[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:30

annick: hoe vaak per week smeerde jij dan? omdat me paardje nu " vakantie" heeft, niet echt dicht bij staat en ik er niet zoveel omkijken naar heb kom ik nog maar 2x per week.. vandaar dat ik ook onwijs aan het twijfelen ben over die deken(minder om kijken naar)...vind het zoveel fijner voor zo"n dier om geen deken op te hoeven. ik hoop dat het werkt de deken bij je paardje! en dat de mooie manen snel weer aan groeien bij je prachtige anda!

ellepel: ahh wat rot om je beestje zo aan te treffen.. hopen dat het snel allemaal weer overgaat.. mijn dierenarts is helemaal te spreken over hydrocoriderm.. en gebruikt het voor heel veel dingen dus dat moet goed komen!! succes!

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:35

ik smeerde het om de dag :j Anders zou je ook Derfen kunnen proberen, heb er zelf geen ervaring mee maar ik meen dat je dat maar eens per week hoeft te smeren.
Hoop inderdaad dat zijn manen weer mooi aangroeien, het meeste zit er gelukkig nog aan en het achterste gedeelte groeit ook weer als kool. Voorkomen is beter dan genezen :D
offtopic; Wat gaaf dat je een zoon heb van Principe, dat is echt een gaaf en lief dier. Die van jou mag er ook zeker zijn :D

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:15

Hoi allemaal.

Ik wil jullie even om jullie mening vragen. Ik vond mijn paard vanmorgen zo op stal:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4HUCKOGY.jpg

Zijn dit volgens jullie typisch schuurplekken? Of zou het ook wat anders kunnen zijn? Als het een schuurplek zou zijn, vind ik dat plekje naast zijn staart zo vreemd... Maar hoe het anders zou kunnen komen weet ik ook niet. We zijn namelijk aan het revalideren van een peesblessure en het enige wat hij momenteel doet is in de molen stappen en onder het zadel stappen en draven....

Wie kan me helpen?

bloempie186

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:16

Op de wond zit overigens al acederm gesprayed...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:17

Ellepel, wat vreemd dat zijn staart zelf nagenoeg onaangetast lijkt?!
Hoe krijgt hij dat nou voor elkaar? :o?
Arme Ap :(:)

Derfen smeer je ook om de dag, dan kijk je of het langer kan....

Ja, bloempie186, dat lijkt wel op schuurplekken, ook als je de staartharen bekijkt.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:21

Bloempie 186: heb je voorheen iets van schuurneigingen gemerkt? Zo neen, dan vind ik dit niet echt exceemwaardig. Dat start toch meestal met een borstelige staart. En daarna wordt het erger. Tenslotte dergelijke wonden maar dan wel met een staart die helemaal kort is geschuurd aan de bovenzijde. Wat het dan wel is weet ik niet maar dit lijkt mij te extreem voor een paard wat voor de 1e x schuurt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:48

Schuren en eczeem hoeft natuurlijk niet het zelfde te zijn wuswa ;)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:00

Nou ja, als je kijkt naar het paard van Ellepel een pagina eerder, die heeft de staart niet eens aangeraakt, alleen ernaast, het gaat echt snel hoor, alle paarden doen het op hun eigen manier!

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:02

Hij schuurt hooguit 1 a 2 keer in het jaar een keer... maar zo erg is het niet eerder geweest...
Ik vond het ook niet op een wond lijken die veroorzaakt is doordat hij ergens aan is blijven haken...Er hangt namelijk wel een soort van bakje in zn stal (het is overigens ondertussen van de muur gehaald) ter hoogte van de schuurplek waaraan hij blijkbaar heeft geschuurd.... Het leek met niet mogelijk dat hij zich daaraan heeft opengehaald bij het opstaan ofzo aangezien er niet echt scherpe randen aan zitten....

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:06

ja ik dacht ook dat hij zich misschien heeft opengehaald aan iets scherps in zijn stal.. daar vind ik het meer op lijken..

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:09

Ik ben erg in twijfel omdat ik zn staart dus wel geschuurd vond lijken....

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:39

bloempie186 schreef:
Ik ben erg in twijfel omdat ik zn staart dus wel geschuurd vond lijken....

Ja, dat vind ik dus ook, hij heeft volgens mij echt geschuurd hoor! :j

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:51

Hallo allemaal,

Toen ik vanmiddag mijn shetruin uit de wei haalde zat hij helemaal onder de harde bulten.
Ik heb internet afgezocht en het zou netelroos moeten zijn.
De bulten zijn in een halfuur tijd komen opzetten.
Hij heeft een halfuur in een andere wei gestaan, toen hij erin ging was er niks. Ben er net geweest en ze lijken al minder te zijn.
Op advies van de DA krijgt hij daar nu ontstekingsremmers voor (2 dagen).

Vorig jaar heeft hij (in augustus) 2x een Insol Dermatophyton injectie gehad.
Heb daar net ook eens naar gezocht waar die voor dienen, oa zomereczeem kwam ik tegen.

Kan het zijn dat die injectie ook gegeven word bij netelroos? Of weet iemand of zomereczeem en netelroos samen gaan? Zo niet, meer mensen met ervaring dan in netelroos? Kan dat terug komen?

Hoop dat ik wat info kan verzamelen...

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:53

Ellepel, die plekken op de staart (of eigenlijk ernaast) blijven gek. Het lijkt niet geschuurd, maar puur geirriteerd. Ziet er wel pijnlijk uit. Wat doe je daarmee?

Ik vind die kapotte staart er trouwens wel geschuurd uitzien. Ook onder de schaafwond zie je de staartwortel door de staartharen heen. Bij een ongeschuurde staart kun je de huid echt niet zomaar zien hoor.

Vies schuurt ook weer. :( Stom beest, ik snap er niets van. Borst jeukt, oortjes jeuken, hals jeukt en zijn manen zijn echt niets meer. Ik snap er ook niets van, hij heeft nu meer jeuk dan vorig jaar, of het jaar ervoor. Hij is slanker, zit beter in zijn vel, krijgt veel minder kuil te vreten, staat nooit op gras en heeft continu de RSIH op. Ik heb met het buitenrijden nu ook steeds de uitrij vliegendeken opgedaan, met hals. Dus waar die jeuk toch vandaan komt??
Als ik borstel gaat hij ook zo staan dat ik altijd zijn manen borstel en dan geniet hij natuurlijk met volle teugen...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:16

De plek onder de staart (Ellepel) vind ik meer op een smetplek lijken dan eczeem, urine, zweet of mest die daar in de huid heeft ingebeten.

De kale plek op de staart (Bloempie) lijkt eerder een schaafwond, acederm vind ik dan ook een hele goede behandeling.
Mijn eerste paard kocht ik met zo'n plek op zijn staart, dat was in de vrachtwagen gebeurt, is netjes genezen en hij had zeker geen eczeem. Wel is het altijd een schaars behaarde plek gebleven.

Ik smeer de eczemers op stal nu 1x per week met Derfen en het ziet er allemaal goed uit. Ook bij de paarden die 24/7 buiten staan. Geen openplekken, weinig tot geen jeuk en op de kale plekken begint weer haar te groeien *\o/*
Als we het daarmee kunnen redden dat teken ik ervoor :j
De paarden staan op de Veluwe aan de rand van het bos, dus de eczeemdruk is erg hoog, daarom ben ik dubbel blij dat het zo goed gaat nu. _/-\o_

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:24

bloempje,had je de foto van de staart van mijn pony al gezien?
ze noemen het wel een hotspot
dat is een natte eczeemplek en komt vaak door krabben of bijten.
hier staat ook wel wat info:

http://www.medpets.nl/informatie/hotspot/

ik behandel het dus met een ontstekingsremmer zoals hydrocortiderm en dan is het na een dag alweer droog.
acederm kan denk ik ook wel,maar let op dat er wel lucht bij komt zodat de plek kan opdrogen.

ik heb zelf geen flauw idee hoe zo'n plek precies ontstaat,appie heeft ze bijna elk voorjaar wel en altijd rondom zijn staart
vorig jaar had hij ineens dit:
https://lh4.googleusercontent.com/-mEbK ... CT0004.JPG
en het jaar daarvoor dit:
https://lh4.googleusercontent.com/-ED63 ... CT0013.JPG

bij hem behandel ik het dus met hydro,of een andere vette ontsmettende zalf en hij moet dan echt even uit het gras.
komt die van jou ook op gras of niet?

het kan ook komen vanwege verveling,schuren kan soms een fijn gevoel geven wat afleiding geeft

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:40

Shettepret schreef:
Hallo allemaal,

Toen ik vanmiddag mijn shetruin uit de wei haalde zat hij helemaal onder de harde bulten.
Ik heb internet afgezocht en het zou netelroos moeten zijn.
De bulten zijn in een halfuur tijd komen opzetten.
Hij heeft een halfuur in een andere wei gestaan, toen hij erin ging was er niks. Ben er net geweest en ze lijken al minder te zijn.
Op advies van de DA krijgt hij daar nu ontstekingsremmers voor (2 dagen).

Vorig jaar heeft hij (in augustus) 2x een Insol Dermatophyton injectie gehad.
Heb daar net ook eens naar gezocht waar die voor dienen, oa zomereczeem kwam ik tegen.

Kan het zijn dat die injectie ook gegeven word bij netelroos? Of weet iemand of zomereczeem en netelroos samen gaan? Zo niet, meer mensen met ervaring dan in netelroos? Kan dat terug komen?

Hoop dat ik wat info kan verzamelen...

Dermafyton is een schimmel dus is het waarschijnlijk een behandeling tegen een schimmel infectie. Normaal gezien krijgen ze gen bulten van een schimmelinfectie eerder haaruitval en schilvers. De bulten lijkt me meer een reactie op insectenbeten. Heeft hij jeuk aan?

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:08

Gisteren wel, vandaag lijkt het eerder wat pijnlijk te zijn.
Heb hem net even helemaal gewassen. Even alle zooi eruit.

Toch staat er op internet dat het ook goed is tegen zomereczeem.
Ook in de wiki...

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:44

ellepel schreef:
bloempje,had je de foto van de staart van mijn pony al gezien?
ze noemen het wel een hotspot
dat is een natte eczeemplek en komt vaak door krabben of bijten.
hier staat ook wel wat info:

http://www.medpets.nl/informatie/hotspot/

ik behandel het dus met een ontstekingsremmer zoals hydrocortiderm en dan is het na een dag alweer droog.
acederm kan denk ik ook wel,maar let op dat er wel lucht bij komt zodat de plek kan opdrogen.

ik heb zelf geen flauw idee hoe zo'n plek precies ontstaat,appie heeft ze bijna elk voorjaar wel en altijd rondom zijn staart
vorig jaar had hij ineens dit:
https://lh4.googleusercontent.com/-mEbK ... CT0004.JPG
en het jaar daarvoor dit:
https://lh4.googleusercontent.com/-ED63 ... CT0013.JPG

bij hem behandel ik het dus met hydro,of een andere vette ontsmettende zalf en hij moet dan echt even uit het gras.
komt die van jou ook op gras of niet?

het kan ook komen vanwege verveling,schuren kan soms een fijn gevoel geven wat afleiding geeft

Die van mij komt al een tijd niet op het gras ivm het revalideren van een peesblessure. Hij staat veel op stal of in de stapmolen en sinds een maand mogen we weer beginnen met draven, dus zitten we er ook een half uurtje per dag op... Maar los mag hij niet, dus gras heeft ie alweer een lange tijd niet gezien...
Verveling zou het dus kunnen zijn... Ik hou het in de gaten. Ga er nu naartoe... Ben benieuwd of er verandering is..

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:44

Shettepret schreef:

Ook in de wiki...

dat kan wel zijn dat later men heeft gevonden dat het ook goed tegen zomereczeem is. Ken het product zelf niet maar ja de naam suggereert voor schimmel, is wel vaker zo dat medicatie meerdere indicaties heeft. Ik weet ook niet hoe je bulten eruit zien (miss een foto?) maar mijn pony met zomereczeem heeft geen bulten wel zo van die ribbels in manen en staart al is dit echt drastisch verminderd sinds ik de derfen gebruik.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:30

cyclo86 schreef:
Shettepret schreef:

Ook in de wiki...

dat kan wel zijn dat later men heeft gevonden dat het ook goed tegen zomereczeem is. Ken het product zelf niet maar ja de naam suggereert voor schimmel, is wel vaker zo dat medicatie meerdere indicaties heeft. Ik weet ook niet hoe je bulten eruit zien (miss een foto?) maar mijn pony met zomereczeem heeft geen bulten wel zo van die ribbels in manen en staart al is dit echt drastisch verminderd sinds ik de derfen gebruik.

De schimmelinjecties worden vaker gegeven tegen zomereczeem, maar niet bij alle paarden helpt het.
Er zijn de laatste tijd meer gevallen van netelroos, maar deze bultjes horen niet hard te zijn, het lijken meer vochtbultjes die je kunt wegdrukken.
Dus als het harde bulten zijn is het denk ik wat anders dan netelroos....

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:54

Netelroos is een allergische reactie in de huid. Mijn paarden hadden het vorig jaar ook plots op een nieuwe weide en stonden op een paar uur tijd helemaal vol bulten (vooral hals en schouders). Ikzelf heb het twee weken geleden ook gehad ;-) . Als het werkelijk urticaria/netelroos is hoef je je geen zorgen te maken. Je hoeft het ook niet te behandelen. Het gaat prima vanzelf weg. Het houdt geen verband met ZE, hoewel dat ook een allergische reactie is: netelroos kan een reactie op vanalles zijn zeker op een nieuw stuk weide (zoals bij mij vorig jaar). Het kan terugkeren of wegblijven, je hoeft je daarin geen zorgen te maken.

Zoals MirandaFeugo zegt: het zouden wel vochtbulten moeten zijn en niet keiharde bulten (wel een beetje hard hoor).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:22

Ik meld mij ook even.
Mijn paard schuurt al jaren, maar het is dit jaar een stuk heftiger dan voorgaande jaren, terwijl er geen duidelijke veranderingen zijn. Hij heeft deze week zelfs zo heftig geschuurd dat er gewoon echt een grote kale plek op zijn hals zit.

Nu dus toch maar een eczeemdeken gekocht (de Rambo), hij heeft hem gister voor het eerst om gehad en het lijkt al een klein beetje te helpen. Ik zag iig niet meer dat zijn manen en staart geschuurd waren.
Laten jullie de deken echter 24 uur per dag om of halen jullie hem in de nacht bijvoorbeeld van het paard?

Overigens, toevallig heeft mijn paard in februari schimmel gehad en daarvoor heeft hij dus 2x een enting gehad. Dit heeft dus niet als gevolg bij mijn paard dat ie ook minder schuurt.

gr

[***]

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:46

De deken afhalen s'nachts is niet aan te raden, omdat het s'morgens met zonsopgang los gaat met de mugjes, dan moet je wel héél vroeg opstaan!

De schimmelinjecties kunnen soms werken, helaas niet in alle gevallen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:57

Maar sterven juist de manen niet af als je ze 24/7 onder de deken hebt? Dat gebeurt ook snel met winterdekens, of gebeurt het niet met eczeemdekens omdat die beter ademen?