[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:54

Die van mij heeft 2 dagen gehad dat hij met de achterbenen zich verstapte, leek wel of er even geen communicatie was. Heeft wel maar 2 dagen geduurd en ik heb het sindsdien in de gaten gehouden maar het is niet terug gekomen. Dit kreeg hij nadat hij ongeveer al 3 maanden pergolide had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:23

Ik meld mij hier ook...

Ons fjordje wordt verdacht van PPID dierenarts heeft bloed afgenomen en belt ons als hij de uitslag heeft.. Hij denkt bijna zeker te weten dat het wel PPID. Pony is 16 jaar wou 3 jaar geleden al niet meer drachtig worden.

Is sterk vermagerd ondanks veel eten, drinkt en plast veel. Heeft een hele lange doffe vacht is soms onverklaarbaar kreupel aan de voorbenen wat dan de volgende dag oog zo weer weg kan zijn. En spieren op rug en kont zijn maar heel zwak aanwezig.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:33

Furi schreef:
Heeft hier iemand ervaring met zwalkende paarden? PPID-gerelateerd of niet?
Furi liep gisteren in stap echt zwalkend, voorbenen net niet in dezelfde lijn/gekruist. Haar hoofd hield ze af en toe ook raar naar beneden. In draf aan de hand liep ze wel normaal.
Ze heeft verder geen andere symptomen, staat al sinds dec 2012 op Prascend, afgelopen okt/nov heb ik 2 maanden verhoogd naar 3/4 pil ivm SR, daarna weer terug naar een half. Ze is opgewekt, eet goed en lijkt er verder geen last van te hebben. Lijkt gewoon alsof de signalen niet correct aankomen in het lijf :( Op de wei is deze week niks eerder gemerkt, vorige week heb ik nog met haar gereden en was er ook niks aan de hand.

Ik had het ook al op de fb PPID gevraagd en daar waren 2 mensen die dit hebben gehad met het opbouwen met de Prascend. Kan na zo'n lange tijd alsnog bijwerkingen optreden?
Kan dit PPID gerelateerd zijn? Iemand ervaring?

Hoe ziet ie er verder uit? Nog goed bespierd ? Spierzwakte kan namelijk ook die zwalpende gang geven. Heb het hier ooit bij één van de merries gezien...leek wel een krab, alsof achter niet meer spoorde met vooraan....was ook telkens maar even, dus geen hele dag aan een stuk door :P ...na een paar dagen nooit meer teruggezien en nooit geweten waarvan het kwam.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:36

geerke schreef:
moeilijk...het zwalken kan door cushing komen maar ook door de pergolide.
Pablo is weer bevangen en liep achter dus niet goed.Mijn moeder riep...hij lijkt wel dronken.Dus ik verhoogd.Na drie weken merkte ik geen enkel verschil.Dus weer verlaagd.
Hij loopt nog steeds beroerd.Ontlast voor en achter nu ook.Draait als zijnde bevangen.Geen warme hoeven,geen pulsatie.
Pergolide doet ook iets met de bloedsomloop.Niet iets goeds bedoel ik ;)
Ik weet het even niet meer.Hij krijgt extra vitamine E,heeft twee weken kuurtje biergist gehad.Ik geef hem nu naproxene een dag of vier.Hij reageert daar beter op dan but.Maar echt veel verschil merk ik niet.
Hij is verder vrolijk,glanst,eet goed ...maar loopt beroerd.Het rare is als hij sochtends de stal uitkomt dat hij redelijk goed loopt,maar haal ik hem om vier uur weer binnen(aangepaste tijd i.v.m zijn toestand :+ )Dan loopt hij uiterst beroerd.Het kan natuurlijk ook artrose zijn,daar denk ik ook aan.En dan met dat koude rotweer hier.tja.....Wat ik hier nu weer mee moet?
Als hij nou niet meer at en zijn hoofd liet hangen was het duidelijk.Maar dat doet hij niet.

Kan nog proberen de levothyroxine te verhogen.Vorige keer deed dat ook niets,maar proberen kan natuurlijk. :7

Het vdh-dieet proberen voor een paar weken ? Zien of hij daarvan minder voetenpijn krijgt... Ligt het aan artrose, dan gaat vdh niks uithalen uiteraard, maar wie niet waagt, niet wint...toch ?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:38

Yvank_ schreef:
Ik meld mij hier ook...

Ons fjordje wordt verdacht van PPID dierenarts heeft bloed afgenomen en belt ons als hij de uitslag heeft.. Hij denkt bijna zeker te weten dat het wel PPID. Pony is 16 jaar wou 3 jaar geleden al niet meer drachtig worden.

Is sterk vermagerd ondanks veel eten, drinkt en plast veel. Heeft een hele lange doffe vacht is soms onverklaarbaar kreupel aan de voorbenen wat dan de volgende dag oog zo weer weg kan zijn. En spieren op rug en kont zijn maar heel zwak aanwezig.

Hey..helaas welkom zal ik zeggen...want denk dat je DA gelijk gaat krijgen met de symptomen die je opnoemt...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:03

Dank jullie wel.
Prascend is verkocht, kwamen in eens wel heel veel berichten van dus dacht zal het ook maar even melden dat ze weg zijn.

Heel veek succes met jullie cushies.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:53

Pandora2 schreef:
Furi schreef:
Heeft hier iemand ervaring met zwalkende paarden? PPID-gerelateerd of niet?
Furi liep gisteren in stap echt zwalkend, voorbenen net niet in dezelfde lijn/gekruist. Haar hoofd hield ze af en toe ook raar naar beneden. In draf aan de hand liep ze wel normaal.
Ze heeft verder geen andere symptomen, staat al sinds dec 2012 op Prascend, afgelopen okt/nov heb ik 2 maanden verhoogd naar 3/4 pil ivm SR, daarna weer terug naar een half. Ze is opgewekt, eet goed en lijkt er verder geen last van te hebben. Lijkt gewoon alsof de signalen niet correct aankomen in het lijf :( Op de wei is deze week niks eerder gemerkt, vorige week heb ik nog met haar gereden en was er ook niks aan de hand.

Ik had het ook al op de fb PPID gevraagd en daar waren 2 mensen die dit hebben gehad met het opbouwen met de Prascend. Kan na zo'n lange tijd alsnog bijwerkingen optreden?
Kan dit PPID gerelateerd zijn? Iemand ervaring?

Hoe ziet ie er verder uit? Nog goed bespierd ? Spierzwakte kan namelijk ook die zwalpende gang geven. Heb het hier ooit bij één van de merries gezien...leek wel een krab, alsof achter niet meer spoorde met vooraan....was ook telkens maar even, dus geen hele dag aan een stuk door :P ...na een paar dagen nooit meer teruggezien en nooit geweten waarvan het kwam.

Haar bespiering is nu inderdaad stukken minder. Ik heb op vorige week na bijna 8 weken niet met haar gereden en amper gewandeld. Iedere keer als ik op stal was, was het slecht weer. Dat doe ik haar niet meer aan. Ze staat wel 24/7 buiten en is de actiefste van de kudde. Maar dat is nog steeds niet veel.
Vanmiddag toch maar even met de DA gebeld, die komt morgenmiddag langs voor een check. DA vroeg inderdaad ook naar bespiering en haar temperatuur. Stalhoudster heeft gemeten en het was netjes 38,03. Of het PPID gerelateerd is, is lastig te zeggen aangezien we niet in haar hoofd kunnen kijken waar die tumor op drukt. Ze zwalkte vandaag nog steeds en had de stalhoudster niet zien aankomen in de wei terwijl het licht was. Haar zicht gaat vaker achteruit...
Rare is dat het zwalken niet in draf was, misschien dat dat morgen ook al verergerd is...maar even afwachten. Vind het eng dat het ineens opzet en het lijkt alsof de signalen gewoon niet goed doorkomen. Ze lijkt er zelf geen erg in te hebben c.q. last van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:58

Pandora2 schreef:
Yvank_ schreef:
Ik meld mij hier ook...

Hey..helaas welkom zal ik zeggen...want denk dat je DA gelijk gaat krijgen met de symptomen die je opnoemt...

Ja ik ben dr ook bang voor.. Maar even het onderzoek afwachten.

Meganyr

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:55

Inderdaad veel aanmeldingen zeg, ik vind het toch wel een bijzonder verhaal, dat ppid.

Megan loopt zonder schoenen aan nog steeds kreupel (lv). Met schoenen gaat ze als een trein en we rijden ook gewoon.
Hoe denken jullie dat het kan dat ze nog steeds gevoelig op de blote voeten is? De hoeven zijn flink gegroeid en lijken er goed uit te zien.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:10

De zool is gevoelig, dat heeft tijd nodig.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:24

Die gevoelige zolen heeft hier meer dan 2 jaar geduurd...met ijzers gaat alles prima de laatste jaren...dit najaar proberen om de ijzers er weer onderuit te halen...ben benieuwd :P

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 18:41

Oei, twee jaar?!
Dat wordt een lange adem. Liep hij/zij ook echt kreupel?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 18:52

Illo heeft al jaren gevoelige zolen, maar hij staat ook al heel zijn leven op ijzers en dat gaat goed.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 19:41

Meganyr schreef:
Oei, twee jaar?!
Dat wordt een lange adem. Liep hij/zij ook echt kreupel?

Zij liep in het begin helemaal niet meer, geen pas :(
Streng dieet, ijzers eronder door een kundige smid en ze kwam weer langzaam in beweging :P
Maar vooraleer het metabolische probleem weer helemaal onder controle is, ben je inderdaad een hele tijd onderweg. Maarrrr...de volhouder wint :=

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:54

Goedenavond dames

bij deze zou ik me graag willen aanmelden bij jullie "groepje"

heb vandaag uitslag gekregen van de bloedonderzoek van mijn paard .
Helaas hebben ze vast gesteld dat ze cushing heeft

en krijt ze vanaf vandaag 1 tablet pracend per dag .

heb me nog nooit verdiept in de ziekte

dus het is fijn om hier de ervaringen te lezen !

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:57

Welkom!ojee....een hele tablet in een keer?Je dierenarts heeft je niet verteld dat je langzaam moet opbouwen? :7

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:00

Nee de dierenarts zei dat ik gewoon met een tablet per dag moest beginnen en als het na 6 weken beter gaat ze naar een halve tablet per dag mag. :?

ik heb er geen verstand van verder dus ga uit van de mening van de veearts

maar blijkbaar hoort dat niet ?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:01

lovelygirly schreef:
en krijt ze vanaf vandaag 1 tablet pracend per dag .

heb me nog nooit verdiept in de ziekte

dus het is fijn om hier de ervaringen te lezen !

Om bijwerkingen te voorkomen kun je beter rustig aan opbouwen. Mijn dierenarts zei 3 dagen een 1/2 daarna 1. Ik heb het nog langzamer opgebouwd en dat ging prima.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:04

Misschien toch beter even eigenwijs doen en met een kwart pil beginnen? Is mij in ieder geval wel goed bevallen. Ben nooit verder gegaan dan een halve per dag en dat krijgt ze nu nog steeds. Deze week uitslag van bloedonderzoek gehad en ze is nu binnen de marges, dus we gaan lekker zo door. *\o/*

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:06

hmm oké !
fijn dat jullie dit zeggen !
zal morgen nog eens de veearts bellen.

vind heel raar dat hij me hier niks over zegt !

ben blij dat jullie het wel zeggen !

dankjewel !

of ik moet idd lekker eigenwijs gaan worden ja!
haha

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:34

Volgens mij zijn er nog veel dierenartsen die niet veel ervaring ermee hebben en die gaan af op wat de fabrikant zegt.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:42

Ik heb met 1/4 per 2 weken naar 1 mg opgebouwd, dus 6 weken over gedaan, op advies van een dierenarts die op de kliniek werkte. Dit was dik 4 jaar geleden en toen was het nog Pergolide. Nu adviseert dezelfde kliniek alleen andere arts dat je met 1 mg moet beginnen. Volgens instructie BI!
BI heeft helaas te veel invloed en adviseerd verkeerd. Helaas werkt die eerste arts niet meer op deze kliniek. Zij had er wel verstand van.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:26

Ik heb vanochtend Pablo in laten slapen...hij stond al twee dagen op stal,gisteren op een plek,kon zich nieteens meer omdraaien.Ik wilde niet nog tien dagen wachten of de levothyroxine wat ging doen.En dan nog...hij blijft 28.Ik wilde niet wachten tot hij niet meer overeind kon komen,wat nu nog wel goed ging.
Vanochtend nog een injectie gegeven die de scherpste randjes er af haalde zodat ik hem naar buiten kon krijgen.Een overleden paard uit een stal trekken leek mij niet zo...
Het is netjes gegaan,hij was zo weg.Goed hart dus.
Hopelijk word hij morgen opgehaald,anders maandag.Nu kan ik hem nog af en toe aaien onder het zeil... |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:30

Ach jezus! Heel veel sterkte met dit verlies Geerke, maar je hebt het juiste gedaan zoals je altijd deed voor hem.

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:51

Hééééél veel sterkte :'(