[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:43

Erfelijkheid kan zeker een rol spelen. Volgens deze DA bestaat er ook geen test nog om zomereczeem aan te tonen, degene die er is is zeer onbetrouwbaar en vond hij serieus weggegooid geld. Het enige wat volgens hem echt werkt is een deken, verder bestaat er vrijwel niets. En dat zegt wel iets, want hij raadde me zelfs geen horsol aan of iets anders, de hydrocortisone prik was in dit geval redelijk extreem, ook dat raadde hij niet aan om vaker te doen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:53

ellepel schreef:
ik voer equiral structuurmuesli en granenmix van subli.

de granenmix omdat er geen melasse in zit ,laag eiwit en wel extra energie wat ik wel fijn vind.
bovendien moet mijn pony er goed op kauwen wat weer beter is voor de vertering
ik voer momenteel nog een kwart voerschep granenmix en een halve voerschep equiral maar wil dat om gaan zetten naar een halve voerschep granenmix en een kwart schep equiral.

Helaas zit er dus wel wat melasse in de granenmix van Subli. Ik ben echt op zoek gegaan naar voer zonder melasse en las inderdaad in de folder van subli dat het niet in de granenmix zou zitten. Maar op de verpakking zelf staat in de ingredientenlijst wel degelijk melasse. Ik heb het de verkoper na laten vragen. Na een paar dagen kreeg ik telefoon. Het was de bedoeling de mix te produceren zonder melasse. Maar helaas zakte de zwaardere granen naar onder in de zak waardoor het geen 'mix' meer was. ze hebben daarom besloten toch wat melasse toe te voegen aan de mix om het ook echt gemixed in de zak te houden. Het is minder dan 1 % melasse, ik geloof zelfs maar 0,25%. Maar er zit dus wel degelijk melasse in.

Ik voer daarom tot ik iets beters gevonden heb de 'zonder' van Subli. Ze hebben me gegarandeerd dat daar geen melasse in zit.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:56

Melasse is echt niet zo slecht hoor, ik heb me laten vertellen dat het zelfs goed is voor de darmen :) Tenzij je natuurlijk een paard hebt die er niet goed tegen kan, maar 0,25% lijkt me verwaarloosbaar.
De ponybrok van Subli vind ik er zeer goed uitzien, ik denk dat ik na deze zak van Marstall gewoon deze ponybrok ga voeren. Lekker makkelijk, en ook heel gemakkelijk om aan te komen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:59

Mijn paard, Nilay, heeft een overgevoeligheid voor melasse. Ik durfde het in het 'hoogseizoen' dus niet aan om uit te proberen. Ik dacht dat het wel de moeite waard was om te vermelden omdat het dus verkeerd in de folder staat vermeld.
Ik twijfel nog of ik in de winterperiode de granenmix toch zal proberen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:01

Oké nou dan vind ik het wel een logische keuze. Wel vervelend, er blijven dan maar weinig voeders over. Maar is een normale brok dan niet geschikt? In brok zit toch geen melasse?

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:24

hé, even vraagje tussendoor, denken jullie dat de eczeemdeken al af zou kunnen? ik twijfel heel erg, is het eerste jaar dat hij hem op heeft, dus heb er geen ervaring mee...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:26

Er even vanuit gaande dat mijn paard wél ZE heeft, raad ik je van harte aan 'm om te houden. Mijn pony heeft in één nacht een enorme reactie erop gehad, en dat was twee dagen terug. Over twee weken wordt het overdag zo'n 15 graden dus ik zou nog even wachten.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:52

Lekker even wachten nog :D

Als je 100% zeker weet dat je dier overgevoelig is voor melasse, dan moet je echt op zoek nar iets zonder.
Maar voor 'gewone' dieren ben ik geen voorstander bepaalde ingrediënten helemaal weg te laten.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:38

Myour,
In brokken zit juist wel melasse. Dat is HET bindmiddel in de meeste brokken (en dus ook in muesli's).

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:55

Dowski schreef:
hé, even vraagje tussendoor, denken jullie dat de eczeemdeken al af zou kunnen? ik twijfel heel erg, is het eerste jaar dat hij hem op heeft, dus heb er geen ervaring mee...

Nee, de deken kan echt, echt, echt nog niet af. Ik werd vanavond zelf helemaal niet goed van de kriebelmugjes en de paarden hadden duidelijk last. De deken gaat de komende weken bij mij nog niet af als ik de buienradar zo bekijk. Dan blijft het weer nog echt lekker, hetgeen dus niet zo lekker is voor de eczeem paarden.

Ik denk voor half oktober niet over het uit doen van de deken. Vorig jaar was het volgens mij zelfs november.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:59

Het is toch wel echt al fris buiten hoor! Het kan vanacht 5 graden worden. Overleven die stomme beestjes dat echt?
Moeten we echt, écht wachten tot het heeft gevroren?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:10

Als ik jullie was, zou ik die (rot)dekens zeker nog ophouden. Mijn excemer heeft na het stoppen van haar cavalesse-kuur van drie maanden heel extreem last (geen deken). Ik heb een nieuwe voorraad in huis maar denk iedere dag dat die beestjes nu wel weg zijn ..... nee dus! Die beestjes zitten er nog. Waarom verpesten wat je hebt opgebouwd... wachten dus!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:15

Ik heb van de week mijn paard verhuisd van stal naar dag en nacht weiland...ze heeft in een paar dagen bij haar navel wat kapot en op haar hoofd rondom de voorpluk ook wat korstjes... Heeft gewoon al die tijd een deken opgehad...
Smeer haar goed in, spray met vliegenspray, deken op en ze krijgt een hoofdkap op. Baal er wel van hoor, arm beest...
De deken gaat dus voorlopig nog niet af!!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:25

stalbaas hier, heeft de dekens er al af, en het is te zien!
Beesten stonden vanmiddag te zwiepen en stampen, en overal weer geschuurd!

Ik wacht totdat de dag temperaturen ook flink dalen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:26

Ik heb zelfs een regen en winterdeken met hals aangeschaft. Ook de staartvlap gaat met een lus om de staart zodat de bovenkant bedekt is. Op deze manier weet ik dat hij een hele tijd nog maximaal beschermd is.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 08:30

Ik wil ook graag een hals aan mijn regendeken, maar ik heb die nog niet gevonden in de juiste maat.

Het kan dan 's nachts al wel fris zijn, en dat is het want ik heb net met mijn honden gefietst bij 6 °C, maar gisteravond was gewoon overduidelijk. Bovendien was het toen nog 19-20 °C bij werkelijk compleet windstil weer. Ideaal weer voor de knutten dus!

Mijn ervaring tot nu toe is wachten tot de temperatuur overdag onder de 10 °C gaat. De dagtemperatuur zal heus wel wat hoger mogen zijn als het echt pestweer is, dus regen en wind maar met rustig weer moet je toch echt onder die 10 °C zitten.

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 08:36

Ik had voor mezelf al de regel opgelegd dat hij zeker tot oktober opblijft, maar ik zal hem er langer op laten liggen :j bedankt

op zich vind ik het geen rotdeken hoor, ik denk dat ik het minder lastig vindt dan alle poedertjes, zalfjes, spraytje en speciale dieetjes en bovenal.. ik denk dat dit het beste werkt. (daarmee wil ik niet zeggen dat de andere dingen niet werken, maar het zou bij mij moeilijk haalbaar zijn)

Hij heeft deze zomer hélemaal niet geschuurd! Terwijl voorheen hij zijn hele manenkam tot bloedens toe met winkelhaken in zijn huid opschuurde.
Ik denk dat ik de deken nog maar tot eind oktober erop hou en dat dan de temperatuur dusdanig gedaald is dat het mogelijk is.
Paard vindt het gelukkig ook niet vervelend, laat alles goed toe.

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:54

Weten jullie misschien nog een plekje voor onze pony?
Er zijn handerlaren zat die haar zo willen hebben maar dat doe ik niet omdat ik dan niet meer weet wat er van haar terecht zal komen.

Ze heeft zulke mooi gangen en heeft zo'n lief karakter!
Prijs valt over te praten een goede thuis is veel belangrijker. Graag reacties via mij pb anders vervuil ik het topic wellicht.

[EA-TK-PP] Springgefokte New Forest H137.5 voor een ervaren ruitertje

Groetjes.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:59

Dowski schreef:

Ja, omhouden!!!

De eigenaren van m'n verzorgpaard hebben het deken eraf gehaald. En argh, de manen waar we een jaar op gespaard hadden was ze weer kwijt. Ik weer aan de TKC, wat dus wel redelijk helpt. Maar ik krijg de verdwenen manen er niet mee terug... :(

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:57

ik blijf tot half oktober met deken rotzooien denk ik..
de fjord waar ik langs reis naar school heeft zijn SIH ook weer terug op gekregen..

nee mij wordt het nog te lekker weer overdag :) vanochtend was het wel lekker héérlijk koud! :9

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:44

Sushilla88 schreef:
Dowski schreef:

Ja, omhouden!!!

De eigenaren van m'n verzorgpaard hebben het deken eraf gehaald. En argh, de manen waar we een jaar op gespaard hadden was ze weer kwijt. Ik weer aan de TKC, wat dus wel redelijk helpt. Maar ik krijg de verdwenen manen er niet mee terug... :(

ja dat is echt zeker balen zeg. Hopelijk laten ze de deken de volgende keer langer op.
Ik ga er vanuit dat het de komende 2 weken nog niet wat wordt in ieder geval, al gaan we wel zakken met de temperatuur vanaf dit weekend blijkbaar.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:40

Even een vraagje: kan een paard nu nog zomereczeem krijgen? Mijn pony heeft nooit geschuurd maar sinds twee weken schuurt hij zijn hals met name. Onder zijn manen boven aan de kam heeft hij open wondjes. Alleen aan de kant waar de manen heen vallen. Die heb ik nu gevlogten zodat het minder broeit onder de manen en dat lijkt te werken want de wondjes zijn in ieder geval droog nu. Verder smeer ik hem dagelijks in met Sweet Itch en hij schuurt nu minder. Zijn huid op zijn hals voelt hard en is rimpelig. De vacht is beschadigd en heeft veel dunne plekken. Dit probleem speelt pas twee weken. Kan het eczeem zijn of moet ik aan iets anders denken?

NB hij heeft wel vaak een dunne en slechte vacht eind augustus,september.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:16

Zomereczeem begint de eerst keer eigenlijk altijd in het najaar. Nog nooit anders meegemaakt eigenlijk, en heb helaas nogal wat eczemers gehad.
Mijn ruin heeft het aan het eind van het jaar ook erger dan in het voorjaar.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:54

@refagreni; de mijne begon wel degelijk begin seizoen (eind juni) :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:07

Wanneer die van mij precies begonnen weet ik niet, vorige eigenaren konden het niet herinneren, zo lang geleden :o
Wel konden ze me vertellen dat ze het eigenlijk al had toen hun haar kregen, dus dat is al voor het 4e jaar geweest.
En ze is nu 18, dus dat is inderdaad een hele tijd terug.

Het kan heel goed eczeem zijn hoor.
Wat mij ook opgevallen is, is dat velen de laatste maanden juist de grootste problemen hebben.
Vaak is het dan net alsof het lichaam gewoon even 'op' is en het echt niet meer aankan.
Uiteraard wel met deken op, want de deken nu afhalen is vragen om problemen ;(