijft schudden als hij last heeft van zijn hooikoorts
maar de hoeveelheid pollen is iets aan het afnemen nu, dus kan ook zijn dat de klachten daarom verbeterd zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:13

Hmm, dan zou dat betekenen dat hij maar een goede maand ofzo last heeft? Ik herinnerde mij altijd dat het langer was... :+ Maar dat ligt dan misschien toch aan de andere omgeving ofzo.. Ik weet het niet.. blijf het gevoel hebben dat het eerder met het vliegend spul te maken heeft dan echt een allergie of dergelijke.. meer irritatie zeg maar, dan echt pijn ..

Had hem daarstraks na het werken even bloot op de weide omdat ik daar toch nog bezig was.. Hij heeft zo'n 10 minuten fijn staan grazen en toen zag je zijn reacties steeds heftiger worden (staart en stampen met de voeten) en toen ineens trok hij hoofdschuddend een spurt naar de stal .. Daar heb ik dan zijn deken weer op gedaan en toen ging hij weer grazen :+

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:27

Goh, ik heb er vroeger nooit zo op gelet, maar als ik het me goed herinner begint het zo rond maart en duurt het tot ongv begin herfst. Ik woon op het platteland, zeker nu er weer veel gehooit wordt, de dagen zonniger zijn etc zal zij maar ook mensen met pollenallergie last hebben. Tanden zijn nog geen jaar geleden nagekeken (= Vele haken, die zijn netjes bijgevijlt en de TA zei dat hij het jaar nadien komen niet nodig was, volgend jaar komt ie weer) , osteopaat is hier wel nog nooit geweest.. Dus, die moet dan maar eens langskomen, kan nooit kwaad..

Goed, ik heb zelf enkele filmpjes bekeken, van toen we haar net hadden tot 2 à 1 jaar geleden, op de filmpjes van bv in de sneeuw doet ze het niet.. Op de filmpjes bij warmere dagen wel, maar vooral in draf. - Allemaal in het weiland overigens.. Ze staat 24/7 buiten met inloopstal.

Ik zie niet echt een andere oorzaak. De pony's doen het niet, ondanks mijn shet ruintje volgens de vroegere vroegere eigenaar allergisch is aan stof - maar daar hebben wij nooit problemen mee gehad.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:33

ik heb bij Gringo een bloed onderzoek laten doen op aanraden van mijn DA

toen hij in April de wei op ging, op het stuk wat na hooien vorig jaar niet meer belopen was, ging hoesten
zei ik dat het door het gras kwam, mijn stalhoudster zei dat niet niet kon...
hij heeft toen equipulmin siroop gehad en een allergie spuit
na paar dagen was het hoesten over

zo`n 3 weken geleden begon hij onderweg met rijden op bepaalde plaatsen te briessen
DA gebeld ,de prik was 5 weken geleden, dat hij een nieuwe prik moest hebben
hij wilde een test doen om te kijken waarvoor hij een allergie had

hij is getest op graspollen, boompollen,insecten [ mijten] en op alles +

was niet echt een verassing voor me maar nu wel zwart op wit

de bobbels in zijn mond zijn ook een reactie op iets wat hij eet

gelukkig schud hij niet en neuskrabben doet hij max 1 a 2 keer op rit van 2.5 uur

hij krijgt nu elke maand een spuit en we kijken hoe dat gaat.

mijn geldboom is kaal geplukt dus homeopathie zit er even niet in, mocht dit niet voldoende zijn dan ga ik op homeopathie over

verder gaat hij super, rij hem bitloos en soms met bit en zolang hij het bit nog zelf pakt valt het mee

4 jr geleden kreeg ik het bit niet in of niet meer uit.
hij is vrolijk en glimt als een spiegel, voor een teken dat hij goed in zijn vel zit, omdat ik weet hoe hij ook kan zijn en eruit kan zien

moet wel zeggen dat ik met spanning op warm weer wacht......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 19:44

Bah, rotdag vandaag.. Veel te warm/benauwd en veel beestjes..
Dacht [***] een plezier te doen met de verkoeling van het bos, maar dat viel erg hard tegen :+
Daarna nog even in de piste grondwerk gedaan, omdat ik hem dan beter aan de gang kon zetten, hij heeft zowat niet geschud in de piste maar was toch niet echt aan de gang te krijgen. Had het zelf ook veel te warm, dus we waren samen heerlijk ongemotiveerd :')