[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elevien

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:45

Mijn pony zag gisteren tijdens een buitenritje 10 meter voor zich een zwerm mugjes vliegen. Hij begin gelijk als een gek te schudden := En dat terwijl hij met masker (inclusief oren) en neusnetje rijdt en de vliegen dus niet eens tegen zijn hoofd aan voelt komen :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:50

Arme poon :(:) :+

Moet zeggen dat ik me dat ook afvraag, zou het hoofdschudden na een tijd ook een soort gewoonte kunnen worden? Dat ze dat in bepaalde situaties automatisch gaan doen, ondanks dat ze geen last meer hebben? Ben me dat aan het afvragen omdat die van mij dus al jaren & jaren schud ( :o ) en ik vraag me af als ik bv. met netjes ga proberen en het werkt dan niet of dat dan is of hij nog steeds last is, of omdat hij gewend is van al jaren & jaren zo te reageren bij bv. draven of galopperen ofzo .. Is afwachten natuurlijk, heb nog niks geprobeerd, misschien werkt het wel, maar is wel iets wat ik me op voorhand al afvraag :')

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:17

Jahoor, het kan ook (deels) aangeleerd gedrag zijn. Daar heeft de mijne ook last van :j Laatst waaide het heel zachtjes waardoor er af en toe wat roze bloesem vanaf de bomen in de bak dwarrelde. Hij werd he-le-maal gek terwijl we aan de andere kant van de bak stonden en als de bloesem eenmaal op de grond lag was er niks meer aan de hand :')

Little_Bird

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:26

@irmaz Dankjewel :D Ga vanavond heen, dus ik meld wel even of het een beetje geholpen heeft ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:58

DA is hier geweest, blijkbaar was zijn afstudeerproject over headshaking dus dat was wel mooi meegenomen :Y) Veel uitleg gehad, en nu is het kijken wat het eventueel is. Uiteraard deed hij het vandaag niet zo fel als anders, het was ook heel donker weer en het regende best hard toen de DA er was, ik denk dat regen wel verlichtend werkt voor hem, aangezien hij ook graag met zijn snuit in het water zit enzo .. Dus als we niet vinden wat het is weet ik alvast wanneer ik kan rijden.. :+ :')

In ieder geval, hij heeft nu een spuit gehad en nu moet ik het een week aankijken, gewoon de dingen met hem doen die ik anders zou willen doen (dus longeren en rijden enzo) en kijken of ik verschil merk. Indien wel dan hebben we geluk en is het een allergie en kan die eventueel behandeld worden. Maakt het geen verschil dan moeten we naar iets anders kijken (hij had het over een chronische ontsteking van de aangezichtszenuw en dan zou die even geblokkeerd kunnen worden en als het dat was zou het dan over zijn, maar dat is al wat drastischer natuurlijk). Ergens hoop ik gewoon dat het een allergie is, het heeft er wel de kenmerken van (enkel in de 'zomer' opspelen bv.) maar hij zei ook dat ik niet teveel hoop moest hebben :+

Dus ja, even afwachten en zien wat deze week geeft...

Little_Bird

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 00:22

Helaas verlicht het vochtige koude washandje de jeuk niet. Toen in bij de manege kwam waren haar ogen zelfs rood en traande er eentje. Iemand anders nog tips om de jeuk van haar ogen weg te krijgen? :(

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 08:13

Jammer, het was te proberen. Het zou fijn geweest zijn als het had geholpen. Heb je er al wel met de eigenaar over gesproken? Misschien heeft die nog een idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:30

Ik vrees dat daar toch naar moet gekeken worden hoor Little_Bird, het is fijn dat jij het paard wil helpen, maar dit kan je niet zomaar even doen. Pas verder ook op met de ogen, die zijn zo delicaat .. Zeker als ze rood zijn en tranen zou ik zeker actie ondernemen en met de eigenaar praten, voor je het weet zit je met een blind paard ... En dit kan nu heel erg klinken, maar je wil niet weten hoe snel het kan gaan... (ik weet dat spijtig genoeg wel..).

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:10

Gisteren was ook echt weer een hele slechte dag voor mijn paardje. Ik ging om 3 uur smiddags een buitenrit maken maar ook met de zonwerende vliegenkap (inc. oren en neus stuk) had hij heel erg last. Mijn pony gaat dan met zijn hoofd naar beneden en trekt zijn neus naar zijn borst en loopt met stelling naar rechts. Het lijkt dus net of hij in rollkur positie loopt. En af en toe gooit hij 'boos' zijn hoofd omhoog en schut een paar keer. Ik probeer hem hier maar niet in te corrigeren want dat heeft toch geen zin. Ik gebruik ook alweer een aantal weken puur pollen maar het werkt dus niet (meer).
Ik vind het echt zo sneu voor m'n beesie.

Het gekke is dat hij in de binnenbak (bijna) geen last heeft.
Het is dus wel duidelijk dat hij reageert op de buitenlucht (pollen en (zon)licht).
Voor het rijden maak ik altijd zijn neus schoon met een doekje, wat opvalt is dat hij het links veel minder leuk vind dan rechts. Misschien is dat wel de reden dat hij met stelling naar rechts trekt...
Wat mij ook opvalt is dat hij net achter zijn kaak aan beide kanten 'bulten' heeft. Ook onder zijn hoofd tussen de twee kaakbotten in voelt het dik aan. Hebben meer pony's dit??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:19

Achter de kaak heeft die van mij ook wel eens .. zijn klieren die wat gezwollen zijn, als hij zich eens overwerkt heeft mbt eten ... Bv. zoals gisteren, ze waren 's nachts door de afzetting gebroken en dus heeft hij de hele dag gras staan knabbelen, maar best kort gras, en dan heeft hij daar altijd even last van. Ook toen ik hem vorige winter stro ging geven heeft hij een dagje last gehad, omdat stro nogal veel knabbelwerk vereist .. Maar meestal is dat na een dagje weer over .. En weet natuurlijk ook niet of je het over dezelfde bulten hebt :Y) Ken ook wel een paardje met een bult onder het hoofd tussen de kaken in zeg maar, dit zou een cyste of iets zijn, weet het fijne er niet van .. Maar dat heeft die van mij dus niet.

Hier zou ik ook eens moeten kunnen testen wat hij binnen doet .. alleen heb ik die mogelijkheid niet meteen.. Of in het donker, was ook een optie zei de DA 8-) (om te kijken of het lichtgerelateerd is .. maar je merkt geen verschil tussen een zonnige dag en een bewolkte, alleen blijkbaar wel als er uit die wolken regen valt zoals gisteren :+ ).

Little_Bird

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:02

Bedankt voor de reacties. Ik ga inderdaad even met de eigenaresse praten, maar eerder heeft ze gezegt dat ze niks wil doen met de dierenarts of iets dergelijks. Ik hoop dat ze van gedachte veranderd, maar ik vrees van niet. De manege heeft namelijk geldproblemen en hier willen ze hun geld niet aan uit geven. Het maakt me erg boos. Maar ik ga zeker niet het paard zo laten leiden. Heel erg bedankt nogmaals voor de reacties, en als ik nieuws heb laat ik het weten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:05

Ben benieuwd wat ze ermee gaan doen :j Kan wel begrijpen als het financieel moeilijk is enzo, maar om er zomaar niks aan te doen omdat ze geen geld hebben voor een DA .. wat als het beestje daar uiteindelijk iets aan overhoudt? Daar kan je dan toch ook niet mee leven als je om je paarden geeft? :=

Die van mij was vandaag heel erg vrolijk :? Heel anders dan de voorbije tijd, weet nu alleen niet of dat misschien komt omdat het al de hele dag regent :+ Heb verder ook niks met hem gedaan qua longeren of rijden ofzo, ben op zich geen mooi-weer ruiter maar dit was wel een beetje té :') Maar ik heb hem een stuk in de weide zien draven met een übervrolijk hoofd en geen enkel keer schudden en hij was heel geïnteresseerd toen ik met [***] zijn ogen bezig was, stond echt te kijken enzo (normaal doet hij gewoon zijn eigen ding, interesseert het hem allemaal niet) en ja, ik weet niet, hij keek gewoon zo vrolijk uit zijn ogen. Deken zat ook nog juist zoals ik het gisteren had achtergelaten (de oren zaten nogal typisch dus daarom dat het opviel), dus volgens mij heeft hij niet geschuurd of gerold of dergelijke. En ik vond zijn mond een heel ander uitzicht hebben en toen ik het eens goed bekeek vond ik zijn tong een stuk minder dan anders. Dit was echt wel een verschil, aan de ene kant was zijn mond zelfs gewoon dicht! Aan de andere kant zag je nog een klein stukje tong, maar veel minder dan anders ... Morgen nog eens goed bekijken of het nog zo is en misschien wat foto's maken, heb ook nog wel ergens foto's van een hele tijd terug, eens zien of we wat kunnen vergelijken.

Ik hoop niet dat het de regen was .. maar dat zullen we de komende dagen wel merken, dan zou het iets droger moeten worden en ze spreken zelfs van een beetje zon :Y) :))

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:36

Vandaag contact gehad met een professor van de universiteit van Gent. Deze meneer is bezig met onderzoek
naar headshaking. Hij gaf ook de complexheid van het probleem aan.
Hij had slechte ervaringen met desensibilisatie. Hij gebruikte vaak cyproheptadine, met 60- 70 % kans op
verbetering. Hij zei wel dat je deze medicijnen heelhet schudseizoen trouw moet geven, anders komen
de klachten weer terug. Het volgende jaar moet he medicijn weer gegeven worden.
Hij gaf tevens aan dat het belangrijk is dat je de oorzaak moet proberen te achterhalen voordat je medicijnen
gaat toepassen. Je kunt je paard voor een 2 daags onderzoek brengen bij de uni van Gent.
Misschien ook een overweging?

hanoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:52

@marijke79. Dank voor je informatie. Ik heb intussen ook nog een andere DA gesproken over cyproheptadine en je kunt het rustig een langere tijd geven. Hoe lager de dosis hoe beter en als het niet meer nodig is, dan kan je stoppen en als wel, dan kan je ook weer beginnen.
Vwb de oorzaak... Ik ben benieuwd hoe ze die oorzaak willen zoeken. Ik heb mijn paard intussen behoorlijk laten onderzoeken en elke DA kijkt ernaar en haalt z'n schouders op. Het enige wat je weet als Cyproheptadine aan slaat, is dat het om een allergie gaat. Dus dan is er nog 1 vraag: waarvoor allergisch...??

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:35

Deze meneer had het over screening van het hoofd. Het kan dus zijn dat er in het hoofd iets niet goed is:
rotte kies, oorontsteking, oogproblemen, pees aanhechting in de nek die geïrriteerd is, cyste in hoofd,
nou ja......enz enz.... hij heeft meerdere keren meegemaakt dat het zoiets is. De reactie op pollen ,vliegjes,
licht, wind , regen enz.is dan eigenlijk
overdreven, omdat er ergens in het hoofd iets niet goed zit.
In de uni kliniek kunnen ze het hoofd screenen om te zien of er een andere oorzaak is. Mocht er niks te vinden
zijn, dan zijn ze gabapentine aan het geven. Deze medicatie geeft langduriger effect dan cyproheptadine.
Ik zit er wel over te denken om contact op te nemen met mijn verzekering om te kijken of ze het vergoeden.
Ipv het geld uit te geven aan desensibilisatie. Ik baal er wel een beetje van dat hij zulke slechte ervaringen
heeft met desensibilisatie,omdat ik hier mijn hoop op heb gehad.
Je paard moet dan 2 dgn opgenomen worden in de kliniek en dan wordt het van onder tot boven binnenstebuiten gekeerd

Mocht het allergie zijn, is bloedonderzoek een manier om dit te onderzoeken.
Laatst bijgewerkt door Maryke79 op 29-05-13 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:38

Hier hebben we het inderdaad ook gehad over andere oorzaken :j Dingen als tandpijn inderdaad, of problemen met ogen/oren, iets in de hals of de rug wat last geeft, ... Dus het kan zoveel oorzaken hebben, dat is het moeilijke aan het hele ding :=

Maar als je paard het bijna letterlijk seizoensgebonden doet, en blijkbaar ook omgevingsgebonden (ik was even door filmpjes aan het gaan en op de oude stal was het vele malen erger dan wat ik op de filmpjes van nu zie) dan gaat het toch eerder richting een allergie volgens mij. Want bij andere problemen zou je dan constant headshaking moeten hebben.. toch? (ik ben hier nu even over mijn eigen situatie bezig, we zijn nu ook naar de oorzaak aan het zoeken... of een poging tot toch ;) ).

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:47

Jaaaaa, dat is ook het lastige! Veel vee artsen weten niet wat ze moeten. Ze zeggen ook letterlij" veel succes"
Bij mijn paard is ook pollenallergie vastgesteld dmv bloedonderzoek. Zo weet ik dat ze reageert op populier, wilg
weegbree en brandnetels.
Ik dacht ook: in de winter geen last, dus moet het wel allergie zijn. Hij stelt dus dat de allergie wel degelijjk aanwezig
kan zijn, maar dat de reactie erop kan komen omdat er iets is in het hoofd niet goed zit. Zodra de pollen, licht enz
wegzijn in de winter, wordt de afwijking in het hoofd dus mindr getriggerd.
Het is een professor die bezig is met onderzoek naar headshaking.

A

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:49

Ah, op die manier .. Maarja, om je paard naar de kliniek te sleuren en 2 dagen als proefkonijn voor onderzoek te laten fungeren omdat het misschien wel iets in het hoofd zou kunnen zijn.. Hmm.. Denk dat ik dan liever even kijk wat mijn eigen DA kan betekenen :Y)

Mijn DA is afgestudeerd met een project over headshaking .. Is er dus denk ik misschien ook wel wat meer van op de hoogte dan standaard DA's om het even zo te noemen..

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:07

Ben wel benieuwd naar wat jouw vee arts erover zegt. Scheelt idd een hoop gesleur. :)
Ik ben er ook niet zo voor om allerlei medicijnen te proberen, zonder dat je weet hoe en wat.
Tja, ik weet het ook niet... ik doe ook maar wat mn gevoel me zegt.

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:12

Maryke 79 : wat zijn zijn ervaringen met desensibilisatie dan juist?

Ik heb er goede ervaringen mee maar niet opgelost..
Vandaag Shake relief besteld... Ik hou jullie op de hoogte ivm enig resultaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:14

Hmmja, momenteel is het even proberen & afwachten.
Hij had het dus over vele mogelijke oorzaken maar ik heb door de jaren heen er ook al wat uitgesloten (tanden bv., osteopaat is al 2 keer geweest, zadel hou ik goed in de gaten, dat soort dingen). Het heeft er wel van weg een allergie te zijn, omdat het dus duidelijk zomer wel en winter niet is... Dus hij heeft nu een spuit gehad om dat allemaal lam te leggen. Is puur om te kijken of het in die richting gezocht moet worden. Als hij nu dus niet meer zou schudden dan moet het in de allergie-richting gezocht worden en dan moeten we even verder kijken (hij had het over zo'n neusspray, maar misschien is het ook wel interessant om te weten waar de allergie voor is, maar dat moet ik dan eens bespreken). Moest het nu geen verschil maken dan moeten we verder kijken, dan zou het probleem bij de aangezichtszenuw zelf kunnen liggen (ontsteking bv., al dan niet chronisch).

Maar als ik alles naast elkaar leg en kijk hoe hij reageert en wanneer etc. etc. dan moet het haast wel een allergie zijn .. Eigenlijk hoop ik daar ook gewoon op, stiekem toch wel (DA heeft wel gezegd dat ik niet teveel mocht hopen :+ ).

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:16

Ik had hem gevraagd wat zijn ervaring was met desensibilisatie. Hij antwoordde: mijn ervaringen zijn ronduit
slecht! Hij heeft geen enkel paard gezien dat met behulp van desensibilisatie van hoofdschudden afgekomen is.
Hij heeft al aardig wat paarden gezien met headshaking. Tja....klinkt dan niet echt positief....

Klinkt ook echt als die van mij! Osteo al paar keer geweest, pas zadel opnieuw laten opvullen door master saddle fitter, tandarts pas
geweest, ook seizoensgebonden. Ben ook weer erg blij als het sept. Okt. Is.
Dat is meer ons seizoen :)

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar naf shakerelief!
Laatst bijgewerkt door Maryke79 op 29-05-13 20:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:18

Esther, balen. Corrigeren is inderdaad zinloos.
Bult tussen de kaken zit hier ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:31

@ Maryke79 : Heb jij verder nog laten onderzoeken of het een allergie is en waarvoor dan?

Die shake relief ben ik ook wel benieuwd naar :j Alhoewel ik nog niet weet of ik het uiteindelijk zou proberen.. Is best wel een duur grapje .. Misschien moet ik dan maar mijn doelen gewoon bijstellen en het houden op dingen die hij wel leuk vindt, in de zomer dan.. Ik zie nog wel, eerst deze week eens bekijken :Y)

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:42

Mijn reguliere vee arts heeft bloed afgenomen en opgestuurd naar een lab. Daaruit kwam pollenallergie.
Ik heb toen ook nog de pollen laten uitsplitsen. Daar komt een heel veslag van. Je kunt zien voor welke
grassen, struiken en bomen ze allergenen heeft. et wordt weergegeven in schaal van 0 tot 5. Hoe hoger het cijfer
hoe meer allergenen ze er voor heeft. Een 4 of 5 geeft aan dat dat super allergisch is.
Chess had veel allergenen, maar scoorde op populier, wilg, weegbree en brandnetels een 5! Ik stond toen oo een
stal waar heel veel populieren en wilgen omheen stonden. Nu staat ze in de polder en dat helpt wel iets, maar
nog onvoldoende.
Je kunt op de pollenkalender dan ook precies zien wanneer alles bloeit.